Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi nauroi minulle, että on kerran nähnyt mieheni (poikansa) itkevän

Vierailija
09.05.2017 |

Anoppi rupesi muutaman viinilasin jälkeen tarinoimaan menneisyydestä. Ollaan hyviä ystäviä tämän anopin kanssa, ja meillä on läheiset välit, ja siksi usein istutuaan kahdestaan puhumassa kaikesta mahdollisesta. Samaten nyt lauantaina. Mies oli harrastuksessa, ja poikkesin anopin luona kahvilla. Hän oli ottanut pari lasia viiniä, ja rupesi kertomaan miehen menneisyydestä muistojaan. Kertoipa sitten tilanteesta vuosien takaa, jossa oli nähnyt mieheni eli poikansa olleen niin surullinen että hän oli ruvennut itkemään. Anoppi kertoi tätä vähän kuin suurena salaisuutena ja pikkaisen nauraen. Hänen mielestään miehen itku oli äärimmäisen harvinainen ja vähän huvittava asia. Mitäs tästä pitäisi oikein ajatella? En ole itse koskaan nähnyt mieheni itkevän, tosin elämässämme ei ole sattunut mitään niin erityistä, että olisi odottanut hänen itkevän. En ole siksi ajatellut koko asiaa ennen. Mutta onkohan nyt niin, että mies onkin saanut kasvatuksen, että mies ei itke ja itkeville nauretaan? Itse välillä itken, ja mies ei tunnu kestävän sitä, yrittää vältellä minua silloin vetäytymällä vaikka kirjan ääreen.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali suomalainen tunnekylmä vahvuuteen sairastunut haahka.

Vierailija
2/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät tosiaankaan itke, edes suuressa surussa. Jos anoppisi ei itse itke, olettaa toki että mies on perinyt sen häneltä, koska mies ei ole näyttänyt tätä puolta itsestään kuin kerran. Kuten itsekin sanoit miestäsi toisen itkeminen lähinnä hämmentää. Useat kai pillahtavat itsekin itkuun. Millainen itkijä sinä olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse siis sitä mieltä, että mieskin saa vaikka vollottaa jos tuntuu siltä. Ja että on ihan normaalia että naiset itkee pienistä suruista ja pienistä iloista. Olen perheestä, jossa kaikki on itkenyt ihan avoimesti. Ja olen ihmetellyt mieheni vetäytyvää olemusta kun itken. Ap.

Vierailija
4/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät tosiaankaan itke, edes suuressa surussa. Jos anoppisi ei itse itke, olettaa toki että mies on perinyt sen häneltä, koska mies ei ole näyttänyt tätä puolta itsestään kuin kerran. Kuten itsekin sanoit miestäsi toisen itkeminen lähinnä hämmentää. Useat kai pillahtavat itsekin itkuun. Millainen itkijä sinä olet?

Minun mielestä siis on ihan tavallista itkeä ja näyttää itkevänsä. Minä itken parin kuukauden välein jos on paha olo. Ap.

Vierailija
5/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkijöitä nyt kukaan kestä.

Vierailija
6/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen siis sitä, että miksi anoppi nauroi sille että kerran näki poikansa itkevän. Mitä huvittavaa on itkemisessä? Ap.

Vierailija
7/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä siis on ihan tavallista itkeä ja näyttää itkevänsä. Minä itken parin kuukauden välein jos on paha olo. Ap.

Anoppisi ja miehesi mielestä ilmeiseti ei ole tavallista itkeä, mutta se ei tee heistä tunnekylmiä, kuten joku ehdotti.

Mä itse en edes muista koska itkin viimeksi, ehkä silloin kun isäni kuoli ja siitä on kohta 10 vuotta.

Vierailija
8/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppisi ja miehesi mielestä ilmeiseti ei ole tavallista itkeä, mutta se ei tee heistä tunnekylmiä, kuten joku ehdotti.

Mä itse en edes muista koska itkin viimeksi, ehkä silloin kun isäni kuoli ja siitä on kohta 10 vuotta.

Itku on tavallaan "heikkous", tai heikkouden näyttämistä. Eikö kenenkään mielestä ole outoa, että anoppi nauroi sille että poikansa kerran näytti heikkoutensa? Ap.

Vierailija
9/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa hyvinkin olla kotikasvatuksesta kyse. Toinen vanhemmistani on juuri sellainen, että vain innostuu kun näkee että jollain perheessä menee huonosti. Siihen päälle koulukiusaaminen niin olen tottunut siihen ettei tunteita saa näyttää, hyvä jos läheisimmille ystäville kehtaa näyttää. Toki yritän lohduttaa mutta saatan näyttää ulkoapäin kylmältä, vaikka itken sisältä. Ne harvat kerrat kun olen itkenyt ovat toiselle vanhemmalle, joka kuuntelee ja ystävät jotka ovat saaneet minut vastoinkäymisissä hyvälle päälle.

Vierailija
10/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kamalaa, jos pilkataan (sitähän nauru on), kun toinen itkee. Oli itkijä kuka vain. Uskon kyllä, että pojille ja miehille itkeminen on todella paha paikka.

Olen kohdannut moniakin  itkeviä miehiä. Surussa. Yksi nuori mies itki kun pomo hakkui pahasti: häntä olisin halunnut halata, mutta se ei nyt oikein käynyt päinsä (minä vahempi naiskollega). Itkeviä naisia/tyttöjä olen kohdannut paljonkin työelämässä - usein on aika rankkoja noi työjututkin.

Vierailija
11/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itku on tavallaan "heikkous", tai heikkouden näyttämistä. Eikö kenenkään mielestä ole outoa, että anoppi nauroi sille että poikansa kerran näytti heikkoutensa? Ap.

Naurullakin voi näyttää niin monia tunteita. Jotkut jopa nauravat hautajaisissa. Vain anoppisi osaa vastata tähän kysymykseen mitä hän ajatteli.

Vierailija
12/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä - minusta hirvittävän surullista. Kasvatetaan, että ei saisi olla niitä tunteita.

Vierailija
13/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siis tuntui, että anoppi juoruili minulle vähän ilkeämielisesti poikansa vioista. (Itkeminen siis ilmeisesti on vika anopin mielestä). Tuli outo olo kuunnella sitä. En tiedä mitä kommenttia hän minulta sitten odotti, mutta vaihdoin puheenaihetta. Ap.

Vierailija
14/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman tunnekylmä reaktio itkuun on ollut sairas ja raju. Miehesi on saattanut kokea trauman tapahtuneesta ja siksi hän on tukahduttanut omien tunteidensa näkyvän esiintulon. Hän on oppinut siihen. Siinäpä sinulle anopin kasvattamisprosessi.

Vierailija
15/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menee aina vaikeaksi, kun mulla tulee suru puseroon, ei oikein osaa lohduttaa, jälkikäteen kyllä halaa mutta akuutissa vaiheessa ei edes yritä sanoa mitään lohduttavaa.. Meillä kotona otettiin aina syliin ja sanottiin, että nyt vain tuntuu pahalta, huomenna jo parempi ja annettiin muita näkökulmia. Välillä on aika raskasta surra yksin, kun toinen mm. selaa puhelinta vieressä... Anoppi on samanlainen, sanoo usein ilkeästi ja naureskelee kun tuohdun tai suutun hänen sanoistaan. Monta itkua niistäkin tullut, mutta mies ei voi äidistään pahaa sanoa.. Ihmeellinen kulttuuri, itse aion kyllä olla läsnä, kun mahdollisilla lapsillani on joskus vaikeaa!

Vierailija
16/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen mies sinulla jos vain kerran itkenyt. Ei ole ilmeisesti itkenyt vauvana eikä myöhemminkään lapsuusaikanaan.

Sinulla on harvinaisuus kotonasi.

Minä olen nähnyt isäni itkevän, tyttäreni avomiehen itkevän.

On toki niin että monet ovat kasvattu niin ettei aikuinen mies itke ja jos itkee on akkamaista.

Vierailija
17/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä itken myös herkästi. Toisaalta myös mm. useita läheisiä kuollut. Monet kyllä pelkäävät kauheasti itkevää ihmistä. Menevät ihan lukkoon. Eihän se nyt vaarallista ole mitenkään päin?  Olen tosiaan myös noita itkeviä miehiä kohdannut useitakin.

P. S. Pohjalaisia ollaan - itketään silti ja halataankin.  ;-)

Vierailija
18/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopissasi näyttäisi olevan samoja piirteitä kuin edesmenneessä äidissäni, joka ei sietänyt heikkoutta. Itku jos mikä edusti hänelle äärimmäistä heikkoutta ja se herätti hänessä raivon. Hän ei osannut käsitellä heikkoutta ja peitti sen raivoon. Sinun anoppisi peittää sen naurahteluun. Ne viinilasilliset eivät olleet paikallaan. Minä tuntisin ainakin itseni hyvin vaivautuneeksi, jos anoppi alkaisi avautua vanhoista asioista ja naureskella niille. 

Vierailija
19/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkijöitä nyt kukaan kestä.

Vain heikot ihmiset pelkää itkevää ihmistä tai nauraa itkevälle ihmiselle! Vahva ihminen uskaltaa halata ja lohduttaa itkevää ja osaa pitää naamansa peruslukemilla.

Vierailija
20/29 |
09.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopissasi näyttäisi olevan samoja piirteitä kuin edesmenneessä äidissäni, joka ei sietänyt heikkoutta. Itku jos mikä edusti hänelle äärimmäistä heikkoutta ja se herätti hänessä raivon. Hän ei osannut käsitellä heikkoutta ja peitti sen raivoon. Sinun anoppisi peittää sen naurahteluun. Ne viinilasilliset eivät olleet paikallaan. Minä tuntisin ainakin itseni hyvin vaivautuneeksi, jos anoppi alkaisi avautua vanhoista asioista ja naureskella niille. 

Tunsinkin oloni vaivautuneeksi. Vaihdoin puheenaihetta, koska anopin kanssa en viitsi väitellä jos hän on ottanut lasin viiniä. Jos kyseessä olisi ollut joku muu niin olisin sanonut suoraan, että minä arvostan sitä että mies uskaltaa itkeä. 

Ollaan oltu siis miehen kanssa yhdessä neljä vuotta. Molempien elämä on ollut helppoa ja iloista nämä neljä vuotta. Ei menetyksiä, ei työttömyyttä, ei rahahuolia, ei erityisiä ongelmia, ei sairastumisia tai muutakaan. Eli ei olla kohdattu yhdessä isoja vaikeuksia. Anoppi saa puolestani olla sellainen kuin on, mutta rupesin miettimään, että millainen mieheni mahtaa olla, jos tulee joku iso menetys vaikka. Jos hänelle on naurettu kun hän itkee. 

Ap.