Lisää palkkaa????
Mitä tehdä?
Olen aloittanut uuden työn. Olen kaupungilla vakivirassa. KUitenkin, teen tämän uuden työn ohella (työajalla mahdollisuuksien mukaan) entisen työnkuvani kehittämisprojektia. Entisen työn nimike tulee muuttumaan, samoin sisältö jne. Valmistelen siis sitä kehittämisideaa nykyisen työn lisäksi. Aika epäselvä juttu, mutta jatkan siis edellistä työtäni kehittämisen kautta ja teen samalla ihan uutta, toista hommaa. Kysymys kuuluu: ilkeääkö kaupungilta pyytää jotain rahaa tästä kehittämisestä kun saan jo käyttää siihen työaikaani?? Molemmat työt ovat siis saman kaupungin sisäisiä.
Kommentit (12)
Voithan sä kysyä. Voivat sanoa, että koska teet sitä työajalla, ei rahallista kompensaatiota lisähommasta tule, ja sä voit tyytyä siihen tai olla tyytymättä. Kysyä aina voi.
Kun töissä on kiirettä tms. Niin eikös silloin jo jotain korvausta pitäisi tulla? Etenkin, jos tekee samat työt kuin muut työajalla + lisänä vielä kehittämistä...
ja toimenkuvasi ei ole aikaisempaan verrattuna vaativampi, en aivan ymmärrä mihin perustaisit palkankorotusvaatimuksesi. Normaalit perusteet saada aiempaa enemmän palkkaa ovat joko
1) että työ on aikaisempaa vaativampaa tai
2) että työtunteja kertyy enemmän (tosin tuolloin kyseeseen tulevat yleensä ylityökorvaukset).
Mieti itse:
Ajatellaan, että itse olisit työnantajan asemassa vaikkapa kerran viikossa kotonasi käyvälle siivoojalle joka siivoaa kerrallaan aina 5 tuntia. Sovitte sitten, että hän jatkossa siivoaakin 4 tuntia ja käyttää yhden tunnin vaikkapa kaupassa käyntiin = yhteensä siis 5 tuntia niin kuin aina ennenkin. Kaupassa käynti ja siivous ovat työtehtävinä varmasti samaa vaativuustasoa. Olisitko valmis maksamaan enemmän vain siksi, että toimenkuva koostuukin nyt kahdesta erilaisesta työsuorituksesta?
MUTTA: Lisäksi teen kehittämistyötä, joka ei kuulu tähän uuteen hommaan. Eli teen 2 työtä samaan aikaan, mutta vain toisesta maksetaan. Eli samat työt kuin muut + kehittämistyö edelliseen toimeenkuvaani. Kyllä siinä minusta olisi mahdollisuus pyytää jotain korvausta tästä ylimääräisestä hommasta.
niin mieti perustelut valmiiksi ja pyydä. Ei sitä kukaan sinulle tarjoamaan tule, jos et itse suutasi avaa.
Onko tuo kehitystyö vaativampaa kuin tavallinen työsi? Jos vastaat jompaan kumpaan kyllä, niin voit pyytää lisää palkkaa.
Jos kehitystyö on saman arvoista kuin muu työsi ja teet ihan yhtä paljon määrällisesti kuin muut, niin ei ole perustetta pyytää lisää palkkaa.
vaan sen siällä on monta yksikköä, joista jokaisella on oma budjettinsa ja henkilöstöpolitiikkansa. Tietyt raamit ja käytännöt on tietysti yhteisiä, mutta raha-asioissa eri yksiköt voivat jopa kilpailla keskenään (sama pätee vaikkapa yrityksen eri osastoihin). Kysymys kuuluu siis, teetkö tätä kehittämishommaa eri yksikölle kuin nykyiselle pääpaikallesi? Millaisen sopimuksen entinen ja nykyinen esimiehesi ovat aikanaan tehneet, kun on päätetty että jatkat kehitystyötä myös vanhaan paikkaasi? Nämä jutut olisi tietysti fiksumpi sopia silloin, kun työtehtävä muuttuu - sopimusten muuttelu jälkikäteen vaatii jo hyvää tahtoa työnanantajaltakin.
Yleensä palkkaa on ihan hyvä hetki pyytää lisää, kun toimenkuva muuttuu. Ja nythän sinulla on se tapahtunut eli teet kahta hommaa samanaikaisesti. Mietit nyt vain valmiiksi, miten asian kohteliaasti, mutta jämäkästi esität, ja perustelet pyyntösi. Mieti myös mahdollinen summa etukäteen.
Kokemuksesta voin sanoa, etten ikinä ole yhtään korotusta saanut ilman oman suun aukaisemista. Joten rohkeutta kehiin. Tsemppiä!
Eli jos teet normaalin työajan puitteissa myös tuon toisen työn tehtävät, et voi väittää tekeväsi yhtä paljon kuin muut nykyisistä kollegoistasi. Kunnallisissa töissä maksetaan useimmin työajan perusteella, ei saavutusten. Saman kaupungin palveluksessa normaalin työajan puitteissa tehty extra-työ ei kyllä taida tuoda euroakaan tilipussiin. Kysyä tietty aina voi esim. bonuksen merkeissä.
Eli olen nyt toisen yksikön alaisuudessa kuin ennen ja tämä kehittämistyö siis kuuluu tähän entiseen. Ennen olin määräaikainen, jonka sijaisuutta olisi mielellään jatkettu. Sitten sain vakipaikan samalta alalta ja samasta kaupungista, mutta toisen yksikön alta. Molemmissa on kuitenkin kysymys lastensuojelusta. Esimiehet sopivat silloin keskenään, että saan käyttää uuden työn työaikaa tähän vanhan työn kehittämisprojektiin.
Mutta... Käytännössä se menee niin, että teen täysin samat työt kuin muutkin, mutta sitten kuin muilla ja minulla olisi rauhallisempi aika, teenkin minä kehittämistyötä. Esim. yövuoroissa. Nyt jäin vaan miettimään, että olisiko mahdollista pyytää jotain kertakorvausta, tuntipalkkaa tms. tästä kehittämistyöstä. Sitä kun ei todellakaan ole laskettu palkkaani, vaan saan samaa palkkaa kuin muutkin ohjaajat.
Pitää kysyä ensin oman esimiehen mielipidettä, kun on tuo kehityskeskustelu juuri sopivasti tällä viikolla...
ja vastausten määrä on huima.
Osanotto.