Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisin äitini uskomaan ettei unirytmin korjaaminen paranna mielenterveysongelmaani?

Vierailija
25.05.2017 |

Koko ajan jankkaa samaa, on niin huolissani kun valvon usein esim. kolmeen yöllä ja herään myöhään. Valvon, koska yöllä on helpompi ajatella asioita ja valvominen tuntuu terapeuttiselta. Minulla on myös nukahtamisvaikeuksia ja heräilen öisin usein. En koe myöskään pystyväni joka tapauksessa käymään töissä tai opiskelemaan, joten samapa tuo vaikka valvoo. Joskus yritin väkisin pitää suht normaalin unirytmin muttei elämäni siitä mitenkään muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. Ihan turhaa mielestäni yrittää väkisin pitää sitä unirytmiä normaalina. En usko että vuosia jatkuneet ongelmani siitä korjaantuisivat. Pidän nukahtamisvaikeuksia/vinksallaan olevaa unirytmiä lähinnä seurauksena siitä että olen jatkuvasti ahdistunut jne. Jos vointini paranee yleisesti ottaen, arvelen että unirytmi ja uniongelmat korjaantuvat aikalailla itsestään. Psykiatrian polilla on myös jankattu samasta asiasta. Unirytmi pitäisi saada kuntoon, joo joo. Mitä mieltä olette?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikki unikapinalliset. Haluaisin kuulla ajatuksianne. Voisiko joku teistä kirjoittaa kirjan. Tai edes pitkän palsta-avauksen aiheesta. Varmasti ostaisin sen kirjan. Uskon, että teillä on enemmän sanottavaa, kuin virkamiesrytmiin helposti sopeutuvilla.

Vierailija
62/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko sinun ap saada äitiäsi uskomaan yhtään mitään? Anna äitisi pälättää. Siinäpähän pälättää. On hänelläkin jotain tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka kirjoittavat oman mielipiteensä mukaan kannattaa käydä lukemassa ihan unesta googlen avulla. Ihmisen keho on kuin kello mikä toimii parhaiten juuri sen 07-22 unirytmillä. 

Itse luotan kyllä enemmän omaan kehoon ja vointiin, jotka kertovat voivani hyvin tai paremmin kun unirytmi on myöhäisempi.

Toivottavasti sanomasi on totta, etkä vain peittele miltä sinusta oikeasti tuntuu. Koska tiedän niitä, jotka ovat masentuneina ja sanovat, että on parempi oli kun nukkuu myöhään mutta oikeasti se ei auta heitä lainkaan. He eivät vain halua muuttaa sitä, mihin on tottunut. 

Jos ajatellaan vaikka 03-11 rytmiä ja 23-07 rytmiä. Niin miksi mielestäsi esim. masentuneelle jälkimmäinen on jotenkin automaattisesti parempi?

Osaako joku vastata tähän? Varsinkin jos otetaan huomioon ap:n tilanne; yöaikaan voi paremmin. 

Vierailija
64/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen klo 12 nukutut unet ovat ne tehokkaimmat.

8h unta vuorokaudessa on minimi, sitä vähemmän aiheuttaa aina ongelmia.

Aikuisen unisykli on n. 1,5 tuntia, siksi etenkin liian vähillä unilla kannattaa kiinnittää huomiota siihen että nukkuu ainakin täysiä syklejä. 6h unien jälkeen helpompi herätä kuin 6,5, esimerkiksi.

Itse luulin jossain vaiheessa pärjääväni ihan mainiosti kuuden tunnin unilla, mutta kun katsoo sitä masennusta ja raivareita joista silloin kärsin... Kyllähän mä hengissä säilyin, mutta ei se mitään kovin mainiota ollut.

Unesta niistäminen on kummallisen helppoa, mutta kummallisen helpoksi muuttuu vaikeakin elämä kun alkaa todella pitää unihygieniastaan huolen. Kokemusta on.

Suorita kansalainen, suorita. Ole tehokas jopa nukkuessasi. Bruttokansantuote nousuun!

Nyt ei ole kyse bruttokansantuotteesta, vaan tutkimustuloksista.

Esimerkiksi aivojen nestekierto kasvaa nukuttassa: jos nukut liian vähän joudut toimimaan "huonosti huuhdelluilla" aivoilla.

Nukkuminen on myös tärkeä tapa käsitellä päivän tapahtumia. Jos nukut liian vähän, päivän aikana oppimasi asiat eivät varastoidu kunnolla pitkäkestoiseen muistiin.

En muista tarkalleen mihin se unen tehokkuus ennen klo 24 perustui, mutta veikkaisin kyseessä olleen liikemittaukset: aamupuolella uni on levottomampaa.

Ajattele sinä bruttokansantuotetta, minä ajattelen sitä mikä omalla kohdallani on toiminut, ja auttaa olemaan raivaroimatta ja masentunut.

Suosittelen sinullekin tätä yökyöpelielämää, niin pystyt olemaan rennompi, huumorintajuisempi, ja tunnistat sarkasmin paremmin ;).

Vierailija
65/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa käyttää kuukuppia.

Vierailija
66/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen unisykli on n. 1,5 tuntia, siksi etenkin liian vähillä unilla kannattaa kiinnittää huomiota siihen että nukkuu ainakin täysiä syklejä. 6h unien jälkeen helpompi herätä kuin 6,5, esimerkiksi.

Itse luulin jossain vaiheessa pärjääväni ihan mainiosti kuuden tunnin unilla, mutta kun katsoo sitä masennusta ja raivareita joista silloin kärsin... Kyllähän mä hengissä säilyin, mutta ei se mitään kovin mainiota ollut.

Unesta niistäminen on kummallisen helppoa, mutta kummallisen helpoksi muuttuu vaikeakin elämä kun alkaa todella pitää unihygieniastaan huolen. Kokemusta on.

Mites esim. nyt kesällä kun on valoisaa niin mistä se keho tietää, että kello on esim. 23 ja saan tehokkaimmat unet? Eiköhän se unen laatu tule ihan muista asioista kuin kellonajasta.

Muistaakseni ainakin ihmisen kaliumtasapaino vaihtelee 24h rytmin mukaan, oli sen ihmisen "oma rytmi" mitä tahansa.

En tosiaan muista mistä tarkemmin oli kyse, mutta olen lukenut tutkimuksesta jossa todettiin että uni ennen keskiyötä on tehokkaampaa kuin uni keskiyön jälkeen.

En ole itsekään kovin hyvä menemään ajoissa nukkumaan, mutta omalla kohdalla allekirjoittaisin väitteen kyllä.

Vierailija
67/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorita kansalainen, suorita. Ole tehokas jopa nukkuessasi. Bruttokansantuote nousuun!

Esimerkiksi aivojen nestekierto kasvaa nukuttassa: jos nukut liian vähän joudut toimimaan "huonosti huuhdelluilla" aivoilla.

Nukkuminen on myös tärkeä tapa käsitellä päivän tapahtumia. Jos nukut liian vähän, päivän aikana oppimasi asiat eivät varastoidu kunnolla pitkäkestoiseen muistiin.

En muista tarkalleen mihin se unen tehokkuus ennen klo 24 perustui, mutta veikkaisin kyseessä olleen liikemittaukset: aamupuolella uni on levottomampaa.

Ajattele sinä bruttokansantuotetta, minä ajattelen sitä mikä omalla kohdallani on toiminut, ja auttaa olemaan raivaroimatta ja masentunut.

Jos kerran huomaat mikä itsesi kohdalla on toiminut niin kannattaa myös ymmärtää, että jonkun toisen kohdalla toimii eri asia. Tässä ei puhuttu liian vähistä unista, vaan myöhemmästä unirytmistä. Itsestäänselvää, että liian vähät yöunet eivät ainakaan paranna masennusta. 

Vierailija
68/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan yöllinen palstasulku jokin salaliitto, jolla yritetään parantaa mammojen mielenterveysongelmia. Pakotetaan mammat nukkumaan, kun mitään muutakaan ei voi yhdentoista jälkeen tehdä.

Vierailija
69/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites esim. nyt kesällä kun on valoisaa niin mistä se keho tietää, että kello on esim. 23 ja saan tehokkaimmat unet? Eiköhän se unen laatu tule ihan muista asioista kuin kellonajasta.

Muistaakseni ainakin ihmisen kaliumtasapaino vaihtelee 24h rytmin mukaan, oli sen ihmisen "oma rytmi" mitä tahansa.

En tosiaan muista mistä tarkemmin oli kyse, mutta olen lukenut tutkimuksesta jossa todettiin että uni ennen keskiyötä on tehokkaampaa kuin uni keskiyön jälkeen.

En ole itsekään kovin hyvä menemään ajoissa nukkumaan, mutta omalla kohdalla allekirjoittaisin väitteen kyllä.

Olen aivan varma siitä, että jonkun kohdalla tuo sisäisen kaliumtasapainon kello jätättää tai edistää. Yhtä varmasti kuin on niitä, joilla on tosi epäsäännölliset menkat.

Vierailija
70/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini on keksitty. Kunnom unirytmi auttaa oikeasti mielenterveyteen.

Vierailija
71/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan, että näin Suomessa asuvana muuttaisinkin maahan, jossa on esim. 6 h Suomen aikaa jäljessä.  Tarkoittaisiko se sitä, että en ikinä enää voisi nukkua tehokkaasti, koska elimistö olisi edelleen Suomen ajassa? Jos taas elimistö tottuisi tähän uuteen aikaan ja Tehokasta unta" saisin riittävästi, kun menisin ennen 00 sikälaista aikaa nukkumaan. Niin eikö se silloin tarkoita myös sitä, että elimistö myös tottuu siihen että unirytmi on myöhäisempi (ihan Suomessa asuessa.) 

Vierailija
72/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purkkimelatoniinin käyttö saattaa vaikuttaa elimistön omaan melatoniinin tuotantoon. Olisin varovainen sen kanssa.

Vierailija
73/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sinullekin tätä yökyöpelielämää, niin pystyt olemaan rennompi, huumorintajuisempi, ja tunnistat sarkasmin paremmin ;).

Kokeiltu on ikävuodet 12-33, sanoisin.

Siihen päälle vuorotyöt, ja takana on nyt mm. kahden suhteen savuavat rauniot koska mulla ei vaan ollut resursseja olla aina niin mukava ihminen puolisoilleni, koska en muun muassa nukkunut tarpeeksi.

Teineillä on varaa tehdä tyhmyyksiä, mulla ei enää ole. Että siinä sulle sitä rentoa yökyöpelielämää.

Vierailija
74/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purkkimelatoniinin käyttö saattaa vaikuttaa elimistön omaan melatoniinin tuotantoon. Olisin varovainen sen kanssa.

Itse olen huomannut että se toimii hyvin jos sitä käyttää rytmin muuttamiseen. Vakituiseen käyttöön taitaa olla parempiakin troppeja.

Vierailija
75/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeiltu on ikävuodet 12-33, sanoisin.

Siihen päälle vuorotyöt, ja takana on nyt mm. kahden suhteen savuavat rauniot koska mulla ei vaan ollut resursseja olla aina niin mukava ihminen puolisoilleni, koska en muun muassa nukkunut tarpeeksi.

Teineillä on varaa tehdä tyhmyyksiä, mulla ei enää ole. Että siinä sulle sitä rentoa yökyöpelielämää.

Teineillä ei ole varaa tehdä tyhmyyksiä. Minulla on jo vähän varaakin. Nuorena luodaan uraa ja opiskellaan. Silloin pitää olla säntillinen. Nyt vanhempana voi jo hellittää ja kuunnella omaa kehoaan.

Vierailija
76/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä masennuspotilaana sanoisin että kyllä, äitisi on oikeassa, ap. Säännöllinen unirytmi ja säännölliset elämäntavat eivät ehkä paranna sairauttasi, mutta niillä on kumminkin todella iso vaikutus olotilaan. Kokeile vaikka melatoniinia, se saattaa auttaa, eikä tarvitse syödä varsinaisia lääkkeitä.

Vierailija
77/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan, että näin Suomessa asuvana muuttaisinkin maahan, jossa on esim. 6 h Suomen aikaa jäljessä.  Tarkoittaisiko se sitä, että en ikinä enää voisi nukkua tehokkaasti, koska elimistö olisi edelleen Suomen ajassa? Jos taas elimistö tottuisi tähän uuteen aikaan ja Tehokasta unta" saisin riittävästi, kun menisin ennen 00 sikälaista aikaa nukkumaan. Niin eikö se silloin tarkoita myös sitä, että elimistö myös tottuu siihen että unirytmi on myöhäisempi (ihan Suomessa asuessa.) 

Tota mäkin mietin. Tutkimuksessa omi muutettu vuorokausirytmi joksikin muuksi kuin 24h (ehkä 30h?), ja tutkimuksen kohteet oli eristetty niin että eivät saaneet vihjeitä vuorokaudenajasta.

Jotkut rytmit muuttuivat, mutta toiset pysyivät 24 tunnissa.

Veikkaan että ihan auringonvalolle altistuminen muuttaisi sitä suomalaista rytmiä kyllä, ja maapallolla vuorokausi on kuitenkin sen 24h koko ajan.

Vierailija
78/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka kirjoittavat oman mielipiteensä mukaan kannattaa käydä lukemassa ihan unesta googlen avulla. Ihmisen keho on kuin kello mikä toimii parhaiten juuri sen 07-22 unirytmillä. 

Itse luotan kyllä enemmän omaan kehoon ja vointiin, jotka kertovat voivani hyvin tai paremmin kun unirytmi on myöhäisempi.

Toivottavasti sanomasi on totta, etkä vain peittele miltä sinusta oikeasti tuntuu. Koska tiedän niitä, jotka ovat masentuneina ja sanovat, että on parempi oli kun nukkuu myöhään mutta oikeasti se ei auta heitä lainkaan. He eivät vain halua muuttaa sitä, mihin on tottunut. 

Jos ajatellaan vaikka 03-11 rytmiä ja 23-07 rytmiä. Niin miksi mielestäsi esim. masentuneelle jälkimmäinen on jotenkin automaattisesti parempi?

Osaako joku vastata tähän? Varsinkin jos otetaan huomioon ap:n tilanne; yöaikaan voi paremmin. 

En ole se jolta kysyit, muttakoska olen nyt näistä tutkimuksista tolkuttanut niin:

23-07 on parempi koska siinä on 1 tunti syvempää, tehokkaampaa alkuyön unta, 03-11 ei tule tuota hyötyä.

Sit sosiaaliset syyt: 07 herätessä on aamuntorkku torkuissaan samaan aikaan kuin kaikki muutkin.

Me ollaan laumaeläimiä, ja masennusta ei minusta ainakaan auta se että osa energiasta menee sen puolustelemiseen että klo 11 herääminen on ihan ok. Ihan fine syödä aamupuuroa kun muut vetää lounasta. Noi hullut menee nukkumaan mutta mullahan vasta ilta alkaa jne. jne.

Vierailija
79/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikapina!

Vierailija
80/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele viisaampien ohjeita ja ota 2 mg melatoniinia.