Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö ihmisellä olla oikeus poistattaa tai vaatia kokonaan piilotettavaksi terveydenhuollon kirjaukset?

Vierailija
18.05.2017 |

Nythän se ei ole mahdollista. Terveydenhuollossa tietyillä diagnooseilla (psykiatriset, päihteisiin liittyvät) on valitettavasti huono maine ja ne voivat vaikuttaa hoidon laatuun ja hoitavien henkilöiden asenteisiin vuosienkien päästä. Omakannasta voi toki piilottaa, mutta hoitavalla yksiköllä tiedot on aina käytössä. Rikosrekisterit ja luottotietomerkinnät puhdistuvat automaattisesti tietyn ajan kuluttua ja jopa googlen hakutuloksia itsestä voi nykyään poistattaa. Mutta esim. teini-iän epäonnistunut itsemurhayritys kummittelee julkisen terveydenhuollon tiedoissa ikuisesti. Ajatuksia?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esim. rikosrekisteri puhdistuu? Kyllähän nekin ovat sen rekisteriyksikön tietoja ja viranomaisille olisi niistä tiedoista usein iloa. Ja kyseessä on yhteiskunnan näkökulmasta paljon relevantimpaa tietoa.

Mihin perustuu tieto rikosrekisterin tietojen poistumisesta?

http://www.oikeusrekisterikeskus.fi/fi/index/rekisterit/rikosrekisteri…

Onko teillä parempaa tietoa?

Vierailija
82/88 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esim. rikosrekisteri puhdistuu? Kyllähän nekin ovat sen rekisteriyksikön tietoja ja viranomaisille olisi niistä tiedoista usein iloa. Ja kyseessä on yhteiskunnan näkökulmasta paljon relevantimpaa tietoa.

Tuossa linkittämässäsi jutussa ne listataan. Perusteena on nimenomaan ollut tuomitun oikeus aloittaa "puhtaalta pöydältä." On katsottu että on kohtuutonta että rikoshistoria seuraa ihmistä läpi elämän(poislukien vakavimmat teot).

"Henkilöä koskevat tiedot poistetaan rekisteristä eri aikoina rangaistuksen ankaruuden mukaan.

5 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot henkilön

ehdollisesta vankeudesta

ehdollisen vankeuden ohessa tuomitusta sakosta (oheissakko), yhdyskuntapalvelusta tai valvonnasta

nuorisorangaistuksesta ja sen sijasta tuomitusta sakosta

viraltapanosta

yhteisösakosta

10 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot

enintään kahden vuoden ehdottomasta vankeusrangaistuksesta

ehdottoman rangaistuksen sijasta tuomitusta yhdyskuntapalvelusta

20 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot

yli kahden ja enintään viiden vuoden vankeusrangaistuksesta

syyntakeettomana tuomitsematta jättämisestä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kaikessa potilaan diagnosoinnissa lähdetään todennäköisyyksistä eli noudatetaan tiettyä protokollaa. Jos potilaalla on jokin sairaus, ensimmäisenä mietitään, voiko potilaan nyt valittama oire olla siihen sairauteen liittyvää tai sen sairauden hoitoon käytettävän lääkkeen sivuvaikutus. Jos voi, aloitetaan muuttamalla lääkitystä tai muuta hoitomenetelmää. Jos tämä ei auta, siirrytään seuravaksi todennäköisimpään vaihtoehtoon, tehdään siihen liittyvät tarvittavat tutkimukset ja hoidot. Jos sekään ei auta, siirrytään taas seuraavaksi todennäköisimpään vaihtoehtoon. Jne jne kunnes oikea diagnoosi ja hoito löytyy tai potilas kuolee. 

Turha tätä on alapeukuttaa. Mielestäni tapahtunutta hoitovirhettä selvitettiin ja lopputulos oli, että hoitovirhettä ei todellisuudessa ole tapahtunut vaan lääkärit ovat täysin oikein noudattaneet protokollaa. Siitä huolimatta, että olin toistuvien väärien diagnoosien vuoksi vähällä päästä hengestäni. Protokollan mukaisesti suljettiin järjestelmällisesti pois kaikista todennäköisimpiä vaihtoehtoja edeten lopulta epätodennäköisimpään, mutta kuitenkin oikeaan diagnoosiin. 

Vierailija
84/88 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa linkittämässäsi jutussa ne listataan. Perusteena on nimenomaan ollut tuomitun oikeus aloittaa "puhtaalta pöydältä." On katsottu että on kohtuutonta että rikoshistoria seuraa ihmistä läpi elämän(poislukien vakavimmat teot).

"Henkilöä koskevat tiedot poistetaan rekisteristä eri aikoina rangaistuksen ankaruuden mukaan.

5 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot henkilön

ehdollisesta vankeudesta

ehdollisen vankeuden ohessa tuomitusta sakosta (oheissakko), yhdyskuntapalvelusta tai valvonnasta

nuorisorangaistuksesta ja sen sijasta tuomitusta sakosta

viraltapanosta

yhteisösakosta

10 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot

enintään kahden vuoden ehdottomasta vankeusrangaistuksesta

ehdottoman rangaistuksen sijasta tuomitusta yhdyskuntapalvelusta

20 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot

yli kahden ja enintään viiden vuoden vankeusrangaistuksesta

syyntakeettomana tuomitsematta jättämisestä"

Miksi et lainannut loppuun saakka? Relevantti tieto jäi pois.

Vierailija
85/88 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
86/88 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Koska narkkarit voivat käydä kiertämässä useamman lääkärin läpi ja pyytää tabuja.

Tämä ongelma tulisi vastaan vain jos tuoreetkin tiedot voisi poistaa. Itselläni diagnosoitiin masennus 15 vuotta sitten. Ei ole vaivannut enää yli kymmeneen vuoteen. Kyllä tuollaiset voisi poistaa, koska aivan väärinhän olisi, jos jotain vaivaani ei nyt otettaisi tosissaan "masennustaustan" takia.

Itselläni diagnosoitiin masennus useita vuosia sitten enkä ole sen jälkeen käynyt sitä tietenkään "epädiagnosoimassa", en ole ollut masentunut vuosiin. Viime keväänä soitin kovassa kivussa päivystykseen ja kerroin oireistani, hoitaja totesi, että minulla on vatsatauti ja kirjoitti Omakantaan: "taustalla paniikkioireilua ja pitkäaikainen masennus".

Kärvistelin vielä pari päivää mutta menin päivystykseen ja jouduin saman tien noin viikoksi sairaalaan asian takia, joka vaati myöhemmin leikkaushoitoa.

En tiedä miten saan tuon erittäin häiritsevän merkinnän pois.

Vierailija
87/88 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepäs olisikin mielenkiintoista kun vaikka riskitiedot ei näkyisi hoitavalle taholle. :D

Vierailija
88/88 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi voida poistaa.

Minulla oli joskus todella paha burn out ja olin kuolemanväsynyt vuosia jatkuneen unettomuuden vuoksi. Olin sairauslomalla ja sain sairauspäivärahaa kelalta, mutta kovin pitkään en sitä voinut saada jos ei mitään uutta syytä keksitä sille, että miksi sairauslomani jatkuu. Lääkäri sitten keksi kirjata papereihin, että seuraavaksi aletaan selvittämään voisiko minulla olla sekamuotoinen bipolaarihäiriö. Kirjasi tuon diagnoosin (ja se näkyy diagnoosilistallani edelleen) ja kirjoitti lääkärinlausunnon, jolla saisin sairauslomalleni ja sairauspäivärahalle jatkoa (siis kirjoitti siihen lausuntoon, että seuraavaksi aletaan selvitellä voisiko minulla olla sekamuotoinen bipo, lausunnossa ei todellakaan lue että minulla olisi bipo!). Ja seuraavalla käynnillä hän on kirjannut tietoihini ettei minulla ole sekamuotosita bipolaarihäiriötä, oireet eivät täsmää. Mutta tuota diagnoosia ei saa diagnoosilistastani pois.

Ja voi h.el.vett.i tuo olematon diagnoosi on hankaloittanut elämääni!! En saa mitään hoitoa fyysisiin oireisiini. Heti aletaan selittää "Kun sullahan on tuo sekamuotoinen bipo" ja "Miten tuo sun sekamuotoisen bipon hoito, onko se kohdallaan?". Kukaan ei vavaudu lukemaan niitä kahta kirjausta joissa lukee että tämä on vain kelaa varten ja minulla ei mitään bipoa oikeasti ole.

Ei ole revennyttä munasarjakystaa joka aiheuttaa hem.metinmoiset kivut, kun on se bipo.

Ei ole hermosärkyä eikä välilevynpullistumia, kun on vain se bipo.

Rintasyöpääkään ei ole, kun on vain bipo.

Jos koronatestiin pakotettaisiin enkä haluaisi mennä, niin voisinkohan välttää sen sanomalla ettei minulla voi koronaa olla, kun minullahan on diagnoosilistan mukaan se bipo!!

Uskomatonta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä