Kuntouttava työtoiminta nöyryyttää ja passivoi työtöntä
Olen akateeminen pitkäaikaistyötön ja joutunut mukaan kuntouttavaan työtoimintaan. "Työni" on sinänsä ihan mukavaa ja leppoisaa pientä puuhastelua kahvittelun yms. lomassa, enkä koe siitä saatavaa korvausta tässä tapauksessa liian pieneksi. Työpanokseni ei ole paljon minkään arvoinen, ja vielä kun asun lyhyen kävelymatkan päässä "työpaikaltani" ja otan aina omat eväät mukaan, jokainen saamani euro on ekstraa normaalien tukien päälle.
Ainoat "työhöni" liittyvät ongelmat on, että suurin osa ajasta kuluu peukaloita pyöritellen ja kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta. Mistä mun muka pitäisi kuntoutua? Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia päivärytmin tai elämänhallinnan kanssa. Olen aktiivinen ja toimelias luonne ja olen työttömänäkin osannut käyttää aikani hyödyksi: Olen tehnyt vapaaehtoistöitä, opetellut monia uusia asioita, pitänyt ammattitaitoani yllä, käynyt harrastuksissa, pitänyt yhteyttä kavereihin ja sukulaisiin jne. Miksi mut leimataan kuntoutuksen tarpeessa olevaksi luuseriksi ja pakotetaan karenssin uhalla "työpaikalle", jossa harvat tehtäväni on naurettavan helppoja (vaikkakin mukavia) ja suurin osa ajasta kuluu ajan tappamiseen? Kyllä se käy itsetunnon päälle ja tuntuu nöyryyttävältä, kun aikuinen, tervepäinen, koulutettu ja työhaluinen ihminen pakotetaan moiseen.
Olen yrittänyt suhtautua "työhöni" positiivisesti, mutta se käy päivä päivältä vaikeammaksi. Mietin jatkuvasti, millaista ajanhaaskausta kuntouttava työtoiminta kohdallani on. Vaikka arvostan siitä saamaani rahaa, kaikki "työpaikalla" hukkaan heitetty aika on pois jostain muusta. Erityisesti kaikesta hyödyllisestä, koska nöyryyttävä "työni" on henkisesti niin raskasta että sen jälkeen kaipaa viihdettä.
Nyt sitten joku sanoo, että saahan tästä merkinnän CV:hen. Totuus on, että mulle sellaisesta merkinnästä ei ole ainakaan hyötyä. Tämän tason puuhastelu voisi ehkä auttaa jonkun hanttihomman saamisessa, mutta multa se ovi sulkeutui silloin kun sain maisterin paperit ja mua ruvettiin pitämään ylikoulutettuna. Oman alan töideni kannalta tällaisilla höpöhommilla ei ole mitään merkitystä, paitsi ehkä niin että työnantaja miettii mikä mussa on vikana kun päädyin moiseen. Kaiken lisäksi tein paljon erilaisia hanttihommia opiskeluaikanani ja ehdin olla oman alan töissäkin useamman vuoden ennen työttömäksi jäämistä, joten työelämä pelisääntöineen on tullut tutuksi paljon paremmin kuin tämän pikku puuhastelun myötä.
Mikä auttaisi jaksamaan tällaista nöyryyttävää kyykytystä?
Kommentit (143)
Monissa keittiöissä kuntouttava työtoiminnan tekijä pääsee tekemään työtäkin. Ellei suoranaisesti anneta koskea ruokaan (vaikka olisikin koulutukseltaan kokki) niin pääsee tiskaamaan ja täydentämään lounaspaikan ruokalinjastoa. Parhaimmillaan työtoimintalainen saa siinä samassa ilmaisen ruoan ja työtoimintapisteestä riippuen myös herkkuja. Ja ihan kysymättä on bussikortin latauskin maksettu työtoiminta-ajalta, vaikka sen 9e on saatukin kulukorvausta. Paljon siis riippuu paikasta, jonne on joutunut tai päässyt.
Kyseinen kunta kuitenkin kierrättää näitä "kuntoutujia" palkkaamatta edes alan henkilöä työhön, koska toimia ei ole budjetoitu että virallista työpaikkaa voisi saada.
Niin kauan kuin on näitä kuntouttavia ja työkokeiluita, joihin pukataan täysin palkkatöihin kelpaavaa porukkaa, ei työpaikkoja synny. Miksi perustaa uusia paikkoja, kun saa aina jonkun ilmaiseksi tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Monissa keittiöissä kuntouttava työtoiminnan tekijä pääsee tekemään työtäkin. Ellei suoranaisesti anneta koskea ruokaan (vaikka olisikin koulutukseltaan kokki) niin pääsee tiskaamaan ja täydentämään lounaspaikan ruokalinjastoa. Parhaimmillaan työtoimintalainen saa siinä samassa ilmaisen ruoan ja työtoimintapisteestä riippuen myös herkkuja. Ja ihan kysymättä on bussikortin latauskin maksettu työtoiminta-ajalta, vaikka sen 9e on saatukin kulukorvausta. Paljon siis riippuu paikasta, jonne on joutunut tai päässyt.
Kyseinen kunta kuitenkin kierrättää näitä "kuntoutujia" palkkaamatta edes alan henkilöä työhön, koska toimia ei ole budjetoitu että virallista työpaikkaa voisi saada.
LAITONTA!
No kyllä siitä kuntoutuksesta ainakin minulle oli apua 10 vuotta sitten, kun olin täysin eristäytynyt maailmasta. Pikkuhiljaa työpajan kautta pääsi taas hommaan kiinni ja vakituiseen työhön missä edelleen.
Ap, en jaksa lukea koko ketjua, mutta kuten itsekin tiedät olet väärin perustein siellä kuntouttavassa, viet paikan joltain joka sitä oikeasti tarvitsisi. Tee valitus, sun koulutuksella tiedät kyllä minne ja miten. Miksi ihmeessä tuollaiseen tyydyt?
Kuntouttava jatkuu Ap:n kuvailemalla tavalla v. 2024.
Pajalla jossa olin työkokeilussa oli 3-D tulostimet ja pääasiassa uudelleenasennettuja käytöstä poistettuja tietokoneita, joilla pääsi opettelemaan 3-D mallinnusta. Innostuin näistä mahdollisuuksista niin, että opettelin Windowsin oman 3-D mallinnussovelluksen käytön ja toisen vastaavan nettisovelluksen käytön, siinä kun toiset etsivät netistä valmiita malleja. Opastin sitten yhtä toimeliaampaa kaveria omien mallien tekemiseen. Siellä tuntui olevan vain kaksi tai korkeintaan kolme, jotka tekivät hommia tai opiskelivat jotain.
Tehtiin tämän yhden kanssa sitten myös muuttokeikkoja ja kierrätysmyymälän noutoja ja vientejä. tämä kaveri taisi aloittaa kuntouttavalla, ja teimme sitten puoli vuotta palkkatukityönä. Saa tulla sanomaan ettemme olisi saaneet, mutta en ihan tarkkaan muista mitä missäkin vaiheessa teimme. Aktiivisin vaihe oli kuitenkin se kun olimme molemmat palkkatuella.
Toisella kertaa hain kuntouttavaan kunnalle, ja työkokeilun kautta puoleksi vuodeksi taas palkkatukityöhön. Olen nyt ollut siellä kohta 11 kuukautta ja viimeiset lomapäivät ja työpäivät jäljellä.
Tuonne alussa mainitsemalleni pajalle en olisi mennyt, koska ymmärsin selvästi, että oma motivaatio voi riippua niin paljon muista kuntoutettavista, että tervepäisessä työyhteisössä kuntoutuu varmemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, en jaksa lukea koko ketjua, mutta kuten itsekin tiedät olet väärin perustein siellä kuntouttavassa, viet paikan joltain joka sitä oikeasti tarvitsisi. Tee valitus, sun koulutuksella tiedät kyllä minne ja miten. Miksi ihmeessä tuollaiseen tyydyt?
Olen nyt kunnalla, ja kunnanvaltuusto haluasi leikata yksiköstäni, kun taas esimieheni on sitä mieltä että käsiä tarvittaisiin lisää. Vakituisia otetaan siksi hyvin kitsaasti ja lisäksi on muistettava, että kunnat ovat velvoitettuja tarjoamaan työllistymistä edistäviä palveluita. Eli paitsi niitä kursseja, niin myös ihan konkreettista työtä.
En usko että noista kuntouttavista työtoiminnoista on hyötyä kuin ehkä sellaiselle jolla on ongelmia elämänhallinnan kanssa ja kokee että työ ei ole nöyryyttävää.
Mutta, aloittaja on pitkäaikaistyötön. Miksi et mene siivoamaan, kauppaan tms minne nyt voisitkin päästä? Joku syyhän siinä on, että olet työtön etkä ole kyennyt itseäsi työllistämään pitkiin aikoihin. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on meitä joille kuntouttavassa työtoiminnassa työtä kyllä riittää niin että hyvä jos ehtii tauon pitää ja ruokailukin menee työn lomassa. En nöyryyty, en passivoidu vaan ennemminkin väsyn työkuorman alle. Onneksi työtoimintaa on sovittu enää kuukaudeksi eteenpäin ja syksyllä pääsen aloittamaan palkkatyön toisessa paikassa.
Helvetti että nämä pistää vihaksi. Toimit ihan oikean työntekijän roolissa etkä saa edes siitä palkkaa.
Itsellä sama. Ollaan oikeastaan alihankkijoita ja viedään samalla joiltain oikeat työpaikat.
MIksi ihmeessä kukaan suostuu tällaiseen?
Ei kai näihin kuntouttaviin voi ketään pakottaa ilman perusteita. Peruste siis että ei ole ns. normaaliterve henkilö. Jos on pitkään työttömänä ei tarkoita ettei olisi työkuntoinen. Tietämäni kuntouttavassa käyvät ovat selvästi neuroepätyypillisiä tai jonkinlaista mielenterveyden häikkää omaavia. Käsittääkseni käyvät siellä ihan mielellään.
Ei kannata mennä töihin. Erotkaa myös armeijasta.
Tuo on enemmänkin työttömien simputusta, tuollaiset askartelu kerhot kuuluisi pikkulapsille, ei aikuisille ! , ohjaajat keksii omia sääntöjään ettet vaan ole tupakalla tai vessassa liian kauan tai saat vääriä syytöksiä jotka täyttää kunnianloukkauksen merkit ! Jos tämäkään ei vielä riitä niin miten olisi ulkoilua kaatosateessa kun olit niin tyhmä että et älynnyt ostaa sadevaatteita tälläisen varalta.
Ongelma on siinä, että lähes kaikki työttömille suunnatut palvelut on suunniteltu ihmisille, joilla on jokin työllistymistä perustavanlaatuisesti estävä ongelma: siis syrjäytynyt, terveysongelmia, työkyvyttömyyttä, koulutuksen tai osaamisen puute, ei lainkaan työkokemusta, jne... ja työllisyyskurssitkin on vain korkeintaan amk-pohjaisille työttömille.
Jos henkilöllä on akateeminen tutkinto, työkokemusta alaltaan, eikä mitään ym. ongelmia, sitten hänen ainoa ongelmansa on se, että sopivia työpaikkoja ei ole. Se taas ei johdu työnhakijasta, vaan työnantajista. Ja siihen TE-toimistolla tai mitkä ne kunnalliset työllisyyspalvelut ovatkaan, ei ole mitään ratkaisua.
Työllistävillä viranomaisilla ei ole myöskään yhteyksiä työelämään, eikä akateemisille ole oikein mitään sopivia kursseja heidän valikoimissaan. Monet akateemiset työllistyisivät julkiselle sektorille palkkatuella, mutta jo vuosien ajan palkkatukea on saanut julkiselle aika nihkeästi. Ennen vanhaan Helsingissä oli akateemisille oma TE-toimisto, mutta sekin lopetettiin.
Lopputulema on se, että työllistämistä tukevilla viranomaisilla on aika vähän tarjottavana akateemisille. Siksi akateemisia työttömiä on laitettu pelkkien tilastojen kaunistamiseksi pyörittelemään peukaloita jonnekin "kuntoutukseen".
Minut yritetty pakottaa työpajalle jossa olisi opeteltu miten avataan pc jne. Nuo taidot opin atk tunneilla jo ala asteella, ajat sitten. En todellakaan mennyt, niin sossut kehtasi jotain vaatimus viestiä lähetellä. En tue heidän suojatyöta niin etten saa itse siitä mitään, ei palkkaa ei edes mitään jota kehtaisi cvssa mainita, tuota ei. Ja tällä alueella tuonne menijöistä 95% käyttää aineita yms. Ja varmana ohjaajat myös, naamakuvista päätellen.
"Ja tällä alueella tuonne menijöistä 95% käyttää aineita yms. Ja varmana ohjaajat myös, naamakuvista päätellen."
Niin täälläkin, Tuo kalju partaäijä marjapuuron värisissä housuissa ohjaajana. Liekö edes vaihtaa noita koskaan kun aina samoissa ? .Taitaa narkailla jo heti aamusta kun tuo mielikuvitus laukkaa minne sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Minut yritetty pakottaa työpajalle jossa olisi opeteltu miten avataan pc jne. Nuo taidot opin atk tunneilla jo ala asteella, ajat sitten. En todellakaan mennyt, niin sossut kehtasi jotain vaatimus viestiä lähetellä. En tue heidän suojatyöta niin etten saa itse siitä mitään, ei palkkaa ei edes mitään jota kehtaisi cvssa mainita, tuota ei. Ja tällä alueella tuonne menijöistä 95% käyttää aineita yms. Ja varmana ohjaajat myös, naamakuvista päätellen.
Hahhaaa, minäkin olen suorittanut useammankin kerran sen ATK-ajokortin eli tietokoneen käytöt perustiedot. Siis todella karvalakkikurssi. Siitä huolimatta, että olen sitä ennen työskennellyt ison viraston it-tukenakin.
Olen myös ollut työkkärin pakottamana kurssilla, jossa akateemisia työttömiä käskettiin uudelleen kouluttautumaan lähihoitajiksi tai putkimiehiksi, ja jossa meidät pakotettiin myös menemään harjoittelemaan johonkin (itse hakemaamme) "oikeaan työpaikkaan". Kurssilaisilla oli kaikillä vähintään maisterin paperit ja yli 20 vuotta työkokemusta vaikka miltä alalta.
Työnjohtaja kirjoitti:
Aika turhaa tuollainen kuntouttava työtoiminta. Suoraan töihin tai (työharjoitteluun) tai koulutukseen. Ajan hukkaa. Jos pystyy kuntouttavaan mennä niin pystyy kyllä töihinkin mennä.
Pystyy tekemään, ei pystyy tehdä.
Idioottimaisen kuuloista kieltä.
Aika turhaa tuollainen kuntouttava työtoiminta. Suoraan töihin tai (työharjoitteluun) tai koulutukseen. Ajan hukkaa. Jos pystyy kuntouttavaan mennä niin pystyy kyllä töihinkin mennä.