Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintoloitsija saa näppylöitä keski-ikäisitä naisista

Naiset sekopäisiä
19.05.2017 |

Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.

Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…

Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.

Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.

Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä jo häviteään 40+ miehet maapallolta? Ohhoh. Mun sexyä 44v. miestä ei hävitetä.

N46

Perus av öyhötystä ja äbäwäbää, kaikki ketjuthan täällä menee vain päättömäksi mölinäksi.

Vierailija
102/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis muuten sanasta sanaan sama, mutta muutama aivan älytön lisäys oli lisätty, esim nuo keski-ikäiset naiset. Niinpä muuttui asia ihan toiseksi, mistä alun perin oli kyse. Thanx a lot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan ravintolassa annoksen, joka on gluteeniton, koska haluan välttää gluteenia. En ole keliaakikko. En kuitenkaan kuole, jos syön gluteenipitoista ruokaa. Ravintolassa tarjottua leipää en syö. Jos ravintola haluaa mua laskuttaa siitä, että syön gluteenitonta ruokaa, vaikka en ole keliaakikko, niin senkus. Kannattaa laittaa sellaiset hinnat, että voi  ne erikoisruuatkin tehdä mukisematta. Yleensähän nuo annokset on sellaisia, että ne käyvät kaikille, ei ole esim. mitään jauhokastikkeita, joihin pitäisi eri jauhoja käyttää. Viimeksi söin paistettuja ahvenia, kasvislisäkettä ja salaattia. Ei kukaan kysynyt, onko mulla keliakia vai ei, kun annoksen kohdalla oli, että on gluteeniton. Mieheni söi saman annoksen, vaikka ei gluteenia välttelekään. Sitä en tiedä, käyttivätkö keittiössä eri veitsiä ja leikkuulautoja, ei siitä kyselty ja olisi kysytty, niin olisin tietysti sanonut, että ei ole todellakaan niin tarkkaa.

Jos nostaisit nenäsi sieltä omasta peffastasi ja ajattelisit vaihteeksi muitakin, niin ymmärtäisit, että keliaakikoille on oikeasti väliä sillä, käytetäänkö ruuanvalmistukseen samoja vai eri välineitä kuin gluteiinipitoisten annosten valmistamiseen. Ja tuo 'mulle gluteiinitonta, mutta ei väliä onko niin tarkkaa tehdäänkö eri välineillä' aiheuttaa vielä entisestään lisätyötä kun tulee uusi lisäversio annoksiin.

En oo tuo, jolle vastasit, mutta muakin askarruttaa se, että jos listalla on vaikka 15 ruokalajia, joissa 10 kohdalla on maininta, gluteeniton, niin pitääkö tilatessa sanoa, että ei tarvitse olla gluteeniton, vai miten se menee? ja nää ruuat on siis sellaisia, että eivät sisällä mitään jauhoja. Esim. joku keitto tai salaattiannos? Juu, oon varmaan vähän tyhmä..

Jos annoksen ei tarvitse olla gluteeniton, ei asiaa tarvitse mainita. Vain jos annoksen tarvii olla gluteeniton, kannattaa se suu asiasta avata. Ne G ja L merkinnät ovat sitä varten, että erikoisruokavalioiset näkevät heti, että näitä annoksia myös he voivat tilata. Itseä ihan oikeana keliaakikkona turhauttaa ravintolat, jotka eivät merkkaa ruokalistoihin mitään. Muutama muukin ruokavalioon liittyvä juttu nimittäin on, ja sitten kun käykin ilmi, että ainoat gluteenittomat annokset sisältävät tyyliin pääraaka-aineena jotakin, mitä en myöskään voi syödä, olisi se kiva tietää ennen kuin istuu alas..

Jos sinulla on keliakia, mainitse asiasta tarjoilijalle, ravintolat mielellään valmistaa sinulle sopivan annoksen. Samalla mainitse myös muut allergiat/rajoitteet. Jos ruokalistassa lukee esim laktoositon, tuote on AINA tehty laktoosittomaan maitoon/kermaan, joten siitä ei kannata huolehtia. Mutta yleensä keittiö mielellään valmistaa sinulle sopivan annoksen, jos sitä ei ruokalistalta löydy. On mahdotonta etukäteen ruokalistaa suunnitellessa ottaa kaikki mahdolliset rajoitteet ja niiden yhdistelmät huomioon, koska niitä on rajattomasti. Joten kysyt vaan, niin kyllä sopivan annoksen saat. Sitä varten ravintolat on.(Olen työskennellyt ravintoloissa n20vuotta)

Vierailija
104/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin päinvastainen tilanne kuin aloittajan kertomuksessa.

Olen allerginen tietyille yleisille ruoka-aineille. Jos nautin pienen määrän ja otan allergialääkkeen heti syömisen jälkeen, tulee lähinnä pientä flunssaa muistuttava tila samaksi illaksi ja seuraavaksi päiväksi. Silti en tilaa koskaan "allergiaruokia". Miksi?

Etenkin laitoskeittiöissä ja massoille kokkaavissa ravintoloissa tehdään usein enintään pari erikoisruokavariaatiota, jotka käyvät mahdollisimman monille allergisille. Kun pöytänaapurille kannetaan eteen chateaubriend salaatilla ja ranskalaisilla (allergeenia kastikkeen yhdessä komponentissa) saatan saada kuivuneen kasvismurekepihvin riisillä ja ilman kastiketta.

Mieluummin raaputan sen kastikkeen pois ja kärsin seuraavan päivän, jos huono tuuri käy.

Vierailija
105/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä suomalaista asiakaspalvelua: emme tarjoa sitä, mitä asiakkaat haluavat, vaan mitä itse haluamme. Sitten itketään, kun ei ole asiakkaita ja bisnes ei kannata. Eipä ihme, että ihmiset tilaavat tavaraa ulkomailta. Ulkomaisissa nettikaupoissakin on palvelu parempaa kuin suomalaisissa. Mitä väliä sille ravintoloitsijalle on, onko asiakas keliaakikko vai ei, saman rahan hän siitä saa. Jos taas jonkun erikoisruokavalion ruuan valmistus on hankalaa ja aikaavievää, täytyy hintaa nostaa, eihän mitään kannata tappiolla tehdä. 

Alkuperäisessä jutussa oli kyse siitä, että ravintolat mielellään valmistaa kaikille sopivan annoksen. Turhauttavaa on se, että asiakas tilaa erikoisruoka-annoksen, jota ei sitten halua, kun ei olekaan allerginen, haluaakin tavallisen sittenkin... Toki jos sen erikseen maksaa, niin tehdään vaikka 10 erilaista.

Vierailija
106/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn itse säännöllisesti eräässä ravintolassa. Siellä käy kaksi keski-ikäistä naista. Jokaisella (3) kerralla, kun olen sattunut heidän viereiseen pöytäänsä, he vilkuilevat ympärilleen, jotta varmasti on ihmisiä kuulolla, luettelevat allergioitaan ja kuuluvaan ääneen erittelevät, mitkä ruokalajit buffet-pöydästä eivät sovellu heille. Lopuksi he haukkuvat ruoan huonoksi ja jälkiruoan soveltumattomaksi heille. Kertaakaan eivät ole ilmeisesti käyneet antamassa palautetta. Tärkeintä tietysti, että huomio on taattu.

Vierailija
107/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan koulutustilaisuus:

Keski-ikäinen, sairaallosinen ylipainoinen nainen: "Voi ei, kaikissa näissä on äyriäisiä, mä oon allerginen" (ja ottaa 8 äyriäispuffia)

Minä: "Miksi sä otat niitä, jos oot allerginen?"

N: "No kun ei tässä oo muuta"

Vierailija
108/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kai se on, mitä se asiakas sillä ruualla tekee. Pääasia että maksaa.

Joo, ihan sama vaikka ei syö, mutta ottaa sen tilatun annoksen, eikä tavallista annosta, niin että joku tavallisen annoksen tilannut jää ilman ruokaa. Siitä oli kyse. Eikä "tavallinen" ruokailija ota sitä esim gluteenitonta annosta.

Vierailija
109/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen "keski-ikäinen tai vanhempi nainen", ja olen ravintoloiden vakioasiakas. Rasvaista einespohjaista mättöruokaa en kuitenkaan suostu syömään, ja siksipä valitsen ravintolat huolella. Hyvän ravintolan listalta löytyy aina jotakin mieleistä syötävää, vaikka olen ruuan suhteen hyvin valikoiva. Minulla ei ole mitään sellaista sairautta tai allergiaa, jotka aiheuttaisivat ruokarajoitteita, ja näin ollen erityispalvelua ei ole koskaan tarvinnut pyytää. Tutkin usein ravintoloiden ruokalistoja etukäteen netistä, ja luen myös arvosteluja. Tämä "keski-ikäinen tai vanhempi nainen" saattaa olla niitä helpoimpia asiakkaita ravintolalle.

Vierailija
110/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen "keski-ikäinen tai vanhempi nainen", ja olen ravintoloiden vakioasiakas. Rasvaista einespohjaista mättöruokaa en kuitenkaan suostu syömään, ja siksipä valitsen ravintolat huolella. Hyvän ravintolan listalta löytyy aina jotakin mieleistä syötävää, vaikka olen ruuan suhteen hyvin valikoiva. Minulla ei ole mitään sellaista sairautta tai allergiaa, jotka aiheuttaisivat ruokarajoitteita, ja näin ollen erityispalvelua ei ole koskaan tarvinnut pyytää. Tutkin usein ravintoloiden ruokalistoja etukäteen netistä, ja luen myös arvosteluja. Tämä "keski-ikäinen tai vanhempi nainen" saattaa olla niitä helpoimpia asiakkaita ravintolalle.

Lisäänpä vielä tähän sellaisenkin asian, että me "keski-ikäiset tai vanhemmat naiset" olemme jo tähän ikään mennessä oppineet, että minkälaisesta ravintolaruuasta pidämme. Olemme myös hyvin uteliaita uusien elämysten suhteen, niin uskallamme myös kokeilla uusia ruokia ja ruoka-aineita. Ravintoloissa ruokailu ei ole meille mitenkään uusi asia, eikä siitä tarvitse tehdä minkäänlaista numeroa. On suuri nautinto syödä toisten tekemää hyvää ruokaa, ei tarvitse enää itse vaivautua. Elämälle kiitos!

Vierailija
111/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän näistä vihaamme keski-ikäisiä NAISIA aloituksista. 

Tänään pyysin ja sain salaatinkastikkeet erikseen. Tarjoilija pahoitteli, kun en syönyt oliiveja ja totesi, että hän olisi voinut vaihtaa ne johonkin toiseen kasvikseen. Ystävällistä, vai kuinka?

Mukavaa, ettei hän huutanut minulle kastiketoiveestani ja siitä, etten syönyt oliiveja. 

N52

PS Te kaikki vanhenette. 

Vierailija
112/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen akka oli mun edessä kahvilan jonossa. Kysyi henkilökunnalta, että onko mitään laktoositonta? Työntekijä ei ollut ihan varma, joten kysyi toiselta työntekijältä ja he siinä sitten yhdessä pähkäilivät, että onko pulla laktoositonta vaiko eikö ole ja koko ajan se asiakas papatti siitä että voi voi voi kun pitää kyllä olla laktoositonta, että ei hän kyllä uskalla syödä nyt mitään kun ei voi olla varma jne jne jne. Otti sitten kuitenkin kahvin, maksoi ja lorautti siihen ison lorauksen maitoa, joka ei ollut laktoositonta...

Vierailija
113/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ravintoloitsijan kuuluu tarjoilla sellaista ruokaa kuin pyydetään, turhaa siitä on vetää hernettä nenään. Ei kuulu sinulle, jos allergikko sortuukin houkutuksiin, hoidat vaan oman hommasi niin kuin kuuluu

Vierailija
114/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zara valmisti joku aika sitten t-paidan jossa luki jotain tyyliin 'I'm gluten free' viittauksena gluteenittomuus trendiin. Lapsena gluteeniallergisia oli pari mummelia lähikulmilta, nyt se on mustan ruton tapainen epidemia. Itse suoraan sanon yritän vähentää höttöhiilareita vaikka en todellakaan ole niille allerginen.

Vierailija
115/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ruoan kylkeen se olut 😆

Miehelläni on keliakia, ei kuolemanvakava, mutta kuitenkin. Hän nauttii tavallisen oluen ravintolassa kun niin harvoin käymme ja silloin kun hän sairastui, ei mistään saanut gluteenitonta olutta. Tavaksi kai tullut. Ei se yksi olut pari kertaa vuodessa pahaa tee mutta aina kannattaa viljaa vältellä..

Ja mulle kun on lääkärit painottaneet, että edes voirasiaa, josta on voideltu tavallista leipää, ei saa käyttää. Se yksi muru mitä siihen voihin on saattanut tavallista leipää sotkeentua, vetää suolen sileäksi. Toki jos miehesi haluaa jatkuvasti tuhota suolinukkansa ja siten altistaa itsensä erinäisille syöville, niin oma on valintansa.

Vierailija
116/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ravintoloitsijan kuuluu tarjoilla sellaista ruokaa kuin pyydetään, turhaa siitä on vetää hernettä nenään. Ei kuulu sinulle, jos allergikko sortuukin houkutuksiin, hoidat vaan oman hommasi niin kuin kuuluu

Jos on etukäteen tilattu 9 tavallista ja 1 erikoisruoka, niin on kohteliasta ottaa se tilattu ruoka. Muuten yksi tavallisen ruuan tilannut saa odottaa annostaan, tai saa syödä jotakin, mitä ei tilannut. Muuten ihan sama, syökö tilatun annoksen vai ei, ja mitä syö/ei syö noutopöydästä.

Vierailija
117/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo tyhmää, mutta oletan että saitte maksun kuitenkin ruuasta. Ei kai sinun työsi merkittävästi vaikeutunut? Luulisi, että olisi kiva tehdä välillä erilaisia annoksia.

Mutta voisihan sitä sanoa, että haluaa gluteenittoman koska välttelee gluteenia. Silloin ruoanlaitto ei ole niiin tarkkaa, vaan ruokaa voi laittaa samoilla leikkuulaudoilla, veitsillä, pannuilla ym.

Gluteenittoman tuotteen teko kuitenkin on todella tarkkaa puuhaa, sillä keliaakikko voi saada vakavia oieeita pahimmillaan aivan mitättömästä määrästä gluteenia.

Silloin asiakas saa gluteenittomista raaka-aineista tuotteensa, mutta keittiölle se ei aiheuta lisätöitä. Näin kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Tuossa linkin esimerkissä kun keittiön vaivannäkö on ollut täysin turhaa

Sama myös muissa tilanteissa. On eri asia, että asiakas välttelee raaka-ainetta vaikka mahaongelmien takia (esim fodmap) kuin että asiakas on allerginen.

Allerginen ei välttämättä siedä raaka-ainetta ollenkaan ja saa oireita siitä, että samalla veitsellä, jolla hänen ruokaansa pilkotaan on aiemmin pilkottu jotai allergeenia.

Ruoan välttelijä taas voi sietää vaikka paprikan mausteseoksessa vaikka sitä ei varsinaisena paprikana halua vatsaongelmien takia syödä.

Näin tarkkuus ruoanlaitossa on aivan eri luokkaa. Joten tilatessakin voi sanoa, että mitä luokkaa ongelma on: vakava allergia/välttelen raaka-ainetta/en pidä raaka-aineesta jne

Mua ärsyttää vatsaongelmien vähättely ja juuri usein näiden ns teräs vatsojen osalta. Itse kärsin ärtyvästä suolesta ja refluksitaudista. Niin, ei voi siis puhua siis allergiasta eikä hengenvaarasta, mutta vatsaoireet voivat olla erittäin vaikeita ja pitkääkestoisia oireita aiheuttavan ruuan syömisen jälkeen. Jos jätän paprikan syömättä lähes aina tulee kommentti etkö tykkää. Kyllä tykkäisin, mutta en halua useiden päivien kivuliaita oireita. En tee näistä numeroa esim. ravintolassa, mutta joudun tämän vuoksi välttämään useita ruoka-aineita.

Vierailija
118/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, lehdestä tämän jutun itse luin myös. Kovin sanasta sanaan oli sama,mitä tänne vauva-palstalle kirjoitin. Keski-ikäisistä naisista en maininnut sanallakaan.

Musta tuntuikin, että olin lukenut ton tekstin jo aikaisemmin täältä 😂😂😂

Vierailija
119/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ootte muuten kuulleet ravintoloitsijasta joka häärii keittiössä valmistamassa ruokaa ja itse sen vielä tarjoilee? Eipä oo tullut vastaan vielä yhtään kertaa, vaikka aika monta vuotta ollut ravintoloissa töissä. Tai pitää olla pieni ravintola ja VIP- vieraat kyseessä.

Kyllä erilaisia asiakkaita ihan kaikista eri ikäluokista löytyy, tuo keski-ikäisten syyllistäminen on ihan pelkkää provoilua.

Vierailija
120/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, lehdestä tämän jutun itse luin myös. Kovin sanasta sanaan oli sama,mitä tänne vauva-palstalle kirjoitin. Keski-ikäisistä naisista en maininnut sanallakaan.

Musta tuntuikin, että olin lukenut ton tekstin jo aikaisemmin täältä 😂😂😂

Oli siinä faktoja työstä joita ei yleensä kerrota/tiedetä tms... on muuten nyt koko asia ihan eri, mikä oli jutun pointti. Oli myös savon sanomissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi