Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?
Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Riekaleiksi revityt housut. Tälle nauratte itsekin joskus vanhempana.
Niin ja kun niitä ostetaan vielä uusina ja maksetaan jostain merkkifarkuista isot rahat. Jos on pakko repiä niin eikö voisi repiä vanhat farkut. :D
Slim fit-mitoitus ainoana vaihtoehtona monessa mallistossa. Näyttää hyvältä ehkä 20%:n suomalaisista päällä. Normaalipainoinen.
Conversen tennarit kestävät joka vuosi lyhyemmän ajan. Ostan reilun vuoden välein uudet ja ovat isoimmassa käytössä huhtikuu-syyskuu välillä. Eivät kuitenkaan ole ainoat kengät käytössä. Se pohjakumi vaan SULAA kantapäästä! Olen yrittänyt muuttaa kävelytapaa aina uusien kohdalla, mutta ei. Voihan se olla myyntikikkakin. Seuraavaa paria ei ehkä tule, siirryn vaikka maihareihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten vaatteet on paljon parempia, kivempia värejäkin. Perus t-paidat oon ostanu vuosia miesten puolelta
Miesten t-paidoissa kaula-aukko on vaan häiritsevän pieni yleensä. Muuten kyllä toivoisin naisille dressmannin vastinetta, edullisia perusvaatteita eri väreissä ja paljon kokoja.
Oikeastiko, näillä palstoilla kun ainakin saa usein sen vaikutelman, että dressman-vaatteisiin pukeutuva mies on tylsä laumasieluinen kopio vailla mitään kiehtovaa särmää?
Vierailija kirjoitti:
Talvikenkien osto on tuskaa! Ihmetyttää että todella monissa saattaa olla lämmin vuori mutta pohja on todella ohut ja Liukas! Jonkinlaista pitoa pitäisi pohjassa olla ja paksuutta ettei kylmä hohkaa läpi. Toki saa ostettua erilaisia pohjallisia, mutta ne tekevät heti kentästä ahtaamman ja kurja ostaa heti uusiin kenkiin, vrt kantalappujen vaihto korkkareissa ennen käyttöönottoa.
Tietty on Ecco, Sievi ym miltä löytyy järkeviä talvikenkiä, mutta mallisto on sitten aika yksipuolinen.
Ensi syksynä käy kunnon kenkäkaupassa, jossa on suomalaisia merkkejä kuten Avec (Topman), Ilves ja Aaltonen. Noista löytyy nahkasaappaita, joissa on lämmin vuori ja paksu en niin liukas pohja (Grip- tai Kitkapohjat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riekaleiksi revityt housut. Tälle nauratte itsekin joskus vanhempana.
Tähän yhdistettynä avoin nahkatakki ja kolmemetrinen kaulahuivivyyhti kipakalla pakkassäällä.
Niin ja paljaat nilkat ja jalassa halpismallin kankaiset tennarit :)
Sitten kun mummona reumatismi kolottaa nilkkoja, sitä ei välttämättä naurata...
Vierailija kirjoitti:
Nyöritykset rääsyssä kuin rääsyssä. Meidän nuorten kesken tällaisia edestä nyöritettyjä, tissivaon paljastavia paitoja kutsutaan lorttonarupaidoiksi.
-15v
Minulla on sellainen. Panen sen alle topin.
-50v
Vierailija kirjoitti:
Conversen tennarit kestävät joka vuosi lyhyemmän ajan. Ostan reilun vuoden välein uudet ja ovat isoimmassa käytössä huhtikuu-syyskuu välillä. Eivät kuitenkaan ole ainoat kengät käytössä. Se pohjakumi vaan SULAA kantapäästä! Olen yrittänyt muuttaa kävelytapaa aina uusien kohdalla, mutta ei. Voihan se olla myyntikikkakin. Seuraavaa paria ei ehkä tule, siirryn vaikka maihareihin.
Ja sisäpuoli rispaantuu auki..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tosiaan ihmisten ylipaino näkyy vaatesuunnittelussakin. Ystäväni oli ennen 100kg painava mies 175cm pitkänä, ja sanoi ettei paitojen ja housujen löytäminen oikeastaan edes pienen vaivan jälkeen ollut niin hankalaa, vaikka kuumottelikin ettei löytyisi farkkuja, jossa on tarpeeksi leveä vyötärö.
Sitten hän laihdutti jonnekin 70kg paikkeille, ja alkoi sen jälkeen kasvattamaan lihasmassaa. Nyt ~4 vuoden jälkeen hän on 82kg matalalla rasvaprosentilla, ja hänellä on kapea vyötärö mutta poikkeuksellisen isot rintalihakset. Sanoo että on vaikea löytää paitoja, kun jos rinnan kohdalta sopii niin sitten vatsan kohdalta todella löysä. Ja vatsan kohdalta sopiva taas tuntuu siltä, että ratkeaa rinnan kohdalta hetkenä minä hyvänsä. Atleettiselle vartalomallille ei tehdä niin kovin paljon vaatteita.
Myös lihaksikkaat reidet ohuiden säärien kanssa aiheuttaa kuulemma ongelmia.
Minulla on hoikka, lyhyehkö (174) mies, jolla on normaalia miestä paksummat hauikset ja hartialihaksia. M-koko olisi muuten just, mutta lihasten takia hihat kinnaavat. L-koko on sitten liian iso. Minusta on omituista, ettei miehillä saisi olla lihaksia?
Minä vanhempana naisena kaipaan talveksi hametta tai leninkiä.Siis en mitään "mummomallia" vaikka mummo olenkin,vaan klassista,hiukan alaspäin levenevää tai saa olla kapeakin.Sellainen kuitenkin että sopii arjen tilanteisiin.Talvella sais olla villasekoitetta tms.Väri saisi olla harmaata,sinistä,tummavihreä,ruskea ja mustakin käy.
Etsiskelin kuluneena talvena sellaista,onhan niitä putookeissa,mutta meikäläisen rahat ei riitä niihin.
Tavallisista markettityylin vaateosastoilta ei sellaista löydy,aina vaan pitkiä housuja,legginssiä ja tunikaa.
Eikö kukaan enää uskalla talvella kulkea hameessa ja sukkahousuissa,pitkävartiset saapikkaat jalassa,niin ei ainakaan palele.
Kynähameita kyllä tuputetaan,mulla on niitä riittävästi,eivät oikein sovi arjen työ/työmatka tms. pukeutumiseen.Paitsi konttoriin.
Vierailija kirjoitti:
Takit ja mekot mallia mini eli liian lyhyitä, melkein 10 senttiä polven yläpuolelle päättyvät, vaikken ole mikään hongankolistaja vaan 163 senttinen. Toinen vaihtoehto on sitten midi, eli puoleen sääreen, mutta ei mitään juuri polven yläpuolelle päättyvää mekko tunnu löytyvän.
Saman mittainen ja minua ällöttää istua mekko / hame päällä jossain julkisissa tiloissa, koska käytännössä takamukseni alla ei ole kuin pikkarit ja sukkahousut/leggingsit. Se helma karkaa sieltä (ison) takamuksen alta kokonaan pois!
Paidoista purkautuu hihojen ompeleet muutaman käyttökerran/pesun jälkeen.
Liian pienet vaatteet ihmisillä, erityisesti liian pienet talvitakit. Takamuksen päällä avoimena sojottava "halkio". Pieni lyhyt villakangastakki, joka on niin tiukka että alle sopii ehkä rintaliivit? Eikö näillä ihmisillä ole koskaan villapuseroa? Ja eikö heitä inhota kireät, tahmaisen ahdistavat vaatteet?
Nyt muotia olevat pienimakkaraiset kevyttoppikset ovat kyllä myös silmääni outoja: erittäin pieniä, erittäin lyhyitä, erittäin epämukavan näköisiä. Värit on kyllä yleensä iloisia.
Vierailija kirjoitti:
Paidoista purkautuu hihojen ompeleet muutaman käyttökerran/pesun jälkeen.
Huonot, halvat vetoketjut!!! Ykkösinhokkini. Ihan sama onko vaate kallis ja laadukas, todennäköisesti siinä on huono resu ja hajoava vetoketju. Takin kiinnivetäminen on aina jännä hetki, jääkö jumiin?! Ja ompeleista sojottaa valmiiksi 15 senttisiä lankoja, jotka kivasti tarttuu sinne vetskariin. Tai sitten vetskari on valmiiksi mutkainen ja jumii.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka ihmettelit kiinni ommeltuja taskuja..
Sillä keinoin halutaan säilyttää vaatteessa ryhti, ettei taskut ala löpsöttämään. Vaatettahan saattaa sovittaa monikin ja jatkuva käsien tunkeminen taskuun saattaa saada vaatteen näyttämään ei niin uudelle enää. Ennen taskut oli kiinni lähinnä bleisereissä, nykyään joskus muissakin takeissa. Joskus olen nähnyt myös että esim uuden takin halkio on pienellä tikillä ommeltu kiinni ettei ala löpsöttämään.
Ja nämä tikithän on tarkoitettu poistettavaksi itse kotona sitten kun se vaate on ostettu! Silti näkee ihmisillä paljon mm. takaa kiinni jätettyjä halkioita.
Vierailija kirjoitti:
Se, että vaatteissa lukee isolla jotain. Rumaa. Jo lasten vaatteissa lukee jotain.
Tämä! Minulla oli 3 luokalla huppari ostettuna jostain halpahallin nuorten tyttöjen osastolta ja siinä oli paljon tekstiä englanniksi. Siinä luki muun muassa "sexy babe" ja ymmärsin tekstin merkityksen itse vasta paljon myöhemmin. Äitini ei varmaan ollut lukenut tekstejä ollenkaan ennen vaatteen ostamista.
N22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillifarkut! Niitä on joka paikassa ja niitä on myös ollut kauan. Hyvältähän ne eivät näytä kellään.
Mistä lähtien ei muka sovi? Oon ite nuorehko, laiha ja persjalkanen. Minkään muun malliset housut ei mulle sovikkaan. Heti jos on ns "normaali suora lahje" nii jalat näyttää järkyttäviltä töppöpätkiltä.
Eivät toki kaikille istu, mutta väittäisin että harvinaisen monelle kyllä mikäli vaan oikean kokoiset eikä runnota itseä kokoa liian pieniin joissa takamus liiskalla ja verenkierto lakkaa.
Mullekaan ei sovi muut kuin pillifarkut. Olen lyhyt ja mulla on ohuet jalat. Löysemmät housut saa jalat näyttämään puolet paksummilta.
Keskimääräisen lyhyenlännän suomalaisen ruumiinrakenteella pillifarkut näyttävät siltä, että lihapullaan on tökäytty pari tulitikkua kiinni... eli vähemmän imarteleva ylävartalon massaa korostava yhdistelmä.
Ihan hirveän monelle naiselle sopisi kietaisumallin v-pääntiellä oleva kaunis paita laadukkaalla kankaalla mutta mistäpä löydät tälläisen? Tai mekkoja ettei ne olisi pelkkää trikoota.
Saatikka perushameita kesään ja talveen.
Löysin viimeksi kunnollisia alushousuja melkein 10 vuotta vuotta sitten, pierre robert-merkkiset. Eivät maksaneet paljoa, oli myynnissä joka marketissa. Minne ne hävisi? Ihan parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka ihmettelit kiinni ommeltuja taskuja..
Sillä keinoin halutaan säilyttää vaatteessa ryhti, ettei taskut ala löpsöttämään. Vaatettahan saattaa sovittaa monikin ja jatkuva käsien tunkeminen taskuun saattaa saada vaatteen näyttämään ei niin uudelle enää. Ennen taskut oli kiinni lähinnä bleisereissä, nykyään joskus muissakin takeissa. Joskus olen nähnyt myös että esim uuden takin halkio on pienellä tikillä ommeltu kiinni ettei ala löpsöttämään.Ja nämä tikithän on tarkoitettu poistettavaksi itse kotona sitten kun se vaate on ostettu! Silti näkee ihmisillä paljon mm. takaa kiinni jätettyjä halkioita.
Sinänsä huvittavaa, että klassisen brittiläisen yläluokan pukeutumiskoodiin kuuluu, että liian uuden näköinen vaate henkii nousukkuutta eli on hyvän maun vastainen. Oppaan mukaan herrasmiehen puku pitäisikin ensin antaa miespalvelijan käyttöön sisäänajettavaksi, ja taskut täyttää pienillä kivillä, jotta niistä saadaan uutuuden kireys pois...
Pitäisikö alkaa katsoa äitiyspuolelta? Tuli vain mieleen. Mutta ne ovat varmaan mahan kohdalta massiivisia eivätkä istu.