Ei &¤%#%, en ymmärrä, miten jotkut voi käyttää pelkkää sidettä!!
Hyi helvata tätä fiilistä. Ei ollut vain tänä aamuna mitään muuta saatavilla kuin siteitä. Yleensä käytän näitä vain varmistamaan ettei tamppooni vuoda yli. Ihan hirveä olo, kun tiedostaa menkat koko ajan. Käyn vessassa vaihtamassa puhtaan siteen, nousen pöntöltä ja TAAS likainen olo. Ei tämä ainakaan sellaisten hommaa ole, joilla on runsaat menkat. Niiden kohdalla ymmärrän, joilla vain ihan vähän vuotoa. Miten ihana tamppoonin kanssa, kun ei edes muista menkkojen olemassaoloa...
YÄK. Se on kauppareissu edessä ruokkiksella.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi käyttää tamponia enkä kuukuppia vaikean aistiyliherkkyyden takia. Vaikuttaa nimittäin myös intiimialueilla. Tunnen aivan kokoajan jos jotain ylimääräistä on sisälläni. Oli kuinka syvällä tahansa ja niin oikein laitettuna kuin ikinä pystyy, niin tuntuu jatkuvasti. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin siteet, jos haluaa pystyä olemaan normaalisti menkkojen aikana. Tunnen myös valumisen ja kaikki klimpit yksityiskohtaisesti sisällä. Voi miettiä miltä silloin tuntuu joku kuukuppi.
No huhhuh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä kuukuppia
Miksi? Siis jos olen niin tyytyväinen tamppoonien käyttöön?
No siksi, ettei menkkojen alkaessa tarvitse käydä erikseen kaupassa koska riittää että kuppi on mukana. Luonto ja rahapussi kiittävät.
Luonto varmasti kiittää se on totta, mutta mä laskin joskus kuukupin hinnan ja käyttöiän ja vertaisin käyttämieni siteiden hintaan samalla aikavälillä ja muistaakseni meni niin tasoihin että katsoin ettei kannata... Tästä tosin jo pari vuotta aikaa, kun kuukupit tuli markkinoille.
Kuukuppi maksaa noin 30 € ja kestää nykyään jopa 10 vuotta käyttöä. 28 päivän kierrolla vuosittain on 13 kuukautiset eli kymmenen vuoden aikana 130 menkat yhteensä (ohis, mutta ei saatana tätä naisen elämää). Hintaa jää siten 23 senttiä per menkat.
Joo no silloin kun laskin muistaakseni kuukupin käyttöikä oli vuoden tai kaksi. Ja hinta tuota samaa luokkaa. Mutta jos nykyiset tosiaan kestää kymmennen vuotta, pitäisi tosiaan se kuppi kyllä hankkia :D.
Muistat tai ymmärsit väärin. Kuukuppia ei koskaan ole markkinoitu vuoden tai kahden käyttöikäisenä. Jo 80-luvulla on myyty vuosia kestävänä.
Missä noita 80-luvulla myytiin? en ainakaan Suomessa ole moiseen törmännyt ennen 2000-lukua.
Apteekeissa. Synnytin 80-luvun alussa ja neuvolassa jo esiteltiin kuukuppia kun puhe tuli kuukautisten alkamisesta synnyttksen jälkeen.
Tyttäreni sai ala-asteella 90-luvun alussa kuukautisista kertovan lehden ja muutamia tuotteita koulun terkkarilta, kuukuppi ei ollut mukana paketissa mutta siitä kerrottiin lehdessä.
Jaaha, netissä liikkuu sitten väärää tietoa kun väitetään että ekat nykytyyliset tuli markkinoille vasta 80-luvun lopulla (aiemmat versiot eivät lyöneet itseään läpi markkinoilla) ja Suomessa vasta 90-luvun lopulla. Oletko varma että kyse oli kupista eikä esim. kuukautissienestä (joka myös tulee emättimeen sisälle)?
Olen kokeillut varmaan jokaista myytävää tampoonia, mutta joko mun alapäässä on jotain vikaa tai en vaan osaa, kun se jää aina tuntumaan inhottavasti. Vaihdan mielummin sidettä tunnin tai kahden välein.
Voitaisiinko muuten naiset pitää yhtä, eikä sheimata toisiamme niinkin henkilökohtaisessa asiassa kuin kuukautissuojat? 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi käyttää tamponia enkä kuukuppia vaikean aistiyliherkkyyden takia. Vaikuttaa nimittäin myös intiimialueilla. Tunnen aivan kokoajan jos jotain ylimääräistä on sisälläni. Oli kuinka syvällä tahansa ja niin oikein laitettuna kuin ikinä pystyy, niin tuntuu jatkuvasti. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin siteet, jos haluaa pystyä olemaan normaalisti menkkojen aikana. Tunnen myös valumisen ja kaikki klimpit yksityiskohtaisesti sisällä. Voi miettiä miltä silloin tuntuu joku kuukuppi.
No huhhuh
Kyllä. Minulla on _vaikea_ aistiyliherkkyys. Muiden voi olla vaikea käsittää millaista on elää kun hermosto on sairaalloisen yliherkkä. Sen kanssa elämisessä on kaikenlaista muutakin helvetillistä kuin pelkästään intiimiasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppilaisuus on kyllä yksi uskonto.
"Mulla ei toimi" -jaa käytät väärin.
"Oon allerginen" - Ei voi olla, ei allergisoi.
"Tuntuu inhottavalta" -No eikö muka muut, naisen pitää olla sujut kuukautisverensä kanssa!!
Oikeasti uskokaa jo ettei se kuppi toimi kaikilla.
Osittain samaa mieltä, mutta mulla napsahtaa verenkeitin (pun intented) aina päälle, jos joku selittää että ajatus kupista pimpissä / kupin koskettaminen sormin / oma emätin ällöttää. Miten naiset voi vihata omaa vartaloaan noin paljon?
No inhottaa mua räkäkin. Ei ne ihmiseritteet ole niin maagisia ettei niitä saisi inhottaa? Ei mua omaan alapäähän koskeminen inhota, mutten nauti silti sen kupin räpeltämisestä. Onneksi tosin mulla ehkäisykapseli toimii, kolmatta vuotta ilman kuukautisia. HUH.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuntuu inhottavalta" -No eikö muka muut, naisen pitää olla sujut kuukautisverensä kanssa!!
Osittain samaa mieltä, mutta mulla napsahtaa verenkeitin (pun intented) aina päälle, jos joku selittää että ajatus kupista pimpissä / kupin koskettaminen sormin / oma emätin ällöttää. Miten naiset voi vihata omaa vartaloaan noin paljon?
No inhottaa mua räkäkin. Ei ne ihmiseritteet ole niin maagisia ettei niitä saisi inhottaa? Ei mua omaan alapäähän koskeminen inhota, mutten nauti silti sen kupin räpeltämisestä. Onneksi tosin mulla ehkäisykapseli toimii, kolmatta vuotta ilman kuukautisia. HUH.
No mut siitä rään ällöttämisestä huolimatta pystyt varmaan niistämään nenäsi ilman että teet asiasta numeron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut tamponia monesti ja eri kokoisia ja merkkisiä. Kaikki tuntuvat inhottavilta ja tuntuvat koko ajan ja painavat niin, että on pissahätä koko ajan. Olen käyttänyt aina siteitä ja hyvin on mennyt.
Mulle tietysti ihan sama mitä käytät kunhan oot tyytyväinen, mutta pakko kommentoida, että et ole laittanut tamponia tarpeeksi syvälle, jos se tuntuu ja painaa koko ajan.
Vaikka mihin työntäisi niin kyllä tuntuu. Mulla on tosin ollut endometrioosi 30 vuotta ja ylimääräistä kudosta kasvaa alavatsassa ha vurtsarakon ympärillä ja kohtu on liimautunut munasarjoihin ja suolisto on liimautunut kohtuun kiinni. Eli ehkä täysin terveellä ei tunnu missään, mutta mä en voi työntää emättimeen yhtään mitään ilman, että tuntuu koko ajan jollain tavalla.
Tamponien käyttäjät ovat välillä yhyä fanaattisia kuin siteiden käyttäjät ja vain oma tapa on ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä kuukuppia
Miksi? Siis jos olen niin tyytyväinen tamppoonien käyttöön?
Haluaisin muuten kysyä, kuinka tyhjäätte sen kupin julkisen tilan vessassa? Oksettaa tosin ajatuskin, että sisällä olisi joku kuppi viritettynä ja se olisi sitten tyhjennettävä johonkin lavuaariin X/ Ap
Tyhjennän aamulla ja illalla kotona. Ei sitä kokoaikaa tarvi olla nyppimässä.
No hyi saatana. Jonkun 12 tuntiako annat muhia siellä?
Et taida ymmärtää mikä kuukuppi on.
Sinulla muhii tamponi tai side monta tuntia. Tai sitten ravaat koko ajan vaihtamassa? Tämä on yksi kuukupin etu, ei tarvitse monta kertaa päivässä vaihtaa tai tyhjentää.
Jos on runsas vuoto niin eihän se kuppi pidä millään sitä 12 tuntia. Pakko tyhjentää välissä?
Silti harvemmin kuin tamponin tai siteen vaihto.
Lunette kuppien koot ovat 25ml ja 30ml.
"Verenmenetys on kuukautisvuodon aikana keskimäärin noin 35−40 ml. Runsaana kuukautisvuotona voidaan pitää vuotoa, joka on yli 80 ml yhden kuukautiskierron aikana."
Lähde: ppshp.fi
Tähän pakko kommentoida että runsaat kuukautiset ylittää tuon "normaalin" mennen tullen. Itselläni menkat ei kestä kuin nelisen päivää, mutta päivänä 1 ja 2 vuodan kuin härä kurkusta. Kuppi täyttyy ja vuotaa yli parissa tunnissa. Siis todella tunnen kun sitä verta aina valahtaa. Tätä ei moni usko, mutta näin se vaan on. Itse olen tähän tottunut kyllä, noina päivinä on pakko käyttää suurimman imukyvyn tamponia+sidettä, kun tamponikin täyttyy parissa tunnissa ja helposti alkaa tihkuttaa yli.
Kuukuppi olisi muuten tosi kätevä ja käytänkin sitä sitten viimeisinä päivinä jos olen rantalomalla tms.
Näiden mun runsaiden menkkojen hyvä puoli on siinä että ne ei tosiaan kestä kuin pari päivää pahimmillaan. Toiset vuotaa viikon tihkuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut siitä rään ällöttämisestä huolimatta pystyt varmaan niistämään nenäsi ilman että teet asiasta numeron?
En mä tee kuukupistakaan numeroa, kumpihan puoli tässäkin ketjussa sitä numeron tekemistä edustaa?
Mä käytän minkä itse koen mukavaksi, jokaisella on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sen kuukupin oikeesti saa sisään? Mä joskus kokeilin eikä mitenkään ois voinut mennä vaikka tein just niinku ohjeissa. Tamponin laittokin vähän tuntuu ikävältä. Ei siis tosiaan sovi se helkkarin kuppi kaikille. Hukkaan meni rahat.
Se taitetaan pieneksi ja työnnetään sisään, avautuu itsestään. Väitän että on erittäin poikkeuksellista etteikö naisen emättimeen mahdu tuon kokoinen kuppi. Kannattaa mennä lääkäriin jos ei mahdu. Emätin on joustava. Tamponin laitto voi sattua, koska se imee kosteuden ja kuiville limakalvoille työntäminen toki sattuu.
Tajuan kyllä miten se kuuluu laittaa mutta ei todellakaan mene. Ja lääkäärin ei tarvitse minun yhden kuukupin takia mennä kun kaikki muu elämässä ok. Onko niin vaikea hyväksyä että ihmiset on rakenteelta erilaisia eikä se kuppi taida kaikille sopia, hukkaa vaan rahansa.
Tamponeissa käytän myös vain asetin kanssa olevia ja pieniä kuten joku aiempi vastaajakin.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko muuten naiset pitää yhtä, eikä sheimata toisiamme niinkin henkilökohtaisessa asiassa kuin kuukautissuojat? 😑
Näinpä. Menkoissa on riittävästi kestettävää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Menkoissa on riittävästi kestettävää muutenkin.
Jep. Jaetaan vaikka mielummin niksejä, jotka auttaa kuukautiskipuihin.
Kuukuppikuntalaiset pitää kuukuppia täydellisenä ratkaisuna ja tyyliin jumalasta seuraavana. Hienoa, että olette löytäneet itsellenne sopivan vaihtoehdon, mutta uskokaa nyt, että
1) kuukuppi ei sovi läheskään kaikille
2) kaikki eivät halua kuukuppia aivan kuten tekään ette enää haluaisi sidettä tai tamponia
3) kuukupissakin on huonoja puolia, mm.:
- (voi) painaa virtsarakkoa ja peräsuolta, jolloin pissaaminen ja kakkaaminen kuppi sisällä voi olla hankalaa tai mahdotonta. Lisäksi rakkoon voi jäädä tunne, ettei se tyhjentynyt kokonaan ja kupin on myös huomattu lisänneen virtsatietulehduksia joillakin käyttäjillä.
- kuppi ei sovi kaikkien anatomiaan. Lisäksi joidenkin emätin on sen muotoinen, että oli sitten kuinka pieni kuppi ja antennilla tai ilman, se tuntuu ikävältä sisällä. Jokainen nainen on erilainen, kannattaa lukea vastaajan 45 viesti.
- niukkojen kuukautisten aikana kuukuppi voi tehdä todella kipeää laittaessa ja poisottaessa. Liukkari saattaa auttaa, mutta ei välttämättä.
- ohivuoto. Kyllä, kuppikin voi falskata, vaikka olisi oikein asetettu.
- joillakin naisilla kuukuppi (myös tamponi) voi lisätä kuukautiskipuja. Lisäksi joidenkin naisten emätin on kuukautisten aikaan niin kipeä, että kupin (tai tamponin) käyttö on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut tamponia monesti ja eri kokoisia ja merkkisiä. Kaikki tuntuvat inhottavilta ja tuntuvat koko ajan ja painavat niin, että on pissahätä koko ajan. Olen käyttänyt aina siteitä ja hyvin on mennyt.
Mulle tietysti ihan sama mitä käytät kunhan oot tyytyväinen, mutta pakko kommentoida, että et ole laittanut tamponia tarpeeksi syvälle, jos se tuntuu ja painaa koko ajan.
Kannattaa ottaa huomioon, että esim. gynekologiset laskeumat vaikeuttavat tamponin käyttöä.
Ja vielä enemmän sen kupin. Mutta joillain on silti niin vaikea tajuta ettei ne ehkä sovi kaikille.
Olen käyttänyt kuukuppia 15 vuotta enkä ikinä palaisi siteisiin tai tamponeihin. Menkat on nykyään niin helpot ja eivät vaikuta elämään juuri lainkaan. Päiväksi voi unohtaa menkat kokonaan. Yksi ohivuoto tapahtunut kun unohdin tyhjentää kuukupin ajallaan.
En tyrkytä sitä muille, mutta yritän suositella kokeilemaan jos puhe tulee kuukautissuojista, koska se on itselleni ollut niin hyvä tuote kaikinpuolin, että toki toivon muidenkin löytävän sen.
Joillakin kuitenkin tuntuu olevan jokin periaatteellinen juttu, miksi eivät suostu kuin haukkumaan. Epäilen että nämä "hyi yäk ällöttä kerätä verta kuppiin" tyypit eivät ole edes kokeilleet. En tiedä miksi sitten on tuo asenne.
Sen allekirjoitan, että aluksi käyttö oli hiukan hankalaa ja turhauttavaa ennen kuin oppi sujuvan käytön. Mielestäni hyvä etu on myös se, että meillä mies antaa menkkojenkin aikana suuseksiä ihan mielellään. ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut varmaan jokaista myytävää tampoonia, mutta joko mun alapäässä on jotain vikaa tai en vaan osaa, kun se jää aina tuntumaan inhottavasti. Vaihdan mielummin sidettä tunnin tai kahden välein.
Mulla oli sama ongelma. Kaikki tamppopnit tuntui ikävästi ja vuosi ohi. Niitä sai otsasuoni pullottaen kiskoa ulos, kun imivät kaiken kosteuden. Nyt olen käyttänyt 10 vuotta kuukuppia ja ihan paras ikinä. En suostu luopumaan. Pahimpina päivinä tyhjennän kerran työpäivän aikana, muuten aamuin ja illoin.
Vierailija kirjoitti:
Mun ei onneksi tarvitse sidettäkään vaihtaa kuin aamulla ja illalla, 2 päivän ajan. Ts. 4 sidettä / kuukautiset :)
Samaa olen ihmetellyt. Aloin käyttää tampooneja aika lailla ensimmäisistä menkoistani lähtien niiden helppouden vuoksi. Sittemmin synnytyksen jälkeen ja sitten menkkojen uudelleen alettua, jouduin puoli vuotta käyttämään siteitä. Se oli ihan karseaa. Mulla on myös herkkä hajuaisti ja haistoin koko ajan oman menkkaveren. Lisäksi side seilasi siivistä huolimatta miten sattuu ja housut sotkuivat vähintään kerran päivässä. Ilman siipiä side meni ryttymytyksi päivän aikana. Olisi kai pitänyt olla liikkumatta. Mulla ei edes ole mitenkään runsaat menkat. Olin ikionnellinen, kun pystyin lopulta taas käyttämään tampooneja / kuukuppia.
Mikä helvetti se on kun joillain on niin vaikea käsittää, että ihmiset ovat yksilöitä myös sukuelimiin liittyvissä asioissa? Jos kuppi sattuu/tuntuu inhottavalta/ei mene sisälle, ei se tarkoita aina että tekee jotain itse väärin tai että on rakenteellisesti viallinen. Ihan normaalit yksilölliset vaihtelut voivat selittää sen.
Kannattaa ottaa huomioon, että esim. gynekologiset laskeumat vaikeuttavat tamponin käyttöä.