Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintoloitsija saa näppylöitä keski-ikäisitä naisista

Naiset sekopäisiä
19.05.2017 |

Asiakas ilmoitti etukäteen, että hän kärsii keliakiasta ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valmistimme annoksen ilman viljaa, ja menin tarjoilemaan sitä asiakkaalle. Pöydässä odotti yllätys: asiakas mussutti muille tarjottua leipää, koska se oli näyttänyt hänen mielestään niin hyvältä.

Keliakian kanssa eläminen ei kuulemma ollutkaan niin tarkkaa.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/142245-nako…

Ravintola-alan ammattilaiset osaavat olla tekemättä asiasta numeroa, mutta voin sanoa, että tällaista käytöstä vihataan sydämen kyllyydestä. Teemme paljon työtä asiakkaiden erityistoiveiden vuoksi, mutta yhtäkkiä työllä ei ole mitään merkitystä. Sairaus tai allergia oli ilmeisesti keksitty, jotta asiakas saa huomiota ruokailutilanteessa.

Allergioita on niin paljon, etten keksi ruoka-ainetta, jolle joku ei olisi allerginen. On munaa, maitoa, kalaa, pähkinää, raakaa perunaa, vaniljaa, hunajaa ja niin edelleen. Oireet vaihtelevat lievästä vatsakivusta kuolemaan.

Tyypillinen keksitystä allergiasta kärsivä asiakas on keski-ikäinen tai sitä vanhempi nainen. Hän tekee ensin hirveän haloon siitä, että saa varmasti oikeaa ruokaa. Sen jälkeen erityisruokavaliolla ei enää ole väliä, jos jossain näkyy jotain tarpeeksi herkullista.

Kommentit (160)

Vierailija
21/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan paljon allergiat vähenisi, jos se näkyisi ruoka annoksen hinnassa ?

Kyllä se näkyy ravintolalle mutta ei asiakkaalle. Hyvä niin ihan niiden allergisten takia.

Vierailija
22/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Lasten lisäksi kielletään keski-ikäiset naiset ravintoloista. Pitänee varmaan laajentaa kieltoa myös lennoille, kauppoihin ja muihin julkisiin paikkoihin.

Kerro toki, missä ravintoloissa lapset on kielletty? Jollain  meni taas niin kovasti tunteisiin. Jaxuhali.

Minusta lehdessä oli joku ravintola, jossa lapsia ei saanut olla mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muka-allergiat ovat huonoa käytöstä.

Vierailija
24/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo tyhmää, mutta oletan että saitte maksun kuitenkin ruuasta. Ei kai sinun työsi merkittävästi vaikeutunut? Luulisi, että olisi kiva tehdä välillä erilaisia annoksia.

Mutta voisihan sitä sanoa, että haluaa gluteenittoman koska välttelee gluteenia. Silloin ruoanlaitto ei ole niiin tarkkaa, vaan ruokaa voi laittaa samoilla leikkuulaudoilla, veitsillä, pannuilla ym.

Gluteenittoman tuotteen teko kuitenkin on todella tarkkaa puuhaa, sillä keliaakikko voi saada vakavia oieeita pahimmillaan aivan mitättömästä määrästä gluteenia.

Silloin asiakas saa gluteenittomista raaka-aineista tuotteensa, mutta keittiölle se ei aiheuta lisätöitä. Näin kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Tuossa linkin esimerkissä kun keittiön vaivannäkö on ollut täysin turhaa

Vierailija
25/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tuosta gluteenittomuudesta on tullut oikein muotivillitys, eli ymmärrän kyllä, että ravintoloissa varmasti pyörii noita gluteeiinitonta vaativia, jotka sitten halutessaan voivat kuitenkin aivan hyvin sitä normileipää pupeltaa. Mun mielestä jos ei ole oikeaa lääketieteellistä syytä, niin sitten tyytyy valitsemaan listalta valmiiksi itselleen sopivaa ruokaa eikä ala vaatia omanlaisiaan versioita annoksista koska nuo gluteenittomat tosiaan ovat työläitä tehdä.

Vierailija
26/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Lasten lisäksi kielletään keski-ikäiset naiset ravintoloista. Pitänee varmaan laajentaa kieltoa myös lennoille, kauppoihin ja muihin julkisiin paikkoihin.

Kerro toki, missä ravintoloissa lapset on kielletty? Jollain  meni taas niin kovasti tunteisiin. Jaxuhali.

Minusta lehdessä oli joku ravintola, jossa lapsia ei saanut olla mukana. 

Sitten on ravintoloita joissa on lapsien itselleen kehittelemät ruokalistat. Eiköhän enemmistö ruokaravintoloista ole lapsiystävällisiä.

Vierailija
27/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo tyhmää, mutta oletan että saitte maksun kuitenkin ruuasta. Ei kai sinun työsi merkittävästi vaikeutunut? Luulisi, että olisi kiva tehdä välillä erilaisia annoksia.

Mutta voisihan sitä sanoa, että haluaa gluteenittoman koska välttelee gluteenia. Silloin ruoanlaitto ei ole niiin tarkkaa, vaan ruokaa voi laittaa samoilla leikkuulaudoilla, veitsillä, pannuilla ym.

Gluteenittoman tuotteen teko kuitenkin on todella tarkkaa puuhaa, sillä keliaakikko voi saada vakavia oieeita pahimmillaan aivan mitättömästä määrästä gluteenia.

Silloin asiakas saa gluteenittomista raaka-aineista tuotteensa, mutta keittiölle se ei aiheuta lisätöitä. Näin kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Tuossa linkin esimerkissä kun keittiön vaivannäkö on ollut täysin turhaa

Sama myös muissa tilanteissa. On eri asia, että asiakas välttelee raaka-ainetta vaikka mahaongelmien takia (esim fodmap) kuin että asiakas on allerginen.

Allerginen ei välttämättä siedä raaka-ainetta ollenkaan ja saa oireita siitä, että samalla veitsellä, jolla hänen ruokaansa pilkotaan on aiemmin pilkottu jotai allergeenia.

Ruoan välttelijä taas voi sietää vaikka paprikan mausteseoksessa vaikka sitä ei varsinaisena paprikana halua vatsaongelmien takia syödä.

Näin tarkkuus ruoanlaitossa on aivan eri luokkaa. Joten tilatessakin voi sanoa, että mitä luokkaa ongelma on: vakava allergia/välttelen raaka-ainetta/en pidä raaka-aineesta jne

Vierailija
28/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin tuosta gluteenittomuudesta on tullut oikein muotivillitys, eli ymmärrän kyllä, että ravintoloissa varmasti pyörii noita gluteeiinitonta vaativia, jotka sitten halutessaan voivat kuitenkin aivan hyvin sitä normileipää pupeltaa. Mun mielestä jos ei ole oikeaa lääketieteellistä syytä, niin sitten tyytyy valitsemaan listalta valmiiksi itselleen sopivaa ruokaa eikä ala vaatia omanlaisiaan versioita annoksista koska nuo gluteenittomat tosiaan ovat työläitä tehdä.

Asia ei ole ihan noin oijottavissa. Teen enemmän kuin mielelläni asiakkaalle hänen haluamansa ruoan mutta toivoisin ymmärrystä siihen että se aiheuttaa lisätyötä ja hidastaa. Allergiset tämän yleensä tietävät.

Vierailija
29/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden kaikkien yliherkkyyksien on lähes pakko olla keksittyjä. Ei esim. minun nuoruudessani ollut kuin muutamia allergikkoja, missään ravintolassa ei saanut mitään erikoisruokavalioon kuuluvia juttuja, enkä todellakaan usko, että yhtäkkiä lähes kaikki suomalaiset ovat niin allergisia ja herkkiä, että joka ravintolassa pitää olla joka annokselle gluteenittomat, maidottomat jne. vaihtoehdot.

Vierailija
30/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisruokailijat myös tauotta puhuvat allergioistaan. "En voi syödä sitä ja en voi syödä tätä".

Vierailija
31/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemukseen mukaan poikkeuksetta hankalimpia asiakkaita ovat olleet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet. Eivät allergioiden takia, vaan vastenmielisen käytöksen. Uskomatonta, mutta moni vanhempi mies yrittää jättää jopa laskun maksamatta! Ja sitä valituksen määrää, mikään ei koskaan ole hyvin ja suunnilleen niin, että tuo mies olisi itse osannut hoitaa homman paremmin. Ylimielistä ja rahoillaan retostelevaa porukkaa, suurin osa. Jos jotkut asiakkaat saisi poistaa, niin ehdottomasti mun listan ykkösenä olisivat nämä 45+ ikäiset miehet. 

Vierailija
32/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Palstan lapsiviha-aihe nro 1.

Ei ole mitään lapsivihaa, on vain "vihaa" typeriä, ajattelemattomia vanhempia kohtaan.

Vierailija
33/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukseen mukaan poikkeuksetta hankalimpia asiakkaita ovat olleet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet. Eivät allergioiden takia, vaan vastenmielisen käytöksen. Uskomatonta, mutta moni vanhempi mies yrittää jättää jopa laskun maksamatta! Ja sitä valituksen määrää, mikään ei koskaan ole hyvin ja suunnilleen niin, että tuo mies olisi itse osannut hoitaa homman paremmin. Ylimielistä ja rahoillaan retostelevaa porukkaa, suurin osa. Jos jotkut asiakkaat saisi poistaa, niin ehdottomasti mun listan ykkösenä olisivat nämä 45+ ikäiset miehet. 

se on sillä tavalla että kun on jo vähän ikää ja nähnyt maailmaa niin tietää milloin ravintolassa perseillään ja uskaltaa valittaa siitä

Vierailija
34/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tarjoilijan töitä yli kymmenen vuotta, enkä koskaan törmännyt "keski-ikäiseen mieheen joka koittaa jättää laskun maksamatta". Kivoja satuja taas palstamammoilta.

Vierailija
35/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilaan ravintolassa annoksen, joka on gluteeniton, koska haluan välttää gluteenia. En ole keliaakikko. En kuitenkaan kuole, jos syön gluteenipitoista ruokaa. Ravintolassa tarjottua leipää en syö. Jos ravintola haluaa mua laskuttaa siitä, että syön gluteenitonta ruokaa, vaikka en ole keliaakikko, niin senkus. Kannattaa laittaa sellaiset hinnat, että voi  ne erikoisruuatkin tehdä mukisematta. Yleensähän nuo annokset on sellaisia, että ne käyvät kaikille, ei ole esim. mitään jauhokastikkeita, joihin pitäisi eri jauhoja käyttää. Viimeksi söin paistettuja ahvenia, kasvislisäkettä ja salaattia. Ei kukaan kysynyt, onko mulla keliakia vai ei, kun annoksen kohdalla oli, että on gluteeniton. Mieheni söi saman annoksen, vaikka ei gluteenia välttelekään. Sitä en tiedä, käyttivätkö keittiössä eri veitsiä ja leikkuulautoja, ei siitä kyselty ja olisi kysytty, niin olisin tietysti sanonut, että ei ole todellakaan niin tarkkaa.

Vierailija
36/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein tarjoilijan töitä yli kymmenen vuotta, enkä koskaan törmännyt "keski-ikäiseen mieheen joka koittaa jättää laskun maksamatta". Kivoja satuja taas palstamammoilta.

No joo, mulla ei ole kokemusta vielä kuin muutaman vuoden, mutta tätä on tapahtunut jo useamman kerran. Eikä ole kuulemma ollenkaan harvinaista. Muista käytösongelmista puhumattakaan ja nehän vielä lisääntyvät, kun miehet ottavat vähänkään liikaa alkoholia. Hyi, mitä taputtelijasetiä, kommentteja ja jopa ehdotuksia. Kuvottavaa. 

Vierailija
37/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen huiputus on muuten tosi väärin niitä kohtaan, joilla on oikeasti se keliakia. Nämä valeallergikot heikentävät ihmisten suhtautumista allergioihin ja keliakiaan. Sitten se oikeasti allerginen tai keliaakikko on pulassa, kun ihmiset ajattelevat ettei se ole niin tarkkaa, kun se naapurinkin keliaakikko-martta popsi hyvällä halulla niitä mansikkaleivoksia. Itse tosin keliaakikkona en kyllä uskaltaisi ravintolassa edes syödä, keittiön pitäisi olla niin puhdas jauhoista yms., etten oikein uskaltaisi luottaa että ravintoloitsija jaksaisi yhden asiakkaan takia sellaiseen ryhtyä. Enkä kyllä edes kehtaisi sellaista vaatia.

Vierailija
38/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että tuollaisia on meidän ikäisissä niin paljon. Mutta älä väitä me kaikki olemme tuollaisia. : /

Vierailija
39/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mulla ei ole kokemusta vielä kuin muutaman vuoden, mutta tätä on tapahtunut jo useamman kerran. Eikä ole kuulemma ollenkaan harvinaista. Muista käytösongelmista puhumattakaan ja nehän vielä lisääntyvät, kun miehet ottavat vähänkään liikaa alkoholia. Hyi, mitä taputtelijasetiä, kommentteja ja jopa ehdotuksia. Kuvottavaa. 

Työskenteletkö strippibaarissa vai ruokaravintolassa? Edelleenkin, kiva satu.

Vierailija
40/160 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin tottuneet siihen, että miehet käyttäytyvät huonosti, että siitä ei edes puhuta. Se on ihan normaalia. Ihan nuorena olin töissä useammassakin eri kaupassa ja näitä miestörkimyksiä riitti. Pahin oli, kun eräs mies sanoi ihan suoraan, että mennääkö nussimaan? Mies oli ehkä n. 30 v, silloin ajattelin, että ikäloppu setä, itse olin 19 v. Sitten oli niitä hassunhauskoja huumoriveikkoja, aina löytyi takataskusta joku kaksimielinen vitsi kerrottavaksi nuorelle tytölle, myös nolaaminen muiden asiakkaiden edessä oli miesten bravuuri. 

Enää en ole asiakaspalveualalla ja ikääkin 10 v enemmän ja aika rauhassa saan olla nykyään, mutta nuo nuoruuden kokemukset kyllä pysyy mielessä. Oman ikäiset miehet käyttäytyivät etupäässä asiallisesti. Naisten kanssa ei yleensä koskaan ollut isompia ongelmia, toki heissäkin oli jokunen poikkeus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän