Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjettömintä mitä peruskiltti teinisi on keksinyt?

Vierailija
28.05.2017 |

Peruskiltillä tarkoitan siis sellaista että asiat on suurinpiirtein ok, eli ei ole vakavia mielenterveysongelmia eikä päihteiden, etenkin huumeiden, väärinkäytön aiheuttamia väistämättömiä järjettömyyksiä.

Oma 15-vuotiaani antoi skootterinsa ajokortittomalle henkilölle ajettavaksi - Tämä toinen teini palkitsi luottamuksen käymällä vetäisemässä skootterilla "kolme päällä" ilman kypäriä kunnon crossiajelut metsässä mm. hiekkarinnettä laskien. Mitä helskuttia järkeväksi luulemani oman teinini päässä mahtoi liikkua kun antoi skobansa moisen sakin käyttöön. Syyllistyi samalla itsekin laittomuuteen (ajoneuvon luovuttaminen ajokortittomalle). Joo, ei tartte teinin ajella skootterilla ajella muutamaan viikkoon.

Mitä muiden teinit on keksineet, joka on tullut ihan puskista?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kiltti tyttöni alkoi oireilla kasiluokalla. Asioihin puututtiin, mutta huonommaksi on mennyt. Tyttö blokkaa minut elämästään, mutta puhuu onneksi isälleen -tosin se on rasittavaa sitten minulle kun saan kuulla miten en osaa kasvattaa enkä olla tukena ja blaablaablaa, sanoo ihminen joka ei arkeamme ole jakanut enää 5 vuoteen kun siihen ei ole kykenevä. Eli kerrankuussa-viikonloppuisä, joka saa rusinat pullasta, kritisoi minun, arkea pyörittävän vanhemmuutta. No joo. Hyvä kun tyttö saa isälleen puhuttua. Mutta, tulos on että hän on viillellyt, käyttänyt päihteitä, kärsii uniongelmista, koulu mennyt pyllylleen. Hänellä on diagnoosi keskivaikeasta masennuksesta nyt, kun suostui hoitokontaktiin, aiemmin ei suostunut.

Tekeekö tämä nuorestani nyt jotenkin pahan joka ei sovi norminuoren kastiin, eli saanko vastata, mitä muuta hän hölmöilee?

No, vastaan silti. Viimeisin oli, että olin itse  junalla reissussa ja tyttö isänsä vastuulla viikonlopun. No, tytöllä on avaimet kotiin. Ja tietää, missä autonavaimet on. Niin olivat 18-v kortillisen kaverin kanssa sitten ottaneet autoni luvatta käyttöön. Siinä oli bensaa vähän, oli tarkoitus ma aamuna töihinlähtiessä tankata. No enpä päässyt kotipihasta pidemmälle, tankki oli aivan tyhjä. Enpä arvannut sitä su tarkistaa.

Noh, itselleni toimi kun äitini lakkasi kohtelemasta minua kuin lasta. Joka olin, tietenkin, mutta auktoriteettikapinani oli niin järjetön, että mikään ei saanut näkemään itseäni punaista enemmän, kuin komentelu.

Äiti sanoi, että olen sen verran iso, että ei voi minua holhota - henkisesti tai fyysisesti. Ja ei voi tehdä käytökselleni mitään, mutta se vahingoittaa toimeentuloamme (just tuommoinen bensat loppu, ei pääse töihin, joutuu makselemaan juttuja, ei pysty keskittymään töissä jne.). Joten joko se käytös loppuu tai sitten mun pitää mennä toteuttamaan sitä muualle. Isälleni tai johonkin laitokseen. Äidillä on takki tyhjä, ja ne on ne vaihtoehdot. Ja silleen rauhallisen-ei komentelevasti, ei-sarkastisesti, tai ei-ilkeilevästi. Ihminen ihmiselle, aikuinen aikuiselle (lapselle). Sanoi, että tukee minua mitä halusinkaan tehdä, ja kaikki on hänen mielestään ihan ok. Mutta tätä menoa hänelle tulee potkut ja meidän pitää myydä koti/muuttaa tms.

Halusin muuttaa isälleni, ja äiti sanoi että hoida se sitten niin, hyvä. Ilmeisesti tiesi, että isällä ei ole aikomustakaan minua ottaa. Se selvisi sitten minullekin pian... Ja ne laitospaikat kun oltiin yhdessä katottu niin mieli sitten muuttui.

Mielestäni tuossa avain oli se, että äiti ei antanut mitään, mitä vastaan kapinoida. Pelkkiä vaihtoehtoja, ymmärrystä ja hyväksyntää. Se oli yhtäkkiä tosi pelottavaa.

Hyvä että sulle asiat aikanaan selvisivät. Mun ja lapseni tilanne on ehkäpä kuitenkin erilainen. Mutta se siitä.

Vierailija
42/47 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen tapaus kuin ap:lla! Upouuden skootterin oli saanut järkyttävään kuntoon. Kun kerrottiin, että mennään tekemään rikosilmoitus poliisille asiasta ja kysyttiin kavereiden nimiä, niin tarina alkoi muuttua, että ei hän tunne niitä niin hyvin jne. No lopulta myönsi, että itse oli ajanut ja keksinyt tarinan, että aivan muut oli kyseessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää yrittäkö. Ei kukaan ala käyttämään huumeita hyvän elämän takia.

Tässä taas joku joka luulee tietävänsä kaikkien muiden asiat paremmin kuin he itse.

Se että on hyvän perheen onnellinen nuori ei poista sitä asiaa että nuoret ovat uteliaita ja kielletyt asiat kiinnostaa. Toisille sattuu siinä vain sitten ne huonommat kortit käteen.

T.päihdenuorten parissa työskentelevä

Hyvä perhe ja onnelliselta vaikuttaminen tarkoita, että ihminen on onnellinen. Ei ihme, että syrjäytyneitä on paljon, kun aikuisia voi kusettaa elämästään kunnolla.

Vierailija
44/47 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas joku joka luulee tietävänsä kaikkien muiden asiat paremmin kuin he itse.

Se että on hyvän perheen onnellinen nuori ei poista sitä asiaa että nuoret ovat uteliaita ja kielletyt asiat kiinnostaa. Toisille sattuu siinä vain sitten ne huonommat kortit käteen.

Hyvä perhe ja onnelliselta vaikuttaminen tarkoita, että ihminen on onnellinen. Ei ihme, että syrjäytyneitä on paljon, kun aikuisia voi kusettaa elämästään kunnolla.

Siis ei tarkoita.

-ap

Vierailija
45/47 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei tarkoita.

-ap

En ole ap. Tein kyllä tuon äskeisen viestin, mutta epähuomiossa vain tuon tuonne merkitsin. Anteeksi.

Vierailija
46/47 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lintsaa lukiosta, poissaoloja oli lähes puolet tunneista, järkytyin kun kirjauduin Wilmaan. En oikein viitsi tuomitakaan, koska käytti tuon ajan siihen, että kävi yliopistolla seuraamassa luentoja, hän on yksinäinen ja hänellä on ilmeisesti kavereita yliopistolla. En silti tajua miksi hän ei vain neuvottele koulun kanssa, varmasti tuonkin olisi voinut järjestää sallitustikin. En ymmärrä, mistä tuo on saanut päähänsä, että kaikki opettajat ja viranomaiset haluavat hänelle vain pahaa ja tekee kaiken oman päänsä mukaan.

Sinuna olisin hyvin huolissani. Onko hänellä muita paranoidisia tai erikoisia ajatuksia? Tuossa käy helposti niin, että jää kaikki koulut kesken. On niitä opettajia ja viranomaisia siellä yliopistollakin...

Vierailija
47/47 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa itse, että nyt sitten tuli naapuri kyselemään onko tyttäreni vienyt heidän pyöränsä. Juu, ei ole tyttäreni, mutta onkohan joku viime viikonlopun "kaveri"porukasta. Samat sällit ja tytöt jotka sitä skootteria rymyyttivät. Voi voi.