Ravintoloitsija saa näppylöitä keski-ikäisitä naisista
Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.
Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…
Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.
Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.
Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi allergiset joutuu kärsimään ns. Normaalien ihmisten jutuista? Vaaditaan kalliimpaa allergia ruokaa ja todistuksia mukana? Ne eiallergisethan tässä aiheuttaa sen ongelman.
Allergisen äitinä tiedän ruuan valmistusprosessin. Siksi myös osaan huomioida kokin työn. Eli lisään aina, ettei pienet jäämät haittaa. Sitä en tiedä meneekö se tieto kokille asti. Kokki tajuaa siitä jättää kananmunan ja vehnän pois ruuasta, mutta hänen ei tarvitse steriloida ympäristöä.Tuossa ylempänähän joku sanoi, että tuo on vielä vain yksi ongelma lisää ruuanvalmistukseen, kun ei tarvikaa olla niin tarkkana.
Eikö se kommentti ja koko ketju todista että ravintola ei ole asiakasta varten vaan asiakas ravintolaa varten? Hyvin itä-eurooppalaista.
Minä menen ravintolaan ja tilaan mitä lystää. Ja syön mitä lystää. Ravintoloitsijan tehtävä on palvella minua, asiakasta ja hän saa vastineeksi palvelustaan hinnoitella ruokansa siten, että se on hänelle kannattavaa, vaikka söisin mitä. Eipä ole monia näköjään luotu yrittäjiksi. Terv. keski-ikäinen, maksukykyinen mies
Minä taas en pysty syömään minkäänlaista pullaa. Joskus jos on "pakko" esim. jossain kahvikekkereillä syödä, niin yritän sen jotenkin pitkin hampain saada alas vaikka veden kanssa.
Eikös palveluntuottajan tehtävä ole vain toimia juuri kuten asiakas haluaa? Tässä on suomalaisilla vielä oppimista, asiakas on kuningas, yrittäjä palvelija. Tärkeintä on, että asiakas on tyytyväinen ja kertoo tyytyväisyydestään muillekin. Ravintoloitsijan näppylöillä ei ole mitään merkitystä. Hänhän voi laittaa listalleen ruokia, joita saa vain gluteenittomana ja laittaa niihin pienen hintalisän muihin verrattuna. Itselläni on yrittäjänä aina ollut se periaate, että minun tehtäväni on palvella ja miellyttää asiakasta, muuten voivat asiakkaat loppua. Tämän turvin olen pärjännyt yrittäjänä jo yli 20 v. Omassa mielessään voi ajatella mitä haluaa, mutta ääneen sitä ei kannata sanoa. Hankalia asiakkaita on aina ja kaikilla, kaikissa ikäryhmissä, niin miehissä kuin naisissakin, siitä on aivan turha kenenkään vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan ravintolassa annoksen, joka on gluteeniton, koska haluan välttää gluteenia. En ole keliaakikko. En kuitenkaan kuole, jos syön gluteenipitoista ruokaa. Ravintolassa tarjottua leipää en syö. Jos ravintola haluaa mua laskuttaa siitä, että syön gluteenitonta ruokaa, vaikka en ole keliaakikko, niin senkus. Kannattaa laittaa sellaiset hinnat, että voi ne erikoisruuatkin tehdä mukisematta. Yleensähän nuo annokset on sellaisia, että ne käyvät kaikille, ei ole esim. mitään jauhokastikkeita, joihin pitäisi eri jauhoja käyttää. Viimeksi söin paistettuja ahvenia, kasvislisäkettä ja salaattia. Ei kukaan kysynyt, onko mulla keliakia vai ei, kun annoksen kohdalla oli, että on gluteeniton. Mieheni söi saman annoksen, vaikka ei gluteenia välttelekään. Sitä en tiedä, käyttivätkö keittiössä eri veitsiä ja leikkuulautoja, ei siitä kyselty ja olisi kysytty, niin olisin tietysti sanonut, että ei ole todellakaan niin tarkkaa.
Kyllä käyttivät. Eikä ole heidän tehtävä kyseenalaistaa sinun ruokatoiveita ja niiden syitä. Jos et kohteliaisuudesta henkilökuntaa kohtaa niin muista ensikertalainen kerto ettei ole allergiaa ihan vaan siksi että itse saat sen annoksen nopeammin pöytään.
No kiitos tiedosta, tunnustan, että en ole tuota asiaa ajatellutkaan. Tietävätköhän kaikki ihmiset, että aina kun tilaa annoksen, jonka kohdalla on gluteeniton merkki, että se teettää ylimääräistä työtä? Tuonkin ravintolan listalla on varmaan puolet annoksista gluteenittomia. Eikö olisi hyvä, että tarjoilija jotenkin tiedustelisi asiasta, veikkaan, että moni muukaan tätä tiedä. Olen usein syönyt porukassa, jossa osa on tilannut gluteenittoman annoksen, vaikka ei edes välttele gluteenia, vaan annos vaan muuten miellyttää. En siis tilatessani sano, että gluteeniton, vaan tilaan vain annoksen listalta, ne on siellä ihan normaalien listalla.
Luin viestini uudelleen ja tajusin että se saattoi olla syyllistävä. Se ei ollut tarkoitus. Tiedän ettei kaikki tiedä miten joku yliherkkyys voi vaikuttaa toisen elämään tai ravintolakokin työhön.
Minä olen töissä melko pienessä paikassa jossa erikoisannoksen tilaaminen lyhyesti tarkoittaa sitä että yksi ihminen valmistaa sen alusta loppuun hyvin tarkkaan kaukana muista ruoista. Jos ravintolalla on listalla valmiiksi paljon gluteenitonta,he ovat myös varmasti tehneet valmistuksen nopeaksi, pidetään erilliset välineet ja tuotteet siihen aina.
Vierailija kirjoitti:
Eikös palveluntuottajan tehtävä ole vain toimia juuri kuten asiakas haluaa? Tässä on suomalaisilla vielä oppimista, asiakas on kuningas, yrittäjä palvelija. Tärkeintä on, että asiakas on tyytyväinen ja kertoo tyytyväisyydestään muillekin. Ravintoloitsijan näppylöillä ei ole mitään merkitystä. Hänhän voi laittaa listalleen ruokia, joita saa vain gluteenittomana ja laittaa niihin pienen hintalisän muihin verrattuna. Itselläni on yrittäjänä aina ollut se periaate, että minun tehtäväni on palvella ja miellyttää asiakasta, muuten voivat asiakkaat loppua. Tämän turvin olen pärjännyt yrittäjänä jo yli 20 v. Omassa mielessään voi ajatella mitä haluaa, mutta ääneen sitä ei kannata sanoa. Hankalia asiakkaita on aina ja kaikilla, kaikissa ikäryhmissä, niin miehissä kuin naisissakin, siitä on aivan turha kenenkään vääntää.
Voitaisiin tämän tajuamisesta helpottaa vaikka sillä että asiakas joka sotkee paljon saa laskun loppusummaan siivouskulut koska miksi siistin asiakkaan pitäisi maksaa muiden perseilystä.
".... Sit mä en voi syödä sitä, sit mä en voi syödä tota..."
Kerrottuna vakavalla ilmeellä ja painottaen, joten olet varma että näin on.
Mutta taustalla ei olekaan sairaus, vaan se, että mamma on katsonut Tomi Kökön dokumenttia!
'mulle tulee niin huono olo tästä hiilarista, yööök!' ai karkkia, annatännekin!
Vierailija kirjoitti:
Minä menen ravintolaan ja tilaan mitä lystää. Ja syön mitä lystää. Ravintoloitsijan tehtävä on palvella minua, asiakasta ja hän saa vastineeksi palvelustaan hinnoitella ruokansa siten, että se on hänelle kannattavaa, vaikka söisin mitä. Eipä ole monia näköjään luotu yrittäjiksi. Terv. keski-ikäinen, maksukykyinen mies
Menet siis McDonaldsiin syömään sisäfileepihviä? Ja se on heidän ongelma, jos listalta ei löydy? :D
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotkut asiakkaat saisi poistaa, niin ehdottomasti mun listan ykkösenä olisivat nämä 45+ ikäiset miehet.
45+ ikäiset miehet voisi kokonaan poistaa maapallolta.
t. keskiverto av-mamma
Kyllä se raja menee 40+ . Miksi tuo keinotekoinen viisi vuotta tuossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ilmiö näkyy sairaaloissa. Potilaalle tilaillaan erikoisruokia, soitellaan keittiölle, huolehditaan tuedonkulusta eteenpäin, kirjataan tarkkaan, huolehditaan joka ikisellä aterialla ettei tule tippaakaan esim. gluteenia ruokaan. Kaikki tämä on pois hoitajan vaikka toisen, täysin autettavan mummon syöttämisajasta tai voi esim. viivästyttää toisen, kivuliaan potilaan lääkkeen saantia. Sitten tämä erikoisruokailija näkee herkullista pullaa ja kertoo ettei ruokavalio olekaan niin tarkka. Ja kyse ei todellakaan ole näissä tilanteissa muistisairaista, vaan poikkeuksetta asiallisista, keskimääräistä nuoremmista potilaista.
Makasin jorvissa kaksiviikkoa ja siellä oli lähes joka potilaalla joku sapuska allergia. Itse sanoin ettei ole mitään allergioita, että täys-maitoo ja voita saa tuoda. Tuloksena oli, että sain milloin rasvatonta maitoa, milloin minariini napin leivälle. Syöttivät niitä erikoisruokavalio ihmisten jämiä minulle. Tuli maisteltua kaiken maailman viilit ja erikois jugurit mitä syöttävät erikois potilaille.
Onnistuit kirjoittamaan melkein kaikki yhdyssanat erikseen ja kuitenkin "kaksiviikkoa" yhteen. Hämmästyttävä suoritus!
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä olisi allergiakortti. (tää sitten ei oo tosissaan heitetty, puolivitsillä vain) Allergian mukaista ruokaa saa koulussa/sairaaloissa tmv vain allergiakorttia näyttämällä. Kortissa näkyy kaikki allergiat, jotka on testattu.
Koulussa tuo on jo käytössä, erikoisruokavaliot tehdään vain niille, joilla on lääkärintodistus.
Keliaakikkona ja moniallergisena minua hatuttaa nämä tapaukset tosi paljon 😑
Ja olen aina todella kiitollinen kokeille kun saan minulle sopivaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin tämän tajuamisesta helpottaa vaikka sillä että asiakas joka sotkee paljon saa laskun loppusummaan siivouskulut koska miksi siistin asiakkaan pitäisi maksaa muiden perseilystä.
Miksikäs ei. Aivan vapaasti voi ravintoloitsija laskuttaa, jos asiakas sotkee normaalia enemmän. Siitä pitää tietysti mainita etukäteen, että asiakas osaa varautua.
Naiset sekopäisiä kirjoitti:
Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.
Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…
Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.
Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.
Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.
Kyllä ne nuoretkin osaa :) Tyttö suureen ääneen ilmoitti ettei voi syödä ananasta kun on sille pahasti allerginen. Pari päivää myöhemmin näin kun pilkkoi isoa tuoretta ananasta ja veti iloisesti naamaan. Ei kuollut eikä oirehtinut mitenkään.
Tyypillistä suomalaista asiakaspalvelua: emme tarjoa sitä, mitä asiakkaat haluavat, vaan mitä itse haluamme. Sitten itketään, kun ei ole asiakkaita ja bisnes ei kannata. Eipä ihme, että ihmiset tilaavat tavaraa ulkomailta. Ulkomaisissa nettikaupoissakin on palvelu parempaa kuin suomalaisissa. Mitä väliä sille ravintoloitsijalle on, onko asiakas keliaakikko vai ei, saman rahan hän siitä saa. Jos taas jonkun erikoisruokavalion ruuan valmistus on hankalaa ja aikaavievää, täytyy hintaa nostaa, eihän mitään kannata tappiolla tehdä.
Nyt täällä jo häviteään 40+ miehet maapallolta? Ohhoh. Mun sexyä 44v. miestä ei hävitetä.
N46
Vierailija kirjoitti:
Ja ruoan kylkeen se olut 😆
Miehelläni on keliakia, ei kuolemanvakava, mutta kuitenkin. Hän nauttii tavallisen oluen ravintolassa kun niin harvoin käymme ja silloin kun hän sairastui, ei mistään saanut gluteenitonta olutta. Tavaksi kai tullut. Ei se yksi olut pari kertaa vuodessa pahaa tee mutta aina kannattaa viljaa vältellä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan ravintolassa annoksen, joka on gluteeniton, koska haluan välttää gluteenia. En ole keliaakikko. En kuitenkaan kuole, jos syön gluteenipitoista ruokaa. Ravintolassa tarjottua leipää en syö. Jos ravintola haluaa mua laskuttaa siitä, että syön gluteenitonta ruokaa, vaikka en ole keliaakikko, niin senkus. Kannattaa laittaa sellaiset hinnat, että voi ne erikoisruuatkin tehdä mukisematta. Yleensähän nuo annokset on sellaisia, että ne käyvät kaikille, ei ole esim. mitään jauhokastikkeita, joihin pitäisi eri jauhoja käyttää. Viimeksi söin paistettuja ahvenia, kasvislisäkettä ja salaattia. Ei kukaan kysynyt, onko mulla keliakia vai ei, kun annoksen kohdalla oli, että on gluteeniton. Mieheni söi saman annoksen, vaikka ei gluteenia välttelekään. Sitä en tiedä, käyttivätkö keittiössä eri veitsiä ja leikkuulautoja, ei siitä kyselty ja olisi kysytty, niin olisin tietysti sanonut, että ei ole todellakaan niin tarkkaa.
Jos nostaisit nenäsi sieltä omasta peffastasi ja ajattelisit vaihteeksi muitakin, niin ymmärtäisit, että keliaakikoille on oikeasti väliä sillä, käytetäänkö ruuanvalmistukseen samoja vai eri välineitä kuin gluteiinipitoisten annosten valmistamiseen. Ja tuo 'mulle gluteiinitonta, mutta ei väliä onko niin tarkkaa tehdäänkö eri välineillä' aiheuttaa vielä entisestään lisätyötä kun tulee uusi lisäversio annoksiin.
En oo tuo, jolle vastasit, mutta muakin askarruttaa se, että jos listalla on vaikka 15 ruokalajia, joissa 10 kohdalla on maininta, gluteeniton, niin pitääkö tilatessa sanoa, että ei tarvitse olla gluteeniton, vai miten se menee? ja nää ruuat on siis sellaisia, että eivät sisällä mitään jauhoja. Esim. joku keitto tai salaattiannos? Juu, oon varmaan vähän tyhmä..
Jos annoksen ei tarvitse olla gluteeniton, ei asiaa tarvitse mainita. Vain jos annoksen tarvii olla gluteeniton, kannattaa se suu asiasta avata. Ne G ja L merkinnät ovat sitä varten, että erikoisruokavalioiset näkevät heti, että näitä annoksia myös he voivat tilata. Itseä ihan oikeana keliaakikkona turhauttaa ravintolat, jotka eivät merkkaa ruokalistoihin mitään. Muutama muukin ruokavalioon liittyvä juttu nimittäin on, ja sitten kun käykin ilmi, että ainoat gluteenittomat annokset sisältävät tyyliin pääraaka-aineena jotakin, mitä en myöskään voi syödä, olisi se kiva tietää ennen kuin istuu alas..
Joo, lehdestä tämän jutun itse luin myös. Kovin sanasta sanaan oli sama,mitä tänne vauva-palstalle kirjoitin. Keski-ikäisistä naisista en maininnut sanallakaan.
Mä taas nimenomaan en vääntäisi, juuri siksi, kun en halua leikkiä kenenkään hengellä.
Jos ihmisellä on molekyylitason allergia, anafylaktiseen shokkiin ei tarvita muuta kuin esim. se, että samalla paistinpannulla on joskus paistettu munaa/kalaa.
Mä olen sanonut kaikille allergigille ystävilleni, että mun luokse voi tulla kylään, mutta ruuat ja astiat on otettava omat mukaan. En halua kenenkään henkeä kontolleni.
Jos olisin ravintoloitsija, laittaisin ravintolan ovelle/nettisivulle tiedotteen, jossa lukee: "Ravintolamme keittiössä käsitellään maitotuotteita, pähkinää, kalaa ja kananmunia. Emme voi siis taata, että ruokamme soveltuu allergisille. Emme suosittele allergiselle ruokailua ravintolassamme".
Säästyy iso vaiva, ja pettyneiltä asiakkailtakin välttyy näin helposti. Ihmettelen, miksi ravintoloissa ylipäänsä edes suostutaan pelaamaan venäläistä rulettia noiden allergioiden kanssa.
🇺🇦🇮🇱