Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt on asiallinen työttömän kirjoitus HS:n mielipidepalstalla

Vierailija
08.05.2017 |

"Miksi siitä nousee meteli, että työttömät pannaan tekemään hakemuksia? Työtön saa valtavan tuntipalkan hakemus­rumbasta"

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005200705.html

Kyllä! Täyttä asiaa! Ei todellakaan voi olla työttömälle liikaa lähettää yksi hakemus viikossa. Tuntipalkkahan on todellakin tuollaiseen työpanokseen nähden valtavan suuri. Mutta tätähän ei suurin osa työttömistä näytä ymmärtävän ollenkaan.

Ymmärtäkää jo. Työttömyysetuudet ovat VASTIKKEELLISIA!! Se tarkoittaa silloin sitä, että niitä ei makseta siitä, että makaa ahteri pitkällä sohvalla tekemättä mitään, vaan työttömyysetuuksia saadakseen on myös tehtävä toimenpiteitä, jotka edistävät omia työllistymismahdollisuuksia. Lisäksi työttömyysetuudet, kuten monet muutkin sosiaalietuudet, on tarkoitettu VÄLIAIKAISEEN käyttöön, ei pysyvään käyttöön.

Kommentit (156)

Vierailija
1/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyspäiväraha tai työmarkkinatuki on naurettava korvaus siitä, että on tullut syrjäytetyksi työelämästä. Minusta työttömälle pitäisi maksaa suunnilleen palkansaajien keskiansion verran. Eiköhän alkaisi työllistäminen kiinnostaa... 

Vierailija
2/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillinen kirjoitus olisi yhtä hyvin voitu julkaista AV-palstalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, on näinkin mutta itse työssä käyvänäkään en vain näe tuossa sen enempää järkeä kuin että sanottaisiin että piirrä joka viikko sarjakuva. Silläkin tienais varmaan oikeesti paremmin kuin tekemällä noita hakemuksia. Hakemusten tehtailu ei auta ketään.

Vierailija
4/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisin nimimerkki "EK"

Vierailija
5/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle ei makseta työttömyyskorvausta palkaksi siitä että työtön on työtön vaan työttömälle maksetaan työttömyyskorvausta siksi ettei työttömällä ole töitä ja työtön ei kuolisi nälkään etsiessään työtä. Pieni mutta kuitenkin merkittävä ero.

Eikö tuo entinen yrittäjä muka tajua että täysin turhan ja hyödyttömän järjestelmän kulut maksetaan verovaroista eli hänenkin yritykseltään peritään rahaa tuollaisen hyödyttömän järjestelmän maksamiseen. Tai ehkä tavoite on päästä valtiolle töihin joten kustannuksilla ei ole väliä koska joku muu kustantaa ne työnteollaan.

Vierailija
6/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyspäiväraha tai työmarkkinatuki on naurettava korvaus siitä, että on tullut syrjäytetyksi työelämästä. Minusta työttömälle pitäisi maksaa suunnilleen palkansaajien keskiansion verran. Eiköhän alkaisi työllistäminen kiinnostaa... 

Kuka sen maksaisi? No valtio tietenkin. Mutta kun kirjoitat, että työllistäminen alkaisi kiinnostaa, niin tarkoitatko että yksityinen työnantaja maksaisi työttömälle saman verran kuin työtä tekevälle? Tällainen vaatimus sopisi varmasti Vasemmistoliiton ohjelmaan.

Vierailija
7/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tästä samaa mieltä. Mielestäni ei olisi edes yhtään paha, vaikka työttömiltä vaadittais esimerkiksi SPR:n ystävätoimintaan tai vastaavaan osallistumista. Jotain, mistä ei kellekkään muulle maksettais palkkaa. Toisaalta se, että laitetaan tekemään hakemuksia johonkin ylilääkärin hommaan kampaajan koulutuksella on vähän typerää. Toisaalta aina löytyy esimerkiksi siivoushommia, joihin otetaan lähes kaikki halukkaat. En ymmärrä miten jollekin voi olla niin työlästä edes hakea sellaiseen hommaan. 

Itse olen yliopisto-opiskelija ja en saanut omalta alalta töitä kesälle. Sen sijaan että jäisin kotiin makaamaan, hain töitä siivousfirmasta, kerhonohjaajan pestiä ja lisäksi osallistun vapaaehtoistoimintaan. Tiedän että tulevaisuudessa varmasti helpottaa työnsaantia kun edes jotain siellä cv:ssä on. 

Mun mielestä on hieman kyseenalaista kun monet kysyvät, että miksi työttömiä pitää tällä tavalla kyykyttää, laittamalla tekemään työhakemuksia. Niin, onko se kyykyttämistä että yritetään edistää työllistymistä, vapaita työpaikkoja kun Suomessa on kuitenkin se 13 000 viime katsomalta. Niin kauan kuin näin paljon pestejä on auki niin turha kitistä siitä, että laitetaan hakemaan töitä. Joutuvathan opiskelijatkin suorittamaan tietyn verran opintoja saadakseen opintotuet. Miksei työttömillekin siis enemmän vaatimuksia, tasapuolisuuden turvaamiseksi.

Vierailija
8/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi verrata palkkaan, koska korvauksesta puuttuu eläkemaksut.

Vierailija
9/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on mahdollisesti myös se, että kun sadat tuhannet työttömät alkavat tehtailla hakemuksia paikkoihin, joihin he eivät sovi eivätkä halua, rekrytoijat saavat suuret määrät täysin turhia hakemuksia luettavakseen. Rekrytointityö vaikeutuu. Siitä voi hyvinkin seurata se, että yritykset ilmoittavat yhä vähemmän henkilöstötarpeistaan työvoimaviranomaisen kautta, ja pyrkivät hankkimaan tekijät muin keinoin.

Lisäksi tällainen turhien hakemusten kirjoituttaminen on vain huono keino pestä kätensä isosta ongelmasta. Pehmopääpoliitikoilla ei ole kanttia tehdä riittävän radikaaleja toimenpiteitä työllisyyden parantamiseksi, koska se koskettaisi koko kansaa ja aiheuttaisi alkuvaiheessa menetyksiä niille, joilla nyt pyyhkii hyvin.

Summa summarum: TE-viranomaiset ja vastaava ministeri lyövät kirveen omaan nilkkaansa.

Vierailija
10/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas mistähän nämä rahat repisit? Rehellisesti työtä tekevien pussistako? Minä en ainakaan halua maksaa yhtään enempää veroja sen takia, että työttömyyskorvausta saadaan isommaksi. Se on mielestäni jo tarpeeksi suuri ja jos ei sillä pärjää niin aina on toimeentulotuki.

Vierailija
11/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä tästä samaa mieltä. Mielestäni ei olisi edes yhtään paha, vaikka työttömiltä vaadittais esimerkiksi SPR:n ystävätoimintaan tai vastaavaan osallistumista. Jotain, mistä ei kellekkään muulle maksettais palkkaa. Toisaalta se, että laitetaan tekemään hakemuksia johonkin ylilääkärin hommaan kampaajan koulutuksella on vähän typerää. Toisaalta aina löytyy esimerkiksi siivoushommia, joihin otetaan lähes kaikki halukkaat. En ymmärrä miten jollekin voi olla niin työlästä edes hakea sellaiseen hommaan. 

Itse olen yliopisto-opiskelija ja en saanut omalta alalta töitä kesälle. Sen sijaan että jäisin kotiin makaamaan, hain töitä siivousfirmasta, kerhonohjaajan pestiä ja lisäksi osallistun vapaaehtoistoimintaan. Tiedän että tulevaisuudessa varmasti helpottaa työnsaantia kun edes jotain siellä cv:ssä on. 

Mun mielestä on hieman kyseenalaista kun monet kysyvät, että miksi työttömiä pitää tällä tavalla kyykyttää, laittamalla tekemään työhakemuksia. Niin, onko se kyykyttämistä että yritetään edistää työllistymistä, vapaita työpaikkoja kun Suomessa on kuitenkin se 13 000 viime katsomalta. Niin kauan kuin näin paljon pestejä on auki niin turha kitistä siitä, että laitetaan hakemaan töitä. Joutuvathan opiskelijatkin suorittamaan tietyn verran opintoja saadakseen opintotuet. Miksei työttömillekin siis enemmän vaatimuksia, tasapuolisuuden turvaamiseksi.

Voi taivas! Niitä 13 000 avointa paikkaa on hakemassa 300 000 tuhatta työtöntä, kenties enemmänkin, kun kaikki tempputyöllistetyt lasketaan. Tällainen "uudistus" ei ole mitään muuta kuin kulissia. Todelliset toimenpiteet työllisyyden parantamiseksi ovat jotakin muuta... Vai ihanko oikeasti luulet, että hakemusten kirjoittaminen lisää avoimien paikkojen määrää?

Vierailija
12/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas mistähän nämä rahat repisit? Rehellisesti työtä tekevien pussistako? Minä en ainakaan halua maksaa yhtään enempää veroja sen takia, että työttömyyskorvausta saadaan isommaksi. Se on mielestäni jo tarpeeksi suuri ja jos ei sillä pärjää niin aina on toimeentulotuki.

Juuri sinunkin pussista pitää rokottaa, että saadaan kilpailukykyä ja työllistämisen kustannuksia laskettua. Muuta varteenotettavaa keinoa ei enää ole. Olettakaamme kuitenkin, että työttömyyskorvausten rajun korottamisen ehdotus oli tietynlainen provokaatio, johon sinä lankesit.

Vierailija
13/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sinunkin pussista pitää rokottaa, että saadaan kilpailukykyä ja työllistämisen kustannuksia laskettua. Muuta varteenotettavaa keinoa ei enää ole. Olettakaamme kuitenkin, että työttömyyskorvausten rajun korottamisen ehdotus oli tietynlainen provokaatio, johon sinä lankesit.

Korjaus: kilpailukykyä parannettua ja työllistämisen kuluja laskettua.

Vierailija
14/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos esim. sairaanhoitaja asuu maakunnassa, jossa tulee avoimia sairaanhoitajan paikkoja 1 kuukaudessa. Mitä paikkoja hänen pitää sitten hakea? Insinöörin paikkojako?

Vierailija
15/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tai keneltä rahat tähän?

Vierailija
16/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan olekaan väittänyt, että 12 työhakemuksen lähettäminen olisi kohtuuton taakka sille työttömälle. Niiden hakemusten lukeminen vaan täysin turhaa ajan hukkaamista kaikille työnantajille ja pakollisen raportin lukeville. Eikä ne työpaikat siitä edes lisäänny vaikka työttömät hakisi enemmän paikkoja joihin niillä ei ole edes mahdollisuutta päästä. 

Vierailija
17/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työttömänä tekisin mitä vain että saisin jotakin mielekästä tekemistä (sohvalla lorvimisen sijaan) mutta kun se on joko h*lvetin vaikeaa (työttömyysturva menee useammaksi viikoksi katkolle koska TE-toimistolle on ylivoimaisen vaikeita nämä siirtymäkaudet esim. koulutuksen loppuminen ), kukaan ei ota työkokeiluun ja vapaaehtoistyö on kiellettyä.

Omalla alalla ja omalla paikkakunnalla ei yksinkertaisesti tule yhtä työpaikkailmoitusta viikossa.. toki arvostan esim. puhelinmyyntiä mutta en nollasopimuksia, joihin edes minun pienellä työttömyysturvalla ei kannata mennä (tulot tippusin 500eurosta nollaan).

Vierailija
18/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain potkut 6kk sitten yt:n seurauksena. Ja nytkö mun pitäis hattu kourassa nostaa tota vähäistä ansiosidonnaista? Haen töitä kyllä.

Vierailija
19/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä provokaatio sivustakatsojan näkökulmasta mutta otit esille asian, josta en ole samaa mieltä - nimittäin hintakilpailun. Kun sille tielle lähdetään maailmassa, jossa rahalla ei ole isänmaata, niin mitäpä luulet, että tapahtuu esim. työaikalaeille, työturvallisuudelle...ylipäänsä kaikelle, mitä länsimaissa on saavutettu? Koska kyllähän rahalla ja sen ostovoimalla pitää jokin kiinteä ts. konkreettinen piste olla, johon sen arvo vertautuu?

Mikä taho määrittäisi sen, mitä minkäkin työn arvo loppupeleissä olisi? Sillä kun rahalla ei sitä faking isänmaata ole, niin ne tahot, joilla sitä hunajaa löytyy enemmän kuin muilla, määrittää tuonkin kysymyksen vastauksen.

Vierailija
20/156 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule kertomaan mielipiteesi aiheesta uudestaan sitten, kun olet valmistunut, ja huomaat taistelevasi niistä 13000:sta työpaikasta 400000:n muun työttömän kanssa. Hyvä koulutus ja opintojen aikainen työskentely eivät takaa varmaa työpaikkaa, vaan moni yliopistosta valmistunut tekee vielä valmistumisen jälkeenkin ilmaista "työharjoittelua", eli ilmaistyötä, tai epämääräisiä lyhyitä pätkiä toisensa jälkeen. Tämän hallituksen tavoitteena tuntuu olevan se, että yhteiskunnan köyhimmät kääntyvät toisiaan vastaan, ja kadehtivat toistensa etuja, ja hyvin näyttää onnistuvan. Ota silmä käteen, ja tarkastele kriittisesti vaikka yritystukia, joihin riittää useita miljardeja.