Listataanko? Tuotemerkkejä jotka saaneet aseman, että kaikkia vastaavia kutsutaan tuotemerkin nimellä. Esim aurajuusto
Tehdäänkö listaa? Voin aloittaa
Aurajuusto
Hyla maito
Fairy
Vichy
Keksitkö lisää?
Kommentit (244)
Eikö Eskimo-jäätelö ollut alun perin vain Valion tuotemerkki? Nyt muutkin jäätelöntuottajat kutsuvat samantyyppisiä pieniä jäätelöpuikkoja eskimoiksi.
Joko on patapata mainittu vai onko vaan jankattu aurajuustosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katepillari. Viisikymmenluvulla "kaikki" puskutraktorit oli Caterpillar merkkkisiä, joten tuosta tuli suommeen yleissana.
Välillä kuuulee puhuttavan Morasta vaikka kyseessä olisi halpispuukko.
Trangia on myös tuotemerkki vaikka lähes kaikkia tuontyyliisä retkikeittimiä kutsutaan trangioiksi.
Taas täältä oppii jotain uutta :D Mä olen aika luullut, että mora on vaan synonyymi puukolle.
... ja minä olen aina pitänyt Moraa ihan perushalpispuukkona.
Tuikku joka on alunperin Havin lämpökynttilä.
Vierailija kirjoitti:
Se maissilastun rekisteröity nimi on 'Kellogs Corn Flakes'. Jos siitä jättää tuon Kellogs sanan pois niin corn flakes sanaa saa käyttää kuka tahansa.
Jaffa sanaa ei ole koskaan edes rekisteröity keksin nimeksi, jolloin siitä tuli suoraan yleisnimi (appelsiini)marmeladi kekseille. Myöskin jaffa sanan rekisteröinti ei onnistune koska nimi on vakiintunut mm. kaupungin nimeksi.
Pakko nillittää että päästään väärinkäsityksistä.
Kannattaisi varmistaa omien tietojensa oikeellisuus, ennen kuin alkaa muita opettaa. Kellogg's.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli vissiin huumoria, mut moni ihminen oikeasti ei erota noita laktoosi-hommia toisistaan. Esim moni (ihan oikeasti) luulee että vähälaktoosinen on laktoosittomampi kun laktoositon, kun siinä on se "vähä" sana jne...
Ja tälläkin palstalla näkee käytettävän termiä "vähälaktoositon"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmental, Cheddar, Mozzarella, Feta.
Valion versio Emmentalista on melko hyvä. En kaipaa oikeaa. Cheddarin Fetan ja Mozzarellan ostan aitoina tuotteina. Hintaero kopioihin on niin pieni ettei ole järkeä syödä mitään "salaattijuustoja"
Feta ei ole vars tuotemerkki vaan kreikan sana tietyllä tavalla valmistetulle vuohenjuustolle.
Feta tehdään lampaanmaidosta.
Kaikki leluhyrrät jotka laukaistaan sellaista remmiä vetämällä on beybladeja.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä kuulee , kuinka ostetaan ja käytetään Buranaa, vaikka kyse saattaa olla jostain muustakin ibuprofeenivalmisteesta. Oikeastaan ihmettelen, miksi niin monet itsepintaisesti aina haluavat sen kalliimman Buranan, kun halvempia vastaavia olisi tarjolla.
Monet kokee sen oikean Buranan parhaaksi valmisteeksi. Liekö sitten se psyykkinen puoli mikä asiaan vaikuttaa, tai apuaineet tai vaikka valmistusprosessi.. Mutta eihän ne burana ja esim ibumax täysin samaa kamaa ole, vaikka ibuprofeenia ovatkin.
Ero on yhtä suuri kuin jos ostat bensaa Nesteeltä tai ST1:lta. Samaa ainetta ovat. Kaiken huipuksi Orionin Ibusal ja Burana tulevat samasta koneesta samanlaisina tabletteina, pakataan erilaisiin paketteihin ja toinen on kaksi kertaa kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin puhutaan ihan tiskiaineesta, ei mistään Fairysta. Sama juttu edellisellä sivulla mainitun Serlan kanssa - kyllä meille ostetaan vessapaperia.
Talouspaperia sanotaan Serlaksi, ei vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Eskimo-jäätelö ollut alun perin vain Valion tuotemerkki? Nyt muutkin jäätelöntuottajat kutsuvat samantyyppisiä pieniä jäätelöpuikkoja eskimoiksi.
Eiköhän tuosta nimestä ole kaikki luopuneet. Nykyään puhutaan ihan vaan puikkojäätelöstä tai jäätelöpuikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuosta nimestä ole kaikki luopuneet. Nykyään puhutaan ihan vaan puikkojäätelöstä tai jäätelöpuikoista.
https://www.pingviini.fi/tuote/pingviini_eskimo_vanilja_puikko_laktoosi…
http://www.ingman.fi/products/ProductDetail.aspx?pid=415701
No ainakin kaksi Suomessa tunnetuinta jäätelöbrändiä käyttää eskimo nimitystä.
Bostikin Sini-tarrasta on tullut yleisnimi sinitarra. En tosin ole nähnyt muitakaan vaihtoehtoja
Joku mainitsi legon. Itse erottelen Legot ja muut rakennuspalikat kutsumalla niitä "wannabe legoiksi" tai "piraattilegoiksi".
Vierailija kirjoitti:
Buranan (joka ei siis ole oikeaa Buranaa) lisäksi meillä käytetään panadolia. Vaikka oikeesti meillä ei ole vuosiin ollut oikeaa Panadolia, ostetaan aina halvempaa rinnakkaisvalmistetta. Silti sitä puhuu sekä buranasta että panadolista :)
Joku väitti, että häntä auttaa vain oikea Burana. Niin minustakin tuntui silloin kun ekat rinnakkaisvalmisteet tuli. Ostin alkuperäistä, koska se muka auttoi ja muut ei. Lopulta päätin ostaa vain halvempia ja kumma kyllä, niistä alkoi löytyä tehoa. Sanoisin että kyse on korvien välistä, ei niinkään lääkkeestä itsestään.
Todella erikoista että noinki iso joukko täällä on sitä mieltä että buranan rinnakkaisvalmisteet toimivat siinä missä itse burana. Joku tuolla sanoikin että esimerkiksi mikreeniin rinnakkaisvalmisteet eivät tehoa.
Ja todella komppaan! Olen niiiin monet kerrat kokeillut sitä halvempaa ja niistä en saa kuin kauheita sivuoireita ja esimerkiksi kova pääkipu ei katoa mihinkään.
Siksi en rinnakaisvalmistetta voi itse syödä vaikka mieluusti ostaisin halvempaa!
No nyt oli niin onnistunut tuotemerkin yleisnimistyminen, että tuollainen better than the rest besserwisserikin on jo täysin ulalla.