Oletko sinä tai joku tuntemasi käynyt keskitysleirillä?
Niillehän järjestetään näitä turistiretkiä, minua kiinnostaisi joskus käydä koska 30-40-lukujen historia kiinnostaa. Kellään käytännön kokemusta onko käymisen arvoinen paikka ja mitä siellä pääsee mahdollisesti näkemään?
Kommentit (91)
Muutama vuosi sitten käytiin Auschwitzsissä ja Birkenaussa. Nuoremmat lapset olivat alakouluikäisiä mutta koska oli kaunis aurinkoinen päivä ja joka paikassa vihreää, ei tullut mitään traumaattista kokemusta. Talvella olisi voinut olla ihan erilainen tunnelma. Nyt nuorten ortodoksijuutalaisten lauma juoksenteli pitkin Birkenaun ruohokenttää iloisesti naureskellen ja se kyllä tuntui jotenkin vähän oudolta.
Koulussa lapsilta kysyttiin missä kävitte kesällä ja nuorempi vastasi "keskitysleirillä ja suolakaivoksessa"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dachaussa olen myös käynyt. Tuohon paikkaan liittyy huomattava määrä myyttejä joista iso osa on ihan roskaa. Esimerkkinä täydestä roskasta: linnut eivät koskaan laula Dachaussa. Mielenkiintoiseksi leirin historian tekee se että tuo oli työleiri eikä terminointileiri.
Silti Dachausta löytyy kaasukammio. Joidenkin teorioiden mukaan kaasukammiota käytettiin natsien opetuspaikkana isompia leirejä ajatellen, toiset taas arvioivat leirillä olleen mahdollisesti käynnistämässä terminointia. Niin tai näin, varsin historiallisesti kiinnostava kohde.
Alkuperäisiä parakkeja ei ole Dachaussa jäljellä, ne on kaikki revitty maan tasalle viimeistään 60-luvulla, mutta tilalle on rakennettu pysyvä näyttelyparakki josta saa käsityksen vankien asuinoloista.
Niin, ei siellä tapettu kuin 30 000 ihmistä. Eli ihan potaskaa suollat.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Dachaun_keskitysleiri
Luepa vähän historiaa niin oivallat että 30 000 kuollutta Dachaussa ei silti tee siitä terminointileiriä. Valitettavasti 30 000 kuollutta on pientä verrattuna oikeisiin terminointileireihin. Dachau oli työleiri.
Olen käynyt Sachsenhausenosaa, Berliinin lähistöllä. Tuo ei ollut keskitysleirien pahimmasta päästä, varsinkin aluksi vangit olivat ennemminkin poliittisia mutta myöhemmin myös juutalaisia. Leirillä oli myös paljon Neuvostoliittolaisia.
Kävin leirillä ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen ja kokemus oli vaikuttava. Olin ollut koko lukioajan kiinnostunut varsinkin toisen maailmansodan tapahtumista. Leirillä oli museo, jossa oli paljonkin leirin aikaisia esineitä ym muistoja leirin ajoista. Lisäksi useampi rakennus oli pystyssä, joten paikan päällä pystyi hyvin kuvittelemaan tapahtuneen.
En ole käynyt enkä varmaankaan pystyisi menemäänkään. Vanhoissa taloissakin esim. saatan aistia siellä tapahtuneita asioita ja menneiden aikojen ilmapiirin/kohdata henkiä.
Dachaussa olen käynyt, siitä kommentteja moneltakin. Myös Bergen-belsenissä olen käynyt. Se oli lähinnä isoja viherkumpuja joissa luki tässä lepää 5000 juutalaista tai tässä lepää 3000 juutalaista... Kamalaa ja vaikuttavaa. Museossa valtavasti lisää tietoa ja asuja yms.
Kannattaa käydä jos tilaisuus tulee. Herättää ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dachaussa olen myös käynyt. Tuohon paikkaan liittyy huomattava määrä myyttejä joista iso osa on ihan roskaa. Esimerkkinä täydestä roskasta: linnut eivät koskaan laula Dachaussa. Mielenkiintoiseksi leirin historian tekee se että tuo oli työleiri eikä terminointileiri.
Silti Dachausta löytyy kaasukammio. Joidenkin teorioiden mukaan kaasukammiota käytettiin natsien opetuspaikkana isompia leirejä ajatellen, toiset taas arvioivat leirillä olleen mahdollisesti käynnistämässä terminointia. Niin tai näin, varsin historiallisesti kiinnostava kohde.
Alkuperäisiä parakkeja ei ole Dachaussa jäljellä, ne on kaikki revitty maan tasalle viimeistään 60-luvulla, mutta tilalle on rakennettu pysyvä näyttelyparakki josta saa käsityksen vankien asuinoloista.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Dachaun_keskitysleiriLuepa vähän historiaa niin oivallat että 30 000 kuollutta Dachaussa ei silti tee siitä terminointileiriä. Valitettavasti 30 000 kuollutta on pientä verrattuna oikeisiin terminointileireihin. Dachau oli työleiri.
Ei kuollutta vaan tapettua. Tokihan ne vammaiset laitettiin töihin työleirille, eikös niin.
Kaikki keskitysleireillä kuolleet ovat yhtä lailla hirmutekoja. On idioottimaista keskustella siitä onko tappo, murha vai mikä. Rikos ihmisyyttä vastaan. Ero terminointileirin ja työleirin välillä oli siinä joutuiko kaasutettavaksi vai tapettiinko hitaasti työllä ja olemattomalla ravinnolla. Toki terminointileireilläkin oli työtä tekeviä vankeja. Melkoinen ero jos vertaat esimerkiksi Auschwitzin kuolonuhrien määrää Dachaun vastaavaan.
Olen kiinnostunut historiasta ja reissuista harvoin selviän ilman vierailuja toisen maailmansodan tapahtumapaikoilla. Leirejä on nyt kierretty kuusi. Isompia ja pienenpiä. Paremmin säilyneitä ja pelkkiä muistomerkkejä. Jokaisella leirillä olen nähnyt myös lapsia vierailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Auschwitzissä kävin. Todella ahdistava paikka. Tuntui että se tuska ja kuolema on siellä pysyvästi.
Samoin minä, ja Auschwitz II:ssa eli Birkenaussa. A:ssa on oikeastaan aika kaunista, lehtipuita ja punatiilisiä rakennuksia. Tunnelma, se tuskan ja kuoleman tuntu viihtyisässä miljöössä, on epätodellinen, kiehtovan ? ristiriitainen. Suosittelen ehdottomasti menemään opastetulle kierrokselle. Opas kertoo paljon monipuolisemmin asioista, kuin infotaulut ja tavarat. Vaikka onhan ne vitriiniin laitetut jutut itsessään pysäyttäviä.
Birkenaussa tapasin yhden jenkkinaisen, joka oli itse ollut siellä vankina. Näytti numerotatuointiaan jne.
Olin käynnin jälkeen pitkään liikuttuneessa tilassa, itkin paljon jne. vaikka olen perusluonteeltani vakaa, jopa kova.
Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.
Olen käynyt,ja todella suosittelen. Koskettava kokemus. Ehkä vähän jäin paitsi puutteellisen englanninkieleni takia,mutta paljon siitä kuitenkin sain.
Suunnitteilla on viikonloppumatka (pe-su) Krakovaan ja tarkoitus olisi käydä Auschwitz-Birkenaussa. Missä suosittelette yöpymistä, mikä on hintataso ja minkä yrityksen/mille opastetulle kierrokselle suosittelette menemään? Mitä siellä kierroksella tapahtuu ja saako kierrellä myös omassa rauhassa? Kiinnostaa myös Schindlerin tehdas. Ehtiikö yhdessä päivässä katsastamaan tehtaan ja keskitysleirin vai pitääkö varata enemmän aikaa?
Vinkkejä otetaan vastaan!
Kannattaa pitää mielessä että leirejä oli kahta lajia. Keskitysleirejä, jotka olivat vankiloita ja orjaleirejä ja sitten kuolemanleirit erikseen. Jälkimmäisissä uhrit murhattiin parin tunnin sisällä saapumisesta. Juoksutettiin junasta kaasukammioon, jotta hengästyneenä ottaa nopeammin kaasua. Auschwitzissä oli molemmat. Birkenau oli auutin kuolemanleiri.
Tietääkö joku ovatko krematoriot osittain säilyneet vai ovatko kaikki tuhoutuneet/tuhottu?
Vierailija kirjoitti:
Suunnitteilla on viikonloppumatka (pe-su) Krakovaan ja tarkoitus olisi käydä Auschwitz-Birkenaussa. Missä suosittelette yöpymistä, mikä on hintataso ja minkä yrityksen/mille opastetulle kierrokselle suosittelette menemään? Mitä siellä kierroksella tapahtuu ja saako kierrellä myös omassa rauhassa? Kiinnostaa myös Schindlerin tehdas. Ehtiikö yhdessä päivässä katsastamaan tehtaan ja keskitysleirin vai pitääkö varata enemmän aikaa?
Vinkkejä otetaan vastaan!
En muista mikä firma oli kyseessä, mutta netin kautta varasin etukäteen kokopäiväretken johon sisältyi käynti Auschwitziin/Birkenaussa ja suolakaivoksilla. Tilataksin kokoinen auto haki hotellilta ja opastukset sisältyivät hintaan. Todella onnistunut reissu. Kannattaa katsoa Tripadvisorista. Meillä oli varattuna viikon omatoimimatka Krakovaan ja sitä kautta hotelli joten siitä puolesta en osaa sanoa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Dachaussa olen käynyt, siitä kommentteja moneltakin. Myös Bergen-belsenissä olen käynyt. Se oli lähinnä isoja viherkumpuja joissa luki tässä lepää 5000 juutalaista tai tässä lepää 3000 juutalaista... Kamalaa ja vaikuttavaa. Museossa valtavasti lisää tietoa ja asuja yms.
Kannattaa käydä jos tilaisuus tulee. Herättää ajatuksia.
Samoissa paikoissa käynyt ja ihan samat ajatukset/kokemukset. Bergen-Belsenissä taisi olla vielä venäläisillekin pari kumpua.
Mutta missä ne miljoonat luut ovat?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku ovatko krematoriot osittain säilyneet vai ovatko kaikki tuhoutuneet/tuhottu?
Auswitzch-Birkenaun krematorio on tuhottu natsien toimesta ja jäljellä rauniot. Ruumiita tosin poltettiin krematorioiden takana olevassa metsässäkin. Auswitzchissä on nähtävillä kaksi uunia, kaasukammion yhteydessä, joita ei oltu tuhottu.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Dachaun_keskitysleiri