Ravintoloitsija saa näppylöitä keski-ikäisitä naisista
Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.
Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…
Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.
Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.
Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.
Kommentit (160)
Että kiitos vaan sille toimittajalle joka teki nuo pari typerää lisäystä, jotka ei liity asiaan mitenkään, eivätkä ole edes tottakaan.
Jutussa mainittiin "tappava" kala-allergia. Silloin asia ymmärretään niin, että asiakas saa oireita jos muut seurueessa syövät kalaa, olen nähnyt näin vaikeita allergioita oikeasti. Silloin ei muulle seurueelle tarjottaisi kalaa, tai asiaa selvitettäisiin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä olisi allergiakortti. (tää sitten ei oo tosissaan heitetty, puolivitsillä vain) Allergian mukaista ruokaa saa koulussa/sairaaloissa tmv vain allergiakorttia näyttämällä. Kortissa näkyy kaikki allergiat, jotka on testattu.
Hieman epämiellyttävä ilmiö, jonka ratkaisemiseksi keksitään järkyttävän kallis ja työläs järjestelmä. Joo, jos ei nyt sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ruoan kylkeen se olut 😆
Miehelläni on keliakia, ei kuolemanvakava, mutta kuitenkin. Hän nauttii tavallisen oluen ravintolassa kun niin harvoin käymme ja silloin kun hän sairastui, ei mistään saanut gluteenitonta olutta. Tavaksi kai tullut. Ei se yksi olut pari kertaa vuodessa pahaa tee mutta aina kannattaa viljaa vältellä..
Ja mulle kun on lääkärit painottaneet, että edes voirasiaa, josta on voideltu tavallista leipää, ei saa käyttää. Se yksi muru mitä siihen voihin on saattanut tavallista leipää sotkeentua, vetää suolen sileäksi. Toki jos miehesi haluaa jatkuvasti tuhota suolinukkansa ja siten altistaa itsensä erinäisille syöville, niin oma on valintansa.
Jep. Näin tarkkaan ravintolassa tehdään esim just gluteeniton annos. Otetaan uusi rasva/voipaketti, kun pannulla jotakin paistetaan tai gluteeniton leipä voidellaan, eikä samoilla työvälineillä käsitellä annoksia, koska aina oletetaan, että henkilö saa/voi saada jo tällaisesta oireita.
Miksi ravintolat tekevät usein ruokarajoitteisten annoksista suurempia ja herkullisemman näköisiä kuin mitä normiannokset? Tämä kai sitä allergiseksi tekeytymistä lisää kun ihmiset näkevät että samalla hinnalla saapi parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukseen mukaan poikkeuksetta hankalimpia asiakkaita ovat olleet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet. Eivät allergioiden takia, vaan vastenmielisen käytöksen. Uskomatonta, mutta moni vanhempi mies yrittää jättää jopa laskun maksamatta! Ja sitä valituksen määrää, mikään ei koskaan ole hyvin ja suunnilleen niin, että tuo mies olisi itse osannut hoitaa homman paremmin. Ylimielistä ja rahoillaan retostelevaa porukkaa, suurin osa. Jos jotkut asiakkaat saisi poistaa, niin ehdottomasti mun listan ykkösenä olisivat nämä 45+ ikäiset miehet.
Tein tarjoilijan töitä yli kymmenen vuotta, enkä koskaan törmännyt "keski-ikäiseen mieheen joka koittaa jättää laskun maksamatta". Kivoja satuja taas palstamammoilta.
No joo, mulla ei ole kokemusta vielä kuin muutaman vuoden, mutta tätä on tapahtunut jo useamman kerran. Eikä ole kuulemma ollenkaan harvinaista. Muista käytösongelmista puhumattakaan ja nehän vielä lisääntyvät, kun miehet ottavat vähänkään liikaa alkoholia. Hyi, mitä taputtelijasetiä, kommentteja ja jopa ehdotuksia. Kuvottavaa.
Uskon, että kokemasi ehdottelu pian loppuu.
Ei se haittaa vaikka syön vähän sitä teidän herkullista vehnäproteiinia ja menen sitten tukkimaan vessanpönttönne yllättävällä vesiripulillani. Eihän?
Minulla ei ole vakavaa allergiaa, mutta jos syön ruokaa jolle olen yliherkkä seurauksena on lähes aina nopea ja todella hurja ripulikohtaus. Minä en kyllä "mussuttaisi pöydässä tavallista leipää", joten ehkä minä en aiheuta niitä näppylöitä. Huokaus. Ei tee mieli mennä ulos syömään, kun olen niin vaikea asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ravintolat tekevät usein ruokarajoitteisten annoksista suurempia ja herkullisemman näköisiä kuin mitä normiannokset? Tämä kai sitä allergiseksi tekeytymistä lisää kun ihmiset näkevät että samalla hinnalla saapi parempaa.
Tätä sanotaan naapurikateudeksi. Asiaa läheltä seuranneena väitän että eriryisruokavalioille on usein niukempi ja riisutumpi annos.
Jos olet tilannut gluteenittoman annoksen, kannattaa asiasta reklamoida ravintolaan. Vaikea asiakas on se joka tilaa jotakin, ja ei sitä syö, vaan syö jonkun muun annoksen=annokset eivät täsmää=joku joutuu odottamaan ruokaansa, jonka jo kerran tilasi.
Siis reklamoit, jos sait gluteenittomasta annoksesta yliherkkyys oireita. Vaikka myöhemminkin voit asiasta mainita.
Mikä on sit tilausetiketti meille muille, jotka noudattaa gluteenitonta muista syistä? Itselleni tulee iho-oireita ja suolisto turpoaa kauheaksi palloksi. Joskus jos hairahdan vaikka koti-iltana maistamaan jotain kiellettyä niin kyl sen naama ja vatsa muistaa miten meni edellinen ilta 😬 Mut en ikinä kehtais kyllä tilata sit sellasia gluteenia sisältäviä jälkkäreitä. Monella tällaisella ongelmaisella yksi keksi voi olla ok, mutta pasta-annos? Never, tulee niin kauheet oireet.
Jep, ainakin kouluissa kasvisannos on usein herne-maissi-paprikaa ollut joskus aikoinaan. En tiedä onko nykyään tilanne parantunut. Luultavasti.
En ehtinyt nyt kiireessä lukea läheskään kaikkea, mutta mulla on epilepsia.
Kannan ranteessani sellaista SOS-messinkiketjua, jossa on pieni rannekellon näköinen pyörä. Muistuttaa rannekelloa, mutta kun sen ruuvaa auki niin siellä on diagnoosi, lääkitys, lääkeallergiat ja yhteydet lähinpään henkilöön jos kaadun katuun.
Lääkärin allekirjoittama.
Pitäisiköhä kaikkien ruoka-aineallergisten kantaa jotain vastaavaa.
Jäisi hysteeriset ihmiset pois.
Jos noudatat gluteenitonta ruokavaliota mistä tahansa syystä, syöt tilaamasi annoksen ja sillä siisti. Eli et esim ennakkoon ilmoita noudattavasi ko ruokavaliota ja sitten muuta mieltäsi, kun annokset tulevat.( Tai jos kuitenkin muutat mielesi, niin sitten ilmoitat, että otatkin normi-annoksen, ja odotat sen valmistumista, etkä ota ilmoittamatta muuta mitä tilasit.)
Esim joku seurue tulee ravintolaan ja ennakkoon on kysytty onko erikoisruokavalioita. On 9 tavallista, 2 kasvista, 1 gluteeniton ja 1 kalaton. Silloin jos olet ennakkoon ilmoittanut jonkun noista ruokavalioista, (oli syy mikä hyvänsä, yliherkkyys tai oma halu noudattaa sitä) otat tilaamasi annoksen, (normi tai erikoisannoksen, sen minkä ilmoitit), jotta jokainen saa sen mitä oli tilannut. Muuten tilanne on se, että joku muu saa annoksen, jota ei ole tilannut, ja joutuu odottamaan tilaamansa annoksen valmistumista. Ravintola valmistaa siis sinulle sopivan annoksen, noudatitpa ruokavaliota mistä hyvänsä syystä.
Ravintola on asiakkaita varten eikä asiakkaat ravintolaa varten niin kuin joku aikaisemmin sanoikin.
Ottakaa työstänne käypä hinta älkääkä marisko. Toivottavasti asiakkaita riittää.
Nyt voisit ravintoloitsija kertoa mikä ravintola on kyseessä etten eksy vahingossakaan sinne koska olen keski- ikäinen nainen.
Olen aina ollut helppo asiakas, ikinä valittanut mistään.
Mutta en halua tulla ravintolaan missä vihataan keski- ikäisiä naisia, en siinä ilmapiirissä viihdy.
Tässä jutussa taidettiin enemmän kritisoida niitä, jotka haluavat erityisruokavalioita esim.laihduttaakseen tai eivät vain jostain syystä halua syödä esim. viljaa, olematta sille allerginen. Ravintolassa nämä asiakkaat siis voivat oikeasti syödä esim.gluteenia eikä siitä aiheudu heille haittaa.
Kun asiakas ilmoittaa haluavansa gluteenitonta ruokaa, nämä ruoat valmistetaan todella tarkkaan niin, että gluteenia ei missään vaiheessa pääse annokseen. Ja se vaatii keittiöltä useita eri vaiheita, aikaa ja erilaisia tuotteita.
Itse olenkin alkanut joskus tilausta vastaanottaessa kysyä asiakkaalta, onko hänellä keliakia tai allergia. Jos on, niin asia on ok ja ruoka valmistetaan asianmukaisesti puhtailla välineillä.
Vierailija kirjoitti:
Sama kai se on, mitä se asiakas sillä ruualla tekee. Pääasia että maksaa.
Se on juuri näin.
Palvelusta maksetaan, palvelu tilataan.
Ihme keisareita nyky kokit, vaika palkkansa edestä kokkaavat.
Laita ravintolasi nimi tähän ketjuun, ap. Osaan pysyä poissa.
t: keski-ikäinen nainen, joka ei vaadi erityiskohtelua, mutta asiakaspalvelua kylläkin.
Ja siis vauvan oma sotu, ei minun. Sairaalana TYKS.