Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)
http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml
Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...
Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...
Kommentit (344)
Kamalaa joutua säätään omia lomiaan sen takia että pitää miettiä miten lapsi pärjää. Tsemppiä teille, itselläni ei lapsia ole mm. juuri tästä syystä. Ja olen tätä itsekin ihmetellyt että miten tämä asia oikein hoituu niillä joilla ei ole tukiverkkoa tai ylimääräisiä rahoja.
Lapsi on ollut yksityisessä päiväkodissa, joka on siis koko kesän auki. Olen työssä, jossa saan itse päättää loman ajankohdan, eli lapsi on lomaillut kuukauden aina minun kanssa samaan aikaan, yleensä heinäkuussa.
Nyt koululainen, niin joutuu vähän miettimään. Meilläpäin ei juurikaan päiväleirejä ole, eikä toisaalta lapsen isä pysty taas omaa lomaansa päättämään. Lapsi on ollut esim. viikon papan hoidossa, enempää en oikein kehtaisi pyytää. Sitten toisen viikon mummonsa hoidossa, jos tällä on sattunut kesälomat sopivasti. Tänä kesänä joudun ottamaan hieman palkatonta vapaata, jotta saadaan sumplittua. Ensi kesänä uskallan ehkä jo antaa olla muutaman päivän kotona yksin...
Kun täällä on näitä "minäkin lapsena"-kommentteja, niin laitanpa minäkin.
80-luvun lapsena vietin kesäisin paljon aikaa leireillä. Toim. huom. Saattoivat kestää jopa 2-3 viikkoa kerrallaan, yötä oltiin. Vanhemmat kävivät kerran leirien vanhempainpäivänä moikkaamassa. (Nykyään leirit ovat järjestäen päiväleirejä).
Äitini 50-luvun lapsena lähetettiin lomiksi maalle mummolaan, siis myös omien vanhempiensa lomien ajaksi. Siellä sitten viikkotolkulla näkemättä vanhempiaan.
Todella paljon on muuttunut näistä ajoista. Nykylapsia ei enää vaan voi lähettää viikkokausiksi pois tai jättää yksin. Kuitenkaan koulujen loma-ajat eivät ole muuttuneet. Pistää miettimään.
Pakko on lasten opetella olemaan itsekseen. Ei voi mitään. Nuo kesäleiritkin ovat niin hintavia, että ei minulla ainakaan ole varaa, kuin yhteen viikon leiriin. Samoin hoitajan palkkaaminen kotiin on minulle pienituloisena mahdoton ajatus. Työttömäksi en aio tämän takia alkaa, vaikka Sipilän hallituksen toimet siihen suuntaan yrittävät ohjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on palkattu hoitaja kotiin, nuori opiskelija kesäkuukausien ajaksi. Näin oli jo silloin, kun lapset oli päiväkodissa, koska halusimme lapsille huolettoman kesän.
Ja palkan saa vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.
Ja samaa hoitajaa on käytetty kun tarvitsemme hoitoapua.
Molempien isovanhemmat ovat vielä mukana työelämässä, emmekä oleta saavamme apua, vaikka välit ovat läheiset.
Tätä samaa tein minä, kolmisenkymmentä vuotta sitten. Yksinhuoltajaksi jouduin, lomaa oli 4 viikkoa ja lopulle palkkasin lapsia vanhemman koululaisen. Ihan omalla rahalla piti maksaa, ei saanut verohelpotuksia. Lapset tein 24- ja 26-vuotiaana, ja osasin kyllä ottaa huomioon, että kouluikäisenä pitää kesähoito järjestää.
Hieman on nykyään uusavuttomuutta ilmassa, kun kaikki tuntuu tulevan yllätyksenä.Niin. Nykyään se "lapsia vanhempi koululainen" ei edes kelpaa. Lasu lähtee saman tien.
Höpö höpö.
T. Sossun täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on palkattu hoitaja kotiin, nuori opiskelija kesäkuukausien ajaksi. Näin oli jo silloin, kun lapset oli päiväkodissa, koska halusimme lapsille huolettoman kesän.
Molempien isovanhemmat ovat vielä mukana työelämässä, emmekä oleta saavamme apua, vaikka välit ovat läheiset.
Tätä samaa tein minä, kolmisenkymmentä vuotta sitten. Yksinhuoltajaksi jouduin, lomaa oli 4 viikkoa ja lopulle palkkasin lapsia vanhemman koululaisen. Ihan omalla rahalla piti maksaa, ei saanut verohelpotuksia. Lapset tein 24- ja 26-vuotiaana, ja osasin kyllä ottaa huomioon, että kouluikäisenä pitää kesähoito järjestää.
Hieman on nykyään uusavuttomuutta ilmassa, kun kaikki tuntuu tulevan yllätyksenä.Niin. Nykyään se "lapsia vanhempi koululainen" ei edes kelpaa. Lasu lähtee saman tien.
Mitä sinä hourit. Palkataanhan koululaisia leikkikentille ja moneen muuhun työtehtävään.
Voi luoja tätä teidän lasu vouhotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä hourit. Palkataanhan koululaisia leikkikentille ja moneen muuhun työtehtävään.
Voi luoja tätä teidän lasu vouhotusta.No riippuu vähän sen koululaisen iästä. 15-vuotias kelpaa ihan hyvin, mutta 11-vuotias ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä hittoa, miksei ne päiväkoditkin vois olla kesällä auki? Työtähän siitä tulis, mutta Suomessahan ois nyt vaikka jonoon halukkaita työntekijöitä.
Jos kaupat voi olla auki lähes aina, nin miksei päiväkodit? Eihän yhteiskunta voi olettaa, että kaikki on töissä 8-16 ja järkätä hoitopaikat vain sen mukaan. Vuorotyö toisi jopa kivoja lisiä monille.
Onhan päiväkodit auki kesäisin mutta ei sinne koululaiset mene.
Miksei? Siis eikö tässä olisi paikka tarjota lähikoulun ekaluokkalaisille pienellä maksulla kesähoitoa? Sen päiväkodin kustannukset on vakiot, ainoa lisä on käytännössä ruoka. Ja niille ekaluokkalaisille voisi sinne palkata kaupungin nuorten kesätyöpalkkauksen kautta pari omaa leikittäjää.
- ei varmaan onnistu, koska byrokratia, mutta siis miksei? Meillä kun lapsi oli pieni ja olin vielä kotona, oli kunnallisessa lähitarhassa tiistaisin mahdollisuus viedä muutamaksi tunniksi leikkimään niin että äiti ehti asioille. En edes muista mitä maksoi, varmaan tyyliin 5€/kerta (muutaman markan siis silloin) - jos tuo onnistui silloin, miksei kesähoito nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
T. Sossun täti
Höpö höpö itsellesi. Viime syksynä Helsingin sossu kielsi jopa puhelimen käytön, että on varmasti vanhempi lapselleen LÄSNÄ AINA JA KOKO AJAN.
Nykyvaatimukset äideille on käsittämättömät. MLL juuri eilen kirjoitti, että edes "sitä lasta vanhempaa koululaista" ei saa jättää yksin sinne kotiin. Siis 13-vuotiaaksi asti tarvitsee aina aikuisen seuran (siis AIKUISEN eli yli 18-vuotiaan) ja myös yli 13-vuotiaalle pitää olla LÄSNÄ.
Silti kotiinkaan ei saa jäädä, koska sitten on loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä teidän lasu vouhotusta.Ei muuten nykyään palkata. Mun 15-vuotiaani on kysynyt joka paikasta kesätöitä, eikä kuulemma kelpaa kuin vasta lukiolainen. Eikä hekään pääse. 18-19-vuotiaat alkaa saada noita paikkoja.
Itse totaali yh-na olin pari ensimmäistä kesää palkamattomalla säästäen siis koko talven. Sen jälkeen lyhensin työaikani 6 tuntiin. Tämä tietysti aiheuttaa sen, että mihinkään ylimääräisiin kuten matkusteluun ei ole rahaa ja asumme vuokralla. Autoa ei myöskään ole. Elämä on valintoja, tämä pitää ymmärtää kun lapsen hankkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä hittoa, miksei ne päiväkoditkin vois olla kesällä auki? Työtähän siitä tulis, mutta Suomessahan ois nyt vaikka jonoon halukkaita työntekijöitä.
Jos kaupat voi olla auki lähes aina, nin miksei päiväkodit? Eihän yhteiskunta voi olettaa, että kaikki on töissä 8-16 ja järkätä hoitopaikat vain sen mukaan. Vuorotyö toisi jopa kivoja lisiä monille.
Onhan päiväkodit auki kesäisin mutta ei sinne koululaiset mene.
Miksei? Siis eikö tässä olisi paikka tarjota lähikoulun ekaluokkalaisille pienellä maksulla kesähoitoa? Sen päiväkodin kustannukset on vakiot, ainoa lisä on käytännössä ruoka. Ja niille ekaluokkalaisille voisi sinne palkata kaupungin nuorten kesätyöpalkkauksen kautta pari omaa leikittäjää.
- ei varmaan onnistu, koska byrokratia, mutta siis miksei? Meillä kun lapsi oli pieni ja olin vielä kotona, oli kunnallisessa lähitarhassa tiistaisin mahdollisuus viedä muutamaksi tunniksi leikkimään niin että äiti ehti asioille. En edes muista mitä maksoi, varmaan tyyliin 5€/kerta (muutaman markan siis silloin) - jos tuo onnistui silloin, miksei kesähoito nyt?
Päivähoito lasketaan sekunnilleen ja suurin osa on kiinni. Heinäkuussa päivystää jokin kokoomapäiväkoti nippa nappa niille hoitolapsille, jotka ei ole lomalla.
Ja mitä sinä kuvittelet jonkun alakoululaisen tekevän jossain päiväkodissa niiden yksivuotiaiden seassa? Päiväkodit on mitoitettu pienille, ei koululaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tää ennen oli... Hmmm. Mä taisin olla kouluikäsenä KAVEREITTEN KANSSA! Kesäpäivät pitkät rannalla, puistossa jne jne.. Oli ihanat kesät. Vapaus ja ikuinen auringon paiste. Vanhemmat lomalla aina heinäkuussa. Nykyään tehdään KAIKESTA ongelma ja lapsi ei saisi olla hetkeäkään ilman aikuista...
T. Äiti vm 79Niin. Vaatimukset on toiset. Äideiltä vaaditaan aina vaan enemmän ja enemmän ja enemmän. Joka puolella.
Juuri eilen MLL suositteli, että alle 13-vuotias ei olisi kesälomalla yksin ilman aikuista. Siis edes isomman sisaruksen seura ei käy.
Minun nuoruudessani tuonikäiset oli jo täyttä häkää itse kesätöissä lapsenvahteina.
MLL on myös ottanut kantaa siihen, ettei vaihtuvat kesäleirit ole välttämättä lapselle hyväksi. Eli yksin ei saisi jättää, mutta leiritkään eivät ole hyväksi.
On myös kommentoitu sitä (joku asiantuntijataho, en mene takuuseen että juuri MLL) että perheille ja parisuhteille on rankkaa, jos koskaan ei voi lomailla yhtäaikaa. Voi rikkoa liittoja ja perheitä.
Oikeasti, kenen etu on näin pitkät koulujen lomat? Eivät ole enää nykypäivää.
Tokaluokkalaisella 2 viikkoa mll:n päiväleiriä, viikko mummulla, minä olen lomalla kolme viikkoa (tässä vaiheessa päiväkotilainen jää lomalle), koko perheen yhteistä lomaa on viikko ja sitten mies on lomalla lapsen koulun alkuun asti, jolloin myös nuorempi palaa päiväkotiin. Kiva olis pitää perheen kesken enemmän lomaa, mut minkäs teet. Tähän pitää nyt vaan tyytyä. Joskus kyllä mielessä kiehuu, kun lapsettomat työkaverit ei saa ihan just siinä kohtaa pidettyä lomaansa kun haluaisivat ja itkevät sitä kun saavat olla vain kolme viikkoa yhtäaikaa lomalla tyttö/poikaystävän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
T. Sossun tätiHöpö höpö itsellesi. Viime syksynä Helsingin sossu kielsi jopa puhelimen käytön, että on varmasti vanhempi lapselleen LÄSNÄ AINA JA KOKO AJAN.
Nykyvaatimukset äideille on käsittämättömät. MLL juuri eilen kirjoitti, että edes "sitä lasta vanhempaa koululaista" ei saa jättää yksin sinne kotiin. Siis 13-vuotiaaksi asti tarvitsee aina aikuisen seuran (siis AIKUISEN eli yli 18-vuotiaan) ja myös yli 13-vuotiaalle pitää olla LÄSNÄ.
Silti kotiinkaan ei saa jäädä, koska sitten on loinen.
Ainoa mahdollisuus on siis limittää työvuorot miehen kanssa, palkata aikuinen hoitaja tai jättää ne lapset tekemättä, mikä on muuten nykymaailmassa ainoa järkevä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tää ennen oli... Hmmm. Mä taisin olla kouluikäsenä KAVEREITTEN KANSSA! Kesäpäivät pitkät rannalla, puistossa jne jne.. Oli ihanat kesät. Vapaus ja ikuinen auringon paiste. Vanhemmat lomalla aina heinäkuussa. Nykyään tehdään KAIKESTA ongelma ja lapsi ei saisi olla hetkeäkään ilman aikuista...
T. Äiti vm 79Niin. Vaatimukset on toiset. Äideiltä vaaditaan aina vaan enemmän ja enemmän ja enemmän. Joka puolella.
Juuri eilen MLL suositteli, että alle 13-vuotias ei olisi kesälomalla yksin ilman aikuista. Siis edes isomman sisaruksen seura ei käy.
Minun nuoruudessani tuonikäiset oli jo täyttä häkää itse kesätöissä lapsenvahteina.
MLL on myös ottanut kantaa siihen, ettei vaihtuvat kesäleirit ole välttämättä lapselle hyväksi. Eli yksin ei saisi jättää, mutta leiritkään eivät ole hyväksi.
On myös kommentoitu sitä (joku asiantuntijataho, en mene takuuseen että juuri MLL) että perheille ja parisuhteille on rankkaa, jos koskaan ei voi lomailla yhtäaikaa. Voi rikkoa liittoja ja perheitä.
Ne on opettajien etu.
Vierailija kirjoitti:
T. Äiti vm 79
Ja lapsia kuoli tapaturmissa pari-kolmekertaa enemmän kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisi paljon jos kouluissa järjestettäisiin jotain toimintaa kesäisinkin kun vanhemmilla ei ole lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja lapsiasiainvaltuutettu Tuomas Kurttila, tuntuvat molemmat olevan aika etääntyneitä lapsiperheen arjesta. Ihan turhaa syyllistämistä. Vai antavatko ensimmäistäkään oikeaa vaihtoehtoa, miten kaikki nämä tännekin kirjoittaneet perheet sitten asian hoitavat?
Tiedän yhden perheen, jossa äiti luopui urahaaveista ja hakeutui opettajaksi siksi aikaa, kun lapset tarvitsivat peräänkatsojaa lomien aikana, ja on sen jälkeen palannut uraputkensa alkuaskelmille (kun halusi kuitenkin tehdä sitä työtä, mihin oli intohimoa) mutta tämä tuskin onnistuu joka perheessä - eikä moinen nyt voi mitenkään olla myöskään kiky-yhteiskunnan tavoite?
Mutta siis MLL - mikä on ratkaisu elävään elämään???
Totta.
Meillä ne kesäleirit on aina olleet harrastusten jatkumoja eli samat lapset ja samat ohjaajat.