Nyt on asiallinen työttömän kirjoitus HS:n mielipidepalstalla
"Miksi siitä nousee meteli, että työttömät pannaan tekemään hakemuksia? Työtön saa valtavan tuntipalkan hakemusrumbasta"
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005200705.html
Kyllä! Täyttä asiaa! Ei todellakaan voi olla työttömälle liikaa lähettää yksi hakemus viikossa. Tuntipalkkahan on todellakin tuollaiseen työpanokseen nähden valtavan suuri. Mutta tätähän ei suurin osa työttömistä näytä ymmärtävän ollenkaan.
Ymmärtäkää jo. Työttömyysetuudet ovat VASTIKKEELLISIA!! Se tarkoittaa silloin sitä, että niitä ei makseta siitä, että makaa ahteri pitkällä sohvalla tekemättä mitään, vaan työttömyysetuuksia saadakseen on myös tehtävä toimenpiteitä, jotka edistävät omia työllistymismahdollisuuksia. Lisäksi työttömyysetuudet, kuten monet muutkin sosiaalietuudet, on tarkoitettu VÄLIAIKAISEEN käyttöön, ei pysyvään käyttöön.
Kommentit (156)
Kertoo aika paljon tuon työttömän itsensä asenteesta, jos tämän laskuopin mukaan työttömät eivät tällä hetkellä tee mitään työllistymisensä eteen, ja uudessa mallissakin ainoa heidän tekemänsä asia olisi tuo yksi hakemus viikossa.
Uudistuksessa pelätään käytännössä kahta asiaa: jos se lisää hakemusten määrää, niin yritykset eivät enää ilmoita avoimista työpaikoista missään ja kun raportointi pitää tehdä työkkäriin, niin miten raporteille tehdään niin selkeät säännöt, ettei kukaan saa karenssia vääränlaisesta raportista tai hakemuksesta?
Kenenkään työllistymistä uudistus ei paranna, mutta voi pahentaa kokonaistilannetta paljonkin. Toisaalta eipä nyt enää perusteluissa ole puhuttukaan työllistymisestä tai huoltosuhteen kehittymisestä parempaan suuntaan, vaan ainoastaan siitä, että "laitetaan työttömät tekemään jotain."
Lisäksi tämä uudistus kätevästi peittää sen isomman jutun, että työttömiltä aletaan leikata jo ensi vuoden alusta vähintään 30 euroa kuukaudessa pois, jos he eivät ole töissä.
Ja mikään näistä ei lisää avoimien työpaikkojen määrää.
Vuokrafirmoissa työskentelevät on statukseltaan työttömiä. Täyttää siis joka kuu sen työtön työtön työssä8 työssä8 työtön lapun, ja muut paperiasiat, esim asumistuen tarkistusta haettava jatkuvasti, työtunnit vaihtelee kuukausittain, ja tsiisus jos saat väärin perustein sitä tukea. Kyllä mä voin vielä niitä vitun työhakemuksiakin lähetellä, on tuota hakemusta ja selvitystä niin monta jo nytkin, jota täytyy työpäivän jälkeen lähetellä. Siis samat asiat ilmotan miljoonalla eri paperilla samalle luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Eilen esitellyn aktiivimallin mukaan työttömän pitäisi jatkossa täyttää aktiivisuusehto työttömyysturvansa säilyttämiseksi.
Työllisyystyöryhmän vetäjä, valtiosihteeri Martti Hetemäki on kertonut, että uudistuksessa ei ole kyse säästöistä, vaan työttömien aktivoimisesta työttömyyden aikana.
Mainos (uutinen jatkuu alla)
Jotta aktiivisuusehto täyttyisi, työttömän tulisi tehdä töitä vähintään 18 tuntia kolmen kuukauden tarkastelujaksolla. Tunnit pitäisi kerryttää joko yhden viikon aikana tai pätkissä neljän viikon aikana. Ehdon voi täyttää myös osallistumalla viiden päivän ajan työllisyyttä edistäviin palveluihin.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tama-ehto-tyottoman-pitaa-t…
Vieläkö tuokin siihen hakemusrumban päälle tulee? On hallitus ollut aika hyshys nyt siitä.
Olen te-toimissa töissä ja en ymmärrä kuinka nämä työllisyyttä edistävät palvelut muka ehditään järjestää... Kun töitä ei ole, niin työttömät varmasti sitten haluavat näihin työllistymistä edistäviin palveluihin. Niiden ostaminen ja järjestäminen tulee älyttömän kalliiksi... No, ehkä osa työttöistä sitten työllistyy niitä tarjoaviin firmoihin. Eli työnhakukursseja, työhönvalmennusta, ammatinvalinnanohjausta, työkokeiluja, kuntouttavaa työtoimintaa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan niitä hakemuksia laittaa, mä ainakin aion hakea jotain sillanrakennusinsinöörin paikkaa, ja vaikkapa jonkun, ihanminkävaankaupungin kaupunginarkkitehdiksi. Ei oo vaaraa että tulis valituksi.
Jollain syrjäseuduilla asuvallehan se tulee tuollaista olemaan, jos oman työssäkäyntialueen sisällä ei ole vapaana ainoatakaan oman alan työpaikkaa. Varmaan vähän nyppii niitäkin jotka noita hakemuksia sitten seuloo.
Kun syrjäseudulla ei ole jonkin tietyn alan paikkoja olemassakaan, pitää vaihtaa seutua tai alaa. Eihän kai kukaan voi odottaa, että joku taikoo hänelle niitä sen alan työpaikkoja sinne missä nyt sattuukaan olemaan.
Jos asut vaikka jossain Kajaanissa ja oot vaikka ollut pitkään työttömänä niin aika ankeeta on muuttaa vaikka stadiin kun asumiskustannukset nousee nelinkertaisiksi, varsinkin jos ei vielä ole sitä työpaikkaa siellä. Ja kai tossa on perheellisille ainakin aika monta ongelmaa? Jotenkin käsittämätöntä että TYÖstä on tullu joku pyhä lehmä jonka pitää ajaa kaiken muun ohi - elämänlaadun yleensä, perheen, parisuhteen...
Työttömiä on Suomessa tällä hetkellä 300 000 molemmin puolin, laskentatavasta riippuen. Avoimia työpaikkoja te-keskuksen sivuilla oli tänään 17 794. Kerrotko siis mulle, ap, että millä matematiikalla sä saat lopputulemaksi sen, että jos 300 000 työtöntä lähettää viikoittain työhakemuksia, niin he lopulta kaikki saavat itselleen työpaikan tästä n.18 000 työpaikan määrästä. Millä yhtälöllä tällainen on mahdollista? Ehkäpä jollakin viisi leipää ja kaksi kalaa-tyyppisellä ratkaisulla? No ei siinä, joitain ylimaallisia voimia tässä tarvitaankin...
(tosin, onhan se nyt selvää, ettei hallituksen uudistukset nyt tähtääkään minkään työllistymisen ratkaisemiseksi, kunhan näennäisesti tehdään jotakin ja samalla kääräistään muutamat näppärät karenssit työttömyyslukujen kaunistelemiseksi)
Kuten joku ehdottikin niin mielestäni myös työnantajapuolen pitää tehdä kattava selvitys, miksi piilottelee työpaikkoja. Näitä piilotyöpaikkoja on kuulemma todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jäisin työttömäksi, voisin kyllä hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa, sillä koulutuksellani se on mahdollista. Asun myös Helsingissä, jossa työtarjouksia on suhteessa paljon. Pienellä paikkakunnalla asuvalla tilanne voi olla toinen.
Se mikä minua pelottaa, on te-toimiston virkailijan aivan valta määritellä, onko työtön toiminut oikein vai ei. Karenssi tulee, jos työtön on ymmärtänyt jonkin asian väärin, tai joskus jopa jos häntä on neuvottu toimimaan väärin. Vielä pelottavampaa on, että näistä te-toimiston karenssipäätöksistä ei voi valittaa.
Yksittäisellä virkailijalla on aivan liikaa valtaa määritellä työttömän elämää koskevia ratkaisuja. Tämän koen kohtuuttomana.
Totta. Tämä on todella pelottava asia. Kohtuuton useimmiten lisäksi.
Ja koska te-toimiston virkailijat on vähennetty minimiin ja aiotaan lakkauttaa koko pulju, ei näitä tulevaisuudessa valvo kukaan, vaan työnhakija ilmoittautuu sähköisesti ja lukee ohjeet ihan itse ja klikkailee sinne omiin tietoihinsa kerran viikossa, että on hakenut työtä ja tehnyt suunnitelmat yms. Ja jos ei hoida kaikkea oikein, kone napsauttaa häelle sen karenssin. Työttömien pitää olla lukutaitoisia ja osata toimis itsenäisesti ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voihan niitä hakemuksia laittaa, mä ainakin aion hakea jotain sillanrakennusinsinöörin paikkaa, ja vaikkapa jonkun, ihanminkävaankaupungin kaupunginarkkitehdiksi. Ei oo vaaraa että tulis valituksi.
Jollain syrjäseuduilla asuvallehan se tulee tuollaista olemaan, jos oman työssäkäyntialueen sisällä ei ole vapaana ainoatakaan oman alan työpaikkaa. Varmaan vähän nyppii niitäkin jotka noita hakemuksia sitten seuloo.
Kun syrjäseudulla ei ole jonkin tietyn alan paikkoja olemassakaan, pitää vaihtaa seutua tai alaa. Eihän kai kukaan voi odottaa, että joku taikoo hänelle niitä sen alan työpaikkoja sinne missä nyt sattuukaan olemaan.
-- - - - (Vastaus: )
Jos asut vaikka jossain Kajaanissa ja oot vaikka ollut pitkään työttömänä niin aika ankeeta on muuttaa vaikka stadiin kun asumiskustannukset nousee nelinkertaisiksi, varsinkin jos ei vielä ole sitä työpaikkaa siellä. Ja kai tossa on perheellisille ainakin aika monta ongelmaa? Jotenkin käsittämätöntä että TYÖstä on tullu joku pyhä lehmä jonka pitää ajaa kaiken muun ohi - elämänlaadun yleensä, perheen, parisuhteen...
Miten sitten esim. pääkaupunkiseudulla voi olla ainuttakaan työtöntä? Tällä logiikalla, että joku asuu niin syrjässä ja se vain on syy työttömyyteen? Hki jo n. 18 000 pitkäaikaistyötöntä, ja 42 000 kaikkineen.
.
Viesti 93
Hki tilastoa: Pitkäaikaistyöttömien osuus kaikista työttömistä oli 43 prosenttia ja lukumääräisesti heitä oli Helsingissä 17 800. Helmikuussa 2017 pitkäaikaistyöttömien määrä oli enää prosentin edellisvuotta korkeampi. - - Vuoden 2016 lopussa Helsingissä oli 41 700 työtöntä työnhakijaa. - - 12.3% työllisistä työttömiä, Hki.
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/HelsinkiV2/fi/kaupunki-ja-hallinto/tie...
Työpaikkoja Hki mol.fi sivuilla 3140, Uusimaa 6000 avointa työpaikkaa.
Kun julkinen liikennenkin on ja toimii, luulisi, että edes piäkaupunkiseudulla työpaikat ja työttömät kohtaisivat. Ei ole sitä 300 km lähimmälle bussipysäkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös tämä kuvasta hyvin miten valtiolla tehdään töitä. Työkkärissä ihmiset lähettävät työttömille töitä haettavaksi, työttömät kiltisti täyttävät hakemuksensa ja hakevat työtä. Molemmat osapuolet tekevät työtä, mutta mitään tulosta ei synny.
Yksityisellä sektorilla kaikilla taas on tulosvastuu, töitä ei tehdä tekemisen vuoksi. Koska firmalla on kasvolliset omistajat, joille tappiollinen tulos tekee hallaa.
Niinpä tulisi halvemmaksi pitää myös iso osa valtion työntekijöistä työttöminä, kun tulosta ei synny, tai eivät ole välttämättömiä.
Työkkärissä ole kovin monia työpaikkoja, joita voisi työnhakijoille osoittaa. Siksi yhteen paikkaa esitellään vaikka 6 eri hakijaa ja ne paikat kyllä täyttyvät. Eli tulos syntyy. Valtion säästökuurin vuoksi on viimeisen kymmenen vuoden aikana valtion työntekijöiden määrä pudotettu lähes puoleen. Aina huudellaan kuinka emme saa mitään aikaan, mutta auta armias kun olet itse vailla palvelua, esim. passin uusimista, verotoimiston palvelua tai haluat saada päätöksen työttömyysturvastasi, niin nousee kauhea haloo siitä että joudut odottamaan kaksi viikkoa tai jopa enemmänkin että sen palvelun saat.
Itse asiassa tänään yritin useammalta lähipaikkakunnalta varata aikaa kun tarvisin passin itselle ja kahdelle lapselle. Ei missään ollut kolmen viikon sisään aikaa. En ole silti valittanut, tarvii mennä sitten jonottelemaan numerolapun kanssa.
Olit ajoissa liikkllä, mutta arvaapa kuinka moni ei ole ja nostaa kamalan metelin huonosta palvelusta. Ja samainen henkilö on paasannut kuinka valtion virkamiehet on täysin turhia.
Osa-aikainen työntekijä ei ole käsittääkseni työtön, mutta mä saatan tehdä 160 tuntia kuussa vuokrafirman kautta, olen siis työtön. Työttömyyskorvausta en tietenkään saa, jos tunteja on paljon, mutta ne paperit on palautettava, karenssia en halua tietenkään, joku toinen kuukausi voi olla hiljaisempi. Ja kyllä, sain karenssin (3kk) kun en suostunut sovittuja työpäiviä perumaan työnhakukurssin takia. Ei ole työpäivä pätevä syy jäädä pois työnhakukurssilta, sairasloma on pätevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tästä samaa mieltä. Mielestäni ei olisi edes yhtään paha, vaikka työttömiltä vaadittais esimerkiksi SPR:n ystävätoimintaan tai vastaavaan osallistumista. Jotain, mistä ei kellekkään muulle maksettais palkkaa. Toisaalta se, että laitetaan tekemään hakemuksia johonkin ylilääkärin hommaan kampaajan koulutuksella on vähän typerää. Toisaalta aina löytyy esimerkiksi siivoushommia, joihin otetaan lähes kaikki halukkaat. En ymmärrä miten jollekin voi olla niin työlästä edes hakea sellaiseen hommaan.
Itse olen yliopisto-opiskelija ja en saanut omalta alalta töitä kesälle. Sen sijaan että jäisin kotiin makaamaan, hain töitä siivousfirmasta, kerhonohjaajan pestiä ja lisäksi osallistun vapaaehtoistoimintaan. Tiedän että tulevaisuudessa varmasti helpottaa työnsaantia kun edes jotain siellä cv:ssä on.
Mun mielestä on hieman kyseenalaista kun monet kysyvät, että miksi työttömiä pitää tällä tavalla kyykyttää, laittamalla tekemään työhakemuksia. Niin, onko se kyykyttämistä että yritetään edistää työllistymistä, vapaita työpaikkoja kun Suomessa on kuitenkin se 13 000 viime katsomalta. Niin kauan kuin näin paljon pestejä on auki niin turha kitistä siitä, että laitetaan hakemaan töitä. Joutuvathan opiskelijatkin suorittamaan tietyn verran opintoja saadakseen opintotuet. Miksei työttömillekin siis enemmän vaatimuksia, tasapuolisuuden turvaamiseksi.
Voi taivas! Niitä 13 000 avointa paikkaa on hakemassa 300 000 tuhatta työtöntä, kenties enemmänkin, kun kaikki tempputyöllistetyt lasketaan. Tällainen "uudistus" ei ole mitään muuta kuin kulissia. Todelliset toimenpiteet työllisyyden parantamiseksi ovat jotakin muuta... Vai ihanko oikeasti luulet, että hakemusten kirjoittaminen lisää avoimien paikkojen määrää?
No kerropa, mitä ovat ne todelliset toimenpiteet työllisyyden parantamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jäisin työttömäksi, voisin kyllä hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa, sillä koulutuksellani se on mahdollista. Asun myös Helsingissä, jossa työtarjouksia on suhteessa paljon. Pienellä paikkakunnalla asuvalla tilanne voi olla toinen.
Se mikä minua pelottaa, on te-toimiston virkailijan aivan valta määritellä, onko työtön toiminut oikein vai ei. Karenssi tulee, jos työtön on ymmärtänyt jonkin asian väärin, tai joskus jopa jos häntä on neuvottu toimimaan väärin. Vielä pelottavampaa on, että näistä te-toimiston karenssipäätöksistä ei voi valittaa.
Yksittäisellä virkailijalla on aivan liikaa valtaa määritellä työttömän elämää koskevia ratkaisuja. Tämän koen kohtuuttomana.
Totta. Tämä on todella pelottava asia. Kohtuuton useimmiten lisäksi.
Jep. Työkkärin täti käski käydä loppukuussa varaamassa ajan omalle työntekijälle, kertoi kaikilla sellaisen olevan. Loppukuusta n25:nen päivän aikoihin yritin aikaa varata. Kerrottiin että aika oli mennyt 2pv sitten. Kerroin kyllä minulle annetut ohjeet ja ettei uutta aikaa mulle käydessäni annettu, vaan tulin sitä nyt varaamaan. Virkailija päätti, että laiskuuttani/tyhmyyttäni en tullut varatulle ajalle, sen vuoksi nyt yritän valehdella ja uutta aikaa saada. Hukkaan työkkärin resursseja ja taatusti olen vain jättänyt ajalle tulematta, miksi sattuisin sattumalta varaamaan aikaa kun se on jo ollut, enkä esim ennen sitä. KUN VITTU KÄSKETTIIN LOPPUKUUSSA VARAAMAAN AIKA ITSE. Lopputulos: tokihan virkailija tietää paremmin kuinka asia on. Olin juuri jäänyt työttömäksi, sen myötä lienee minusta tullut aiempaa tyhmempi.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikainen työntekijä ei ole käsittääkseni työtön, mutta mä saatan tehdä 160 tuntia kuussa vuokrafirman kautta, olen siis työtön. Työttömyyskorvausta en tietenkään saa, jos tunteja on paljon, mutta ne paperit on palautettava, karenssia en halua tietenkään, joku toinen kuukausi voi olla hiljaisempi. Ja kyllä, sain karenssin (3kk) kun en suostunut sovittuja työpäiviä perumaan työnhakukurssin takia. Ei ole työpäivä pätevä syy jäädä pois työnhakukurssilta, sairasloma on pätevä syy.
TE-keskuksen yksittäisen työntekijän valta päättää näistä on pelottavaa. Koskaan päätökset eivät ole olleet objektiivisia; se on aina pärstäkerroin päätös. Ihmisen tekemä.
Yksi todella vaikea asia tässä on, että työkkäriin ei voi enää soittaa. Voit jättää soittopyynnön ja ne soittaa reilun viikon päästä. Työtön ei voi ennustaa viikon päähän työasioista: tietoa ei siis saa. Vaikka ei saa tietoa, voidaan nyt sitten rangaista karenssilla.
Kaikkea ei voi tietää ja kaikesta ei voi olla selvillä. Itse olisin halunnyt kysyä mm. saako rekrytilaisuuteen menosta matkakorvausta: 80 e junaliput olivat minulle liian kalliit juuri nyt kustantaa. Ok, oma vika, että en huomannut rekryä yli viikko sitten ja viimeperjantaina oli liian myöhäistä kysyä - rekry oli jo eilen. En sitten ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tästä samaa mieltä. Mielestäni ei olisi edes yhtään paha, vaikka työttömiltä vaadittais esimerkiksi SPR:n ystävätoimintaan tai vastaavaan osallistumista. Jotain, mistä ei kellekkään muulle maksettais palkkaa. Toisaalta se, että laitetaan tekemään hakemuksia johonkin ylilääkärin hommaan kampaajan koulutuksella on vähän typerää. Toisaalta aina löytyy esimerkiksi siivoushommia, joihin otetaan lähes kaikki halukkaat. En ymmärrä miten jollekin voi olla niin työlästä edes hakea sellaiseen hommaan.
Itse olen yliopisto-opiskelija ja en saanut omalta alalta töitä kesälle. Sen sijaan että jäisin kotiin makaamaan, hain töitä siivousfirmasta, kerhonohjaajan pestiä ja lisäksi osallistun vapaaehtoistoimintaan. Tiedän että tulevaisuudessa varmasti helpottaa työnsaantia kun edes jotain siellä cv:ssä on.
Mun mielestä on hieman kyseenalaista kun monet kysyvät, että miksi työttömiä pitää tällä tavalla kyykyttää, laittamalla tekemään työhakemuksia. Niin, onko se kyykyttämistä että yritetään edistää työllistymistä, vapaita työpaikkoja kun Suomessa on kuitenkin se 13 000 viime katsomalta. Niin kauan kuin näin paljon pestejä on auki niin turha kitistä siitä, että laitetaan hakemaan töitä. Joutuvathan opiskelijatkin suorittamaan tietyn verran opintoja saadakseen opintotuet. Miksei työttömillekin siis enemmän vaatimuksia, tasapuolisuuden turvaamiseksi.
Voi taivas! Niitä 13 000 avointa paikkaa on hakemassa 300 000 tuhatta työtöntä, kenties enemmänkin, kun kaikki tempputyöllistetyt lasketaan. Tällainen "uudistus" ei ole mitään muuta kuin kulissia. Todelliset toimenpiteet työllisyyden parantamiseksi ovat jotakin muuta... Vai ihanko oikeasti luulet, että hakemusten kirjoittaminen lisää avoimien paikkojen määrää?
No kerropa, mitä ovat ne todelliset toimenpiteet työllisyyden parantamiseksi?
Paljon hyödyllisempi olisi esimerkiksi se, että kakkoskämppä työn vuoksi olisi verovähennyskelpoinen. Nyt ei ole sinkuille. Sinkuilla olisi kyllä mahdollisuuksia tehdä pätkätöitä siellä ja täällä, mutta en on niin jumalattoman kalliita, että köyhänä minulla esim. ei ole niihin varaa. Niistä saatu raha ei kata edes kuluja. Kun ei saa asumisesta tai matkoista toiselle paikkakunnalle verovähennyksiä. Ja oikeasti: niistä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Enemmin voisi kysyä, miksei jokaista Suomen yrittäjää velvoiteta palkkaamaan yksi työtön. Sen sijaan että nöyryytetään työttömiä ja käsketään perustamaan yritys.
Ilouutinen! Uusi sovellutus - lataa heti kännykkääsi.
Työhakemusgeneraattorilla voi tehdä automaattisesti "tiettyjä työnhaun rutiinitehtäviä".
http://paatos.kapsi.fi/Tyohakemusgeneraattori.html
Lisätietoa: http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/generaattori-65103
Työhakemusgeneraattori on upea!!!!!
http://paatos.kapsi.fi/Tyohakemusgeneraattori.html
Olen kerännyt paljon hyödyllistä tietoa ja osaamista opettamisesta, ohjaamisesta, taiteista ja kulttuurista. . Olen työskennellyt menestyksekkäästi useissa näyttelykoordinaattorin (vt.) tehtävissä ja saavuttanut onnistuneesti minulle asetetut näyttelykoordinaattorin (vt.) tavoitteet. "I've paid my dues. Time after time. I've done my sentence. But committed no crime."
Haette kunnianhimoista, kielitaitoista, päämäärätietoista ja hyvät sosiaaliset taidot omaavaa tekijää opettajan tehtäviin. Uskon, että vahvuuteni ja kokemukseni olisivat suureksi eduksi tarjolla olevassa työtehtävässä.
Ette kadu, jos haastattelukutsu lähtee minulle! Yhteistyöterveisin Elastisen sanoin: "Mis sie tarviit hyvää miestä, täs on sulle sellanen."
Parhain terveisin,
xxx ssssssssss
Olen kirjoittanut tämän palstalle ennenkin, mutta laitanpa uudelleen. Suomalaiset työttömät ovat fiksua porukkaa. Kun he hakevat työpaikkaa, he lukevat ensin työpaikkailmoituksen ja miettivät, vastaako heidän koulutuksensa, työkokemuksensa ja osaamisensa haettavana olevaa paikkaa. Sen jälkeen he miettivät, millainen olisi hyvä työhakemus juuri tähän paikkaan. Suomalaista työtöntä hävettää laittaa työhakemusta sellaiseen työpaikkaan, josta he jo työpaikkailmoituksen luettuaan tietävät, että eivät tule saamaan. Eivät saa, koska heidän koulutuksensa, työkokemuksensa ja osaamisensa eivät vastaa haettavana olevaa paikkaa. Työkkäri velvoittaa jo nyt hakemaan tällaisiakin paikkoja. Työtön pelkää, että jos tähän yritykseen tulee myöhemmin sellainen työpaikka, joka vastaisi hänen koulutustaan, työkokemustaan ja osaamistaan, muistaako rekrytoija, että hän on yksi niistä typeristä lukutaidottomista hakijoista, jotka eivät edes ymmärrä, mitä osaavat tai työtehtävä edellyttää. Eivät osanneet lukea edes työpaikkailmoitusta vaan tuhlasivat sekä omaa että työnantajan aikaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, minkä alan yrittäjiä tällä palstalla kirjoittavat tuota uudistusta kovasti puolustavat ovat? Siis he, jotka palkkaavat yritystään siivoamaan mieluummin diplomi-insinöörin tai kemian tohtorin kuin laitoshuoltajan? Tai ravintolaansa tarjoilemaan mieluummin bussikuskin tai sähköasentajan kuin tarjoilijan? Ja miten pitkään he olettavat, että tuo henkilö pysyy työpaikassaan eikä koko ajan hae jotain koulutustaan vastaavaa työtä?
t. Työnantaja