Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä tai joku tuntemasi käynyt keskitysleirillä?

Vierailija
14.05.2017 |

Niillehän järjestetään näitä turistiretkiä, minua kiinnostaisi joskus käydä koska 30-40-lukujen historia kiinnostaa. Kellään käytännön kokemusta onko käymisen arvoinen paikka ja mitä siellä pääsee mahdollisesti näkemään?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin muuttaa asumaan ainakin vähäksi aikaa keskitysleirille.

Ihan vaihtelun vuoksi...

Vierailija
82/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Auschwitzissa ja Solovetskin saarella (gulag). Vaikuttavia paikkoja, Solovetskin munkkiluostari on taas voimissaan, mutta Venäjälle ei tietysti muuten kannata mennä just nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ole tarvetta käydä niissä, koska oma mielikuvitukseni kyllä riittää. Sen sijaan haluan keskittyä siihen, miten diktatuuria voisi välttää. Ja demogratiaa lisätä. 

Vierailija
84/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään ausvitsit on vähissä.

Vierailija
85/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ei ole tarvetta käydä niissä, koska oma mielikuvitukseni kyllä riittää. Sen sijaan haluan keskittyä siihen, miten diktatuuria voisi välttää. Ja demogratiaa lisätä. 

Demogratiaa edistäisi jos veisi vihvassut leirille...

Vierailija
86/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta sodat eikä mikään niihin liityvä. Kaikki sotaan liittyvät nätävyydet jätän väliin. 

Vierailija
87/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomalla käytiin dachaun leirillä.  Leiri oli ensimmäisiä laatuaan, aluksi lähinnä poliittisille vangeille, joista osa jopa palasi. Myöhemmin leirillä kehitetyt menetelmät jaettiin muihin leireihin vartijavaihdon kautta. Kannattaa käydä mikäli siihen on mahdollisuus. Mietityttää miten julmia ihmiset voi toisilleen olla kun olosuhteet ovat otolliset.

Vierailija
88/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin jo ysärillä Auswitzissa.

Vierailija
89/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2018 kävin Auschwitz1:ssä ja Auschwitz Birkenaussa.  Oli kyllä järkyttävä kokemus käydä kaasukammioissa  ja asuinparakeissa.

Vierailija
90/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt AW:ssa. Oli mielenkiintoista

Vierailija
91/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity keskitysleiriin, mutta Tallinnassa on entinen vankila, Patarei joka näkyy merelle, laivalta näkyy jos osaa katsoa. Kävin siellä itsenäisesti v.2009 ennen remonttia ennenkuin siitä tehtiin virallisesti museo.  Vankeja oli ollut vielä 2000-luvun alussa. Siellä oli kammottava tunnelma, kuitenkin lähempänä kuin Puolan leirit ja vielä 90-luvulla teloitettuja joka uskalsi kritisoida neuvostoliittoa. Pienessä sellissä oli ollut paljon väkeä. En ole kovin herkkä mutta siellä oli rankka tunnelma, tuntui että on fyysisesti poikki kun pääsi ulos.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…