Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin isä soitti eilen ja sanoi: "Sovitaan, että teidän lapsi ei tule meille ainakaan kahteen viikkoon."

Vierailija
08.05.2017 |

Aika erikoista, vai mitä? Lapsi ollut siellä viime viikolla ehkä kolme tai neljä kertaa. Viimeksi lauantaina klo 11-17.

Kommentit (234)

Vierailija
61/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koti ei ole mikään linnoitus. Tänne saa tulla ihan joka ikinen päivä lapsen ystäviä kylään, yleensä tulee 1, 2 tai 3 heti koulun jälkeen ja usein ollaan ihan nukkumaanmenoaikaan asti.

Sävellän lapsille halvalla tehdyn päivällisen kolmen jälkeen ja seitsemältä illallisen. Joskus lapsen koulukaverit pyytävät jotain lempiruokaansa, teen jos jaksan, ellei ole liian kallis ja vaativa ruoka. Olen myös lasten uskottu: minulta kysytään isoja asioita elämästä ja kehityksestä ja pelataan porukalla sanapelejä.

Useimmiten lapset saavat kuitenkin olla lastenhuoneessa tai jossain toisessa huoneessa missä itse olen.

Olen myös delegoinut lapsivieraita tiskaamaan ja imuroimaan meillä ja lähtenyt itse ajelulle.

Tilanne olisi eri jos omia lapsia olisi enemmän kuin yksi.

Vastavuoroisuus ei pelaa kaikkien kohdalla, joillain on kotona väsynyt isä, migreeni-äiti tai liuta häiritseviä sisaruksia.

Yökyläilyissä vaadin täyttä vastavuoroisuutta.

Ap:n tapauksessa epäilen solidaarisuuden puuttumista. Lapselta on tietenkin kysytty,

että koskas meidän Luka pääsee teille pelaamaan ja lapsi on vastannut:

-Äiti ei tykkää että meillä ollaan, se sanoo et teiän Luka huutaa liikaa. Ja kerran isi tuli töistä ja suuttu että kuka on tiputtanu sen takin ja sotkenu pelivarusteet. No se oli teiän Luka ku oli siel vaatekomeros piilossa.

Isä sano et Luka ei kyllä saa tulla meiän vaatekaappiin enää ikinä.

...Ja Lukan isä loukkaantui ikihyviksi.

Et voi olla tosissasi, että lapsia tulee suoraan koulusta nukkumaanmenoaikaan asti??? Olisin tosi huolissani heidän perheoloistaan!!!

Nämä "huolestuneet vanhemmat" on ihan oma ihmistyyppinsä.

Ollaan koko ajan hysteerisiä ja soitellaan linjat kuumina, mikäs nyt mahtaa olla vikana. Sillä aikaa aurinko paistaa ja kaverit kulkee yhdessä iltaan asti.

Miksi pitää aina olla pahanilmanlintu?

Viiraako pahastikin päässä? En ole koskaan hysteerinen ja en soittele linjat kuumina. En ole pahanilmanlintu vaan haluan olla osa lasteni elämää. Lähden aamulla töihin lasten vielä nukkuessa, joten todellakin haluan nähdä heitä arkena enemmäkin kuin vain heidän nukkumaan mennessä. En halua ulkoistaa lasteni kasvatusta heidän kavereidensa vanhemmille. Meillä sattuu olemaan myös yhteinen urheiluharrastus, joten tuo koulusta-nukkumaan menoon ei käytännössä onnistuisi - paitsi lopettamalla harrastus.

Olipa hysteerinen kommentti.

Stressaantunut ja kyllä - hysteerinen.

Koetahan jaksaa.

Ehkä maailma vielä joskus suostuu pyörimään siihen suuntaan, johon Sinä sitä yrität kammeta.

En ole se jolle vastasit, mutta kommentti oli kyllä täysin asiallinen ja relevantti vastine höyrähtäneeseen paasaukseesi. Sopiva tasapaino kaveri- ja perheajan välillä on lapsen etu, ei mitään hysteriaa. Oma asenteesi kielii lähinnä välinpitämättömyydestä lapsiasi kohtaan. Se ei ole mikään ylpeilyn aihe tai tavoiteltava asia.

Taidat olla juuri se, kelle vastasin, koska puhut höyrähtäneestä paasauksestani. En ole sellaista tehnyt, taidat olla joku onneton palstahäirikkö. Eli en edes uskonut saavani vastauksia kysymyksiini. Nyt on ruokatuntini loppu, joten hyvästi!

Lapsellisinta mahdollista argumentointia tuo, että yritetään mitätöidä vastakkaisia mielipiteitä väittämällä niiden olevan vain yhden henkilön kirjoittamia. Samanmielisten kommentoijien lukumäärä ei ole edes relevanttia, tämä ei ole mikään huutoäänestys.

Jos ei ole itse aiheeseen oikeaa sanottavaa, niin on tietysti hyväkin poistua keskustelusta.

Vastasit alunperin kylläkin minulle, aloitit "oikean sanottavasi":

Viiraako pahastikin päässä?

Ei kovin asiallista ja aiheeseen liittyvää, vai oliko?

En tiedä kuka vastasi minun puolestani, mutta minun ruokatuntini ei ole lopussa.

Vierailija
62/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille saavat naapurin 3-7-vuotiaat tulla oikein mieluusti, koska omat lapsemmekin ovat samanikäisiä. Viihtyvät tenavatkin sitten paremmin keskenään, kun on seuraa. Samalla pääsemme miehen kanssa asioille ja viettämään omaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koti ei ole mikään linnoitus. Tänne saa tulla ihan joka ikinen päivä lapsen ystäviä kylään, yleensä tulee 1, 2 tai 3 heti koulun jälkeen ja usein ollaan ihan nukkumaanmenoaikaan asti.

Sävellän lapsille halvalla tehdyn päivällisen kolmen jälkeen ja seitsemältä illallisen. Joskus lapsen koulukaverit pyytävät jotain lempiruokaansa, teen jos jaksan, ellei ole liian kallis ja vaativa ruoka. Olen myös lasten uskottu: minulta kysytään isoja asioita elämästä ja kehityksestä ja pelataan porukalla sanapelejä.

Useimmiten lapset saavat kuitenkin olla lastenhuoneessa tai jossain toisessa huoneessa missä itse olen.

Olen myös delegoinut lapsivieraita tiskaamaan ja imuroimaan meillä ja lähtenyt itse ajelulle.

Tilanne olisi eri jos omia lapsia olisi enemmän kuin yksi.

Vastavuoroisuus ei pelaa kaikkien kohdalla, joillain on kotona väsynyt isä, migreeni-äiti tai liuta häiritseviä sisaruksia.

Yökyläilyissä vaadin täyttä vastavuoroisuutta.

Ap:n tapauksessa epäilen solidaarisuuden puuttumista. Lapselta on tietenkin kysytty,

että koskas meidän Luka pääsee teille pelaamaan ja lapsi on vastannut:

-Äiti ei tykkää että meillä ollaan, se sanoo et teiän Luka huutaa liikaa. Ja kerran isi tuli töistä ja suuttu että kuka on tiputtanu sen takin ja sotkenu pelivarusteet. No se oli teiän Luka ku oli siel vaatekomeros piilossa.

Isä sano et Luka ei kyllä saa tulla meiän vaatekaappiin enää ikinä.

...Ja Lukan isä loukkaantui ikihyviksi.

Et voi olla tosissasi, että lapsia tulee suoraan koulusta nukkumaanmenoaikaan asti??? Olisin tosi huolissani heidän perheoloistaan!!!

Nämä "huolestuneet vanhemmat" on ihan oma ihmistyyppinsä.

Ollaan koko ajan hysteerisiä ja soitellaan linjat kuumina, mikäs nyt mahtaa olla vikana. Sillä aikaa aurinko paistaa ja kaverit kulkee yhdessä iltaan asti.

Miksi pitää aina olla pahanilmanlintu?

Viiraako pahastikin päässä? En ole koskaan hysteerinen ja en soittele linjat kuumina. En ole pahanilmanlintu vaan haluan olla osa lasteni elämää. Lähden aamulla töihin lasten vielä nukkuessa, joten todellakin haluan nähdä heitä arkena enemmäkin kuin vain heidän nukkumaan mennessä. En halua ulkoistaa lasteni kasvatusta heidän kavereidensa vanhemmille. Meillä sattuu olemaan myös yhteinen urheiluharrastus, joten tuo koulusta-nukkumaan menoon ei käytännössä onnistuisi - paitsi lopettamalla harrastus.

Olipa hysteerinen kommentti.

Stressaantunut ja kyllä - hysteerinen.

Koetahan jaksaa.

Ehkä maailma vielä joskus suostuu pyörimään siihen suuntaan, johon Sinä sitä yrität kammeta.

Tää vimppa kommentti on aapeen. Yhtä seko vastaus kuin aloitus.

Ei, en ole ap.

Ap:n lapsihan oli aina naapurilla leikkimässä, meille saa kyllä lapsen kaverit tulla kylään.

Tuollainen sekoksinimittely ei muuten anna kommentoijasta kovin tasapainoista tai luotettavaa kuvaa.

Vierailija
64/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meille saavat naapurin 3-7-vuotiaat tulla oikein mieluusti, koska omat lapsemmekin ovat samanikäisiä. Viihtyvät tenavatkin sitten paremmin keskenään, kun on seuraa. Samalla pääsemme miehen kanssa asioille ja viettämään omaa aikaa.

Ja ne 3 vuotiaat on keskenään siellä kun olette asioilla? :D

Vierailija
65/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tytön kaverin äiti on antanut jo parikin väliaikaista porttaria muille kavereille. Toisessa tapauksessa heiltä oli varastettu ja toisessa tapauksessa kaveri vaati, ettei muita kavereita saa tulla, vaan hän on heidän tytön kanssa joka päivä.

Tuo varastelu... Lasten kohdalla se lienee näpistelyä?

Meidän koululaisen repusta naapurin lapsi vei 20€,

jota sitten yhdessä etsittiin.

Olin varma että tämä kaveri sen vei. Sanoin ääneen että kiva meno jää nyt välistä, koska siinä oli pääsymaksurahat. Yllättäen tämä kaveri istahti sohvalle,

jonka tyynyn välistä se seteli sitten "löytyi" samantien.

En tehnyt asiasta numeroa enkä huudellut varastelusta,

vaan saattelin lapset menoihinsa.

Vähän pelisilmää, ei leimaamista. :)

Totta, että asioita voi hoitaa monella tavalla. Tuossa toisessa tapauksessa varastettuja tai näpistettyjä tavaroita löytyi tuon toisen tytön kotoa. Hänellä ei ollut niitä aikomustakaan palauttaa, eikä myöskään anteeksipyyntöä kuulunut. Osa tavaroista on edelleen kateissa.

Vierailija
66/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat sellaisia asioita, että aivan mahdotonta tietää kenelle tuollainen on ok ja kenelle ei. Näkisin ennemminkin tämän lasten välisenä asiana. Jos vanhemmista tuntuu, että joku kaveri vierailee liian usein, niin voi sanoa tästä omalle lapselleen ja lapsi taas sanoo kaverilleen useammin, että ei voi tulla käymään tai sitten tapaavat jossain muualla. 

Itse ainakin kävin usein joillakin kavereillani tiettynä ajanjaksona. Yksi kaverini kävi luonani todella usein ja aloin sanomaan aina välillä, että hän ei voi tulla käymään. 

Vierailija
67/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pitänyt lastasi hoidossa ilmaiseksi. Isä varmaan ajatteli, että tuo meno jatkuu samanlaisena, joten päätti toimia.

Vierailija
68/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapsikin voi väsyä leikkimiseen. Itse muistan penskana käyneeni leikkimässä kaverini luona päivittäin. Neljäntenä päivänä kaverini isosisko sanoi minulle että pidetään nyt parin päivän tauko, koska "Maija" on väsynyt. Itsekkin tunsin väsymystä kun kaverini oli meillä viikonlopun yökylässä, ja piti pitää seuraa koko ajan.

Eli pieni tauko voi olla ihan paikallaan.

Vierailija
69/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta tuli mieleen että lapsena parhaan kaverini äiti oli tollainen, että asetteli paljon väliaikaisia porttikieltoja lapsensa kavereille ja määräili myös sitä, kenen luo lapsi saa mennä kylään. Toisinaan tähän oli ihan hyvä syykin, sillä oltiin aika hulivilejä :D Ei meidän ystävyys kärsinyt siitä yhtään, kaikki ymmärsi että perheissä on eri säännöt. Leikittiin vaan sitten enemmän ulkona :-)

Vierailija
70/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tytön kaverin äiti on antanut jo parikin väliaikaista porttaria muille kavereille. Toisessa tapauksessa heiltä oli varastettu ja toisessa tapauksessa kaveri vaati, ettei muita kavereita saa tulla, vaan hän on heidän tytön kanssa joka päivä.

Olin varma että tämä kaveri sen vei. Sanoin ääneen että kiva meno jää nyt välistä, koska siinä oli pääsymaksurahat. Yllättäen tämä kaveri istahti sohvalle,

Totta, että asioita voi hoitaa monella tavalla. Tuossa toisessa tapauksessa varastettuja tai näpistettyjä tavaroita löytyi tuon toisen tytön kotoa. Hänellä ei ollut niitä aikomustakaan palauttaa, eikä myöskään anteeksipyyntöä kuulunut. Osa tavaroista on edelleen kateissa.

Jaa, sellainen kylmäpäinen "kätkijä-lapsi".

Meilläpäin asuu yksi tällainen laiminlyöty näpistelijä. Hän on ekaluokkalaisesta lähtien jäänyt kiinni karkin ja pikkutavaroiden näpistelystä lähikaupassa,

sekä koulukavereiden luona.

Lapsi käyttäytyy aggressiivisesti ja yrittää manipuloida vanhempia:

hakeutuu usein oven taakse puhumaan muiden lasten vanhemmille, miten heidän lapsensa ovat muka kiusanneet, tönineet ja nimitelleet häntä,

soittelee minullekin ja valittaa ettei lapseni ole hänen kaverinsa.

Tämä hylätty lapsi on aika hyytävä vieras: kun vielä päästin hänet ovesta sisään, omat lapseni kuiskivat että katso sen takintaskuihin, se laittaa niihin kokp ajan jotain. Ennen lähtöä tyhjensin taskuista sitten leluja ja pikkutavaroita monen kympin edestä.

Lapsen äiti ja isäpuoli ovat näitä hysteerisiä soittelijoita -

vaikuttaa että yrittävät siirtää huomion muihin lapsiin, kun omaa lasta saa koko ajan hävetä.

He ovat kovia juomaan ja huutamaan, etenkin isäpuoli.

Lapsen ulkoasu on melko nukkavieru, eikä hänen syntymäpäiviään ole koskaan vietetty.

Häirikön vanhemmat soittelevat ahkerasti viranomaisille ja muille vanhemmille, he nielevät kaikki lapsensa infantiilit tarinat muiden ilkitöistä ja häiriköivät koko pihapiiriä ilmoittelullaan.

Nykyään tämä kätkijä-lapsi on erityiskoulussa ja kaikkia pihan lapsia on kielletty leikkimästä hänen kanssaan.

Vierailija
71/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapseni sanoi että hän ei jaksa olla jatkuvasti kavereiden kanssa kun nämä olivat tulossa meille leikkimään lähes päivittäin.  Sitten sovittiin että minä sanoin heille että lapseni ei voi nyt olla heidän kanssaan kun meillä on muuta.  Siten pysytyttiin kontrolloimaan näitä oman perheen kesken päiviä ja lapsen halua olla rauhassa kotona.  Hän ei itse kehdannut sanoa kavereilleen että eivät nyt saa tulla meille.

Vierailija
72/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vähän ohi aiheen, mutta muistan lapsuudesta paljon tilanteita jolloin tuli myös väärinkäsityksiä vieraiden lasten toiminnasta. esim kaveri saattoi valehdella/oikoa mutkia vanhemmalleen siitä, mitä oli tapahtunut, sanottu tai sovittu. en itse lapsena uskaltanut ainakaan mennä sitten väittämään vastaan. ja kerran kävi itselleni juurikin kuten tässä lainaamassani, eli kaverin hieno nukenvaate oli hukkunut meille yökylässä, ja oli kateissa pitkään. äitinsä siitä vähän hermostui, ja vihjaili ettei sellainen nyt voi niin vaan kadota. ahdistuin tästä koska en tietenkään olisi parhaalta kaverilta sellaista ikinä ottanut, ja etsin vielä kerran pukua. sieltä se sitten löytyi jostain sohvan takaa, ja aivan varmaan äitinsä uskoi minun sen "varastaneen" :D kiva ettet asiasta numeroa tehnyt, lapset on lapsia eivätkä rankaisemalla ja häpeällä ihaniksi kasva :)

Vierailija
73/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sua yhtään hävetä ? Hoidatat ilmasiks lapses naapurilla. Maksa palveluista sille joka haluaa hoitaa, tai hoida itse tekelees. Ja pidä asperiini polvien välis, ettei tule lisää naapureiden kiusaks...

Vierailija
74/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suvaitsis et oma lapsi olisi kellään kylässä noin usein tai lapsen kaveri meillä.

Vierailija
75/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy täällä joka hetki lukemassa viestejä mun aloitukseen. On nähkääs muutakin elämää :)

Luulin, että tilanne tuli mun aloituksessa kuvattua ihan tyhjentävästi.

Lapsen kaverin isä soitti eilen ja sanoi, ettei lapsi saa tulla heille kahteen viikkoon. Syy on se, että lapsi on ollut heillä neljä kertaa viime viikolla. Maanantaina, keskiviikkona, perjantaina ja lauantaina muutamia tunteja kerrallaan.

Lapsi olisi halunnut mennä heille käymään sunnuntaina ja ehdin jo antaa luvankin. Mutta kun lapset ilmeisesti whatsapissa olivat asiasta keskustelleet, kaverin isä soitti ja kertoi porttikiellosta.

Minusta aika tökeröä käytöstä rajoittaa lapsen kaverisuhteita tolleen. Kyse siis 8- ja 10-vuotiaista.

Ap

Vierailija
76/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuuden tunnin vierailu on todella pitkä. Ja kolme-neljä kertaa viikossa on todella paljon. Kerta viikossa riittäisi! Sitäpaitsi perheet varmaan yleensä haluavat viettää aikaa - etenkin lauantaisin - ihan omassa porukassaan. Ihan oikwin että sanoi asiasta! Minä en ainakaan haluaisi vieraita lapsia kotiini joka toinen päivä kuudeksi-seitsemäksi tunniksi! Miksi lapsenne ei viihdy kotonaan? Miksi hänen täytyisi saada luuhata vieraissa niin paljon? Eikö teillä ole mitään rajoja tai kunnioitudta muiden yksityisyyttä kohtaan?

Vierailija
77/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy täällä joka hetki lukemassa viestejä mun aloitukseen. On nähkääs muutakin elämää :)

Lapsen kaverin isä soitti eilen ja sanoi, ettei lapsi saa tulla heille kahteen viikkoon. Syy on se, että lapsi on ollut heillä neljä kertaa viime viikolla. Maanantaina, keskiviikkona, perjantaina ja lauantaina muutamia tunteja kerrallaan.

Lapsi olisi halunnut mennä heille käymään sunnuntaina ja ehdin jo antaa luvankin. Mutta kun lapset ilmeisesti whatsapissa olivat asiasta keskustelleet, kaverin isä soitti ja kertoi porttikiellosta.

Minusta aika tökeröä käytöstä rajoittaa lapsen kaverisuhteita tolleen. Kyse siis 8- ja 10-vuotiaista.

Ap

No ei sinulla itsellä missään kohtaa hälytä, että lapsen kaverin perheeseen kuuluu muitakin ihmisiä, ja ettei 8 - 10 -vuotiaat voi kavereineen terrorisoida koko kotia?

Miksi ne muuten eivät voi olla teillä? Ryyppäätkö vai oletko siivoton?

Vierailija
78/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä omituista, että pitäisi hävetä sitä että haluaa olla välillä kotonaan ihan itsekseen, vailla vieraita lapsia tai että lapsen pitäisi leikkiä joks päivä jonkun janssa. Ei siinä mitään erityissyitä tarvita, kotona rauhassa olemiseen!

Vierailija
79/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eihän tuo ole kaveruuden rajoittamista, ellei sanonut etteivät lapset saa porttikiellon aikana tavata ollenkaan? ihan ymmärrettävää ettei noin pitkiä vierailuja jakseta päivästä toiseen. Eivätkö lapset voi leikkiä ulkona tai teillä?

Vierailija
80/234 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitä syitä pitäisi mainita? Kotirauha on kotirauha ja se on jokaiselle sallittu juttu! En voi käsittää miten ihmisille tässä keskustelussa on hankala ymmärtää kotirauha-käsite? On se kumma että kotiinsa pitäisi päästää kenet vaan koska vaan ja että on veljaa selityksiä jos ei vieraita halua! Huh huh!

Jos erityissyitä olisi, tuo isä varmaan noin suorana tyyppinä siitä olisi sanonut. Ja miksi se vieraileva lapsi ei viihdy kotonaan? Herättää hieman hämmästysrä sekin. Ja eivätkö sen lapsen vanhemmat halua viettää aikaa oman lapsensa kanssa ja työntävät hänet muiden vastuulle noin pitkiksi ajoiksi?