Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)
http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml
Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...
Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä sentään joku asia on hoidettu hyvin, leikkipuistot ja kesäruokailu on ainakin meille pelastus. Ei ole varsinaisesti hoitopaikka mutta puistossa saa klo 12 ilmaiseksi lämpimän ruuan ja siellä on aikuinen saatavilla. Puisto on myös kävely- tai pyöräilymatkan päässä kotoa ja yleensä siellä on myös joku lapsen kaveri ainakin osa päivää.
On totta että ennenkin oltiin pitkiä aikoja yksin kotona, mutta esimerkiksi meillä lapsi joutuu olemaan yksin kotona klo 6.30-16.30. Aivan liian pitkä aika minusta vielä 10-vuotiaallekin olla ilman aikuista. Olisin ottanut palkatonta mutta sitä ei myönnetty. Toivottavasti Helsinki panostaa jatkossakin leikkipuistojen kesään.
Nuo leikkipuistot on kyllä pelastus, koska niissä on edes joku aikuinen koko päivän, vaikka ne ei hoitopaikkoja olekaan eikä lasta varsinaisesti vahdita siellä. Osa leikkipuistoista on suljettu heinäkuun. Mutta noita tuollaisia leikkipuistoja taitaa olla lähinnä vain helsingissä, vantaa ei olekaan niin hyvä paikka sitten enää..
Me ollaan miehen kanssa molemmat töissä (matkat huomioituna) klo 6:30-17:30. Mies joskus ehkä ehtii kotiin jo klo 17, riippuu miten ruuhkat osuu. Kyllä se on ihan liian pitkä aika lapselle olla yksin kotona.. Vaikka osaisikin mikrossa ruokaa lämmittää itselleen. Onneksi sain palkatonta vapaata. Edellisessä työpaikassa se ei olisi onnistunut.
Joissakin kunnissa järjestetään kesäkerhoja. Meillä ainakin seurakunta järjesti aina iltapäiväkerhot ja kesällä oli sitten kesäkerho. Siellä sai lounaan ja välipalan. Ja siis vaikka olikin seurakunnan niin ainoa asia mikä siellä erotti kunnan ipkerhosta oli ruokarukous jonka kesto oli noin 5-7 sec :D
Itse lapsena tykkäsin hirveästi. Seurakunnan välipalat olivat monipuoliset (eri leipä, viili, jogurtti, muro, hedelmä ja mehuvaihtoehtoja oli joka päivä) ja puitteet olivat ihan omaa luokkaansa.
Kesäleirt auttavat ainakin pariksi viikoksi. Löytyykö sukulaisista tai naapureista jotai nuorta joka voisi tulla lapsenvahdiksi? Nuori saisi vähän kesätyötäkin samalla :)
Uusavuttomuus huipussaan... jokainen perhe, joka ei saa lomiaan synkattua lastensa kanssa, palkkaa hoitajan. Ei niitä hoitajia ilmaiseksi perheisiin anneta edes sektion läpi käyneille, useamman lapsen äideille, jolla isommatkin lapset kotona...
Ja tää yks on hukannut ne iltalääkkeensä...
Vierailija kirjoitti:
Me emme asu koulun lähellä, koska meillä homehtui lähikoulu, eikä uutta ole tullut, vaikka kymmenen vuotta on odotettu. Lapsemme on painotuksissa 15 kilsan päässä, jonne kaikki muutkin kulkee muualta. Kaverit asuu 30-40 kilsan päässä, monen julkisen kulkuneuvon takana.
Paikallisia lapsia emme tunne, koska koulutilanne on tämä. Täältä on kaikki muutkin evakossa ties missä kouluissa.
Ette sitten ole saaneet aikaiseksi muuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me emme asu koulun lähellä, koska meillä homehtui lähikoulu, eikä uutta ole tullut, vaikka kymmenen vuotta on odotettu. Lapsemme on painotuksissa 15 kilsan päässä, jonne kaikki muutkin kulkee muualta. Kaverit asuu 30-40 kilsan päässä, monen julkisen kulkuneuvon takana.
Paikallisia lapsia emme tunne, koska koulutilanne on tämä. Täältä on kaikki muutkin evakossa ties missä kouluissa.
Ette sitten ole saaneet aikaiseksi muuttaa...
Muuttaa minne? Lasten koulun viereenkö? Ei siellä asu kukaan. Vai kaverin viereen? Kenen niistä ja minkä lapsen?
Ja muutammeko uudestaan kun yläkoulu alkaa? Kenen yläkoulun viereen?
Meillä oli lapsi/lapset mukana töissä. Sitten kun kolmaskin oli kouluiässä, olivat keskenään kotona (iät silloin 12v, 10v, 8v). Mummot kuolivat jo silloin kun lapset olivat 5/3/1 (kyllä: molemmat mummot parin kk välein). Huonokuntoiset ukit asuivat 600km/850km päässä, joten siltä taholta ei ollut apua. Mitään hoitajaa ei todellakaan olisi ollut varaa palkata. No nyt ovat jo 21/19/17, joten nämä murheet takana päin.
En jaksanut lukea ihan koko pitkää ketjua läpi.... mutta mä olen pitkien lomien kannalla. Kyllä lapset ansaitsevat parin kuukauden lomansa. Omasta lapsuudestanikin ne pitkät kesälomat ovat ihania muistoja.
Mulla on myös lapsia joten tiedän miten vaikea on järjestää lapsien loma aikojen hoitoa tai ylipäätänsä turvallista olemista ilman minkäänlaista valvontaa. Eniten otti pannuun sinä vuonna kun lapset (alakoululaisille, nuorin ekaluokkalainen) olivat koko kesäkuun yksin ilman valvontaa.kotona ja parin kisan päässä lomailivat parivuotta sitten eläkkeelle päässeet isovanhemmat... eivät voineet edes yhtenä päivänä tulla katsomaan lapsia. Ja tiedän että jokainen hoitaa omansa mutta silti loukkasi isovanhempien asenne. Ei olla koskaan muutoin pyydetty hoitoapua. No talohan oli kuin mustalaisten leiri koko kesäkuun. Siellä kun lomailu meidän työpäivien aikana koko naapuruston lapset. Lapsilla oli toki kivaa. Meillä oli paljon kavereita yökylässäkin silloin.
Miksei lapsille voisi järjestää enemmän jotain suhteellisen vapaamuotoista kesätekemistä? Koulutie ovat tyhjillään koko kesän... ja siellä aika hienot puitteet taide ja liikuntapainotteisiin harrastusjuttuihin.
Ja toiminta kohtuuhintaiseksi jotta se olisi myös pienituloisten ulottuvilla!
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ihan koko pitkää ketjua läpi.... mutta mä olen pitkien lomien kannalla. Kyllä lapset ansaitsevat parin kuukauden lomansa. Omasta lapsuudestanikin ne pitkät kesälomat ovat ihania muistoja.
Mulla on myös lapsia joten tiedän miten vaikea on järjestää lapsien loma aikojen hoitoa tai ylipäätänsä turvallista olemista ilman minkäänlaista valvontaa. Eniten otti pannuun sinä vuonna kun lapset (alakoululaisille, nuorin ekaluokkalainen) olivat koko kesäkuun yksin ilman valvontaa.kotona ja parin kisan päässä lomailivat parivuotta sitten eläkkeelle päässeet isovanhemmat... eivät voineet edes yhtenä päivänä tulla katsomaan lapsia. Ja tiedän että jokainen hoitaa omansa mutta silti loukkasi isovanhempien asenne. Ei olla koskaan muutoin pyydetty hoitoapua. No talohan oli kuin mustalaisten leiri koko kesäkuun. Siellä kun lomailu meidän työpäivien aikana koko naapuruston lapset. Lapsilla oli toki kivaa. Meillä oli paljon kavereita yökylässäkin silloin.
Miksei lapsille voisi järjestää enemmän jotain suhteellisen vapaamuotoista kesätekemistä? Koulutie ovat tyhjillään koko kesän... ja siellä aika hienot puitteet taide ja liikuntapainotteisiin harrastusjuttuihin.
Perhanan autocorrect! Ei koulutie vaan koulurakennus!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mahdoton ajatus, koska se koulurakennuksen käyttö maksaa maltaita. Siellä potää olla henkilökunta siivoamassa, on vuokra, tarvitaan valvonta.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomuus huipussaan... jokainen perhe, joka ei saa lomiaan synkattua lastensa kanssa, palkkaa hoitajan. Ei niitä hoitajia ilmaiseksi perheisiin anneta edes sektion läpi käyneille, useamman lapsen äideille, jolla isommatkin lapset kotona...
Pienipalkkaisella yksinhuoltajalla ei ole varaa palkata hoitaja.
Itse kun jouduin sairaalaan kuukaudeksi ja mies teki kaksivuoro työtä, soitimme lastensuojeluun ja sieltä järjestivät meille hoitajan joka tuli niinä aamuina laittamaan pojan kouluun kun mies töissä. Ja kun mies iltavuorossa hoitaja oli pojan kanssa illan ja laitto pojan nukkumaan ja odotti että mieheni tuli töistä.
Hyvin toimi, ei oltaisi muuten selvitty.
Eikös asia ratkea sillä, että poistetaan lapsettomilta lomat ja annetaan niiden lomarahat lapsellisille käytettäväksi? Ihminen ei todellakaan tarvitse lomaa, jos ei ole osallistunut ollenkaan tämän yhteiskunnan rakentamiseen!
Älkää opettako lapsianne niin avuttomiksi, että he eivät pärjää kotona. 7-vuotias osaa ottaa jääkaapista ruokaa ja lämmittää sitä. Hän osaa syödä ja tiskata, hän osaa leikkiä, lukea ja piirtää.
Vierailija kirjoitti:
Älkää opettako lapsianne niin avuttomiksi, että he eivät pärjää kotona. 7-vuotias osaa ottaa jääkaapista ruokaa ja lämmittää sitä. Hän osaa syödä ja tiskata, hän osaa leikkiä, lukea ja piirtää.
Osaamisesta tuskin onkaan kysymys. En silti pidä oikeana lapsen yksin jättämistä koko työpäivän ajaksi. 3-4 tuntia kerrallaan vielä menettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaamisesta tuskin onkaan kysymys. En silti pidä oikeana lapsen yksin jättämistä koko työpäivän ajaksi. 3-4 tuntia kerrallaan vielä menettelee.
Kunhan et odota samaa jokaiselta vanhemmalta. 90-luvulla ala-asteen käyneenä en muista edes ketään kaveria, joka olisi vaatinut hoitojärjestelyjä vielä kouluikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko nyt ottaa ihan itse vähän selvää.
Monilla paikkakunnilla toimii MLL, josta saa lastenhoitoapua.
Ja jokaisessa Suomen kunnassa ja kaupungissa 4H on toimintaa, on leirejä ja saa lastenhoitoapua, koiran ulkoiluttajaa, pihan haravointia jne.
Lähettävät laskun palvelusta ja heillä on omat vakuutukset jne. Ja tulijoista ei ole todella pulaa, eikä ole edes kallis.Ei 4h hoida lapsia. KOiria kylla ja miten ihmeessä se haravointi tähän liittyy?
MLl:n hoitajaa ei kyllä todellakaan normaali ihminen voi palkata koululaistens euraksi. Maksaa liikaa.
Ja ne lasten keäsleirit on käytännössä aina kesäkuussa kolme ekaa viikkoa ja elokuun yksi viikko.
Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa riehua.
MLL:n hoitaja näyttää maksavan 8,2 euroa tunti.
Sillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä, koska MLL lopettaa hoitajavälityksensä.
Tylsää. Mistä sitten voi tilata hoitajan, jolla on joku kurssi takana?
Voi herra jestas tätä avuttomuutta. Täältä tuskin voit hoitajaa tilata. Se on ihan selvä.
Mitä jos laittaisit vaikka ilmoitustaululle jonkun lapun, jossa haet hoitajaa.
Tosin, nyt parhaat on viety jo päältä ja olet automaattisesti myöhässä.
Minä olen hyväkuntoinen eläkeläinen ja eräs tuntematon nainen otti minuun yhteyttä (oli kuullut minusta yhteiseltä tutulta) jo tammikuussa ja tarjosi töitä ja pitäisin taideleiriä ja opettaisin kasvien, perhosten ja ötököiden tunnustamista, kolmen perheen kouluikäisten lapsille.
Ja tietysti otin tarjotun työn vastaan.
Näin tekevät myös monet ystäväni.
Tietysti kukaan ei tule tarjoamaan sinulle palveluita, mutta ei nykyaikana luulisi olevan yhteydenotot ylitsepääsemättömiä, kun sinäkin näköjään osaat käyttää nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko nyt ottaa ihan itse vähän selvää.
Monilla paikkakunnilla toimii MLL, josta saa lastenhoitoapua.
Ja jokaisessa Suomen kunnassa ja kaupungissa 4H on toimintaa, on leirejä ja saa lastenhoitoapua, koiran ulkoiluttajaa, pihan haravointia jne.
Lähettävät laskun palvelusta ja heillä on omat vakuutukset jne. Ja tulijoista ei ole todella pulaa, eikä ole edes kallis.Ei 4h hoida lapsia. KOiria kylla ja miten ihmeessä se haravointi tähän liittyy?
MLl:n hoitajaa ei kyllä todellakaan normaali ihminen voi palkata koululaistens euraksi. Maksaa liikaa.
Ja ne lasten keäsleirit on käytännössä aina kesäkuussa kolme ekaa viikkoa ja elokuun yksi viikko.
Kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa riehua.
MLL:n hoitaja näyttää maksavan 8,2 euroa tunti.
Sillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä, koska MLL lopettaa hoitajavälityksensä.
Tylsää. Mistä sitten voi tilata hoitajan, jolla on joku kurssi takana?
Voi herra jestas tätä avuttomuutta. Täältä tuskin voit hoitajaa tilata. Se on ihan selvä.
Mitä jos laittaisit vaikka ilmoitustaululle jonkun lapun, jossa haet hoitajaa.
Tosin, nyt parhaat on viety jo päältä ja olet automaattisesti myöhässä.
Minä olen hyväkuntoinen eläkeläinen ja eräs tuntematon nainen otti minuun yhteyttä (oli kuullut minusta yhteiseltä tutulta) jo tammikuussa ja tarjosi töitä ja pitäisin taideleiriä ja opettaisin kasvien, perhosten ja ötököiden tunnustamista, kolmen perheen kouluikäisten lapsille.
Ja tietysti otin tarjotun työn vastaan.
Näin tekevät myös monet ystäväni.Tietysti kukaan ei tule tarjoamaan sinulle palveluita, mutta ei nykyaikana luulisi olevan yhteydenotot ylitsepääsemättömiä, kun sinäkin näköjään osaat käyttää nettiä.
Tjaa. Johan oli purkaus sinulta. Olen se "tylsää..." viestin kirjoittanut. Ei minulla ole lapsia, enkä myöskään yrittänyt tilata vauvapalstalta hoitajaa niille olemattomille lapsilleni. Kommentoin vain, että aika tylsää, että MLL on lopettanut sen hoitajavälityksen ja laitoin puoliretorisen kysymyksen, että onkohan jotain vastaavaa hyvää paikkaa jatkossa. Tänne ei vissiin saisi mitään kommentoida ilman, että joku hyökkää ilkein ja vähättelevin kommentein niskaan ja alkaa julistaa omaa paremmuuttaan.
Helsingissä sentään joku asia on hoidettu hyvin, leikkipuistot ja kesäruokailu on ainakin meille pelastus. Ei ole varsinaisesti hoitopaikka mutta puistossa saa klo 12 ilmaiseksi lämpimän ruuan ja siellä on aikuinen saatavilla. Puisto on myös kävely- tai pyöräilymatkan päässä kotoa ja yleensä siellä on myös joku lapsen kaveri ainakin osa päivää.
On totta että ennenkin oltiin pitkiä aikoja yksin kotona, mutta esimerkiksi meillä lapsi joutuu olemaan yksin kotona klo 6.30-16.30. Aivan liian pitkä aika minusta vielä 10-vuotiaallekin olla ilman aikuista. Olisin ottanut palkatonta mutta sitä ei myönnetty. Toivottavasti Helsinki panostaa jatkossakin leikkipuistojen kesään.