Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisin äitini uskomaan ettei unirytmin korjaaminen paranna mielenterveysongelmaani?

Vierailija
25.05.2017 |

Koko ajan jankkaa samaa, on niin huolissani kun valvon usein esim. kolmeen yöllä ja herään myöhään. Valvon, koska yöllä on helpompi ajatella asioita ja valvominen tuntuu terapeuttiselta. Minulla on myös nukahtamisvaikeuksia ja heräilen öisin usein. En koe myöskään pystyväni joka tapauksessa käymään töissä tai opiskelemaan, joten samapa tuo vaikka valvoo. Joskus yritin väkisin pitää suht normaalin unirytmin muttei elämäni siitä mitenkään muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. Ihan turhaa mielestäni yrittää väkisin pitää sitä unirytmiä normaalina. En usko että vuosia jatkuneet ongelmani siitä korjaantuisivat. Pidän nukahtamisvaikeuksia/vinksallaan olevaa unirytmiä lähinnä seurauksena siitä että olen jatkuvasti ahdistunut jne. Jos vointini paranee yleisesti ottaen, arvelen että unirytmi ja uniongelmat korjaantuvat aikalailla itsestään. Psykiatrian polilla on myös jankattu samasta asiasta. Unirytmi pitäisi saada kuntoon, joo joo. Mitä mieltä olette?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneenko sitten nukut päivällä?

Jos johonkin kolmeen neljään iltapäivällä nukkuu aina niin ei varmaan tee pääkopalle hyvää.

Ja mitä asioita mietit yöllä kun sanoit että mietit asioita?

Tuskin asioiden vatvominenkaan öisin mitään auttaa, päinvastoin.

Olen itsekin aamu-uninen mutta jos nukun "koko päivän" niin tuntuu että päivä menee ihan pilalle.

Vierailija
42/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sanoisin ap sinulle, että paranna mielenterveysongelmasi tahdonvoiman avulla. Jos riittävästi tahdot, parannat ongelmasi. Paranitko? Enpä usko.

Unirytminen korjaaminen voi olla joillekin yhtä vaikea asia. Parhaansa voi yrittää tehdä, mutta mahdottomiin ei kukaan kykene. Pitäisi olla armollinen itseään ja lähimmäisiään kohtaan tällaisissa asioissa.

jos annamme ihmisten epäonnistua oman unirytmin normalisoinnin kanssa, niin miten ihmeessä nämä ihmiset koskaan tulevat pärjäämään elämässään, jos tuon asian kanssa antaa periksi? 

Millaiset asiat sinun mielestäsi ovat elämässä pärjäämisen mittareita? Minun mielestäni elämässä pärjäämisen tärkein mittari on se, miten paljon ihminen haluaa rakastaa lähimmäisiään. Millaisissa asioissa on mielestäsi sallittua epäonnistua? Mitä epäonnistuminen mielestäsi on? Montako kertaa saa epäonnistua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka kirjoittavat oman mielipiteensä mukaan kannattaa käydä lukemassa ihan unesta googlen avulla. Ihmisen keho on kuin kello mikä toimii parhaiten juuri sen 07-22 unirytmillä. 

Googleko on jumala? Googleko tuntee minut paremmin kuin minä itse?

Googlesta ei löydy tuollaista, koska tuo ei pidä paikkaansa. Unirytmi on henkilökohtainen, vaikka enemmistöllä se osuukin jonnekin tuon 7-22-osaston tienoille. Mutta ei kaikillla. Osalla luontainen unirytmi myös jätättää tai edistää.

No googlella nyt löytyy vaikka mitä, kun tarpeeksi tonkii :).

Vierailija
44/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka kirjoittavat oman mielipiteensä mukaan kannattaa käydä lukemassa ihan unesta googlen avulla. Ihmisen keho on kuin kello mikä toimii parhaiten juuri sen 07-22 unirytmillä. 

Googleko on jumala? Googleko tuntee minut paremmin kuin minä itse?

Miksi käyt lääkärillä jos tunnet itsesi paremmin? Ja googlella löytää unesta tehdyt tutkimukset. 

Käyn lääkärissä, koska google on liian epäluotettava.

Vierailija
45/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä unirytmiasiassa on myös sellainen ulottuvuus, että joku 22-7 rytmi on normien mukaista toimintaa ja valvominen normien vastaista toimintaa. Tekeekö sinua yleensäkin mieli kapinoida normeja vastaan? Valvominen voi olla sinulle kanava kapinoida, ehkä alitajuisesti mutta kuitenkin. Toisaalta ihmiset jotka noudattavat mukisematta normaalia unirytmiä eivät välttämättä ole kovin älykkäitä, omaksuvat vain helposti normit kuin normit.

Vierailija
46/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unirytmin korjaaminen", puistattavaa. Jos unirytmi on suunnilleen säännöllinen ja valveilla ollessa ehtii tehdä kotityöt, liikkua ja ulkoilla, viettää edes jonkinlaista sosiaalista elämää ym. niin vuorokausirytmillä ei ole mitään merkitystä. Ei ainakaan mielenterevysongelmien parantamiseen. Yökukkujilla varmaan keskimäärin useammin valveillaoloaika menee tietokoneen tai telkkarin ääressä, mutta ei se kuitenkaan kaikkia koske. Jos ap:n ongelmana on juuri se, että valveillaoloaika menee koneella notkumiseen, ensimmäinen korjattava asia on siinä eikä nukkumisajoissa.

Vierailija
47/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen klo 12 nukutut unet ovat ne tehokkaimmat.

8h unta vuorokaudessa on minimi, sitä vähemmän aiheuttaa aina ongelmia.

Aikuisen unisykli on n. 1,5 tuntia, siksi etenkin liian vähillä unilla kannattaa kiinnittää huomiota siihen että nukkuu ainakin täysiä syklejä. 6h unien jälkeen helpompi herätä kuin 6,5, esimerkiksi.

Itse luulin jossain vaiheessa pärjääväni ihan mainiosti kuuden tunnin unilla, mutta kun katsoo sitä masennusta ja raivareita joista silloin kärsin... Kyllähän mä hengissä säilyin, mutta ei se mitään kovin mainiota ollut.

Unesta niistäminen on kummallisen helppoa, mutta kummallisen helpoksi muuttuu vaikeakin elämä kun alkaa todella pitää unihygieniastaan huolen. Kokemusta on.

Vierailija
48/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon enemmän merkitystä on sillä, onko unirytmi säännöllinen, kuin sillä mihin kellonaikaan uni sijoittuu. Itse olen aina ollut yökukkuja, silloin mielialani on kaikista korkeimmillaan ja olen tehokkaimmillani ja virkeimmilläni. Monen aamuvirkun on vaikea käsittää tätä ja olen aina saanut kuulla valitusta asiasta.

Vierailija
49/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ahdistus pahenee aina kun joudun pakottautumaan aamuvirkkujen ihmisten unirytmiin. Onneksi pystyn enimmäkseen tekemään iltatöitä ja hoitamaan suurimman osan opiskeluistani vasta iltapäivällä, mutta silti stressaa jo nyt kun tiedän että joudun elämään seuraavat 3 vko taas aamuihmisten ehdoilla. Onneksi kesällä on niin valoissaa että pärjään jotenkin töissäkin vaikka olisin saanut nukuttua vain 3 tuntia.

Vierailija
50/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa te virkamieselämää elävät säntilliset ihmiset saisitte kokea sen aamuyön ihanan flow-tilan, vapauden ja rauhan. Myöhään nukkuminen on myös suuri nautinto ja hellii mielenterveyttäni. Aamukahvi kahdelta iltapäivällä on luksusta.

Vierailija
51/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon enemmän merkitystä on sillä, onko unirytmi säännöllinen, kuin sillä mihin kellonaikaan uni sijoittuu. Itse olen aina ollut yökukkuja, silloin mielialani on kaikista korkeimmillaan ja olen tehokkaimmillani ja virkeimmilläni. Monen aamuvirkun on vaikea käsittää tätä ja olen aina saanut kuulla valitusta asiasta.

Sitten on myös meitä ihmisiä, jotka pitävät unirytmin vaihtelusta. Joskus nukuttaa enemmän kuin toisinaan. Joskus tarvitsen 13 tuntia unta. Joskus riittää 5 tuntia. Tämä ei ole minulle ongelma.

Vierailija
52/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään unirytmin muuttaminen ei paranna masennusta mutta se voi auttaa jonkin verran. On tärkeää pitää kiinni siitä, että on hereillä suurinpiirtein samaan aikaan kuin muu maailma, niin että ei ajaudu kaiken ulkopuolelle. Esim. koulu, työt ja ihmissuhteet on usein päiväasioita. Jos voisit hyvin niin rytmisi ei kuuluisi kellekään. Selkeästi näin ei ole. Unirytmin siirtyminen aina myöhäisemmäksi voi olla masennuksen aiheuttamaakin. Mieti mikä olisi hyvä kompromissi. Ehkä noin klo 01-09 tai 10?

T. 20 vuotta nuorten mielenterveystyössä

Vierailija
53/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen unisykli on n. 1,5 tuntia, siksi etenkin liian vähillä unilla kannattaa kiinnittää huomiota siihen että nukkuu ainakin täysiä syklejä. 6h unien jälkeen helpompi herätä kuin 6,5, esimerkiksi.

Itse luulin jossain vaiheessa pärjääväni ihan mainiosti kuuden tunnin unilla, mutta kun katsoo sitä masennusta ja raivareita joista silloin kärsin... Kyllähän mä hengissä säilyin, mutta ei se mitään kovin mainiota ollut.

Unesta niistäminen on kummallisen helppoa, mutta kummallisen helpoksi muuttuu vaikeakin elämä kun alkaa todella pitää unihygieniastaan huolen. Kokemusta on.

Suorita kansalainen, suorita. Ole tehokas jopa nukkuessasi. Bruttokansantuote nousuun!

Vierailija
54/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kunpa te virkamieselämää elävät säntilliset ihmiset saisitte kokea sen aamuyön ihanan flow-tilan, vapauden ja rauhan. Myöhään nukkuminen on myös suuri nautinto ja hellii mielenterveyttäni. Aamukahvi kahdelta iltapäivällä on luksusta.

Pitää ymmärtää myös aamuvirkkuja. Heille ei todellakaan tule aamuyöllä mitään flow-tilaa, koska heidän kehonsa tarvitsee silloin luontaisesti unta. Aamutorkun on ihan yhtä vaikea nukkua väkisin väärään aikaan kuin iltavirkunkin.

Vierailija
55/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun huonouteni nukahtaa ja ylläpitää nukkumista aiheuttaa mielenterveysongelmia. Siihen sitten lääkkeeksi joku kehottaa korjaamaan unirytmin. Mutta kun sehän se minun ongelmani olikin. Että en nuku. Kumpi siis oli ensin, muna vai kana....munaa on vaikea korjata, jos se on jo kokkelia.

Vierailija
56/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ymmärtää myös aamuvirkkuja. Heille ei todellakaan tule aamuyöllä mitään flow-tilaa, koska heidän kehonsa tarvitsee silloin luontaisesti unta. Aamutorkun on ihan yhtä vaikea nukkua väkisin väärään aikaan kuin iltavirkunkin.

Tarkoitin siis aamuvirkkua, en -torkkua.

Vierailija
57/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvät hyssykät kun tämä yhteiskunta ei muita ymmärräkään kuin aamuvirkkuja.

Vierailija
58/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites esim. nyt kesällä kun on valoisaa niin mistä se keho tietää, että kello on esim. 23 ja saan tehokkaimmat unet? Eiköhän se unen laatu tule ihan muista asioista kuin kellonajasta.

Vierailija
59/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään unirytmin muuttaminen ei paranna masennusta mutta se voi auttaa jonkin verran. On tärkeää pitää kiinni siitä, että on hereillä suurinpiirtein samaan aikaan kuin muu maailma, niin että ei ajaudu kaiken ulkopuolelle. Esim. koulu, työt ja ihmissuhteet on usein päiväasioita. Jos voisit hyvin niin rytmisi ei kuuluisi kellekään. Selkeästi näin ei ole. Unirytmin siirtyminen aina myöhäisemmäksi voi olla masennuksen aiheuttamaakin. Mieti mikä olisi hyvä kompromissi. Ehkä noin klo 01-09 tai 10?

T. 20 vuotta nuorten mielenterveystyössä

Teini on muovautuvampi kuin esim vaihdevuosien kuumien aaltojen kanssa painiskeleva nainen.  Uni ei ole aina oma päätös. Se ei ole välttämättä kompromissin tulos. Uni ei tule käskemällä.

Vierailija
60/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorita kansalainen, suorita. Ole tehokas jopa nukkuessasi. Bruttokansantuote nousuun!

Nyt ei ole kyse bruttokansantuotteesta, vaan tutkimustuloksista.

Esimerkiksi aivojen nestekierto kasvaa nukuttassa: jos nukut liian vähän joudut toimimaan "huonosti huuhdelluilla" aivoilla.

Nukkuminen on myös tärkeä tapa käsitellä päivän tapahtumia. Jos nukut liian vähän, päivän aikana oppimasi asiat eivät varastoidu kunnolla pitkäkestoiseen muistiin.

En muista tarkalleen mihin se unen tehokkuus ennen klo 24 perustui, mutta veikkaisin kyseessä olleen liikemittaukset: aamupuolella uni on levottomampaa.

Ajattele sinä bruttokansantuotetta, minä ajattelen sitä mikä omalla kohdallani on toiminut, ja auttaa olemaan raivaroimatta ja masentunut.