Olen hyväkuntoinen lihava, kysymyksiä?
Lenkkeilen päivittäin 10-15km, toisinaan hölkkään, tammikuussa kolesteroli oli ihanteellinen, verenpaine myös. Teen fyysistä työtä, jossa jo askelia kertyy usein 10 000/työpäivä. Minulla on 20kg ylipainoa, 35 vuotias nainen.
Kysymyksiä?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lenkkeilet päivittäin 15 km miten painosi ei laske yhtään? 15 kilometria tuolla painolla niin hölkätessä kuluu monta sataa kaloria. Jos todella joka päivä teet tuollaisen lenkin on ihme jos paino ei putoa.
Laihtuminen on syömisistä kiinni.
En usko että lenkkeilet päivittäin 10-15 kilometriä tuollainen määrä lenkkeilyä kohottaa sen verran paljon kuntoa että rasva varmasti vähenee väkiselläkin ja saa todella paljon syödä pysyäkseen 20 kiloa ylipainoisena tuolla määrällä.
Ei välttämättä paljon, mutta määrätynlaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta pääsi röhönauru lukiessani tätä ketjua. Eikö joka ikinen ihminen, joka ei ole esim. vammautunut, kävele 10 km alle tuntiin?
Hyvän kunnon mitta tarkoittaa yleiskielessä kylläkin sitä, että on monilla eri standardeilla mitattuna keski-ikäisenä tai sitä nuorempana, hyvässä kunnossa. Esim. reisilihasvoima, kyky hölkätä ainakin 1-2km liiemmin hengästymättä, puristusvoima, keskivartalon lihakset ok kuosissa, ym.
Minäkään, hoikka fyysistä työtä tekevä ihminen, joka pyöräilen/hölkkään joka päivä hikisen lenkin täysillä 4-10km(juosten 4km 15min) ja vedän ylätaljaa treenaamatta oman painon lisäksi 20kg kertaa 10, en voi sanoa olevani hyväkuntoinen, koska viime aikoina en ole harjoittanut juurikaan esim. keskivartalon lihaksia ajan puutteen vuoksi.
Naurattaa nämä kaksoistandardit. Vähän realismia kehiin. Hyväkuntoinen olisit 80-vuotiaaksi.
En tunne yhtään ihmistä, joka kävelisi 10km alle tuntiin. Suomen ennätys 10km kävelyssä on reilut 40 minuuttia, joten siitäkin voi päätellä, että kyllä aika kova kunto saa olla, jos alle tuntiin kävelet 10km.
Naisten maailmanennätys 10km kävelyssä on 41 ja risat minuuttia. Että kyllä nyt on aika paksut puheet tällä palstalla, hohhoijjaa.
Lopettakaa nyt se trollaaminen ja ap:n piinaaminen jo :D On hyvä jos pääse edes juosten siihen alle tuntiin/10km, kävellen siihen pystyy kyllä aniharva, eikä yksikään peruslenkkeilijä ikinä.
Voi Jeesus mitä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta pääsi röhönauru lukiessani tätä ketjua. Eikö joka ikinen ihminen, joka ei ole esim. vammautunut, kävele 10 km alle tuntiin?
Hyvän kunnon mitta tarkoittaa yleiskielessä kylläkin sitä, että on monilla eri standardeilla mitattuna keski-ikäisenä tai sitä nuorempana, hyvässä kunnossa. Esim. reisilihasvoima, kyky hölkätä ainakin 1-2km liiemmin hengästymättä, puristusvoima, keskivartalon lihakset ok kuosissa, ym.
Minäkään, hoikka fyysistä työtä tekevä ihminen, joka pyöräilen/hölkkään joka päivä hikisen lenkin täysillä 4-10km(juosten 4km 15min) ja vedän ylätaljaa treenaamatta oman painon lisäksi 20kg kertaa 10, en voi sanoa olevani hyväkuntoinen, koska viime aikoina en ole harjoittanut juurikaan esim. keskivartalon lihaksia ajan puutteen vuoksi.
Naurattaa nämä kaksoistandardit. Vähän realismia kehiin. Hyväkuntoinen olisit 80-vuotiaaksi.
En tunne yhtään ihmistä, joka kävelisi 10km alle tuntiin. Suomen ennätys 10km kävelyssä on reilut 40 minuuttia, joten siitäkin voi päätellä, että kyllä aika kova kunto saa olla, jos alle tuntiin kävelet 10km.
Naisten maailmanennätys 10km kävelyssä on 41 ja risat minuuttia. Että kyllä nyt on aika paksut puheet tällä palstalla, hohhoijjaa.
No näihin liikuntaketjuihin tulee aina trollailemaan kaikenlaiset sohvaperunat, joilla ei ole mitään käsitystä millainen on realistinen saavutus missäkin lajissa.
Mulla ei ainakaan edes syke nouse kävellessä, vaikka kuinka reippaasti kävelisin. Töissäkin kävelen IHAN koko ajan ja kiireellä. Enkä varmasti ole ns. hyväkuntoinen. Mikä hyvän kunnon mitta se kävely mukamas on? Eihän se vaadi ihan mitään. Eri asia olisi esim. tehdä tallitöitä tuo pari tuntia...
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan edes syke nouse kävellessä, vaikka kuinka reippaasti kävelisin. Töissäkin kävelen IHAN koko ajan ja kiireellä. Enkä varmasti ole ns. hyväkuntoinen. Mikä hyvän kunnon mitta se kävely mukamas on? Eihän se vaadi ihan mitään. Eri asia olisi esim. tehdä tallitöitä tuo pari tuntia...
Heinätöitä pystyn tekemään tuntitolkulla, kovassa paahteessa lasketaanko se? :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Syöt kuitenkin siten, että painosi pysyy ylhäällä.
Mun pappa eli 90-vuotiaaksi, mettällä kävi ihan viimeisiin vuosiin asti. Kuntosalilla ei koskaan käynyt, eikä harrastanu juoksua. Kyllä se pitkäkestoinen matalasykkeinen liikunta on erittäin terveellistä, ei kaikkien tarvitse urheilla niin että olisivat urheilijamittakaavassa "hyväkuntoisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Syöt kuitenkin siten, että painosi pysyy ylhäällä.
No ei niitä heinätöitä nyt ole kuin kerran vuodessa, en asu maalla, saatan autella syksyllä eräitä joilla on hevosia ja lehmiä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti nyt tuli olo, että turhaan minä niitä pitkiä lenkkejä teen. Ja niin ylpeä olen ollut liikkumisestani.
Toivottavasti teillä on nyt hyvä mieli :(
Totta kai sinä saat olla ylpeä liikkumisistasi ja pitkistä kävelylenkeistäsi, mutta ei ne sinua vielä hyväkuntoiseksi tee. Ei, vaikka on ylipainoa. Kyllä esimerkiksi puolimaraton pitäisi mennä alle 2 h / cooper 2600, jotta jonkinlaisessa kunnossa voisit sanoa olevasi -ylipainolla tai ilman- Painokin on yksi osa kuntoisuutta.
Noniin, eilen kävin 10km lenkin ja yritin hoputella koiria normaalia enemmän eteenpäin, pääsin aikaa 1h 43min.
Huomautan kuitenkin, että edelleen muutaman kerran jouduin pysähtymään tienylitysten ja koirien kakkaamisten takia. Lisäksi matkasta oli reilut 2km mutaisia metsäpolkuja joilla sai vähän asetella askeltaan ja osittain kuntopolku oli vielä jäänpeitossa, ettei voinut pitää täyttä vauhtia yllä, kun jalat lipsui.
Onko nyt todistettu hyvä kuntoni sille, jonka mielestä pitää 1,5h kävellä 10km, vai pitääkö se käydä kävelemässä jossai tasaisella juoksuradalla ilman koiria ja ilman ylimääräisiä esteitä ja hidasteita? :)
http://yle.fi/uutiset/3-9600879 Paljonko on tuloksesi ap? Jos ranteisiin ottaa niin punnerra rystysiltä.
Tämä kiinnostaisi minua todella, mielestäni hyväkuntoisuuteen vaaditaan muutakin kuin se että jaksaa kävellä ja tuo testi on kätevä mittari. Kiinnostaa voiko huomattavasti ylipainoinen oikeasti olla hyväkuntoinen vai onko se normaalipainoisten etuoikeus.
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-9600879 Paljonko on tuloksesi ap? Jos ranteisiin ottaa niin punnerra rystysiltä.
Tämä kiinnostaisi minua todella, mielestäni hyväkuntoisuuteen vaaditaan muutakin kuin se että jaksaa kävellä ja tuo testi on kätevä mittari. Kiinnostaa voiko huomattavasti ylipainoinen oikeasti olla hyväkuntoinen vai onko se normaalipainoisten etuoikeus.
Ei onnistu ranteen takia rystysilläkään.
-ap
Pelkkä liikunta ei riitä, vaikka se tietysti joten kuten poistaa ylipainon aiheuttamia riskiä sairauksiin yms.
Joskus aikoinaan luin ruotsalaistutkimuksen, jonka mukaan jopa huonossa kunnossa oleva normaalipainoinenkin elää hyväkuntoista lihavaa pidempään. Toki tutkimus otti huomioon, että hyvässä kunnossa oleva lihava saa enemmän elinaikaa kuin huonossa kunnossa oleva lihava, mutta silti elinaika on edellä mainitullakin pidempi verrattuna huonokuntoiseen normaalipainoiseen.
Tutkimuksen mukaan normaalipainolla voit välttää ylipainon aiheuttamat riskit, mikä nähdään vielä pahempana terveysriskinä kuin vähäinen liikunta.
En usko että lenkkeilet päivittäin 10-15 kilometriä tuollainen määrä lenkkeilyä kohottaa sen verran paljon kuntoa että rasva varmasti vähenee väkiselläkin ja saa todella paljon syödä pysyäkseen 20 kiloa ylipainoisena tuolla määrällä.