Kuntouttava työtoiminta nöyryyttää ja passivoi työtöntä
Olen akateeminen pitkäaikaistyötön ja joutunut mukaan kuntouttavaan työtoimintaan. "Työni" on sinänsä ihan mukavaa ja leppoisaa pientä puuhastelua kahvittelun yms. lomassa, enkä koe siitä saatavaa korvausta tässä tapauksessa liian pieneksi. Työpanokseni ei ole paljon minkään arvoinen, ja vielä kun asun lyhyen kävelymatkan päässä "työpaikaltani" ja otan aina omat eväät mukaan, jokainen saamani euro on ekstraa normaalien tukien päälle.
Ainoat "työhöni" liittyvät ongelmat on, että suurin osa ajasta kuluu peukaloita pyöritellen ja kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta. Mistä mun muka pitäisi kuntoutua? Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia päivärytmin tai elämänhallinnan kanssa. Olen aktiivinen ja toimelias luonne ja olen työttömänäkin osannut käyttää aikani hyödyksi: Olen tehnyt vapaaehtoistöitä, opetellut monia uusia asioita, pitänyt ammattitaitoani yllä, käynyt harrastuksissa, pitänyt yhteyttä kavereihin ja sukulaisiin jne. Miksi mut leimataan kuntoutuksen tarpeessa olevaksi luuseriksi ja pakotetaan karenssin uhalla "työpaikalle", jossa harvat tehtäväni on naurettavan helppoja (vaikkakin mukavia) ja suurin osa ajasta kuluu ajan tappamiseen? Kyllä se käy itsetunnon päälle ja tuntuu nöyryyttävältä, kun aikuinen, tervepäinen, koulutettu ja työhaluinen ihminen pakotetaan moiseen.
Olen yrittänyt suhtautua "työhöni" positiivisesti, mutta se käy päivä päivältä vaikeammaksi. Mietin jatkuvasti, millaista ajanhaaskausta kuntouttava työtoiminta kohdallani on. Vaikka arvostan siitä saamaani rahaa, kaikki "työpaikalla" hukkaan heitetty aika on pois jostain muusta. Erityisesti kaikesta hyödyllisestä, koska nöyryyttävä "työni" on henkisesti niin raskasta että sen jälkeen kaipaa viihdettä.
Nyt sitten joku sanoo, että saahan tästä merkinnän CV:hen. Totuus on, että mulle sellaisesta merkinnästä ei ole ainakaan hyötyä. Tämän tason puuhastelu voisi ehkä auttaa jonkun hanttihomman saamisessa, mutta multa se ovi sulkeutui silloin kun sain maisterin paperit ja mua ruvettiin pitämään ylikoulutettuna. Oman alan töideni kannalta tällaisilla höpöhommilla ei ole mitään merkitystä, paitsi ehkä niin että työnantaja miettii mikä mussa on vikana kun päädyin moiseen. Kaiken lisäksi tein paljon erilaisia hanttihommia opiskeluaikanani ja ehdin olla oman alan töissäkin useamman vuoden ennen työttömäksi jäämistä, joten työelämä pelisääntöineen on tullut tutuksi paljon paremmin kuin tämän pikku puuhastelun myötä.
Mikä auttaisi jaksamaan tällaista nöyryyttävää kyykytystä?
Kommentit (143)
Kaikki kuntouttava työtoiminta ja orjahommat tulisi muuttaa mahdollisimman nopealla aikataululla kuntouttavaksiopiskeluksi ja kouluttautumiseksi.
Oppilaitoksiin jokaiseen aloituspaikkoja kuntoutujille.
Kuntoutuja voisi opiskella työmarkkinatuella 5 vuotta, sen 24kk sijaan.
Kuntoutuja voisi käydä millä vaan luennolla yliopistossa.
Kuntoutuja voisi tehdä opiskeluun liittyviä työharjotteluita, mutta niistä on annettava jokaisesta opintopisteitä.
Ei kestä kiittää tästä nerokkaasta ideastani, joka on parempi kuin ylimielisen itseään täynnä olevan akateemisen yksikään sepustus.
-yo, amis, työtön, luuseri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on meitä joille kuntouttavassa työtoiminnassa työtä kyllä riittää niin että hyvä jos ehtii tauon pitää ja ruokailukin menee työn lomassa. En nöyryyty, en passivoidu vaan ennemminkin väsyn työkuorman alle. Onneksi työtoimintaa on sovittu enää kuukaudeksi eteenpäin ja syksyllä pääsen aloittamaan palkkatyön toisessa paikassa.
Helvetti että nämä pistää vihaksi. Toimit ihan oikean työntekijän roolissa etkä saa edes siitä palkkaa.
Niin toimin. En tiedä miten yleistä tämä on ja miten tilanne vaihtelee eri aloilla mutta kyllä tuolla omassani paljon lasketaan sen varaan että minä tulen, vakkarihenkilökunta ravaa koulutuksissa ja ottaa ylitöitään pois siihen nojaten että minä olen paikalla kuitenkin niin ei haittaa jos siitä yksi puuttuu osan päivää. Asiaan on johtajan siunaus ja jopa kunnan johtavalta tasolta ohjeistus.
Näitä väärinkäyttöjä on todella paljon. Et todellakaan ole ainoa, joka lasketaan vakkariksi ja töitä vaan kasataan kuntoutettavan päälle. Pahimmillaan etsitään jonkun tietyn koulutuksen omaavaa henkilöä ja teetetään häpeilemättä sillä työt. Kerran jopa etsittiin "työntekijäksi" henkilöä, jolla on kalliit laitteetkin omasta takaa.
Tuossa tilanteessa kannattaa vaan mennä paikalle eikä tehdä mitään.. siinä vaiheessa kun työt kaatuu päälle, niin ei siitä kukaan voi syyttää kuntoutujaa, vaan niitä kaikkia saikuttajia ym. vakkareita siellä
Nimenomaan. Karenssia ei kannata hankkia, mutta kannattaa tehdä itsestään työnantajalle mahdollisimman epäkannattava orjatyöläinen. Kannattaa myös tuupata someen mahdollisimman yksityiskohtaista tietoa orjatyönantajasta ja heidän harjoittamastaan moraalittomasta toiminnasta. Näin aion itse toimia, jos joskus tuohon rumbaan joudun osalliseksi.
Et siis aio enää työskennellä missään? Joo, barrikadeille vaan ja työnantajat kuriin... onneksi työt voi teettää niitä haluavillakin.
Hulluhan se on, joka ei tee orjatyön teettämistä ikäväksi ja kannattamattomaksi.
Orjatyön? Eiköhän yhteiskunnalla ole oikeus saada jotain sen vastineeksi, että elättää sinut ja perheesi. 4,5h päivässä ei nyt taida täyttää minkään orjuuden määritelmää.
Jos teen työtä, minulla ei ole ainoastaan oikeus, vaan koko yhteiskunnan toimivuuden takia jopa velvollisuus, saada siitä palkka.
miks pitää olla niin ankee :D eiks vois aatella et tommosessakin on järkeä ja ottaa hyödyn irti. vaikka olla ite se joka panee alulle ja kehittää tonkin toimea- ei tarvis pyöritellä peukoloita vaan vois oikeesti vaikka olis niin akateemisen alentunu olo niin olla se boss siellä sitten tai jotain :D filosofisesti vaikka pohtia ja kehittää taikka kiinnittää sit huomioita johonkin mikä ei kurssiin sisälly. mut ihmiset teillä on teidän mielikuvitus hyödyntäkää se niin ei oo ei pakko pullaaaaa :DDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen pitkäaikaistyötön ja joutunut mukaan kuntouttavaan työtoimintaan. "Työni" on sinänsä ihan mukavaa ja leppoisaa pientä puuhastelua kahvittelun yms. lomassa, enkä koe siitä saatavaa korvausta tässä tapauksessa liian pieneksi. Työpanokseni ei ole paljon minkään arvoinen, ja vielä kun asun lyhyen kävelymatkan päässä "työpaikaltani" ja otan aina omat eväät mukaan, jokainen saamani euro on ekstraa normaalien tukien päälle.
Ainoat "työhöni" liittyvät ongelmat on, että suurin osa ajasta kuluu peukaloita pyöritellen ja kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta. Mistä mun muka pitäisi kuntoutua? Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia päivärytmin tai elämänhallinnan kanssa. Olen aktiivinen ja toimelias luonne ja olen työttömänäkin osannut käyttää aikani hyödyksi: Olen tehnyt vapaaehtoistöitä, opetellut monia uusia asioita, pitänyt ammattitaitoani yllä, käynyt harrastuksissa, pitänyt yhteyttä kavereihin ja sukulaisiin jne. Miksi mut leimataan kuntoutuksen tarpeessa olevaksi luuseriksi ja pakotetaan karenssin uhalla "työpaikalle", jossa harvat tehtäväni on naurettavan helppoja (vaikkakin mukavia) ja suurin osa ajasta kuluu ajan tappamiseen? Kyllä se käy itsetunnon päälle ja tuntuu nöyryyttävältä, kun aikuinen, tervepäinen, koulutettu ja työhaluinen ihminen pakotetaan moiseen.
Olen yrittänyt suhtautua "työhöni" positiivisesti, mutta se käy päivä päivältä vaikeammaksi. Mietin jatkuvasti, millaista ajanhaaskausta kuntouttava työtoiminta kohdallani on. Vaikka arvostan siitä saamaani rahaa, kaikki "työpaikalla" hukkaan heitetty aika on pois jostain muusta. Erityisesti kaikesta hyödyllisestä, koska nöyryyttävä "työni" on henkisesti niin raskasta että sen jälkeen kaipaa viihdettä.
Nyt sitten joku sanoo, että saahan tästä merkinnän CV:hen. Totuus on, että mulle sellaisesta merkinnästä ei ole ainakaan hyötyä. Tämän tason puuhastelu voisi ehkä auttaa jonkun hanttihomman saamisessa, mutta multa se ovi sulkeutui silloin kun sain maisterin paperit ja mua ruvettiin pitämään ylikoulutettuna. Oman alan töideni kannalta tällaisilla höpöhommilla ei ole mitään merkitystä, paitsi ehkä niin että työnantaja miettii mikä mussa on vikana kun päädyin moiseen. Kaiken lisäksi tein paljon erilaisia hanttihommia opiskeluaikanani ja ehdin olla oman alan töissäkin useamman vuoden ennen työttömäksi jäämistä, joten työelämä pelisääntöineen on tullut tutuksi paljon paremmin kuin tämän pikku puuhastelun myötä.
Mikä auttaisi jaksamaan tällaista nöyryyttävää kyykytystä?
Voisitko kehittää itsellesi jotain järkevämpää tekemistä työpaikalla? Esim. ehdottaa työnantajallesi joitain parannuksia tai kehityshankkeita, joita voisit sitten alkaa vetämään? Teidän, että selllaisien tekeminen palkatta saatta sylettää, mutta toisaalta, saisit mielekkäämpää tekemistä ja näyttöjä itsellesi seuraavia työpaikkoja varten. Ja muista hakea koko ajan palkkatyötä ohessa!
Et ilmeisesti tajua,että työvoimapoliittisten toimenpiteiden kohteena olet nimenomaan KOHDE,etkä siis voi ehdottaa niissä yhtään mitään.Teet vain mitä käsketään ja sillä siisti,se on sinun osasi siellä niissä.
Höpöhöpö, tottakai saa ehdottaa mielekkäämpiä hommia ja ideoida uusia toimintatapoja. Voi myös selvittää palkkatuki- ja opiskelumahdollisuuksia. Jos kuntouttavan paja on kovin passivoiva, voi ottaa kunnan ylempiin tahoihin yhteyttä ja kysyä voisiko päästä johonkin muualle. Kuntouttavan järjestää kunta, ei työkkäri, joten kuntouttavaan liittyvät muutokset pitää kysellä kunnasta. Palkkatuki- ja opiskeluasiat työkkäristä.
Kelan toimeentulotuen maksatuksen alettua, se teki 25000 toimeentulotuen leikkausta. Kun toimeentulotuki hoidettiin kunnissa, niitä oli vain muutamia tuhansia. Kun Kela hoitaa massoja ja ihmiset kutistetaan numeroiksi, ei tarvitse ottaa huomioon inhimillisiä näkökohtia. Työtön ei saa olla omilla aivoilla ajatteleva ja sen vuoksi ei hyväksytä omaehtoista koulutusta laajasti tai vapaaehtoistoimintaa. Turhanpäiväinen kuntoutus ja muu kurssitus pitää työttömän nöyränä ja sille osoitetaan homman turhuus ja hänen turhuutensa. Ei niillä toimilla edes yritetä saada työttömiä työmarkkinoille. Tämä roskienm siivous tilastosta on Lindströmin suurin agenda. Kun työtön saadaan kurssille, on työttömyystilastoa taas siivottu. Sen jälkeen hallitus voi riemuita, kun työttömyys on laskenut!! Kannattaa muistaa riemunkiljahduksia aktiivimallista päästävät, että se on vasta alkusoittoa työehtojen murentamiselle yleensä.
"Miksi mut leimataan kuntoutuksen tarpeessa olevaksi luuseriksi ja pakotetaan karenssin uhalla "työpaikalle", jossa harvat tehtäväni on naurettavan helppoja (vaikkakin mukavia) ja suurin osa ajasta kuluu ajan tappamiseen?"
Siksi koska maamme päättäjät ovat kyvyttömiä tekemään yhteiskunnallisille ongelmille yhtään mitään. Poliitikkoina he valehtelevat aina kun suunsa avaavat. Ja oman edun tavoittelijoina he ovat itsekkäitä, kyvyttömiä hoitamaan yhteisiä asioita. He eivät tiedä, mitä työttömyys on (kapitalistisessa talousjärjestelmässä, joka sen aiheuttaa), joten he tietämättöminä, osaamattomina, kyvyttöminä ja puoluekurin sitomina eivät keksi muuta kuin syyttää sinua, hyvä orja (ent. kansalainen). Siihen heitä painostaa heidän todellinen herransa, joka on itse Piru.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on meitä joille kuntouttavassa työtoiminnassa työtä kyllä riittää niin että hyvä jos ehtii tauon pitää ja ruokailukin menee työn lomassa. En nöyryyty, en passivoidu vaan ennemminkin väsyn työkuorman alle. Onneksi työtoimintaa on sovittu enää kuukaudeksi eteenpäin ja syksyllä pääsen aloittamaan palkkatyön toisessa paikassa.
Mitä tapahtuisi jos pitäisit kunnon tauon ja söisit rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavan työtoiminnan paikkojen taso taitaa vaihdella aika rajusti. Itse olin sellaisessa paikassa, jossa kyllä tekemistä oli niin paljon kuin vaan halusi ja pystyi tekemään, joten se aika kului aina nopeasti.
Eihän tuo ole pointti. Kyllähän sitä tekemätöntä työtä on vaikka kuinka paljon, mutta ei ole oikein, että sitä teetetään 9 eurolla päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Odotan sitä päivää, kun jollakin "kuntouttavaan" orjatyöpelleilyyn pakotetulla naksahtaa.
Kuten Michael Douglasin elokuvassa Rankka päivä
Kyse on mielivallasta. Virkamieskoneisto kohdistaa aggressiivista mielivaltaa päättämällä rahasta, jolla ihmisen pitää hankkia ruokansa ja asuntonsa. Mielivaltaa se on siksi, ettei edellytykset työttömien oikeaan työllistymiseen oikeasti panosteta lainkaan: oppisopimuskoulutus, muuntokoulutus jo valmiiksi tutkinnon omaaville, laaja oikeus kouluttautua työttömyyspäivärahalla yliopistoissa ja muissa oppilaitoksissa, vapaehtoistyön (mm. omaishoidon ja lähimmaistyön) salliminen jne. Mekaaniset koulutkset ja massatoimenpiteet ovat tarkoitettu vain ja ainoastaan viranomaisten itsensä omantunnon muka puhdistamiseen, tyyliin jotain on tehty mutta TYÖTÖN on niin huono/juoppo/luuseri/ syrjäytynyt ettei työllisty. Näin työttömyys on saatu työttömän yksinomaiseksi henkilökohtaiseksi viaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvää tekee moinen toiminta sinullekin, niin opit ettet ole muita parempi. Oikeastaan joka ikiselle akateemiselle, joka pitää muita lukutaidottomina luusereina, pitäisi olla pakollinen kuntoutusjakso, ihan vaan asennevammasta parantumiseksi.
Kuulostaa siltä, että sinä sitä kuntouttavaa toimintaa tarvitsisit. Ihan vain asennevammasta parantuaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kuntouttava työtoiminta ja orjahommat tulisi muuttaa mahdollisimman nopealla aikataululla kuntouttavaksiopiskeluksi ja kouluttautumiseksi.
Kuntoutuja voisi tehdä opiskeluun liittyviä työharjotteluita, mutta niistä on annettava jokaisesta opintopisteitä.
Ei kestä kiittää tästä nerokkaasta ideastani, joka on parempi kuin ylimielisen itseään täynnä olevan akateemisen yksikään sepustus.
Tuollaisesta pitäisin minäkin . Mutta tuollaiseksi se ei muutu, koska korkeatasoisia opettajia ei riittäisi eikä opiskelutilat riittäisi. Ja lisäksi se tulisi yhteiskunnalle erittäin kalliiksi .
Säästösyistä amiksissakaan ei ole läheskään joka päivä opetusta. Lukiota käyvän tyttäreni amiksessa oleva poikkis on harva se päivä vaan kotonaan, kun ei ole opetusta .
Kyllä Kai ne laittaisi rahaa ensin nuorten amiksiin ennen kuin työttömille.
Jos kuitenkin työttömille alettaisiin antaa koulutusta, niin se olisi juuri konsulttifirmojen pupukursseja. Ei työttömät pääsisi koulutettujen alansa ammattilaisten luennoille.
Minäkin haluaisin omalle alalleni täydennyskoulutusta. En ole päässyt . Mulla on akateeminen koulutus. Olen kai liian kauan ollut työtön ja liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan, että jos onnistuu olemaan 3 vuotta työttömänä, niin ongelman korjaamiseen olisi tarvittu ap:n omaa motivaatiota jo pari vuotta aikaisemmin. Kuntouttava työtoiminta on tapa pitää ihmisiä kiinni yhteiskunnassa, koska edes nykyisten työttömyyslukujen Suomessa ei ole normaalia onnistua olemaan akateemisena noin pitkään työttömänä.
Työttömyys ei ole oma valinta, mutta alle 40v ikäisen akateemisen pitkäaikaistyöttömyys on. Tätä on muuten ihan tutkittu Tampereen yliopistossa ja havaittu, että moni siirtää itsensä omilla valinnoillaan nurkkaan, koska ei edes halua tehdä töitä.
Höpö höpö. Olet ilmeisesti niin nuori, ettei sinulla ole tietoa asioista. Kun itse opiskelin 90-luvulla ja valmistuinkin maisteriksi, lähes kaikki valmistuivat työttömiksi. Erityisesti tämä koski niitä maantieteilijöitä, yhteiskuntatieteilijöitä ja humanisteja, joiden työpaikat lakkautettiin. Säästöjen nimissä silloiset poliitikot lakkauttivat noin 50 000 julkisen alan työpaikkaa. Tämä tehtiin oikeistolaisten vaatimuksista.
Ja samoilla vaatimuksilla on menty siitä lähtien. Katsos kun oikeistolaisten mielestä ei tarvita minkäänlaista yhteiskunnallista työtä ja palvelua millään alalla, erityisesti he inhoavat kulttuuria, tiedettä ja sivistystä, vaan tarvitaan vain yksityistaloutta, kauppaa, bisnestä, rahan laskijoita. Kauppa se on joka kannattaa, ja kauppaahan maailmassa piisaa. On ihmiskauppaa, asekauppaa, huumekauppaa ja seksikauppaa. Se kannattaa.
Näiden kaupankäyntien jälkiseuraukset eivät oikeistolaisia kiinnosta. Kas kun aseilla saadaan sota aikaan, ja asekauppias rikastuu, se riittää hänelle, eikä hän muista piittaa. Jälleenrakennus ja ihmisten terapointi ei häntä kiinnosta, hän ei sitä tarvitse, joten hänen mielestään sitä ei yleisesti yhteiskunnassa tarvita. Kauppamiehet on päästetty valtion johtoon.
Kun valmistuin, olin 34-vuotias, ja jo silloin pidettiin liian vanhana, jopa työkkärissä. Lisäksi olin samaan aikaan sekä ylikoulutettu että alikoulutettu, ja kun pitkäaikaistyöttömäksi pääsi aika nopeasti, ei ole sen jälkeen palkkatöiden suuntaan tarvinnut edes syleksiä. Työttömäksi ei tarvitse haluta, vaan joutuu, kun töitä ei vain ole!
Kuntouttava työtoiminta ei pidä ketään mukana yhteiskunnassa, vaan on nimenomaan tapa syrjäyttää yhteiskunnasta. Jos on joutunut kuntouttavaan työtoimintaan, siitä ei kannata huudella yhtään mihinkään eikä varsinkaan kirjoittaa cv:hen. Se ei todellakaan ole mikään meriitti. Työttömiä syrjitään työmarkkinoilla, ja vielä enemmän syrjitään pitkäaikaistyöttömiä, ja kaikkein eniten syrjitään niitä jotka ovat olleet kuntouttavassa työtoiminnassa. Kuntouttavaa työtoimintaa käytetään lain vastaisesti täysin terveille ihmisille, joiden ainoa ongelma on työttömyys (ja siitä johtuva köyhyys). Sitä käytetään myös häikäilemättömästi ilmaistyön teettämisenä, orjuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvää tekee moinen toiminta sinullekin, niin opit ettet ole muita parempi. Oikeastaan joka ikiselle akateemiselle, joka pitää muita lukutaidottomina luusereina, pitäisi olla pakollinen kuntoutusjakso, ihan vaan asennevammasta parantumiseksi.
Kuulostaa siltä, että sinä sitä kuntouttavaa toimintaa tarvitsisit. Ihan vain asennevammasta parantuaksesi.
Etkö ihan oikeasti parempaa keksinyt? Tuollaisia laukoo ala-asteelaiset. Ite oot! Sääpäs! Sääpäs pääpäs!
Kuntouttava siis leimaa ihmisen loppuiäkseen? Tästä olette jokainen samaa mieltä, eikö vain?
Vastatkaa asiallisesti kuitenkin siihen, miksi itse leimaatte kuntouttavassa olevia ihmisiä luusereiksi?
Eihän siinä ole omalta kannaltanne mitään järjen hiventäkään?
Olette epäloogisia ja noloja.
Vierailija kirjoitti:
Orjatyön? Eiköhän yhteiskunnalla ole oikeus saada jotain sen vastineeksi, että elättää sinut ja perheesi. 4,5h päivässä ei nyt taida täyttää minkään orjuuden määritelmää.
Mahdatko tietää orjuuden määritelmää? Ainakaan et tiedä, mikä on yhteiskunta. Tässä wikipediasta orjuuden määritelmää: "Orjuus on ihmisen pitämistä toisen (ihmisen tai valtion) vallan alla työssä ilman oikeutta palkkaan, vapautta ja omaan tahtoon perustuvaa valintaa. Orja ei pääse ulos asemastaan."
Tiesitkö, että nykymaailmassa orjia on enemmän kuin koskaan, kymmeniä miljoonia?
Tässä vielä lisätietoa näistä ihmisoikeusasioista:
http://www.ihmisoikeudet.net/ihmisoikeudet/orjuuden-ja-pakkotyon-kielto/
Kuntouttavissa olevista ihmisistä puhuminen luusereina, päihdeongelmaisina, mt-tapauksina ja lukutaidottomina imbesilleinä, on OMIIN MUROIHIN KUSEMISTA.
Erityisen typerää koulutetulta ihmiseltä on leimata mt-ongelmaiset karteltaviksi luusereiksi.
Nyky aikana sivistyneet ihmiset ovat kyllä saaneet paljonkin tietoa mt-ongelmista, ja kukaan älykäs fiksu ihminen ei puhu mt-potilaista halveksivasti.
Älykäs ihminen hoitaa mielenterveyttään ja käy terapiassa.
Mielenterveyden ongelmat eivät katso mikä koulutus ihmisellä on. Ne eivät myöskään korreloi tyhmyyden kanssa. Eivätkä laiskuuden ja epätunnollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava siis leimaa ihmisen loppuiäkseen? Tästä olette jokainen samaa mieltä, eikö vain?
Vastatkaa asiallisesti kuitenkin siihen, miksi itse leimaatte kuntouttavassa olevia ihmisiä luusereiksi?
Eihän siinä ole omalta kannaltanne mitään järjen hiventäkään?
Olette epäloogisia ja noloja.
Täällä yhdessä viestissä kirjoitettiin. miten ei tuntenut olevansa kotonaan kuntoutuksessa juoppojen ja narkkien seassa. Tuntisitko sinä olosi hyväksi siellä? Se osoittaa, että kuntouttavaa käytetään väärin! Siellä on ihmisiä, jotka sinne ei kuulu! En todellakaan leimaa kuntoutuvia vaan järjestelmää käytetään lainvastaisesti työttömien säilytyspaikkana. Se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisesta pitäisin minäkin . Mutta tuollaiseksi se ei muutu, koska korkeatasoisia opettajia ei riittäisi eikä opiskelutilat riittäisi. Ja lisäksi se tulisi yhteiskunnalle erittäin kalliiksi .
Säästösyistä amiksissakaan ei ole läheskään joka päivä opetusta. Lukiota käyvän tyttäreni amiksessa oleva poikkis on harva se päivä vaan kotonaan, kun ei ole opetusta .
Kyllä Kai ne laittaisi rahaa ensin nuorten amiksiin ennen kuin työttömille.
Jos kuitenkin työttömille alettaisiin antaa koulutusta, niin se olisi juuri konsulttifirmojen pupukursseja. Ei työttömät pääsisi koulutettujen alansa ammattilaisten luennoille.
Minäkin haluaisin omalle alalleni täydennyskoulutusta. En ole päässyt . Mulla on akateeminen koulutus. Olen kai liian kauan ollut työtön ja liian vanha.
No onpa outoa ettei riitä korkeatasoisia opettajia, kun täälläkin on jokainen niin akateeminen ja osaava että oksat pois.
Tilat eivät lopu Suomesta. Niitä on tyhjillään.