Oletko sinä tai joku tuntemasi käynyt keskitysleirillä?
Niillehän järjestetään näitä turistiretkiä, minua kiinnostaisi joskus käydä koska 30-40-lukujen historia kiinnostaa. Kellään käytännön kokemusta onko käymisen arvoinen paikka ja mitä siellä pääsee mahdollisesti näkemään?
Kommentit (91)
Just olin Dachaussa. Munchenistä pääsee lähijunalla Dachaun kylään ja sieltä jatketaan bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vielä käyn kirjoitti:
Hauska sattumus viime vuodelta: Vanhempani erosivat riitaisesti 80-luvun alussa. Ensin soitti faija, että on lähdössä Krakovaan katsomaan keskitysteiriä. Mutsi soitti seuraavana päivänä ja kertoi menevänsä samaisella viikolla Krakovaan katsomaan keskitysleiriä.
Näin jo sieluni silmin, että toisiaan syvästi inhoavat vanhempani tapaavat ensimmäistä kertaa 35 vuoden jälkeen keskitysleirillä. 😂
Ehkä se olisi ollut kohtalo ;D
Niin minäkin mietin kohtaamista toivoessani. Valitettavasti eivät törmänneet. 😁
Auschwizt / Birkenau on hyvin ristiriitainen paikka. Kauheuksia riittää niin paljon, että jossain vaiheessa monille tulee kestokyky täyteen. Paikka on sekä monumentti, museo että hautausmaa. Muistaakseni suositus oli etteivät alle 15 vuotiaat vierailisi paikassa.
Dachaussa olen käynyt viime vuonna, jäi kyllä vähän ahdistava olo. Siellä on näyttelyn lisäksi kaasukammio ja niitä parakkejakin on. Iso alue.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin Dachaussa joskus 80-luvulla. Silloin siellä oli valokuvanäyttelyitä, muistaaksen parakki tai pari kerrossänkyineen ja pesutiloineen, polttouunit ymym. Turisteja paljon heinäkuussa, bussikuljetus leirille. Näytettiin myös jokin dokumenttifilmi jota en ehtinyt katsomaan, muistaakseni vain kerran päivässä. Sen muistan hyvin että ihmiset tuli järkyttyneinä ja itkien filmiä katsomasta. Paljon on valokuvia siitä käynnistä tallessa. Itse alue oli muutoin erittäin siisti ja parakeista lähinnä kivijalat jäljellä. Suosittelen käymään. Muistini mukaan siellä on ollut yksi suomalainen ihminen vankina.
samanlainen on vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse käynyt n.vuosi sitten Auswitzchissä sekä Auswitzch-Birkenaussa. Kannattaa käydä vierailemassa jos aihe kiinnostaa ja ei ole kovin järkkyttyvää sorttia. Auswitzchissa voi mennä opastetulla kierroksella tai ilman. Oppaan kanssa käydään "matka" läpi leirin samalla vieraillen parakeissa joihin oli rekonstruktoitu vankien elinoloja ja tietoa oloista leirillä. Täällä kierrokseen kuului vierailu kaasukammiossa, jossa oli oikeasti tapettu ihmisiä. Se oli pysäyttävää.
Birkenauhun pääsee vain oppaan kanssa. Siellä ei ollut niin paljon näkemistä kuin Auswitzchissä, mutta suuruutensavuoksi se tuntui jotenkin karmivammalta paikalta näistä kahdesta.
Itse olin siellä kolme vuotta sitten ja se oli kyllä niin päin, että Auswitzchiin pääsi vain oppaan kanssa ja Birkenauhun (joka oli ihan valtava) ilman opasta. Birkenaussa ei oikeestaan ollut muuta ihmeteltävää kuin se sen valtavuus, mutta Auswitzchista oltiin tehty ns. museo ja siellä tosiaan kierrettiin joka paikka oppaan kanssa.
Oli todella ahdistava kokemus, mutta en kadu, että siellä kävin. Oppaalta kuuli asioita joista en ollut ennen tiennyt ja onhan se muutenkin semmoinen asia mitä ihmiskunta ei saa unohtaa joten hyvä siellä on käydä.
Paljon näki ihmisiä kyyneleet silmissä (minä mukaan lukien) ja yksi nuori nainen näytti jopa saaneen paniikkikohtauksen. Eli vaikutuksen kyllä tekee. Hyvässä ja pahassa.
Ei muutaku varaat lennot krakovaan. Siitä päiväretkelle Ausvitsiin. Helppo mennä paikallisjunalla. Krakova on muuten kiva kaupunki, ei edes kallein.
Kävin Auschwitzissa 2014. Hiljaseks veti kieltämättä. Keli oli vielä kylmän syksyinen ja iltaa kohden laski sumu sinne. Muutenkin koko kaupunki oli helkkarin kolkko.
Olen käynyt Gross Rosenissa. Siellä oli museopuoli, jossa oli esineitä näytillä, etenkin sen raidallisen puvun näkeminen jotenkin kylmäsi ja sitten itse leirialue. En tiedä olisiko opastettuja kierroksia ollut tarjolla, itsekseen siellä kierrettiin. Pysäyttävää oli myös ajatella, että sitä samaa tietä mitä itse helteessä silloin taivallettiin, olivat vangitkin aikanaan tarponeet eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käynyt n.vuosi sitten Auswitzchissä sekä Auswitzch-Birkenaussa. Kannattaa käydä vierailemassa jos aihe kiinnostaa ja ei ole kovin järkkyttyvää sorttia. Auswitzchissa voi mennä opastetulla kierroksella tai ilman. Oppaan kanssa käydään "matka" läpi leirin samalla vieraillen parakeissa joihin oli rekonstruktoitu vankien elinoloja ja tietoa oloista leirillä. Täällä kierrokseen kuului vierailu kaasukammiossa, jossa oli oikeasti tapettu ihmisiä. Se oli pysäyttävää.
Birkenauhun pääsee vain oppaan kanssa. Siellä ei ollut niin paljon näkemistä kuin Auswitzchissä, mutta suuruutensavuoksi se tuntui jotenkin karmivammalta paikalta näistä kahdesta.
Itse olin siellä kolme vuotta sitten ja se oli kyllä niin päin, että Auswitzchiin pääsi vain oppaan kanssa ja Birkenauhun (joka oli ihan valtava) ilman opasta. Birkenaussa ei oikeestaan ollut muuta ihmeteltävää kuin se sen valtavuus, mutta Auswitzchista oltiin tehty ns. museo ja siellä tosiaan kierrettiin joka paikka oppaan kanssa.
Oli todella ahdistava kokemus, mutta en kadu, että siellä kävin. Oppaalta kuuli asioita joista en ollut ennen tiennyt ja onhan se muutenkin semmoinen asia mitä ihmiskunta ei saa unohtaa joten hyvä siellä on käydä.
Paljon näki ihmisiä kyyneleet silmissä (minä mukaan lukien) ja yksi nuori nainen näytti jopa saaneen paniikkikohtauksen. Eli vaikutuksen kyllä tekee. Hyvässä ja pahassa.
Molempiin leireihin pääsee sekä itsekseen että oppaan kanssa, mutta kaikkina ajankohtina itsekseen vierailevia ei lasketa sisään. Helpoin ratkaisu on ottaa Krakovasta kuljetus, joka sisältää pääsyn leireihin. Varsinaista pääsymaksua leireihin ei ole, koska ne ovat samalla valtavia hautausmaita.
Olen käynyt Auschwitz-Birkenaussa. Todella mielenkiintoista, eikä ahdistanut yhtään.
Olen käynyt. Auschwitzissä. Onhan se pysäyttävää.
En ole käynyt mutta kerran erehdyin menemään syömään Auschwitzhissä olleiden ruokapöytään. Eihän ne tykänneet ja alkoivat vi**uilemaan vaaleudellani (=arjalainen!).
Etikettivirhehän se minulta oli.
Dachaussa olen käynyt ja se oli hyvin pysäyttävä paikka. Ei siinä voinut olla ajattelematta menneisyyttä ja niitä kaikkia surullisia ihmiskohtaloita.
Kiitos kaikille jotka ovat kertoneet kokemuksista. Nyt olen vielä vakuuttuneempi että on pakko päästä joskus käymään.
-ap
Tuttavistani aika monikin on käynyt. Itse en ole.
Ovat väittäneet vaikuttavaksi kokemukseksi kyllä.
Itsellä ei oikein kiinnostusta. Olen ihan liian herkkä eläytymään muutenkin.
Anoppini ystävätär oli vankinakin Saksan keskiysleirillä. Kirjoitti kirjankin asiasta.
Olen kaynyt Auschwitzissa, Birkenaussa ja Stutthofissa, viimeisessa montakin kertaa.
Hatkähdyttävin oli Auschwitz. Ne valtavat laukku-, kenkä- ja hiuskasat.
Auschwitzin lahistolla on mielenkiintoinen nahtavyys, Wieliczkan suolakaivos.
Dachaussa olen myös käynyt. Tuohon paikkaan liittyy huomattava määrä myyttejä joista iso osa on ihan roskaa. Esimerkkinä täydestä roskasta: linnut eivät koskaan laula Dachaussa. Mielenkiintoiseksi leirin historian tekee se että tuo oli työleiri eikä terminointileiri.
Silti Dachausta löytyy kaasukammio. Joidenkin teorioiden mukaan kaasukammiota käytettiin natsien opetuspaikkana isompia leirejä ajatellen, toiset taas arvioivat leirillä olleen mahdollisesti käynnistämässä terminointia. Niin tai näin, varsin historiallisesti kiinnostava kohde.
Alkuperäisiä parakkeja ei ole Dachaussa jäljellä, ne on kaikki revitty maan tasalle viimeistään 60-luvulla, mutta tilalle on rakennettu pysyvä näyttelyparakki josta saa käsityksen vankien asuinoloista.
Voisin mennä etsimään Pokemoneja sinne