Miten saisin äitini uskomaan ettei unirytmin korjaaminen paranna mielenterveysongelmaani?
Koko ajan jankkaa samaa, on niin huolissani kun valvon usein esim. kolmeen yöllä ja herään myöhään. Valvon, koska yöllä on helpompi ajatella asioita ja valvominen tuntuu terapeuttiselta. Minulla on myös nukahtamisvaikeuksia ja heräilen öisin usein. En koe myöskään pystyväni joka tapauksessa käymään töissä tai opiskelemaan, joten samapa tuo vaikka valvoo. Joskus yritin väkisin pitää suht normaalin unirytmin muttei elämäni siitä mitenkään muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. Ihan turhaa mielestäni yrittää väkisin pitää sitä unirytmiä normaalina. En usko että vuosia jatkuneet ongelmani siitä korjaantuisivat. Pidän nukahtamisvaikeuksia/vinksallaan olevaa unirytmiä lähinnä seurauksena siitä että olen jatkuvasti ahdistunut jne. Jos vointini paranee yleisesti ottaen, arvelen että unirytmi ja uniongelmat korjaantuvat aikalailla itsestään. Psykiatrian polilla on myös jankattu samasta asiasta. Unirytmi pitäisi saada kuntoon, joo joo. Mitä mieltä olette?
Kommentit (101)
Onhan se ihan biologistakin että toiset ovat enemmän ilta- ja toiset aamuvirkkuja. Itse en ole tällä hetkellä työelämässä mutta opiskelen lähinnä tenttimällä eli suurimman osan ajasta olen kotona. Menen yleensä aamuyöllä nukkumaan ja heräilen siinä 11 aikaan.
Päivän mittaan olen energinen, enkä tunne väsymystä. Usein myös saan yöaikaan paremmin opiskeltua, varsinkin kirjoitustehtäviin pystyn yöaikaan paremmin keskittymään, kun on niin rauhallista.
Silti saan kommenttia henkilöiltä (jotka itse ottavat päiväunia päivän mittaan) kuinka pitäisi mennä ajoissa nukkumaan ja miten en tule ikinä pärjäämään työelämässä tällä unirtytmillä. Sitten monet jaksavat vielä hehkuttaa kuinka ovat ehtineet tehdä jo ainakin 4h töitä, kun itse vasta herään. Monille aikaisin herääminen on siis tehokkuudeen mittari.
Eri asia tietysti, jos sulla menee koko päivä vaikka nukkuessa.
No sepäs olisikin jos mt-ongelmat johtuisivat vain vinksallaan olevasta unirytmistä. valitettavasti ihmisen mieli ei ole ihan niin yksinkertainen.
Äitisi on oikeassa. Miksi haluat olla väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaisi auttaa, tuskin parantaa. Mielekäs tekeminen päivisin mielestäni oleellisempaa. Silloin rytmikin korjautuu.
Juuri näin, päivät on paljon rikkaampia, kun herää ajoissa. Terv. Kokemusta on yövirkkuna olosta.
Eiköhän toi nyt ole aika henkilökohtaista kuka kokee minkäkin rikkaana. Itse teen töitä freelancerina ja valvon myöhään ja herään ennen puolta päivää. Saa hereillä rauhassa mutta päivää on jäljellä, joten mitä tahansa ehtii tekemään. Itsellä oli elämä kaikkea muuta kuin rikasta, kun jouduin heräämän seitsemän aikoihin ja sitten töiden jälkeen ottamaan päiväunet, kun väsytti niin paljon.
Ne, jotka kirjoittavat oman mielipiteensä mukaan kannattaa käydä lukemassa ihan unesta googlen avulla. Ihmisen keho on kuin kello mikä toimii parhaiten juuri sen 07-22 unirytmillä.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka kirjoittavat oman mielipiteensä mukaan kannattaa käydä lukemassa ihan unesta googlen avulla. Ihmisen keho on kuin kello mikä toimii parhaiten juuri sen 07-22 unirytmillä.
Itse luotan kyllä enemmän omaan kehoon ja vointiin, jotka kertovat voivani hyvin tai paremmin kun unirytmi on myöhäisempi.
Ehkä mielenterveysongelmasi johtuvatkin siitä, että äitisi on koko ikäsi ollut liian pomottava, eikä vieläkään anna sinun henkisesti vapautua ja irtautua omaksi persoonakseen. Nytkin hän haluaa puuttua jopa niin intiimiin alueeseen kuin nukkumiseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaisi auttaa, tuskin parantaa. Mielekäs tekeminen päivisin mielestäni oleellisempaa. Silloin rytmikin korjautuu.
Juuri näin, päivät on paljon rikkaampia, kun herää ajoissa. Terv. Kokemusta on yövirkkuna olosta.
Eiköhän toi nyt ole aika henkilökohtaista kuka kokee minkäkin rikkaana. Itse teen töitä freelancerina ja valvon myöhään ja herään ennen puolta päivää. Saa hereillä rauhassa mutta päivää on jäljellä, joten mitä tahansa ehtii tekemään. Itsellä oli elämä kaikkea muuta kuin rikasta, kun jouduin heräämän seitsemän aikoihin ja sitten töiden jälkeen ottamaan päiväunet, kun väsytti niin paljon.
Jos jatkuvasti vaihtelee milloin menee nukkumaan ja herää ja kuulostaen sinun tapauksessasi yritit herätä aikaiseen, niin tottakai se sekoittaa myös kehosi, mikä voi johtaa väsymykseen.
Olin itse samanlainen, mutta olen paljon onnellisempi nyt kun herään aikaiseen. Ennen luulin, että voin paremmin kuin sain herätä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
gaussin käyrän molempiin päihin mahtuu ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Googleko on jumala? Googleko tuntee minut paremmin kuin minä itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luotan kyllä enemmän omaan kehoon ja vointiin, jotka kertovat voivani hyvin tai paremmin kun unirytmi on myöhäisempi.
Toivottavasti sanomasi on totta, etkä vain peittele miltä sinusta oikeasti tuntuu. Koska tiedän niitä, jotka ovat masentuneina ja sanovat, että on parempi oli kun nukkuu myöhään mutta oikeasti se ei auta heitä lainkaan. He eivät vain halua muuttaa sitä, mihin on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyt lääkärillä jos tunnet itsesi paremmin? Ja googlella löytää unesta tehdyt tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkuvasti vaihtelee milloin menee nukkumaan ja herää ja kuulostaen sinun tapauksessasi yritit herätä aikaiseen, niin tottakai se sekoittaa myös kehosi, mikä voi johtaa väsymykseen.
Olin itse samanlainen, mutta olen paljon onnellisempi nyt kun herään aikaiseen. Ennen luulin, että voin paremmin kuin sain herätä myöhemmin.
Tottakai epäsäännöllinen rytmi vie ennen pitkää voimat keneltä tahansa. Tarkoitin ihan säännöllistä elämää. Voin paremmin nyt, kun voin itse määrittää unirytmini kuin aikanaan 22-07 rytmiä viettävänä.
Entä jos sanoisin ap sinulle, että paranna mielenterveysongelmasi tahdonvoiman avulla. Jos riittävästi tahdot, parannat ongelmasi. Paranitko? Enpä usko.
Unirytminen korjaaminen voi olla joillekin yhtä vaikea asia. Parhaansa voi yrittää tehdä, mutta mahdottomiin ei kukaan kykene. Pitäisi olla armollinen itseään ja lähimmäisiään kohtaan tällaisissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlesta ei löydy tuollaista, koska tuo ei pidä paikkaansa. Unirytmi on henkilökohtainen, vaikka enemmistöllä se osuukin jonnekin tuon 7-22-osaston tienoille. Mutta ei kaikillla. Osalla luontainen unirytmi myös jätättää tai edistää.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sanoisin ap sinulle, että paranna mielenterveysongelmasi tahdonvoiman avulla. Jos riittävästi tahdot, parannat ongelmasi. Paranitko? Enpä usko.
Unirytminen korjaaminen voi olla joillekin yhtä vaikea asia. Parhaansa voi yrittää tehdä, mutta mahdottomiin ei kukaan kykene. Pitäisi olla armollinen itseään ja lähimmäisiään kohtaan tällaisissa asioissa.
jos annamme ihmisten epäonnistua oman unirytmin normalisoinnin kanssa, niin miten ihmeessä nämä ihmiset koskaan tulevat pärjäämään elämässään, jos tuon asian kanssa antaa periksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai epäsäännöllinen rytmi vie ennen pitkää voimat keneltä tahansa. Tarkoitin ihan säännöllistä elämää. Voin paremmin nyt, kun voin itse määrittää unirytmini kuin aikanaan 22-07 rytmiä viettävänä.
Ei välttämättä vie. Jotkut ihmiset sopeutuvat rytmin vaihdoksiin mainiosti. Toisille talviaikaan siirto aiheuttaa sydänkohtauksen. Suuri osa ihmisistä on siltä väliltä. Emme voi tietää, kenelle sopii millainenkin rytmi. Mitä jos kuuntelisimme ihmistä itseään, ja antaisimme hänen kertoa meille, millainen rytmi sopii hänelle parhaiten. Kukaan ei tietenkään ole muille tilivelvollinen unirytmistään tai -rytmittömyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sanomasi on totta, etkä vain peittele miltä sinusta oikeasti tuntuu. Koska tiedän niitä, jotka ovat masentuneina ja sanovat, että on parempi oli kun nukkuu myöhään mutta oikeasti se ei auta heitä lainkaan. He eivät vain halua muuttaa sitä, mihin on tottunut.
En ole ollut masentunut. Tarkoitin ihan vireystasoa ja mielialaa. Jos ajatellaan vaikka 03-11 rytmiä ja 23-07 rytmiä. Niin miksi mielestäsi esim. masentuneelle jälkimmäinen on jotenkin automaattisesti parempi?
Minulla on uniongelmia, koska joudun heräämään töihin 'kunnon ihmisten' aikoihin varhain, mikä ei sovi minulle. En saa ajoissa unta illalla, vaikka yritän. Opiskeluaikana sain kerrankin muutaman vuoden toteuttaa luontaista rytmiäni, valvoa myöhään ja herätä myöhään, ja nautin elämästäni. Jokaisella on oma rytminsä.