Ravintoloitsija saa näppylöitä keski-ikäisitä naisista
Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.
Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…
Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.
Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.
Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.
Kommentit (160)
Itse olen keski-ikäinen nainen, ja vakava allergia muutamaa ruoa-ainetta kohtaan (Epipen aina mukana). Yritän aina mahdollisimman eleettömästi hoitaa ruokailun ravintolassa, enkä nosta siitä numero (miksi niin tekisinkään?). Sen sijaan joskus ärsyttävät seurueen muut ihmiset, jota suureen ääneen tekevät numeroa viljattomasta dieetistään tms. Jos he syövät vehnäleipää, mitään ei tapahdu (heillä ei todettua keliakiaa). Jos minä syön allergisoivaa ainetta, joudun ottamaan heti ensiapulääkkeen. Mutta heidän erikoisdieetti aina tärkeämpi saada kuuluviin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukseen mukaan poikkeuksetta hankalimpia asiakkaita ovat olleet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet. Eivät allergioiden takia, vaan vastenmielisen käytöksen. Uskomatonta, mutta moni vanhempi mies yrittää jättää jopa laskun maksamatta! Ja sitä valituksen määrää, mikään ei koskaan ole hyvin ja suunnilleen niin, että tuo mies olisi itse osannut hoitaa homman paremmin. Ylimielistä ja rahoillaan retostelevaa porukkaa, suurin osa. Jos jotkut asiakkaat saisi poistaa, niin ehdottomasti mun listan ykkösenä olisivat nämä 45+ ikäiset miehet.
Tein tarjoilijan töitä yli kymmenen vuotta, enkä koskaan törmännyt "keski-ikäiseen mieheen joka koittaa jättää laskun maksamatta". Kivoja satuja taas palstamammoilta.
Onpa kummallista. Mäkin olen törmännyt jo pari kertaa vaikka olen vasta alalle tullut. Pahimmat asiakkaat mitä voi kuvitella: iltaa viettävä keski-ikäisten ukkojen lauma, jotka ottaa liikaa viiniä ja päälle muutamat viskit/konjakit. Niitä ei kestä kukaan.
Yllätys, että tämäkin aihe saatiin käännettyä miesten haukkumiseksi ; )
Vierailija kirjoitti:
Harmi että tuollaisia on meidän ikäisissä niin paljon. Mutta älä väitä me kaikki olemme tuollaisia. : /
Ei hätää. Pitkä ura erilaisissa asiakaspalvelutöissä on saanut aikaiseksi sen etten edes henkilökohtaisessa elämässä ikinä tuomitse ihmistä kuin tekojen perusteella. Vaikka kuuluisikin ryhmään joka yleensä käyttäytyy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on niin tottuneet siihen, että miehet käyttäytyvät huonosti, että siitä ei edes puhuta. Se on ihan normaalia. Ihan nuorena olin töissä useammassakin eri kaupassa ja näitä miestörkimyksiä riitti. Pahin oli, kun eräs mies sanoi ihan suoraan, että mennääkö nussimaan? Mies oli ehkä n. 30 v, silloin ajattelin, että ikäloppu setä, itse olin 19 v. Sitten oli niitä hassunhauskoja huumoriveikkoja, aina löytyi takataskusta joku kaksimielinen vitsi kerrottavaksi nuorelle tytölle, myös nolaaminen muiden asiakkaiden edessä oli miesten bravuuri.
Enää en ole asiakaspalveualalla ja ikääkin 10 v enemmän ja aika rauhassa saan olla nykyään, mutta nuo nuoruuden kokemukset kyllä pysyy mielessä. Oman ikäiset miehet käyttäytyivät etupäässä asiallisesti. Naisten kanssa ei yleensä koskaan ollut isompia ongelmia, toki heissäkin oli jokunen poikkeus.
Joo, mullakin on muinaisia muistoja, näistä "hauskoista sedistä". Eräs tuli aika usein ostamaan sellaisia kuin munkintippoja (flunssaan) ja suureen ääneen kailotti,että annapas tyttö niitä nunnan nännitippoja! Ja kaikenlaisia seksijuttuja kailotti aina jos oli muitakin asiakkaita. Minä siinä punastelin ja setä kailotti: mitä se sinäkin siinä punastelet, kyllä minä tiedän, ettet mitään eilisen teeren tyttöjä sinäkään ole!
Toinen soitteli ja kertoi yksityiskohtaisesti naisystävänsä kanssa harrastamastaan seksistä. Jos laitoin luurin kiinni, hän tuli kauppaan kertomaan. Onneksi sentään silloin vain, jos ei ollut muita asiakkaita. Mutta hyi miten inhottavaa! Pari vanhempaa miestä kävi käsiksi. Ja vaikka mitä. Oli sitä onneton nuorena, kun ei saanut vaikka lyötyä tuommoista kähmijää.
Meni vähän sivuraiteelle nyt, mutta kunhan vastasin. Ravintolasta on huonoja kokemuksia sekä miehistä että naisista.
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan ravintolassa annoksen, joka on gluteeniton, koska haluan välttää gluteenia. En ole keliaakikko. En kuitenkaan kuole, jos syön gluteenipitoista ruokaa. Ravintolassa tarjottua leipää en syö. Jos ravintola haluaa mua laskuttaa siitä, että syön gluteenitonta ruokaa, vaikka en ole keliaakikko, niin senkus. Kannattaa laittaa sellaiset hinnat, että voi ne erikoisruuatkin tehdä mukisematta. Yleensähän nuo annokset on sellaisia, että ne käyvät kaikille, ei ole esim. mitään jauhokastikkeita, joihin pitäisi eri jauhoja käyttää. Viimeksi söin paistettuja ahvenia, kasvislisäkettä ja salaattia. Ei kukaan kysynyt, onko mulla keliakia vai ei, kun annoksen kohdalla oli, että on gluteeniton. Mieheni söi saman annoksen, vaikka ei gluteenia välttelekään. Sitä en tiedä, käyttivätkö keittiössä eri veitsiä ja leikkuulautoja, ei siitä kyselty ja olisi kysytty, niin olisin tietysti sanonut, että ei ole todellakaan niin tarkkaa.
Kyllä käyttivät. Eikä ole heidän tehtävä kyseenalaistaa sinun ruokatoiveita ja niiden syitä. Jos et kohteliaisuudesta henkilökuntaa kohtaa niin muista ensikertalainen kerto ettei ole allergiaa ihan vaan siksi että itse saat sen annoksen nopeammin pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Näiden kaikkien yliherkkyyksien on lähes pakko olla keksittyjä. Ei esim. minun nuoruudessani ollut kuin muutamia allergikkoja, missään ravintolassa ei saanut mitään erikoisruokavalioon kuuluvia juttuja, enkä todellakaan usko, että yhtäkkiä lähes kaikki suomalaiset ovat niin allergisia ja herkkiä, että joka ravintolassa pitää olla joka annokselle gluteenittomat, maidottomat jne. vaihtoehdot.
Allergiat ovat yleistyneet huomattavasti, minkä arvellaan johtuvan mm. elintapojen muutoksista. Näistä on kirjoiteltu paljon, löydät varmasti tietoa. Toiseksi ennesvanhaan näitä asioita ei tunnettu, ja ihmiset sairastivat kaikenlaisia kummallisia hivutustauteja ja huonovatsaisuuksia, jotka olisi saatu ruokavaliolla kuriin, jos olisi tiedetty allergiat, yliherkkyydet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan ravintolassa annoksen, joka on gluteeniton, koska haluan välttää gluteenia. En ole keliaakikko. En kuitenkaan kuole, jos syön gluteenipitoista ruokaa. Ravintolassa tarjottua leipää en syö. Jos ravintola haluaa mua laskuttaa siitä, että syön gluteenitonta ruokaa, vaikka en ole keliaakikko, niin senkus. Kannattaa laittaa sellaiset hinnat, että voi ne erikoisruuatkin tehdä mukisematta. Yleensähän nuo annokset on sellaisia, että ne käyvät kaikille, ei ole esim. mitään jauhokastikkeita, joihin pitäisi eri jauhoja käyttää. Viimeksi söin paistettuja ahvenia, kasvislisäkettä ja salaattia. Ei kukaan kysynyt, onko mulla keliakia vai ei, kun annoksen kohdalla oli, että on gluteeniton. Mieheni söi saman annoksen, vaikka ei gluteenia välttelekään. Sitä en tiedä, käyttivätkö keittiössä eri veitsiä ja leikkuulautoja, ei siitä kyselty ja olisi kysytty, niin olisin tietysti sanonut, että ei ole todellakaan niin tarkkaa.
Kyllä käyttivät. Eikä ole heidän tehtävä kyseenalaistaa sinun ruokatoiveita ja niiden syitä. Jos et kohteliaisuudesta henkilökuntaa kohtaa niin muista ensikertalainen kerto ettei ole allergiaa ihan vaan siksi että itse saat sen annoksen nopeammin pöytään.
No kiitos tiedosta, tunnustan, että en ole tuota asiaa ajatellutkaan. Tietävätköhän kaikki ihmiset, että aina kun tilaa annoksen, jonka kohdalla on gluteeniton merkki, että se teettää ylimääräistä työtä? Tuonkin ravintolan listalla on varmaan puolet annoksista gluteenittomia. Eikö olisi hyvä, että tarjoilija jotenkin tiedustelisi asiasta, veikkaan, että moni muukaan tätä tiedä. Olen usein syönyt porukassa, jossa osa on tilannut gluteenittoman annoksen, vaikka ei edes välttele gluteenia, vaan annos vaan muuten miellyttää. En siis tilatessani sano, että gluteeniton, vaan tilaan vain annoksen listalta, ne on siellä ihan normaalien listalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse legit keliaakikko ja kiitän jokaista ravintoloitsijaa ja työntekijää joka ottaa asian vakavasti. Tiedän etten asiakkaana ole maailman helpoin rajoitteiden takia, mutta arvostan todella kun ne otetaan huomioon. Yritän muutenkin olla mahdollisimman helppo, tilata listan tuotteita jotka ovat valmiiksi gluteenittomia sen sijaan että vaatisin jonkin ruokalajin muutettavan sopivammaksi.
Tuollaiset ihmiset pilaa kaikkien maineen joilla on oikeat vakavat rajoitukset, ja kauhulla ootan sitä päivää kun jollan työntekijällä palanu pinna, olettaa että kaikki gluteenittomat kusettaa ja sit noh mä olen kusessa.
Voin tarjoilijana sanoa, että kiitos näiden "hampurilainen gluteiinittomana, mut jälkiruoaks pala tota gluteiinia sisältävää kakkua" -tyypit on sen verran yleisiä, et kokeilta tulee ärräpäitä jos ees mainitsee sanan gluteiini. Silti tehdään huolella gluteiinittomat annokset koska tiedetään, että teitä keliaakikkoja on aina se 1/10 eikä haluta vaarantaa kenenkään terveyttä. Mutta feikkikeliaakikot voi ees yrittää ylläpitää kulissa vaikka sitten meidän kokkien verenpaineen tähden :'D
Vierailija kirjoitti:
Näiden kaikkien yliherkkyyksien on lähes pakko olla keksittyjä. Ei esim. minun nuoruudessani ollut kuin muutamia allergikkoja, missään ravintolassa ei saanut mitään erikoisruokavalioon kuuluvia juttuja, enkä todellakaan usko, että yhtäkkiä lähes kaikki suomalaiset ovat niin allergisia ja herkkiä, että joka ravintolassa pitää olla joka annokselle gluteenittomat, maidottomat jne. vaihtoehdot.
Allergikkoja ja esimerkiksi keliaakikkoja on ollut aina. Ennen ne eivät vaan käyneet ravintolassa syömässä ja allegiaoireet ratkaistiin pidättäytymällä huonoa oloa aiheuttavan asian syönnistä. Oireita ja ravintoa ei myöskään ole osattu yhdistää kovin tehokkaasti. Nykyään erikoisruokavalioista ollaan tietoisempia paremmin ja asenneilmapiiri on muuttunut niin, että myös ruokarajoitteisille halutaan tarjota mahdollisuus syödä ravintolassa ja ostaa erilaisia ruokia vanhan koulun kieltäytymisen sijaan.
Keliakian taas on kirjannut ensi kertaa tietoon Hippokrates 400 eaa, eli ei ihan uudesta ilmiöstä voida puhua. Vaikka keliakiaa sairastaa ja on sairastanut aina yksi prosentti väestöstä, syy ja sairauteen auttava ruokavalio löydettiin vasta 50-luvun loppupuolella. Sitä ennen pystyttiin vain raportoimaan, että juu, näivetystauti, lapsilla kehitys- ja kasvuhäiriöitä, veriripulia, haavaumia suussa, kuolleilla sileä suoli. Keliakiassa oireiden ja gluteenin yhdistäminen vaati siis pitkälti yli 2000 vuotta ja lopulta syyn jäljille päästiin vahingossa, kun toinen maailmansota aiheutti viljapulaa Keski-Euroopassa ja seurannassa olevien keliaakikkojen vointi koheni.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen huiputus on muuten tosi väärin niitä kohtaan, joilla on oikeasti se keliakia. Nämä valeallergikot heikentävät ihmisten suhtautumista allergioihin ja keliakiaan. Sitten se oikeasti allerginen tai keliaakikko on pulassa, kun ihmiset ajattelevat ettei se ole niin tarkkaa, kun se naapurinkin keliaakikko-martta popsi hyvällä halulla niitä mansikkaleivoksia. Itse tosin keliaakikkona en kyllä uskaltaisi ravintolassa edes syödä, keittiön pitäisi olla niin puhdas jauhoista yms., etten oikein uskaltaisi luottaa että ravintoloitsija jaksaisi yhden asiakkaan takia sellaiseen ryhtyä. Enkä kyllä edes kehtaisi sellaista vaatia.
Hoh, hoh. Itse oli mies puolisena tarjoilijana noin 10 vuotta ja voin vakuuttaa, että hankalimmat asiakkaat olivat yli humaltuneet keski-iän ylittäneet naiset. Sitä sonnan määrää mitä suoltivat, jos känninen akka ei kelvannut tarjoilijalle yö seuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukseen mukaan poikkeuksetta hankalimpia asiakkaita ovat olleet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet. Eivät allergioiden takia, vaan vastenmielisen käytöksen. Uskomatonta, mutta moni vanhempi mies yrittää jättää jopa laskun maksamatta! Ja sitä valituksen määrää, mikään ei koskaan ole hyvin ja suunnilleen niin, että tuo mies olisi itse osannut hoitaa homman paremmin. Ylimielistä ja rahoillaan retostelevaa porukkaa, suurin osa. Jos jotkut asiakkaat saisi poistaa, niin ehdottomasti mun listan ykkösenä olisivat nämä 45+ ikäiset miehet.
se on sillä tavalla että kun on jo vähän ikää ja nähnyt maailmaa niin tietää milloin ravintolassa perseillään ja uskaltaa valittaa siitä
Vastenmielinen ukko spotattu! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tarjoilijan töitä yli kymmenen vuotta, enkä koskaan törmännyt "keski-ikäiseen mieheen joka koittaa jättää laskun maksamatta". Kivoja satuja taas palstamammoilta.
No joo, mulla ei ole kokemusta vielä kuin muutaman vuoden, mutta tätä on tapahtunut jo useamman kerran. Eikä ole kuulemma ollenkaan harvinaista. Muista käytösongelmista puhumattakaan ja nehän vielä lisääntyvät, kun miehet ottavat vähänkään liikaa alkoholia. Hyi, mitä taputtelijasetiä, kommentteja ja jopa ehdotuksia. Kuvottavaa.
Tarjoilijatyttönen on sitten aika pihalla omasta ammatistaan, kannattaa hiukan tutkia mitä netistä löytyy, myös mammapalstalta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201611212200030347_uu.shtml?_ga=1.13802…
"Poliisin kannalta sesongin hankalin asiakas on Marteliuksen mukaan keski-ikäinen voimakkaasti humaltunut nainen, "jolla on vain oikeuksia, eikä minkäänlaisia velvollisuuksia"."
http://www.vauva.fi/keskustelu/2719293/pikkujoulujen-hankalin-asiakas-n…
Keskustelua hankalista naisasiakkaista.
Veikkaan että et ole päivääkään tarjoilijan töitä tehnyt, kunhan pääsit miehiä mollaamaan.
Siis tarkottaako se sitä, että jos ruoka on listalla vaikka merkeillä G, L varustettu, että ruoka on sinällään gluteeniton ja laktoositon, vai pitääkö erikseen mainita vai miten se menee? Esim. jos ruoka ei sisällä luontaisesti gluteenia, niin onko se sitten G? Vai jos on keliakia, niin pitääkö erikseen mainita, että gluteeniton annos? Kyselee yks, jolla keliakiaepäily ja tutkimukset tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että tuollaisia on meidän ikäisissä niin paljon. Mutta älä väitä me kaikki olemme tuollaisia. : /
Ei hätää. Pitkä ura erilaisissa asiakaspalvelutöissä on saanut aikaiseksi sen etten edes henkilökohtaisessa elämässä ikinä tuomitse ihmistä kuin tekojen perusteella. Vaikka kuuluisikin ryhmään joka yleensä käyttäytyy huonosti.
Olipa kivasti sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen huiputus on muuten tosi väärin niitä kohtaan, joilla on oikeasti se keliakia. Nämä valeallergikot heikentävät ihmisten suhtautumista allergioihin ja keliakiaan. Sitten se oikeasti allerginen tai keliaakikko on pulassa, kun ihmiset ajattelevat ettei se ole niin tarkkaa, kun se naapurinkin keliaakikko-martta popsi hyvällä halulla niitä mansikkaleivoksia. Itse tosin keliaakikkona en kyllä uskaltaisi ravintolassa edes syödä, keittiön pitäisi olla niin puhdas jauhoista yms., etten oikein uskaltaisi luottaa että ravintoloitsija jaksaisi yhden asiakkaan takia sellaiseen ryhtyä. Enkä kyllä edes kehtaisi sellaista vaatia.
Hoh, hoh. Itse oli mies puolisena tarjoilijana noin 10 vuotta ja voin vakuuttaa, että hankalimmat asiakkaat olivat yli humaltuneet keski-iän ylittäneet naiset. Sitä sonnan määrää mitä suoltivat, jos känninen akka ei kelvannut tarjoilijalle yö seuraksi.
Missä räkälässä lienet työskennellyt...
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo tyhmää, mutta oletan että saitte maksun kuitenkin ruuasta. Ei kai sinun työsi merkittävästi vaikeutunut? Luulisi, että olisi kiva tehdä välillä erilaisia annoksia.
En ole ravintoloitsija, mutta lähisukulaisella on keliakia ja gluteiinittomat ainekset ovat kalliimpia kuin normaalit. Lisäksi niiden valmistus ruuaksi erikseen vie aikaa.
Allergikoilla pitäisi olla näyttää joku kortti, jonka saa lääkärin toteamaan allergiaan.
Jäisi nuo leikkivaivat.
T. Itsekin allerginen.
Prototyyppi kirjoitti:
Lasten lisäksi kielletään keski-ikäiset naiset ravintoloista. Pitänee varmaan laajentaa kieltoa myös lennoille, kauppoihin ja muihin julkisiin paikkoihin.
Haha :D
Olen keski-ikäinen nainen, jolla on pieniä lapsia.
Varmasti ravintolassa hihkutaan riemusta kun saavumme paikalle :p
Kaiken lisäksi yhdellä lapsista on muna-, maito-, vilja- ja liha-allergia. Hän ei kestä lainkaan ko. ruoka-aineita.
Itse kärsin vain lievästä vilja- ja maitoallergiasta. Pyrin siis valitsemaan maidottomia ja viljattomia tuotteita mutta saatan syödä sen jälkkärileivonnaisen jos se näyttää hyvältä. Siitä saatan selvitä jopa ilman oireita. Mutta jos olisin syönyt maitoa ja viljaa sisältävän ruoan saisin varmasti oireita sillä pääruoka-annokset ovat yleensä huomattavasti suurempia kuin jälkkärit.
Hotellissa. Olet ilmiselvästi yksi näistä ällöasiakkaista.