Ravintoloitsija saa näppylöitä keski-ikäisitä naisista
Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.
Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…
Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.
Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.
Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.
Kommentit (160)
Oma tarjoilijan ura päättyi kun vanha mummeli saapui hienoon iltajuhlaan, jossa yli 300 vierasta .
Siis hän ei maksanut omasta ruuasta vaan oli vieras.
Hän ilmoitti vasta tilaisuuden alettua, että on sipuliallerginen. Kokkimme valmisti hänelle oman annoksen lisäkkeineen-mutta nainen otti innolla toisten perunalisäkettä jossa oli sipulia!
Tämä nainen kärisi koko illan ajan ja tilanne harmitti myös pöytäseurueen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ilmiö näkyy sairaaloissa. Potilaalle tilaillaan erikoisruokia, soitellaan keittiölle, huolehditaan tuedonkulusta eteenpäin, kirjataan tarkkaan, huolehditaan joka ikisellä aterialla ettei tule tippaakaan esim. gluteenia ruokaan. Kaikki tämä on pois hoitajan vaikka toisen, täysin autettavan mummon syöttämisajasta tai voi esim. viivästyttää toisen, kivuliaan potilaan lääkkeen saantia. Sitten tämä erikoisruokailija näkee herkullista pullaa ja kertoo ettei ruokavalio olekaan niin tarkka. Ja kyse ei todellakaan ole näissä tilanteissa muistisairaista, vaan poikkeuksetta asiallisista, keskimääräistä nuoremmista potilaista.
Makasin jorvissa kaksiviikkoa ja siellä oli lähes joka potilaalla joku sapuska allergia. Itse sanoin ettei ole mitään allergioita, että täys-maitoo ja voita saa tuoda. Tuloksena oli, että sain milloin rasvatonta maitoa, milloin minariini napin leivälle. Syöttivät niitä erikoisruokavalio ihmisten jämiä minulle. Tuli maisteltua kaiken maailman viilit ja erikois jugurit mitä syöttävät erikois potilaille.
Olin vasta leikkauksessa ja ainoa mikä tuli väärin oli etten halunnut kahvia vaan teetä. Välillä sain teetä mutta huomasin etten tykännytkään. Ystävällistä henkilökuntaa oli.
Mulla on suolistosairaus, jonka kanssa elämisen elinehto on minulle sopiva ruokavalio.
Gluteeniton ruokavalio auttaa, vaikka en ole keliaakikko. Pienissä määrin, esim. pari leipäpalaa (vaaleaa, tummaa ei kestä yhtään) päivässä vatsani kestää.
Kiellettyjen aineiden lista on pitkä aina sipulista omenan kautta lisäaineisiin, oikeastaan vatsa voi alkaa krampata välillä "mistä vain". Koen, että helpoimmalla pääsen, kun tilaan gluteenittoman annoksen ravintolassa, koska luulen ettei tämä FODMAP-ruokavalio mitä joudun sairauteni takia pääosin noudattamaan, ole tuttu.
Saatan siis pyytää gluteenittoman annoksen ja maistaa herkullista leipää. Kaikki ei ole niin yksinkertaista.
Vuotavan suolen kanssa elämä on usein surkeaa, rajoittavaa ja arvaamatonta, joten tästä en ota stressiä, siitähän kokeille ja tarjoilijoille maksetaan :)
N30
Vierailija kirjoitti:
Oma tarjoilijan ura päättyi kun vanha mummeli saapui hienoon iltajuhlaan, jossa yli 300 vierasta .
Siis hän ei maksanut omasta ruuasta vaan oli vieras.
Hän ilmoitti vasta tilaisuuden alettua, että on sipuliallerginen. Kokkimme valmisti hänelle oman annoksen lisäkkeineen-mutta nainen otti innolla toisten perunalisäkettä jossa oli sipulia!
Tämä nainen kärisi koko illan ajan ja tilanne harmitti myös pöytäseurueen puolesta.
Onko sitä halavatun sipulia ihan pakko lykätä joka paikkaan myös hienojen illallisten pääruoan perunalisukkeeseen, prkl!
Terveisin yks ihan juhlien kutsuvieras vaikkakin vanha mummeli.
Jos ei tarvitse gluteenitonta annosta nimenomaan keliakian takia, niin sen voisi silti valmistaa keittiössä samoilla välineillä ja samalla tarkkuudella kuin normiruoankin. Keliaakikkoa varoessa taas pitää tosiaan tehdä kaikki alusta saakka erillisillä välineillä, pinnoilla, uudesta pussista otetuilla raaka-aineilla jne. Siksi olisi kohteliasta sanoa, että ei tarvitse tehdä koko keliaakikon prosessia, jos ei ole keliaakikko JA aikoo vielä syödä leipää sen gluteenittoman ateriansa päälle.
Jos ei sen ravintolan takia, niin edes seuraavaksi syömään tulevien oikeiden keliaakikkojen takia, jotta ihmisten asenne heidän suhteensä ei pääsisi näiden tilanteiden takia löystymään tai muuttumaan epäluuloisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suolistosairaus, jonka kanssa elämisen elinehto on minulle sopiva ruokavalio.
Gluteeniton ruokavalio auttaa, vaikka en ole keliaakikko. Pienissä määrin, esim. pari leipäpalaa (vaaleaa, tummaa ei kestä yhtään) päivässä vatsani kestää.
Kiellettyjen aineiden lista on pitkä aina sipulista omenan kautta lisäaineisiin, oikeastaan vatsa voi alkaa krampata välillä "mistä vain". Koen, että helpoimmalla pääsen, kun tilaan gluteenittoman annoksen ravintolassa, koska luulen ettei tämä FODMAP-ruokavalio mitä joudun sairauteni takia pääosin noudattamaan, ole tuttu.
Saatan siis pyytää gluteenittoman annoksen ja maistaa herkullista leipää. Kaikki ei ole niin yksinkertaista.
Vuotavan suolen kanssa elämä on usein surkeaa, rajoittavaa ja arvaamatonta, joten tästä en ota stressiä, siitähän kokeille ja tarjoilijoille maksetaan :)
N30
Olisi kyllä reilumpaa että kertoisit tilatessasi että annosta ei kuitenkaan tarvitse tehdä yhtä tarkkojen sääntöjen kanssa kuin oikeiden keliaakikkojen annoksia. Eli välttelet gluteenia mutta ei tarvitse olla 100 % gluteeniton.
Lounaalla viereiseen pöytään sattui kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka tilasivat pitsat ilman punasipulia. Puolet pitsoista syötyään, ehkä mahat olivat jo täynnä tässä vaiheessa, he käynnistivät hieman yliampuvan shown, koska heidän pitsoissaan olikin sitä punasipulia, joka olisi pitänyt jättää pois. Ihan nolotti naisten puolesta kun tarjoilija kysyi, että kun te olette jo syöneet puolet pitsoistanne, niin haluasitteko kuitenkin mieluummin hyvistystä hinnassa kuin uudet pitsat. Hyvitys kelpasi ja kelpasi loppu pitsakin!
Jutussa oli kyse siitä, että asiakas ilmoittaa etukäteen, ettei voi syödä jotakin, hänelle valmistetaan asianmukainen annos, mutta asiakkaalle se ei kelpaa, koska asialla ei olekaan niin väliä. Näettekö tässä mitään ongelmaa? Mutta eipä mitään, järkevä ravintola ei asiasta tee numeroa, maksava asiakas syököön, mitä haluaa.
Älä ravintoloitsija loukkaudu. Minulla ei ole keliakiaa, mutta on tiettyjen viljojen allergia. Pääsi menisi entistä enemmän sekaisin, jos alkaisin pyytämään sinua laittamaan ilman niitä aineita, joille olen allerginen, ruokaa.
Iho- ja allergiatauteihin erikoistunut lääkäri on määrännyt minut siedätyshoidolle. Saatan sanoa, että tehkää gluteenittomana, koska kokemukseni mukaan ne ovat riittävän siedettäviä ruokia minulle, mutta jos lipsahdus sattuisi (on sattunut välillä!) olen lohdutellut, että olen vain allerginen, joka reagoi ihollaan, joten hengitykseni ei salpaannu, niinkuin joillakin allergisilla. Enkä ole keliaakko, jolla tuhoutuu suolinukkaa.Voin ottaa enemmän allergialääkettäni, kun olen altistunut enemmän ja en syö sitten vähään aikaan muuta allergisoivaa, kun tiedän, ett'ä ravintolaannoksestani tuli jo allergeenejä! Voisin maistaa sitä leipääkin, mutta en tahdo, koska saan muutenkin jo tarpeeksi tai liiaksi altistusta. Joskus sukujuhlissa maistan isäntäväen mieliksi;)
Yksinkertainen kysymys: Miten reagoit, jos saat jotain, jolle olet allerginen? Vastaus: Kutisen, mutta hoidan oireeni sitten itse.
Tuskinpa tuossa jutussa oli kyse siitä, ettei ravintola halua valmistaa tilaamaasi ruokaa, vaan siitä, että asiakas vaihtaa mieltään monen monta kertaa.
Tuollaiset naiset eivät kuulu ravintolaan vaan sairaalaan!
Valkosipuliperunat ilman valkosipuliako?
Suurimman osan asiakkaistamme suurinta herkkua on pippuripihvi ja valkosipuliperunat.
Olen töissä Alkossa ja usein saamme nauraa asiakkaille jotka tulevat vinkumaan allergioistaan jotka ovat selvästi keksittyjä.
Kyse ei oo siitä, etteikö ravintola haluais palvella asiakkaitaan, vaan nimenomaan siitä, että pitäis tietää, onko oikeesti allerginen vai välttääkö muuten vain gluteenia :) Allergioiden vuoksi ruoka käsitellään todella tarkasti, jos asiakas tilaa vaikka pähkinätöntä ruokaa. Ruoan valmistukseen kestää paljon kauemmin ja toisaalta extraa ei voi allergian vuoksi veloittaa. Puhtaat välineet ja eri valmistusastiat. Varmasti se on hieman tympeää huomata jos joku sitten vetää alkupalapähkinöitä kaksin käsin sitten siellä pöydässä, kun ei-allergikolle sen ruoan ois voinu toteuttaa vaan niin, että ko ruoka-ainetta ei käytetä mutta ylimääräistä varovaisuutta ei tarvita. Toisaalta tarjoilija voi aina kysyä onko kyse allergiasta tmv, niin tietää millä varovaisuudellaa asiaan täytyy suhtautua, ei tarvitse jälkeenpäin valittaa.
On kyllä erikoista että jollakulla joka saa palkkansa ihmisiltä jotka ostaa hänen palveluitaan on otsaa haukkua sitä ruokkivaa kättä.
Olen juurikin tuollainen keski-ikäinen nainen ja olisin oikein kiinnostunut tietämään mikä ravintola on kyseessä niin että en itse tai kukaan ystävistävistäkään ei mene kyseiseen paikkaan vahingossakaan. Kannamme rahamme paikkoihin joissa osataan asiakaspalvelu ja laatu.
On varmasti olemassa tekoallergisia tai niitä jotka teeskentelee allergioita koska se on niin hienoa että on allergia. Mutta niitä ihmisiä kohtaan joilla on oikeasti ruokarajoitteita tuo ravintolan toiminta on törkeää. Kuulun itsekin ruoka-allergisiin ja tämä ei ole yhtään hauskaa. En kuitenkaan onneksi ole hengenvaarallisesti allerginen. En koskaan ikinä tuo esille sitä että en voi syödä jotain mutta jokuhan sen aina huomaa kun ei kai tuo yksi vain pääse laihtumaan kun ei tuota ja tuota syö. Sitten se päivittely että onpa jännä, kyllä minä pystyn syömään mitä vaan, enpä ole tuollaisesta kuullutkaan, ota vain ei se vähä haittaa jne jne. Ja tähän ilkeään listaan voi sitten nykyään lisätä vielä ravintolat joissa henkilökunta pihisee kiukkua kun muka taas joku allerginen ja pitää vaivaa sen vuoksi nähdä ....tana!
Tokihan on ihan ok että tarjoilija sanoo että kastikkeessa ei ole punaviiniä vaikka on ja asiakas makaa seuraavana päivänä järkyttävässä migreenissä eikä pääse lapsen peliä seuraamaan ja ei ole laktoosia ja hetken kuluttua juhla -asussa näyttää että on raskaana ja juhlapaikan vessa voi sitä hajua. Puhumattakaan ystävästä jonka annoksessa oli kuin olikin paprikaa ja seurauksena ambulanssikyyti ja pari päivää sairaalassa.
Naiset sekopäisiä kirjoitti:
Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.
Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…
Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.
Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.
Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.
Tuntemani keski-ikäinen nainen on siinä määrin allerginen maidolle, että hänen mahansa turpoaa valtavaksi, jos ruoka sisältää maitoa.
Joskus hän kuitenkin suostuu syömään maitoa sisältävää ruokaa, jos ravintolasta ei helposti saa maidotonta versiota. Kun seurauksena on vain mahan turpoaminen eikä hengenlähtö, niin joskus voi joustaa, jos ravintola ei jousta.
Olen nähnyt tämän naisen vatsan maitoa sisältäneen aterian jälkeen: kuin olisi viimeisillään raskaana. Ei varmaankaan mikään mukava olotila, vaikka ei olekaan hengenvaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Allergikoilla pitäisi olla näyttää joku kortti, jonka saa lääkärin toteamaan allergiaan.
Jäisi nuo leikkivaivat.
T. Itsekin allerginen.
Mulla on vuotava suoli, joka takia olen mm. gluteenittomalla ja mahdottomalla ruokavaliolla. Mun diagnoosit eivät kuulu tarjoilijalle tai kokille. Heidän tehtävänsä on tuottaa palvelua asiakkailleen tilattujen tuotteiden muodossa, ei arvioida sitä, että mitä minä voin heidän mielestään syödä.
Minäkin haluaisin tietää, mihin ravintoloihin emme oke tervetulleita. Voisi olla aika mehevää, jos me keski-ikäiset naiset pistäisimme vaikka päiväksi kaikki ravintolat boikottiin. Voisi näkyä tuloksessa.
En jaksanut lukea koko ketjua. Paljon asiaa juurikin meistä keski-ikäisistä naisista.
Mut oikeasti on tosi rasittavaa tuo erityisruokavaliohössötys ilman allergiapohjaa, etenkin jos kuitenkin sitten syö jotain tuotetta.
Jokaisella henkilöllä on tietysti täysi oikeus valita itse oma ruokavalionsa. Ja hyvän ravintolan asiakaspalveluun kuuluu ottaa huomioon tämä eritystuokavalio.
Se missä sitten voisi helpottaa ravintolatyöntekijöiden työtaakkaa on juurikin tuo tarkkuusaste miten erityisruokavalio toteutetaan, riittääkö, ettei annoksen valmistuksessa käytetä erityisruokavalioon kuuluvaa raaka-ainetta vai pitääkö lisäksi huolehtia etukäteissiivouksesta, erillisistä ruoanvalmistusastioista ettei edes kontaminaatiota ruoka-aineeseen pääse syntymään(anafylaktisesti allergiset/ keliaakikot ym.). Tämä helpottaisi paljon meidän oikeasti allergisten/keliaakikoiden elämää.
Itse olen maitoanafylaktikko, jolle jo pienikin määrä maitoproteiinia aiheuttaa anafylaktisen reaktion.
Uskallan syödä tosi harvoin ravintoloissa / kahviloissa. Ja niin valitettavaa kuin se onkin niiden ystävieni luona jotka muusta kuin allergian/ keliakian vuoksi noudattavat maidotonta / viljatonta erityisruokavaliota. He kun voivat poiketa tuosta ruokavaliostaan.
Tämä tulee esiin myös ravintoloissa, joissa joskus harvoin uskallan ruokailla.
Itse ainakin suostuisin kantamaan tuota alkergia/erityisruokavaliopassia mukanani.
T: keski-ikäinen maitoanafylaktikko/keliaakikko, joka pelkää syödä ravintolassa etenkin niiden tuttujensa kanssa, jotka noudattavat erotyisruokavaliota tehden siitä suuren numeron ja kuitenkin he alkupalapöydästä syövät niitä ruoka-aineita, joiden käytön he jo pää/jälkiruoasta kielsivät tilausta tehdessään.
Eipä kantsi aliarvioida keski-ikäisiä naisia joilla on maksukykyä.