Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä tai joku tuntemasi käynyt keskitysleirillä?

Vierailija
14.05.2017 |

Niillehän järjestetään näitä turistiretkiä, minua kiinnostaisi joskus käydä koska 30-40-lukujen historia kiinnostaa. Kellään käytännön kokemusta onko käymisen arvoinen paikka ja mitä siellä pääsee mahdollisesti näkemään?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitteilla on viikonloppumatka (pe-su) Krakovaan ja tarkoitus olisi käydä Auschwitz-Birkenaussa. Missä suosittelette yöpymistä, mikä on hintataso ja minkä yrityksen/mille opastetulle kierrokselle suosittelette menemään? Mitä siellä kierroksella tapahtuu ja saako kierrellä myös omassa rauhassa? Kiinnostaa myös Schindlerin tehdas. Ehtiikö yhdessä päivässä katsastamaan tehtaan ja keskitysleirin vai pitääkö varata enemmän aikaa? 

Vinkkejä otetaan vastaan!

Suosittelen varaamaan yhden päivän Auswitziin, koska opastettu kierros kestää n.7-8 tuntia. Päivän aikana tulee paljon kävelyä. Kierros museoalueella kestää 2-2,5 tuntia, mutta aika rivakkaa tahtia opas silti ryhmää kuljettaa. Emme ainakaan opastetulla saaneet erota ryhmästä vaan sen mukana kuljettiin. Kuvia ehtii napsia kyllä, mutta millekään syvälliselle dokumenttien/tekstien lukemiselle ei jäänyt juuri aikaa. Minusta olisi kiva ollut lueskella jotain tauluja, mutta jos jäit viimeiksi niin jo toinen opas ja ryhmä oli tulossa ja samalla oman oppaan lähettimen kantama heikkeni joten oli pakko pysytellä ryhmässä jos halusi kuulla

oppaan juttuja..Auswitzin museoalueelle ei saanut viedä isoja käsilaukkuja, turvatarkastus ennen kierrosta. Piti olla max n. hieman reilu A4:n kokoinen joten kannataa varautua.

Hinta oli siinä n. 50€ muistaakseni. Me tilattiin suoraan hotellilta, mutta siellä on useassakin paikassa toimistoja, jotka myyvät matkoja.

Vierailija
62/91 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään tuttavani isoäiti kävi kuulemma keskitysleirillä. Ei ollut kovin kiva reissu. Ei voi suositella. Tämä isoäiti on kuollut jo ajat sitten enkä itse ole tavannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Dachaussa ja Bergen Belsenissä.

Vierailija
64/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan leirien henkilökuntaakin käynyt muistelemassa?

Vierailija
65/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan menisi vapaaehtoisesti moiseen paikkaan. Miksi menisin? Julmuuksien muistelu ei ole mielestäni kiinnostavaa, vaan epämiellyttävää ja surullista.

Vierailija
66/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Auschwitsissä. Jokaiselle tekisi hyvää käydä. Isotkaan asiat ei välttämättä tunnu enää niin merkittäviltä ja pienet häviää kokonaan.

Ihmisen elämällä ei ole ollut siinä myllyssä mitään arvoa. Hyvin pysäyttävää. 

Vierailija
67/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikalliset persut kävivät opintomatkalla ja erityisesti niiden rakennustoimikunta kopioimassa arkkitehtuuria.

Vierailija
68/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dachaussa olen käynyt. Ei siellä turistikierrosta ollut, vain tekstejä seinillä.

Kyllä se kaasukammio oli ravisuttava paikka. Mutta aiellä ei ollut niitä tavarakuormia kuten auswitchissä.

Kaasukammio kyllä varsinkin kiinnostaisi. Myös ne vanhat puiset parakit joissa vangit nukkuivat. Kuvissa olen tietysti nähnyt mutta eihän se ole mitään paikan päällä olemiseen verrattuna.

-ap

Muistaakseni puiset parakit ja asuintilat poltettiin, kun niissä oli tautipesäkkeitä ja kaikenlaisia syöpäläisiä. Eli jos on parakkeja, ne on rakennettu jälkikäteen rekonstruktioksi. Auschwitz oli kyllä järkyttävä.

Vierailija
69/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Auschwitzissa.

Vierailija
70/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Buchenwaldissa. Koskettava ja hyvin surullinen kokemus. Jäi mieleen. Suosittelen, jos mahdollisuus joskus on käydä.

Vierailija
71/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitteilla on viikonloppumatka (pe-su) Krakovaan ja tarkoitus olisi käydä Auschwitz-Birkenaussa. Missä suosittelette yöpymistä, mikä on hintataso ja minkä yrityksen/mille opastetulle kierrokselle suosittelette menemään? Mitä siellä kierroksella tapahtuu ja saako kierrellä myös omassa rauhassa? Kiinnostaa myös Schindlerin tehdas. Ehtiikö yhdessä päivässä katsastamaan tehtaan ja keskitysleirin vai pitääkö varata enemmän aikaa? 

Vinkkejä otetaan vastaan!

Krakovasta pääsee junalla oswiechimiin. Päivä riittää reissuun. Suosittelen, että teette birkenaun retken matkanne lopuksi, koska voi olla aika synkkä tunnelma loppulomalle, jos käytte siellä loman aluksi. Mutta suosittelen kyllä käyntiä.

Vierailija
72/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dachau ei ollut kuolemanleiri vaan työleiri kuten on jo todettu. Sieltä pääsi jopa jotkut takaisin kotiin suoritettuaan rangaistuksensa (olemattomasta rikoksesta). Dachau oli ensimmäisiä leirejä joten se toimi aluksi myös samaan tapaan kuin vankilat. Eikä saksalaiset vielä silloin uskaltaneet murhata väkeä niin avoimesti ja julmasti. 

Ajan kuluessa otteet raaistuivat sitten. 

Vierailija
73/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin Dachaussa niin portilla kävi vanha mies tuomassa kukan siihen portille. Ei varmaan enää tuo kukkia, ei ole enää kait elossa. 

Vierailija
74/91 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutuskaa myös juutalaisen revisionistin David Cole:n dokumentteihin, todella mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä.

Mä en tykkää juutalaisten dokumenteista. Ovat liuan paatoksellisia.

Vierailija
75/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Auschwitsissä. Jokaiselle tekisi hyvää käydä. Isotkaan asiat ei välttämättä tunnu enää niin merkittäviltä ja pienet häviää kokonaan.

Ihmisen elämällä ei ole ollut siinä myllyssä mitään arvoa. Hyvin pysäyttävää. 

Sama tunne kun käytiin.

Vierailija
76/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auschwitzissä kävin. Todella ahdistava paikka. Tuntui että se tuska ja kuolema on siellä pysyvästi.

Eikö tämän voisi avata, suomessakin olisi paljon asiakkaita tuonne sijoitettavaksi?

Vierailija
77/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin isä oli Auswitchissa vankina.

Vierailija
78/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auschwitzissä kävin. Todella ahdistava paikka. Tuntui että se tuska ja kuolema on siellä pysyvästi.

Tämän paikan sankarista tästä Mengelestä on tehty aika iloinen laulukin.

Vierailija
79/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt aikoja sitten Bergen-Belsenissä. Ei ollut kierrosta, katselimme itse. 

Vierailija
80/91 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dachaussa olen käynyt. Ei siellä turistikierrosta ollut, vain tekstejä seinillä.

Kyllä se kaasukammio oli ravisuttava paikka. Mutta aiellä ei ollut niitä tavarakuormia kuten auswitchissä.

Siisti paikka, kävin 80- luvulla. Siistillä tarkoitan että ei tavaraa eikä roskaa. Muutama rakennus, kuvia, tekstejä. Käymisen arvoinen paikka. Turistiaikaan en menisi, on ruuhkaa. Minulle mieleenpainuvin oli ne uunit.