Kuntouttava työtoiminta nöyryyttää ja passivoi työtöntä
Olen akateeminen pitkäaikaistyötön ja joutunut mukaan kuntouttavaan työtoimintaan. "Työni" on sinänsä ihan mukavaa ja leppoisaa pientä puuhastelua kahvittelun yms. lomassa, enkä koe siitä saatavaa korvausta tässä tapauksessa liian pieneksi. Työpanokseni ei ole paljon minkään arvoinen, ja vielä kun asun lyhyen kävelymatkan päässä "työpaikaltani" ja otan aina omat eväät mukaan, jokainen saamani euro on ekstraa normaalien tukien päälle.
Ainoat "työhöni" liittyvät ongelmat on, että suurin osa ajasta kuluu peukaloita pyöritellen ja kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta. Mistä mun muka pitäisi kuntoutua? Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia päivärytmin tai elämänhallinnan kanssa. Olen aktiivinen ja toimelias luonne ja olen työttömänäkin osannut käyttää aikani hyödyksi: Olen tehnyt vapaaehtoistöitä, opetellut monia uusia asioita, pitänyt ammattitaitoani yllä, käynyt harrastuksissa, pitänyt yhteyttä kavereihin ja sukulaisiin jne. Miksi mut leimataan kuntoutuksen tarpeessa olevaksi luuseriksi ja pakotetaan karenssin uhalla "työpaikalle", jossa harvat tehtäväni on naurettavan helppoja (vaikkakin mukavia) ja suurin osa ajasta kuluu ajan tappamiseen? Kyllä se käy itsetunnon päälle ja tuntuu nöyryyttävältä, kun aikuinen, tervepäinen, koulutettu ja työhaluinen ihminen pakotetaan moiseen.
Olen yrittänyt suhtautua "työhöni" positiivisesti, mutta se käy päivä päivältä vaikeammaksi. Mietin jatkuvasti, millaista ajanhaaskausta kuntouttava työtoiminta kohdallani on. Vaikka arvostan siitä saamaani rahaa, kaikki "työpaikalla" hukkaan heitetty aika on pois jostain muusta. Erityisesti kaikesta hyödyllisestä, koska nöyryyttävä "työni" on henkisesti niin raskasta että sen jälkeen kaipaa viihdettä.
Nyt sitten joku sanoo, että saahan tästä merkinnän CV:hen. Totuus on, että mulle sellaisesta merkinnästä ei ole ainakaan hyötyä. Tämän tason puuhastelu voisi ehkä auttaa jonkun hanttihomman saamisessa, mutta multa se ovi sulkeutui silloin kun sain maisterin paperit ja mua ruvettiin pitämään ylikoulutettuna. Oman alan töideni kannalta tällaisilla höpöhommilla ei ole mitään merkitystä, paitsi ehkä niin että työnantaja miettii mikä mussa on vikana kun päädyin moiseen. Kaiken lisäksi tein paljon erilaisia hanttihommia opiskeluaikanani ja ehdin olla oman alan töissäkin useamman vuoden ennen työttömäksi jäämistä, joten työelämä pelisääntöineen on tullut tutuksi paljon paremmin kuin tämän pikku puuhastelun myötä.
Mikä auttaisi jaksamaan tällaista nöyryyttävää kyykytystä?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava siis leimaa ihmisen loppuiäkseen? Tästä olette jokainen samaa mieltä, eikö vain?
Vastatkaa asiallisesti kuitenkin siihen, miksi itse leimaatte kuntouttavassa olevia ihmisiä luusereiksi?
Eihän siinä ole omalta kannaltanne mitään järjen hiventäkään?
Olette epäloogisia ja noloja.
Täällä yhdessä viestissä kirjoitettiin. miten ei tuntenut olevansa kotonaan kuntoutuksessa juoppojen ja narkkien seassa. Tuntisitko sinä olosi hyväksi siellä? Se osoittaa, että kuntouttavaa käytetään väärin! Siellä on ihmisiä, jotka sinne ei kuulu! En todellakaan leimaa kuntoutuvia vaan järjestelmää käytetään lainvastaisesti työttömien säilytyspaikkana. Se on väärin.
Tarkennatko vielä että, ketkä eivät sinne kuulu? Hyvät vai huonot ihmiset?
Olen itse sitä mieltä, ettei piparinleivonta pupuleikkikursseille kuulu yhtään kukaan.
Ei edes sellainen ihminen mikä teidän mielestänne on luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava siis leimaa ihmisen loppuiäkseen? Tästä olette jokainen samaa mieltä, eikö vain?
Vastatkaa asiallisesti kuitenkin siihen, miksi itse leimaatte kuntouttavassa olevia ihmisiä luusereiksi?
Täällä yhdessä viestissä kirjoitettiin. miten ei tuntenut olevansa kotonaan kuntoutuksessa juoppojen ja narkkien seassa. Tuntisitko sinä olosi hyväksi siellä? Se osoittaa, että kuntouttavaa käytetään väärin! Siellä on ihmisiä, jotka sinne ei kuulu! En todellakaan leimaa kuntoutuvia vaan järjestelmää käytetään lainvastaisesti työttömien säilytyspaikkana. Se on väärin.
Puhut ekassa lauseessasi juopoista ja narkeista ja sitten heti perään kiillotat sädekehääsi, ettet TODELLAKAAN leimaa ketään.
Tuollainen syö uskottavuuttasi.
Hassua että itse olen tässä keskustelussa valkoritarimaisesti puolustamassa jotain imaginäärisiä narkkareita. En olisi koskaan uskonut tekeväni näin. Syy miksi näin teen, on siinä, ettette näytä käsittävän omaa epärationaalisuuttanne.
Ei siis mene kaaliin tämä omaan murokulhoon lorottamis pointti.
Yritän vielä kerran. On tyhmää itkeä että, yhyy yhyy minä olen parempi ihminen kuin muut ja en tahdo että leimaudun juopponarkkihullutyhmäkakkahuono ihmiseksi. yhyy yhyy leima leima leima leima..
Mistä näitä leimoja tulee? Ketkä pitää leimaa yllä?
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä eroa siinä että tietää mitä työnantajat ajattelevat ja sanoo sen verrattuna siihen että itse olisi samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvää tekee moinen toiminta sinullekin, niin opit ettet ole muita parempi. Oikeastaan joka ikiselle akateemiselle, joka pitää muita lukutaidottomina luusereina, pitäisi olla pakollinen kuntoutusjakso, ihan vaan asennevammasta parantumiseksi.
Kuulostaa siltä, että sinä sitä kuntouttavaa toimintaa tarvitsisit. Ihan vain asennevammasta parantuaksesi.
Jos olisit älykäs, olisit ymmärtänyt lukemasi. Jos olisit yliopistossa oppinut kriittistä ajattelua, osaisit argumentoida pikkuisen kypsemmin.
Nyt vaan todistat että olet ihan oikeassa paikassa narkkien ja paskahousujen seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä eroa siinä että tietää mitä työnantajat ajattelevat ja sanoo sen verrattuna siihen että itse olisi samaa mieltä?
Ymmärrän totta kai.
On kuitenkin todella hankala uskoa että ette itse muka ajattelisi samoin, kun sen eksplisiittisesti olette tuoneet jo julki omissa ulostuloissanne.
En todellakaan usko että kukaan joka puhuu olevansa väärässä paikassa kurssilla, kun muut ovat pas kasak kia ja karteltavia mt-potilaita, ei ajattelisi samoin kuin kuvittelee työnantajiensa ajattelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut ekassa lauseessasi juopoista ja narkeista ja sitten heti perään kiillotat sädekehääsi, ettet TODELLAKAAN leimaa ketään.
Hassua että itse olen tässä keskustelussa valkoritarimaisesti puolustamassa jotain imaginäärisiä narkkareita. En olisi koskaan uskonut tekeväni näin. Syy miksi näin teen, on siinä, ettette näytä käsittävän omaa epärationaalisuuttanne.
Yritän vielä kerran. On tyhmää itkeä että, yhyy yhyy minä olen parempi ihminen kuin muut ja en tahdo että leimaudun juopponarkkihullutyhmäkakkahuono ihmiseksi. yhyy yhyy leima leima leima leima..
Se ei ole leima jos erottaa käyttävän päihdesairaan ei päihdesairaasta.
Sekaisin oleva ihminen ( päihteistä) ei hyödy kylläkään pilipalikursseista yhtään sen enempää kuin selväpäinenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekaisin oleva ihminen ( päihteistä) ei hyödy kylläkään pilipalikursseista yhtään sen enempää kuin selväpäinenkään.
Eikös ne sekaisin olevat laiteta pois kurssilta. Minun kurssillani ei ollut yhtään sekaisin olevaa.
Mitä jos leikitään että olisit oikeissa töissä hienossa työpaikassasi. Sitten siellä joku alkaa sekoilla ja hölmöillä. Toiselta tulee kakat housuun.
Oletko sinä nyt häpäisty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on leima kun puhut yleistävästi.
Jos kurssillasi on yksi selvästi päihtynyt henkilö, muutama neutraalisti käyttäytyvä ja sinä hienompi ihminen. Niin on leimaavaa jos sanot ettet kuulu sinne päihesairaiden sekaan.
Olet leimannut jokaisen. Ja itsesi.
En jaksa enää vääntää tästä asiasta, kun ei näytä menevän perille.
Menen tekemään mielekkäämpää iltapuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän totta kai.
On kuitenkin todella hankala uskoa että ette itse muka ajattelisi samoin, kun sen eksplisiittisesti olette tuoneet jo julki omissa ulostuloissanne.
En todellakaan usko että kukaan joka puhuu olevansa väärässä paikassa kurssilla, kun muut ovat pas kasak kia ja karteltavia mt-potilaita, ei ajattelisi samoin kuin kuvittelee työnantajiensa ajattelevan.
Miksi oletat että kaikki ajattelisivat muiden olevan kuvaamasilaisia? Kuitenkin he tietävät mitä valtaosa työnantajista ajattelee.
Ja muuten, on esim työpajoja joissa ihan ns normaaleja joiden ainoa vika on pitkittynyt työttömyys sekä päihde- ja mielenterveysongelmaisia jotka kaikki tarvitsisivat ihan jotain muuta kuin "kuntouttavaa" ko paikassa, se ei palvele ketään muuta kuin ohjaajaa joka saa palkan ja kuntaa joka välttyy sakoilta sekä saa jokaisesta työttömästä korvauksen.
Tuon kaiken voi todeta olematta ylimielinen tai halveksuva.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi mut leimataan kuntoutuksen tarpeessa olevaksi luuseriksi"
Eli kuntouttavassa työtoiminnassa olevat ovat mielestäsi jotain luusereita? Voi pientä prinsessaa, kun joutuu siellä meidän muiden "luusereiden" kanssa olemaan. On se rankkaa, kun tuollainen akateeminen hieno ihminen joutuu olemaan alempi arvoisten ihmisten kanssa. Oikein itku tulee sun puolesta.
Älä trolli jaksa.
Tuo kuntouttava on käsitteenä ollut olemassa jo 80-luvulla. Silloin oli käytännössä täystyöllisyys ja kuntoutettavat tosiaankin sellaisia, jotka eivät pystyneet normaaliin työelämään ja tarvitsivat tällaista "päivähoitoa" kuntoutuakseen. Vuonna 2005 kuntoutettavien käsitettä muutettiin siten, että kriteeriksi riittää pelkkä pitkäaikaistyöttömyys sinänsä, ei tarvita mitään muita ongelmia. Lain muuten ajoi läpi demari Tarja Filatov työministerinä ollessaan. Laki oli jo tuolloin täysin sopimaton tähän uuteen maailmaan jossa työn puute on yleistä eikä kerro ihmisestä sinänsä mitään.
Lakia ei ole lähdetty muuttamaan, koska se a) tuo ilmaista työvoimaa ja b) se tuo hilloa kaikenmaailman pajoille ja konsulteille. Samasta syystä perustuloa viivytetään, kun sen tulo estäisi ihmisten kiristämisen näihin ilmaishommiin ja pellepäiviksiin.
Akateemisten työttömien kannattaisi hyödyntää osaamisensa ja alkaa vaatia muutosta.
Ihmiset ajattelevat vain omaa itseään ja jos ongelma ei itseä kosketa se sivuutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomustrolli yrittää vääntää mustaa valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin, jos olet onnistunut olemaan työttömänä noin 3 vuotta ja edelleen pidät itseäsi osaajana.
Opiskeluaikana liityt kassan jäseneksi ja teet töitä sen verran, että olet oikeutettu 300 päivän ansiosidonnaiseen päivärahaan. Käytännössä tämä tarkoittaa 1.5 vuoden päivärahakautta. Sen jälkeen saat 300 päivää ja vasta sitten päädyt kuntouttavaan työtoimintaan. Jos ei ole kolmeen vuoteen pystynyt osoittamaan kelpoisuuttaan mihinkään työhön, niin eikö silloin muka ole jotain pielessä?
Itse olin työttömänä neljä vuotta, mutta onnistuin vihdoin työllistymään aiempaa koulutustani ja osaamistani vaativaan vakituiseen työhön. Palkkakin on noin 600€ parempi kuin aiemmassa työssäni, josta sain kenkää yt-neuvotteluissa. Kuntouttavassa työtoiminnassa en ollut koko työttömyysaikana eikä sitä minulle koskaan tarjottu. Kaikki pitkäaikaistyöttömät eivät ole luusereita, vaikka työlliset usein niin tuntuvat ajattelevankin. Itsekin hankin työttömyysaikana yamk-tutkinnon, olin töissä palkkatuella puoli vuotta ja aktiivinen muutenkin. Työmarkkinatilanne on tällä hetkellä paljon parempi kuin viimeisten neljän vuoden aikana. Olisin nyt kelvannut kahteen muuhunkin työpaikkaan, vaikka aiemmin en juuri koskaan päässyt edes haastatteluihin.
Sanon tähän vain oman mielipiteeni. Tarkoituksenani ei ole ketään tai mitään ihmisryhmää yleistää.....
Minusta kuntouttava työtoiminta ei ole oikea paikka ihmiselle, jolla olisi terveyden,mielenterveyden, elämänhallinnan ym. seikkojen osalta mahdollisuudet pärjätä ihan palkkatyössä. Tunnen erään henkilön, joka on kuntouttavassa työtoiminnassa vain sen vuoksi, että hänen työttömyytensä on pitkittynyt hänestä itsestään riippumattomien syitten takia. Hän itse sanoo tekevänsä sitä siksi, että osoittaa aktiivisuutensa, ja saapahan siitä edes sen 9€ enemmän per päivä. Minusta tämäkin henkilö on törkätty kuntouttavaan pelkästään sen takia, että saadaan numeroita kaunisteltua, eikä työkkäri edes yritä tarjota vaihtoehtoja ( esim. työvalmentajaa, jota kautta voisi verkostoitua ja saada kontakteja ja ehkä jopa työllistyä) tai muita tukevia ratkaisuja. Laitetaan vaan sinne kuntouttavaan kuukaudesta toiseen, tilastoja kaunistamaan.
Oma kokemus on että työtoiminta ei estä työnhakua. 4 tuntia päivässä ja kaksi päivää viikossa riittää.
Ne ketkä vastustaa niin on yleensä patalaiskoja.
Tämän olen vaan huomannut.
Naiset ahkerampia kuin miehet.
Ja t. korvaukset on vastikkeellisia ja oma kunta hyötyy tästä.
Tampere säästi 5 miljoonaa vuonna 2018 kun ei tullit sakkomaksua eli työttömät on laitettu työtoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on että työtoiminta ei estä työnhakua. 4 tuntia päivässä ja kaksi päivää viikossa riittää.
Ne ketkä vastustaa niin on yleensä patalaiskoja.
Tämän olen vaan huomannut.
Naiset ahkerampia kuin miehet.Ja t. korvaukset on vastikkeellisia ja oma kunta hyötyy tästä.
Tampere säästi 5 miljoonaa vuonna 2018 kun ei tullit sakkomaksua eli työttömät on laitettu työtoimintaan.
Niin ja olen itse työtoiminnassa ja tykkään olla. Kaupunkejen säästö on iso asia sillä veroistaan rahat tulee ja työtä tekevien etu.
Miksi et ole saanut töitä palkkatuella ennen kuntouttavaa? Kyllä meillä kuntouttavassa on kaikki työelämästä hyvinkin syrjäytyneitä alkoholisteja, huumeriippuvaisia tai mt-ongelmaisia. Siellä harjoitellaan ensin 3pv työryhmiä, aamulla heräämistä ja 4h työpäivien tekemistä. Harjoitellaan sanomaan työkavereille hei, ja ettei tupakalla hypättäisi koko aikaa.
Työt jota heillä teetetään ei ole työtä ensinnäkään.
Ei sinne normaalipäisellä ole mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan, että jos onnistuu olemaan 3 vuotta työttömänä, niin ongelman korjaamiseen olisi tarvittu ap:n omaa motivaatiota jo pari vuotta aikaisemmin. Kuntouttava työtoiminta on tapa pitää ihmisiä kiinni yhteiskunnassa, koska edes nykyisten työttömyyslukujen Suomessa ei ole normaalia onnistua olemaan akateemisena noin pitkään työttömänä.
Työttömyys ei ole oma valinta, mutta alle 40v ikäisen akateemisen pitkäaikaistyöttömyys on. Tätä on muuten ihan tutkittu Tampereen yliopistossa ja havaittu, että moni siirtää itsensä omilla valinnoillaan nurkkaan, koska ei edes halua tehdä töitä.
Höpö höpö. Olet ilmeisesti niin nuori, ettei sinulla ole tietoa asioista. Kun itse opiskelin 90-luvulla ja valmistuinkin maisteriksi, lähes kaikki valmistuivat työttömiksi. Erityisesti tämä koski niitä maantieteilijöitä, yhteiskuntatieteilijöitä ja humanisteja, joiden työpaikat lakkautettiin. Säästöjen nimissä silloiset poliitikot lakkauttivat noin 50 000 julkisen alan työpaikkaa. Tämä tehtiin oikeistolaisten vaatimuksista.
Ja samoilla vaatimuksilla on menty siitä lähtien. Katsos kun oikeistolaisten mielestä ei tarvita minkäänlaista yhteiskunnallista työtä ja palvelua millään alalla, erityisesti he inhoavat kulttuuria, tiedettä ja sivistystä, vaan tarvitaan vain yksityistaloutta, kauppaa, bisnestä, rahan laskijoita. Kauppa se on joka kannattaa, ja kauppaahan maailmassa piisaa. On ihmiskauppaa, asekauppaa, huumekauppaa ja seksikauppaa. Se kannattaa.
Näiden kaupankäyntien jälkiseuraukset eivät oikeistolaisia kiinnosta. Kas kun aseilla saadaan sota aikaan, ja asekauppias rikastuu, se riittää hänelle, eikä hän muista piittaa. Jälleenrakennus ja ihmisten terapointi ei häntä kiinnosta, hän ei sitä tarvitse, joten hänen mielestään sitä ei yleisesti yhteiskunnassa tarvita. Kauppamiehet on päästetty valtion johtoon.
Kun valmistuin, olin 34-vuotias, ja jo silloin pidettiin liian vanhana, jopa työkkärissä. Lisäksi olin samaan aikaan sekä ylikoulutettu että alikoulutettu, ja kun pitkäaikaistyöttömäksi pääsi aika nopeasti, ei ole sen jälkeen palkkatöiden suuntaan tarvinnut edes syleksiä. Työttömäksi ei tarvitse haluta, vaan joutuu, kun töitä ei vain ole!
Kuntouttava työtoiminta ei pidä ketään mukana yhteiskunnassa, vaan on nimenomaan tapa syrjäyttää yhteiskunnasta. Jos on joutunut kuntouttavaan työtoimintaan, siitä ei kannata huudella yhtään mihinkään eikä varsinkaan kirjoittaa cv:hen. Se ei todellakaan ole mikään meriitti. Työttömiä syrjitään työmarkkinoilla, ja vielä enemmän syrjitään pitkäaikaistyöttömiä, ja kaikkein eniten syrjitään niitä jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa. Kuntouttavaa työtoimintaa käytetään lain vastaisesti täysin terveille ihmisille, joiden ainoa ongelma on työttömyys (ja siitä johtuva köyhyys). Sitä käytetään myös häikäilemättömästi ilmaistyön teettämisenä, orjuutena.
Valmistuin pahimpaan lamaan 90- luvulla humanistiksi. Olen nyt 45 v ja päivääkään en ole ollut työtön. En myöskään pitänyt tutkinnon mukaisista töistä kiinni vaan tein ihan muun alan toimistohommia. Omista valinnoista on hyvin paljon kiinni.
Minä oli kuntouttavassa pupuleikkisysteemissä ja minusta kukaan ei näyttänyt siellä narkkaavan tai juopottelevan. En tiedä mitä vapaa-aikanaan tekivät. Eikä se minulle kuulu.
Ihan tasavertaisina ihmisinä heitä ajattelin, enkä katsonut alaspäin.
Itse en ole siis narkkari, juoppo tai edes tupakoi. Kouluni olen myös kunnialla käynyt ja työni asiallisesti hoitanut.