Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta nöyryyttää ja passivoi työtöntä

Vierailija
28.05.2017 |

Olen akateeminen pitkäaikaistyötön ja joutunut mukaan kuntouttavaan työtoimintaan. "Työni" on sinänsä ihan mukavaa ja leppoisaa pientä puuhastelua kahvittelun yms. lomassa, enkä koe siitä saatavaa korvausta tässä tapauksessa liian pieneksi. Työpanokseni ei ole paljon minkään arvoinen, ja vielä kun asun lyhyen kävelymatkan päässä "työpaikaltani" ja otan aina omat eväät mukaan, jokainen saamani euro on ekstraa normaalien tukien päälle.

Ainoat "työhöni" liittyvät ongelmat on, että suurin osa ajasta kuluu peukaloita pyöritellen ja kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta. Mistä mun muka pitäisi kuntoutua? Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia päivärytmin tai elämänhallinnan kanssa. Olen aktiivinen ja toimelias luonne ja olen työttömänäkin osannut käyttää aikani hyödyksi: Olen tehnyt vapaaehtoistöitä, opetellut monia uusia asioita, pitänyt ammattitaitoani yllä, käynyt harrastuksissa, pitänyt yhteyttä kavereihin ja sukulaisiin jne. Miksi mut leimataan kuntoutuksen tarpeessa olevaksi luuseriksi ja pakotetaan karenssin uhalla "työpaikalle", jossa harvat tehtäväni on naurettavan helppoja (vaikkakin mukavia) ja suurin osa ajasta kuluu ajan tappamiseen? Kyllä se käy itsetunnon päälle ja tuntuu nöyryyttävältä, kun aikuinen, tervepäinen, koulutettu ja työhaluinen ihminen pakotetaan moiseen.

Olen yrittänyt suhtautua "työhöni" positiivisesti, mutta se käy päivä päivältä vaikeammaksi. Mietin jatkuvasti, millaista ajanhaaskausta kuntouttava työtoiminta kohdallani on. Vaikka arvostan siitä saamaani rahaa, kaikki "työpaikalla" hukkaan heitetty aika on pois jostain muusta. Erityisesti kaikesta hyödyllisestä, koska nöyryyttävä "työni" on henkisesti niin raskasta että sen jälkeen kaipaa viihdettä.

Nyt sitten joku sanoo, että saahan tästä merkinnän CV:hen. Totuus on, että mulle sellaisesta merkinnästä ei ole ainakaan hyötyä. Tämän tason puuhastelu voisi ehkä auttaa jonkun hanttihomman saamisessa, mutta multa se ovi sulkeutui silloin kun sain maisterin paperit ja mua ruvettiin pitämään ylikoulutettuna. Oman alan töideni kannalta tällaisilla höpöhommilla ei ole mitään merkitystä, paitsi ehkä niin että työnantaja miettii mikä mussa on vikana kun päädyin moiseen. Kaiken lisäksi tein paljon erilaisia hanttihommia opiskeluaikanani ja ehdin olla oman alan töissäkin useamman vuoden ennen työttömäksi jäämistä, joten työelämä pelisääntöineen on tullut tutuksi paljon paremmin kuin tämän pikku puuhastelun myötä.

Mikä auttaisi jaksamaan tällaista nöyryyttävää kyykytystä?

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun tätä samaa puuhastelua toteutetaan ulkomaalaisilla niin ollaan järkyttyneitä.

Vierailija
2/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkytävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttävää. samaa mietin kun itselläni vastaava tilanne. en suostunut tuohon toimintaan. rahaa ei tosin tipu muuta kuin sossusta.

Vierailija
4/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan työtoiminnan paikkojen taso taitaa vaihdella aika rajusti. Itse olin sellaisessa paikassa, jossa kyllä tekemistä oli niin paljon kuin vaan halusi ja pystyi tekemään, joten se aika kului aina nopeasti.

Vierailija
5/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

järkyttävää. samaa mietin kun itselläni vastaava tilanne. en suostunut tuohon toimintaan. rahaa ei tosin tipu muuta kuin sossusta.

tuliko kieltäytymisestä karenssia ja jos, niin paljonko?

Vierailija
6/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä kannata mainita CV:ssä mitään "kuntouttavaa työtoiminta"jaksoa.

Näin neuvoi erittäin selkein sanoin eräs työnantaja.

Vierailija
7/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi äkkiä niitä oikeita töitä niin pääset pois sieltä. Nyt vaan tehostamaan työnhakua.

Vierailija
8/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan työtoiminnan pahin ongelma on, että se ei suuntaudu tarpeeksi hyvin oikealle asiakasryhmälle. Myös työtehtävät saattavat olla vääränlaisia tai liian vähäisiä. KTT:an ohjautuu myös ihmisiä vain siitä syystä, että heille on saatava jokin status, jolla toimeentuloa voidaan nykytasolla jatkaa.

Ymmärrän hyvin turhautumisesi mutta keskustele asiasta toiminnan järjestäjän kanssa, hyvässä hengessä.

Kyllä se siitä, voit muuten ehdottaa, että voisiko osan luppoajasta käyttää esim. ATK-taitojen ylläpitoon, vaikka työpaikkaa hakien.

Vierailija
9/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä aletaan jo laitostuttamaan kun työt tehdään tulevaisuudessa koneiden avulla.

Ihmisille jää television katselu yksin pikku asunnossa. Koneet hoitavat kaiken muun.

Vierailija
10/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ansioilla joku pääsee / joutuu kuntouttavaan työtoimintaan? Entä kuka sitä järjestää?

Itsekin akateemisena työttömänä ja paljon yhtä jos toista harrastaneena keksisin paljonkin tekemistä akateemisille. Vetäisin opintokerhoa ja laittaisin itse kunkin opettamaan muille jotain osaamaansa taitoa. Myös ihan yleisiä elämäntaitoja voi harjoitella akateemisetkin: ruuanlaittoa ja leivontaa, käsitöitä ja remontointia ym. Toki omilla ehdoilla ja itsestään selvää on, että lähes lukutaidotton kouluttamaton tarvitsee erilaista "kuntoutusta" kuin akateemisesti kouluttautunut, jonka ainoa ongelma on työpaikan puute.

Vierailija
11/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä kannata mainita CV:ssä mitään "kuntouttavaa työtoiminta"jaksoa.

Näin neuvoi erittäin selkein sanoin eräs työnantaja.

Oikein neuvoi kun kuntouttavaan joutuneita pidetään vähintään vajaa kuntoisina. Erehdyin kertomaan että olen kuntouttavassa työtoiminnassa niin heti alettiin kysellä mikä on vialla? Pitkään jatkunut työttömyys oli syy mutta jäi tunne että sitä ei uskottu.

Vierailija
12/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on meitä joille kuntouttavassa työtoiminnassa työtä kyllä riittää niin että hyvä jos ehtii tauon pitää ja ruokailukin menee työn lomassa. En nöyryyty, en passivoidu vaan ennemminkin väsyn työkuorman alle. Onneksi työtoimintaa on sovittu enää kuukaudeksi eteenpäin ja syksyllä pääsen aloittamaan palkkatyön toisessa paikassa. 

Vierailija
13/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on meitä joille kuntouttavassa työtoiminnassa työtä kyllä riittää niin että hyvä jos ehtii tauon pitää ja ruokailukin menee työn lomassa. En nöyryyty, en passivoidu vaan ennemminkin väsyn työkuorman alle. Onneksi työtoimintaa on sovittu enää kuukaudeksi eteenpäin ja syksyllä pääsen aloittamaan palkkatyön toisessa paikassa. 

Helvetti että nämä pistää vihaksi. Toimit ihan oikean työntekijän roolissa etkä saa edes siitä palkkaa.

Vierailija
14/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan sitä päivää, kun jollakin "kuntouttavaan" orjatyöpelleilyyn pakotetulla naksahtaa.

Vierailija
15/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ansioilla joku pääsee / joutuu kuntouttavaan työtoimintaan? Entä kuka sitä järjestää?

Itsekin akateemisena työttömänä ja paljon yhtä jos toista harrastaneena keksisin paljonkin tekemistä akateemisille. Vetäisin opintokerhoa ja laittaisin itse kunkin opettamaan muille jotain osaamaansa taitoa. Myös ihan yleisiä elämäntaitoja voi harjoitella akateemisetkin: ruuanlaittoa ja leivontaa, käsitöitä ja remontointia ym. Toki omilla ehdoilla ja itsestään selvää on, että lähes lukutaidotton kouluttamaton tarvitsee erilaista "kuntoutusta" kuin akateemisesti kouluttautunut, jonka ainoa ongelma on työpaikan puute.

Perusteeksi sinne "pääsemiseen" riittää pelkkä pitkäaikaistyöttömyys ja koettu vaikeus päästä työmarkkinoille. Ei tarvitse siis olla mitään kuntouttamisen tarvetta. Järjestäjänä on kunta ja te-toimisto yhteistyössä. 

Itselläni on kaksi ammattitutkintoa (eri aloilta) ja n viiden vuoden työhistoria. Ongelma on pitkä poissaolo työmarkkinoilta, jäin äitiyslomalle ja sain siinä useammankin lapsen. Nyt olen ollut pari vuotta työttömänä, haastatteluihin olen päässyt mutta tuntuu että homma tyssää aina siihen että koetaan ettei osaamiseni ole enää tarvittavalla tasolla pitkän poissaolon jälkeen. 

Vierailija
16/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetti että nämä pistää vihaksi. Toimit ihan oikean työntekijän roolissa etkä saa edes siitä palkkaa.

Niin toimin. En tiedä miten yleistä tämä on ja miten tilanne vaihtelee eri aloilla mutta kyllä tuolla omassani paljon lasketaan sen varaan että minä tulen, vakkarihenkilökunta ravaa koulutuksissa ja ottaa ylitöitään pois siihen nojaten että minä olen paikalla kuitenkin niin ei haittaa jos siitä yksi puuttuu osan päivää. Asiaan on johtajan siunaus ja jopa kunnan johtavalta tasolta ohjeistus. 

Vierailija
17/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin toimin. En tiedä miten yleistä tämä on ja miten tilanne vaihtelee eri aloilla mutta kyllä tuolla omassani paljon lasketaan sen varaan että minä tulen, vakkarihenkilökunta ravaa koulutuksissa ja ottaa ylitöitään pois siihen nojaten että minä olen paikalla kuitenkin niin ei haittaa jos siitä yksi puuttuu osan päivää. Asiaan on johtajan siunaus ja jopa kunnan johtavalta tasolta ohjeistus. 

Näitä väärinkäyttöjä on todella paljon. Et todellakaan ole ainoa, joka lasketaan vakkariksi ja töitä vaan kasataan kuntoutettavan päälle. Pahimmillaan etsitään jonkun tietyn koulutuksen omaavaa henkilöä ja teetetään häpeilemättä sillä työt. Kerran jopa etsittiin "työntekijäksi" henkilöä, jolla on kalliit laitteetkin omasta takaa.

Vierailija
18/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi mut leimataan kuntoutuksen tarpeessa olevaksi luuseriksi"

Eli kuntouttavassa työtoiminnassa olevat ovat mielestäsi jotain luusereita? Voi pientä prinsessaa, kun joutuu siellä meidän muiden "luusereiden" kanssa olemaan. On se rankkaa, kun tuollainen akateeminen hieno ihminen joutuu olemaan alempi arvoisten ihmisten kanssa. Oikein itku tulee sun puolesta.

Vierailija
19/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä väärinkäyttöjä on todella paljon. Et todellakaan ole ainoa, joka lasketaan vakkariksi ja töitä vaan kasataan kuntoutettavan päälle. Pahimmillaan etsitään jonkun tietyn koulutuksen omaavaa henkilöä ja teetetään häpeilemättä sillä työt. Kerran jopa etsittiin "työntekijäksi" henkilöä, jolla on kalliit laitteetkin omasta takaa.

Tuossa tilanteessa kannattaa vaan mennä paikalle eikä tehdä mitään.. siinä vaiheessa kun työt kaatuu päälle, niin ei siitä kukaan voi syyttää kuntoutujaa, vaan niitä kaikkia saikuttajia ym. vakkareita siellä

Vierailija
20/143 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitäisi viedä (esim. ammattiliiton avustuksella) noita juttuja oikeuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan