Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintoloitsija saa näppylöitä keski-ikäisitä naisista

Naiset sekopäisiä
19.05.2017 |

Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.

Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…

Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.

Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.

Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pelkästään asiakkaana, vaan myös asiakaspalveijana keski-ikäinen mies on ei-toivotuin vaihtoehto. Menepä ihan vaikka autokauppaan tai rautakauppaan. Surkeaa palvelua, epäkohteliaisuutta, ei palvelua ollenkaan. Mieluiten valitsen aina keski-ikäisen naisen, sen jälkeen joko nuori nainen tai mies. Keski-ikäinen mies vain jos on pakko. Viimeksi asioidessani rautakaupassa, minua palveli oikein miellyttävä ja ammattitaitoinen nuori mies, eiköhän siihen tullut sössäämään n. 55-v mies ja antamaan vääriä neuvoja. Onneksi uskoin nuorta miestä, koska vanhempi oli totaalisen väärässä, tarkistin asian kotiin tultuani. Piti vain päästä pätemään ja nokittelemaan nuorempaa miestä. 

Vierailija
62/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keski-ikäinen nainen, jolla on kala- ja äyriäisallergia, mutta valitsen listalta sellaista missä ei ole kalaa eikä äyriäisiä, samoin buffeteista. Jos ei ole kerrottu, mitä on, niin kysyn. En taatusti mene maistelemaan herkullisen näköistä kala- tai äyriäisruokaa, pelkkä hajukin jo kuvottaa ja syömisestä voipi turvota kurkku umpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkottaako se sitä, että jos ruoka on listalla vaikka merkeillä G, L varustettu, että ruoka on sinällään gluteeniton ja laktoositon, vai pitääkö erikseen mainita vai miten se menee? Esim. jos ruoka ei sisällä luontaisesti gluteenia, niin onko se sitten G? Vai jos on keliakia, niin pitääkö erikseen mainita, että gluteeniton annos? Kyselee yks, jolla keliakiaepäily ja tutkimukset tulossa. 

Ja lässynlässyn, siinä taas malliesimerkki hankalasta keski-ikäisestä naisesta...keliakiaepäily juu ihan varmasti! 

Vierailija
64/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkottaako se sitä, että jos ruoka on listalla vaikka merkeillä G, L varustettu, että ruoka on sinällään gluteeniton ja laktoositon, vai pitääkö erikseen mainita vai miten se menee? Esim. jos ruoka ei sisällä luontaisesti gluteenia, niin onko se sitten G? Vai jos on keliakia, niin pitääkö erikseen mainita, että gluteeniton annos? Kyselee yks, jolla keliakiaepäily ja tutkimukset tulossa. 

Riippuu ravintolasta. Toisissa ravintoloissa merkintä G tarkoittaa, että annos sisältää gluteenia, mutta on mahdollista tehdä gluteenittomana. Toisissa paikoin taas se tarkoittaa, että annos on aina gluteeniton. Gluteenittomuudesta kannattaa silti aina mainita, niin tietävät kiinnittää erityishuomiota keittiöhygieniaan.

Vierailija
65/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ollut paljon hankalia asiakkaita. Mulla voittopuolisesti kivoja ja ystävällisiä. Eniten tykkään lapsiperheistä, joiden lapset osaa käyttäytyä. On niin kivaa nähdä onnellisia perheitä ja haaveilla, että itselläkin olisi joskus sellainen. Ei mulla ole mitään erityistä ryhmää mielessä, joka huonosti käyttäytyisi. Osa asiakkaista on vaativampia ja siinä ehkä vanhemmat ihmiset vähän korostuu, sekä miehet, että naiset. Mutta asiallisia hekin yleensä ovat. Meillä ei pahemmin juopuneita asiakkaita näy, ehkä muutama vuodessa, he ovat kyllä lähes yksinomaan miehiä, mutta on joskus nainenkin. 

Vierailija
66/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse legit keliaakikko ja kiitän jokaista ravintoloitsijaa ja työntekijää joka ottaa asian vakavasti. Tiedän etten asiakkaana ole maailman helpoin rajoitteiden takia, mutta arvostan todella kun ne otetaan huomioon. Yritän muutenkin olla mahdollisimman helppo, tilata listan tuotteita jotka ovat valmiiksi gluteenittomia sen sijaan että vaatisin jonkin ruokalajin muutettavan sopivammaksi.

Tuollaiset ihmiset pilaa kaikkien maineen joilla on oikeat vakavat rajoitukset, ja kauhulla ootan sitä päivää kun jollan työntekijällä palanu pinna, olettaa että kaikki gluteenittomat kusettaa ja sit noh mä olen kusessa.

Voin tarjoilijana sanoa, että kiitos näiden "hampurilainen gluteiinittomana, mut jälkiruoaks pala tota gluteiinia sisältävää kakkua" -tyypit on sen verran yleisiä, et kokeilta tulee ärräpäitä jos ees mainitsee sanan gluteiini. Silti tehdään huolella gluteiinittomat annokset koska tiedetään, että teitä keliaakikkoja on aina se 1/10 eikä haluta vaarantaa kenenkään terveyttä. Mutta feikkikeliaakikot voi ees yrittää ylläpitää kulissa vaikka sitten meidän kokkien verenpaineen tähden :'D

Ja sitten on meitä, jotka pystyvät esimerkiksi syömään vehnää mutta ei kauraa, koska kaura aiheuttaa helvetillisen tuskallisen ripulin. Tai toisinpäin. Osalle viljoista voi olla allerginen, vaikka ei olisikaan virallisesti mikään keliaakikko.

Ihme vänkytystä. Jos kerran ravintola haluaa tarjota gluteenittomia tuotteita, sitten ei pidä vinkua, jos joku niitä tilaa.

Vierailija
67/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen huiputus on muuten tosi väärin niitä kohtaan, joilla on oikeasti se keliakia. Nämä valeallergikot heikentävät ihmisten suhtautumista allergioihin ja keliakiaan. Sitten se oikeasti allerginen tai keliaakikko on pulassa, kun ihmiset ajattelevat ettei se ole niin tarkkaa, kun se naapurinkin keliaakikko-martta popsi hyvällä halulla niitä mansikkaleivoksia. Itse tosin keliaakikkona en kyllä uskaltaisi ravintolassa edes syödä, keittiön pitäisi olla niin puhdas jauhoista yms., etten oikein uskaltaisi luottaa että ravintoloitsija jaksaisi yhden asiakkaan takia sellaiseen ryhtyä. Enkä kyllä edes kehtaisi sellaista vaatia.

Hoh, hoh. Itse oli mies puolisena tarjoilijana noin 10 vuotta ja voin vakuuttaa, että hankalimmat asiakkaat olivat yli humaltuneet keski-iän ylittäneet naiset. Sitä sonnan määrää mitä suoltivat, jos känninen akka ei kelvannut tarjoilijalle yö seuraksi.

Missä räkälässä lienet työskennellyt...

Muutamassa hotellissa Vaakuna, Marski jne, mutta myös diskoissa ja tanssiravintoloissa sekä parissa lähiökapakssa. Jos lähiökapakka on sinun mainitsemasi "räkälä", niin voin todeta, että niistä löytyy mukavimmat/helpoimmat asiakkaat.

Vierailija
68/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ravintolasta. Toisissa ravintoloissa merkintä G tarkoittaa, että annos sisältää gluteenia, mutta on mahdollista tehdä gluteenittomana. Toisissa paikoin taas se tarkoittaa, että annos on aina gluteeniton. Gluteenittomuudesta kannattaa silti aina mainita, niin tietävät kiinnittää erityishuomiota keittiöhygieniaan.

Ok, kiitti. Olen luullut, että tuo G on aina gluteeniton, kun se usein on just salaattien kohdalla. Ei olisi tullut mieleenkään, että asiasta pitää erikseen mainita, luulin, että gluteeniton vaan on aina gluteeniton. No, aina oppii uutta. 

Vierailija
69/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan ravintolassa annoksen, joka on gluteeniton, koska haluan välttää gluteenia. En ole keliaakikko. En kuitenkaan kuole, jos syön gluteenipitoista ruokaa. Ravintolassa tarjottua leipää en syö. Jos ravintola haluaa mua laskuttaa siitä, että syön gluteenitonta ruokaa, vaikka en ole keliaakikko, niin senkus. Kannattaa laittaa sellaiset hinnat, että voi  ne erikoisruuatkin tehdä mukisematta. Yleensähän nuo annokset on sellaisia, että ne käyvät kaikille, ei ole esim. mitään jauhokastikkeita, joihin pitäisi eri jauhoja käyttää. Viimeksi söin paistettuja ahvenia, kasvislisäkettä ja salaattia. Ei kukaan kysynyt, onko mulla keliakia vai ei, kun annoksen kohdalla oli, että on gluteeniton. Mieheni söi saman annoksen, vaikka ei gluteenia välttelekään. Sitä en tiedä, käyttivätkö keittiössä eri veitsiä ja leikkuulautoja, ei siitä kyselty ja olisi kysytty, niin olisin tietysti sanonut, että ei ole todellakaan niin tarkkaa.

Jos nostaisit nenäsi sieltä omasta peffastasi ja ajattelisit vaihteeksi muitakin, niin ymmärtäisit, että keliaakikoille on oikeasti väliä sillä, käytetäänkö ruuanvalmistukseen samoja vai eri välineitä kuin gluteiinipitoisten annosten valmistamiseen. Ja tuo 'mulle gluteiinitonta, mutta ei väliä onko niin tarkkaa tehdäänkö eri välineillä' aiheuttaa vielä entisestään lisätyötä kun tulee uusi lisäversio annoksiin.

Vierailija
70/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse legit keliaakikko ja kiitän jokaista ravintoloitsijaa ja työntekijää joka ottaa asian vakavasti. Tiedän etten asiakkaana ole maailman helpoin rajoitteiden takia, mutta arvostan todella kun ne otetaan huomioon. Yritän muutenkin olla mahdollisimman helppo, tilata listan tuotteita jotka ovat valmiiksi gluteenittomia sen sijaan että vaatisin jonkin ruokalajin muutettavan sopivammaksi.

Tuollaiset ihmiset pilaa kaikkien maineen joilla on oikeat vakavat rajoitukset, ja kauhulla ootan sitä päivää kun jollan työntekijällä palanu pinna, olettaa että kaikki gluteenittomat kusettaa ja sit noh mä olen kusessa.

Voin tarjoilijana sanoa, että kiitos näiden "hampurilainen gluteiinittomana, mut jälkiruoaks pala tota gluteiinia sisältävää kakkua" -tyypit on sen verran yleisiä, et kokeilta tulee ärräpäitä jos ees mainitsee sanan gluteiini. Silti tehdään huolella gluteiinittomat annokset koska tiedetään, että teitä keliaakikkoja on aina se 1/10 eikä haluta vaarantaa kenenkään terveyttä. Mutta feikkikeliaakikot voi ees yrittää ylläpitää kulissa vaikka sitten meidän kokkien verenpaineen tähden :'D

Ja sitten on meitä, jotka pystyvät esimerkiksi syömään vehnää mutta ei kauraa, koska kaura aiheuttaa helvetillisen tuskallisen ripulin. Tai toisinpäin. Osalle viljoista voi olla allerginen, vaikka ei olisikaan virallisesti mikään keliaakikko.

Ihme vänkytystä. Jos kerran ravintola haluaa tarjota gluteenittomia tuotteita, sitten ei pidä vinkua, jos joku niitä tilaa.

Kyllä mäkin vähän ihmettelen. Eri asia, jos asiakas tilaa ehdottomasti gluteenittoman annoksen ja silti vetää kohta vehnäleivoksia. Minä olen allerginen muille viljoille, paitsi kauralle, mutta jos jossain on hitunen, en minä siitä mitään kohtausta saa. Jos syön vaikka silloin tällöin pienen palan leipää, ei siitä mitään tule. Jos syön sen pienen palan joka päivä, tai kerralla useamman palan, käsieni iho alkaa kuoriutua pois. Syön joskus pienen annoksen viljaa, esim. voin syödä kastiketta, jossa on jauhoja. Tai jos joku ruokaa sisältää sitä kauraa, niin voin syödä sitä huoletta. Pitäskö niihin hintoihin sitten laittaa vähän lisää, jos on jotain erityistä?

Vierailija
71/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keski-ikäinen nainen, ja vakava allergia muutamaa ruoa-ainetta kohtaan (Epipen aina mukana). Yritän aina mahdollisimman eleettömästi hoitaa ruokailun ravintolassa, enkä nosta siitä numero (miksi niin tekisinkään?). Sen sijaan joskus ärsyttävät seurueen muut ihmiset, jota suureen ääneen tekevät numeroa viljattomasta dieetistään tms. Jos he syövät vehnäleipää, mitään ei tapahdu (heillä ei todettua keliakiaa). Jos minä syön allergisoivaa ainetta, joudun ottamaan heti ensiapulääkkeen. Mutta heidän erikoisdieetti aina tärkeämpi saada kuuluviin

Suolisto-oireiset allergiat ovat todella pirullisia vaikka eivät henkeä uhkaavia oireita aiheutakaan. Aiheuttavat vaan todella pahoja mahakipuja, ripulia, ummetusta ja ilmavaivoja. Ne oireet eivät yleensä tule heti ruokailun jälkeen, mutta sitten kun tulevat voivat kestää useita päiviä tai jopa viikkoja. Joillakin oireilu voi alkaa tunnin kuluessa, ja joillakin vasta neljän päivän kuluttua. Silti nämäkin allergiat ovat aivan todellisia.

Vierailija
72/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan ravintolassa annoksen, joka on gluteeniton, koska haluan välttää gluteenia. En ole keliaakikko. En kuitenkaan kuole, jos syön gluteenipitoista ruokaa. Ravintolassa tarjottua leipää en syö. Jos ravintola haluaa mua laskuttaa siitä, että syön gluteenitonta ruokaa, vaikka en ole keliaakikko, niin senkus. Kannattaa laittaa sellaiset hinnat, että voi  ne erikoisruuatkin tehdä mukisematta. Yleensähän nuo annokset on sellaisia, että ne käyvät kaikille, ei ole esim. mitään jauhokastikkeita, joihin pitäisi eri jauhoja käyttää. Viimeksi söin paistettuja ahvenia, kasvislisäkettä ja salaattia. Ei kukaan kysynyt, onko mulla keliakia vai ei, kun annoksen kohdalla oli, että on gluteeniton. Mieheni söi saman annoksen, vaikka ei gluteenia välttelekään. Sitä en tiedä, käyttivätkö keittiössä eri veitsiä ja leikkuulautoja, ei siitä kyselty ja olisi kysytty, niin olisin tietysti sanonut, että ei ole todellakaan niin tarkkaa.

Jos nostaisit nenäsi sieltä omasta peffastasi ja ajattelisit vaihteeksi muitakin, niin ymmärtäisit, että keliaakikoille on oikeasti väliä sillä, käytetäänkö ruuanvalmistukseen samoja vai eri välineitä kuin gluteiinipitoisten annosten valmistamiseen. Ja tuo 'mulle gluteiinitonta, mutta ei väliä onko niin tarkkaa tehdäänkö eri välineillä' aiheuttaa vielä entisestään lisätyötä kun tulee uusi lisäversio annoksiin.

En oo tuo, jolle vastasit, mutta muakin askarruttaa se, että jos listalla on vaikka 15 ruokalajia, joissa 10 kohdalla on maininta, gluteeniton, niin pitääkö tilatessa sanoa, että ei tarvitse olla gluteeniton, vai miten se menee? ja nää ruuat on siis sellaisia, että eivät sisällä mitään jauhoja. Esim. joku keitto tai salaattiannos? Juu, oon varmaan vähän tyhmä..

Vierailija
73/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukseen mukaan poikkeuksetta hankalimpia asiakkaita ovat olleet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet. Eivät allergioiden takia, vaan vastenmielisen käytöksen. Uskomatonta, mutta moni vanhempi mies yrittää jättää jopa laskun maksamatta! Ja sitä valituksen määrää, mikään ei koskaan ole hyvin ja suunnilleen niin, että tuo mies olisi itse osannut hoitaa homman paremmin. Ylimielistä ja rahoillaan retostelevaa porukkaa, suurin osa. Jos jotkut asiakkaat saisi poistaa, niin ehdottomasti mun listan ykkösenä olisivat nämä 45+ ikäiset miehet. 

Melkein pystyttiin käymään vauvalla edes yksi keskustelu ilman, että jonkun äipän on pakko tulla haukkumaan miehiä :-D Ei asialla niin väliä mutta aina löytyy "mut ku miehet on pahemppia!!11"

Vierailija
74/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi allergiset joutuu kärsimään ns. Normaalien ihmisten jutuista? Vaaditaan kalliimpaa allergia ruokaa ja todistuksia mukana? Ne eiallergisethan tässä aiheuttaa sen ongelman.

Allergisen äitinä tiedän ruuan valmistusprosessin. Siksi myös osaan huomioida kokin työn. Eli lisään aina, ettei pienet jäämät haittaa. Sitä en tiedä meneekö se tieto kokille asti. Kokki tajuaa siitä jättää kananmunan ja vehnän pois ruuasta, mutta hänen ei tarvitse steriloida ympäristöä.

Vierailija
75/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö ravintoloilla olla kokonaan erillinen menu keliaakikoille ja allerigikoille? Eikö muut siis saa tilata näitä gluteenittomia annoksia kuin keliaakikot, mistä sen voi tietää? Monilla ravintoloilla on suuri osa annoksista gluteenittomaksi merkitty. 

Vierailija
76/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi allergiset joutuu kärsimään ns. Normaalien ihmisten jutuista? Vaaditaan kalliimpaa allergia ruokaa ja todistuksia mukana? Ne eiallergisethan tässä aiheuttaa sen ongelman.

Allergisen äitinä tiedän ruuan valmistusprosessin. Siksi myös osaan huomioida kokin työn. Eli lisään aina, ettei pienet jäämät haittaa. Sitä en tiedä meneekö se tieto kokille asti. Kokki tajuaa siitä jättää kananmunan ja vehnän pois ruuasta, mutta hänen ei tarvitse steriloida ympäristöä.

Tuossa ylempänähän joku sanoi, että tuo on vielä vain yksi ongelma lisää ruuanvalmistukseen, kun ei tarvikaa olla niin tarkkana. 

Vierailija
77/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keski-ikäinen nainen, jolla on kala- ja äyriäisallergia, mutta valitsen listalta sellaista missä ei ole kalaa eikä äyriäisiä, samoin buffeteista. Jos ei ole kerrottu, mitä on, niin kysyn. En taatusti mene maistelemaan herkullisen näköistä kala- tai äyriäisruokaa, pelkkä hajukin jo kuvottaa ja syömisestä voipi turvota kurkku umpeen.

Lisäyksenä vielä, että minä pystyn syömään ravintoloissa ruokaa vaikken tiedä, onko samoilla välineillä käsitelty kalaa tai äyriäisiä, koska kotioloissa en altistu ollenkaan niille ja minulla on lääkkeet mukana. 

Vierailija
78/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukseen mukaan poikkeuksetta hankalimpia asiakkaita ovat olleet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet. Eivät allergioiden takia, vaan vastenmielisen käytöksen. Uskomatonta, mutta moni vanhempi mies yrittää jättää jopa laskun maksamatta! Ja sitä valituksen määrää, mikään ei koskaan ole hyvin ja suunnilleen niin, että tuo mies olisi itse osannut hoitaa homman paremmin. Ylimielistä ja rahoillaan retostelevaa porukkaa, suurin osa. Jos jotkut asiakkaat saisi poistaa, niin ehdottomasti mun listan ykkösenä olisivat nämä 45+ ikäiset miehet. 

Melkein pystyttiin käymään vauvalla edes yksi keskustelu ilman, että jonkun äipän on pakko tulla haukkumaan miehiä :-D Ei asialla niin väliä mutta aina löytyy "mut ku miehet on pahemppia!!11"

Minkäs totuudelle mahtaa. En ole äippä (yäk mikä sana), enkä toivottavasti koskaan tule olemaankaan. Seuraavaksi poistaisin asiakaskunnasta lapsiperheet. Heille voisi olla omat lapsiperheravintolat, -kaupat, -lennot jne. 

Vierailija
79/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäs totuudelle mahtaa.

Tarkoitat sitä "totuutta" mitä viljelet? Tämäkin juttu josta tämä keskustelu alkoi oli kyseessä nainen ja tännekkin linkitetyissä jutuissa oli ammattilaisten toimesta todettu, että hankalampi asiakas on nainen mutta silti juuri sinä osaat kertoa sen ainoan oikean totuuden, että hankalin asiakas onkin oikeasti mies :-D

Vierailija
80/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista hyvää ruokaa kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan