Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin monilla on kotikoneena läppäri tai jopa tabletti?

Vierailija
07.05.2017 |

Pöytäkone + älypuhelin on se oikea kombo 90 prosentille ihmisistä.

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, töissä vain läppäreitä kaikilla, enkä tiedä kotonakaan kellään nuoria poikia lukuunottamatta olevan pöytäkonetta, ja niistä pojistakin vain niillä joilla se kone on pelaamista varten. Miksi kukaan käyttäisi pöytäkonetta normaaliin netissä surffailuun?

Miksei? En keksi miten tilanne muuttuisi yhtäkkiä parempaan suuntaan, jos vaihtaisin pöytäkoneen tilalle läppärin. Joutuisi käyttämään paskaa hiirtä, surkeaa näppäimistöä, tihrustamaan pieneltä näytöltä ja kuuntelemaan musiikin huonolaatuisempana

Et ole tainnut koskaan kokeilla kuinka hyvä "hiiri"  (trackpad) Applen läppäreissä on, ne on aivan toiselta planeetalta muiden valmistajien vastaaviin kosketuslevyihin. Vaikka trackpad Synapticsin Applen kanssa yhteistyössä kehittämä, niin sitä ei myydä muille.  Mä olen odotellut kohta vuosikymmenen, että jotain vastaavaa tulisi edes yritysläpääreihin, mutta ne on vielä yli 5v jäljessä käytettävyydessä Applen "multitouch trackpad" toiminnaallisuutta. Se tekee hiiren käytöstä miellyttävää ja luontevaa käyttää. Tietysti hyvin tarkka homma jossa edes optinen pöytähiiri ei ole hyvä todella tarvitsee ulkoisen laitteen, kunnollisen piirtolevyn tms. Tuolla Applen kosketuslevyllä hoituu aivan kaikki normaalit hiiren toiminot ja paljon vielä sen lisäksi mitä ei tavallisella hiirellä saa aikaiseksi. Youtubessa on videoita jos kiinnostaa katsoa ja kannattaa joskus käydä kokeilemassa kun näkee esillä mäkin jossain. Eri eleitä on erikseen päälle kytkettävissä ja säädettävissä System Preferences panelin kautta, samoin siinä on älyä sen verran että se tuntee milloin levyä koskettaa joku muu käden osa kuin sormet joten samanlaista sähläystä kuin muiden valmistajien laitteissa ei tule.

Mieluummin minä tuota mäkin tracpadiä käytän kun erillistä hiirtä, jos en sitten piirrä tai tee jatkuvasti hyvin tarkaa kohdistamista. Siinä vaiheessa otan erillisen hiiren avuksi.

Näissä Applen läppäreissä on kanssa varsin hyvä ääni verrattuna muihin, mutta mieluummin jaan musiikin Airplayn kautta ja kuuntelen kunnon stereojärjestelmän kautta kotona ollessani, matkalla sitten mukana hyvin kulkevat AKG:n vastaäänikuulokkeet. Niin ja Mäkin näppis on varsin hyvä, ei tarvitse kannatella käsiä kun ne voivat levätä tässä näppäimistön alla olevalla alustalla ja kaikki näppäimet ovat käden ulottuvilla. Hyvä järjestely, ei tule niskakipuja ainakaan mulle vaikka 8-10 tuntia päivässä tulee helposti käyttöä.

Jos kykenet ylittämään ennakoluulosi, niin kokeile jossain liikkeessä mäkin touchpadia ja näppistä hetken. Avaa omppuvalikosta System preferences, Trackpad ja sitten katso sieltä livenä mitä se osaa siellä on ohjevideot upotettuna kullekin eleelle jonka voi kytkeä päälle tai pois. Mulla on tässä muutaman vuoden vanhassa 14 eri toimintoa jotka voi kytkeä päälle ja säätää levyn herkkyyttä. Oletuksena niistä ei ole kaikki päällä, joten myös jos joku nyt tätä lukeva mäkin käyttäjä ei ole hoksannut käydä katsomassa, niin kannattaa tsekata, ne on ihan näppäriä suurin osa ja niillä helpottaa käyttöä merkittävästi kun ne pienen harjoittelun jälkeen muistaa.

Samaa mieltä kyllä applen touchpadistä. Mielestäni on käsittämätöntä, että muut valmistajat eivät ole näissä vieläkään samalla tasolla kuin missä apple oli jo kymmenen vuotta sitten.

Vaikka applen touchpad korvaakin tavallisessa selauksessa aika hyvin hiiren, niin ei se kuitenkaan sitä parempi ole.

Vierailija
122/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tämä on joko-tai- kysymys. Pöytäkoneen kasaa kunnon läppäriin nähden niin edullisesti, että on ihan kätevää pitää molempia. Itse en myöskään saa läppäriä kestämään paria vuotta kauemmin (luultavasti sen mukanakuljettamisen takia), niin pöytäkone on ainakin aina varalla ja pelaamisen sun muuhun. Plus tarvitsen niin suuret näytöt, että erillinen työpöytä on kuitenkin tarpeen, niin on se ja sama käytänkö sitten jo suoraan pöytäkonetta kuin läppäriä, jota saa muuten ärsyttävästi irrotella piuhoista/telakasta/kaiuttimista jne. aina kun ottaa sen mukaan. Tabletteja en ihan ymmärrä, moni lukee kuulemma niiltä, mutta sehän on ihan hirveää tuskaa oikean lukulaitteen käyttämisen rinnalla ja kännykällä tekee jo sitten taas kaiken sen mitä tabletilla noin muuten. Ja työläppäri on vielä erikseen, en ikinä käytä työkonetta mihinkään henkilökohtaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS, vielä kommenttia tuohon ns. "pelijonne" -termiin. Lukuisten kansainvälisten tutkimusten ja kyselyiden mukaan kaikkein suurin pelaajaryhmä videopeleissä ovat 25-35-vuotiaat miehet. Onko senikäiset vielä "jonneja"?

No jos minulta jo vähitellen 60:tä lähestyvältä mieheltä joka on koko työikänsä tehnyt työtä ICT:alallalla niin kyllä minusta suurin osa heistä on niitä pelijonneja, joilla ei tunnu olevan halua eikä kykyä nähdä vaivaa opiskella alaa niin että niistä tulisi todellisia osaajia ja asiantuntijoita. Toki määrät nyt on paljon isompia jotka alalle hakeutuvat, aiemminhan siitä yleisesti tiedetty mitään ja se oli niin epäkiinnostava ennen Internettiä, että alalle täytyi todella olla halua jotta sinne pääsi ja nähdä vaivaa jotta siellä pärjäsi. Pelijonne näiden koneiden kanssa on mulle kuka tahansa joka hieman virittelee, säätää, ylikellottaa ja puuhailee pääosin PC-raudan kanssa. Ne jotka sitten rakentelevat itse elektronisia laitteita (tekevät piirilevyjä, suunnittelevat elektroniikan ym.), puuhalievat sulautettujen laitteiden ym. kanssa, koodailevat jo hieman isompia projekteja tai mobiilialustoille jotain rajoja kokeilevia juttuja, tutkivat haavoittuvuuksia yms. ovat sitten sitä potentiaalia jota en luokittele pelijonneiksi -- heillä on selvästi halu ja kyky oppia ja ymmärtää näitä laiteita pintaa syvemmältä ja hallita isompia kokonaisuuksia. Heillä on selvästi mielestäni edellytykset pärjätä alalla ja hyötyä sen parissa tekemästään muutenkin kuin vain oman viihdearvon ja median kuluttamisen muodossa.

Vierailija
124/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on liian vanha pöytäkone pelaamiseen (mies sitä parantelee säännöllisesti), oma läppärini on taiteiluun (photoshop), miehen läppäri matkakäyttöön ja musiikkiin ja molemmilla on toki älypuhelimet myös.

Kaikille laitteille on oma käyttötarkoitus, nääs.

Vierailija
125/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse pöytäkonetta, tarvitsen läppärin. Siksi.

Vierailija
126/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS, vielä kommenttia tuohon ns. "pelijonne" -termiin. Lukuisten kansainvälisten tutkimusten ja kyselyiden mukaan kaikkein suurin pelaajaryhmä videopeleissä ovat 25-35-vuotiaat miehet. Onko senikäiset vielä "jonneja"?

No jos minulta jo vähitellen 60:tä lähestyvältä mieheltä joka on koko työikänsä tehnyt työtä ICT:alallalla niin kyllä minusta suurin osa heistä on niitä pelijonneja, joilla ei tunnu olevan halua eikä kykyä nähdä vaivaa opiskella alaa niin että niistä tulisi todellisia osaajia ja asiantuntijoita. Toki määrät nyt on paljon isompia jotka alalle hakeutuvat, aiemminhan siitä yleisesti tiedetty mitään ja se oli niin epäkiinnostava ennen Internettiä, että alalle täytyi todella olla halua jotta sinne pääsi ja nähdä vaivaa jotta siellä pärjäsi. Pelijonne näiden koneiden kanssa on mulle kuka tahansa joka hieman virittelee, säätää, ylikellottaa ja puuhailee pääosin PC-raudan kanssa. Ne jotka sitten rakentelevat itse elektronisia laitteita (tekevät piirilevyjä, suunnittelevat elektroniikan ym.), puuhalievat sulautettujen laitteiden ym. kanssa, koodailevat jo hieman isompia projekteja tai mobiilialustoille jotain rajoja kokeilevia juttuja, tutkivat haavoittuvuuksia yms. ovat sitten sitä potentiaalia jota en luokittele pelijonneiksi -- heillä on selvästi halu ja kyky oppia ja ymmärtää näitä laiteita pintaa syvemmältä ja hallita isompia kokonaisuuksia. Heillä on selvästi mielestäni edellytykset pärjätä alalla ja hyötyä sen parissa tekemästään muutenkin kuin vain oman viihdearvon ja median kuluttamisen muodossa.

Nyt oli kysymys ymmärretty aivan väärin. Kysyjä viittasi ikään. "Jonnet" on termi nuoresta, suurinpiirtein murrosikäisestä pojasta. Tämä lähti siis siitä, kun joku epäili, että pöytäkoneita olisi vain teini-ikäisillä tai nuorilla miehillä jotka pelaa.

Sehän luultavasti pitää muilta osin paikkansa, paitsi, että nykyään erittäin monet päälle 30 vuotiaatkin pelaavat pelejä.

Vierailija
127/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi helvetissä haluaisin pöytäkoneen, jota voin käyttää vain siinä sen yhden pöydän ääressä?

En tiedä, miksi sinä tekisit niin. Minulle riittää se, että läppärille löytyy yksi paikka. Ollaan kai tosi erilaisia.

Ohis. No okei, voihan sitä ostaa auton ja pitää sitä tallissa tai parkkiruudussa ja käyttää sillä tavoin, mutta kyllä läppärin yksi keskeinen elementti on se, että se on helppo ottaa mukaan tai vain vaihtaakseen asentoa ottaa syliin ja istua nojatuolissa, loikoilla sohvalla, surfata laiturinnokalta mökillä tai veneen kajuutassa läppäri sylissä. Ihan miten mukavalta tuntuu. Muita läppärin etuja on mm. se, että siinä on myös keskeytymätön virransyöttö (UPS) sisäänrakennettuna kun akut on kiinni. Olosuhteista riippuen siitä voi olla jollekin paljonkin hyötyä, riippuen siitä missä käyttää ja asustaa. Useimmat edut lienevät jo tulleet mainituiksi, mutta mainitsin nyt tuonkin kun sitä ei aiemmin kai mainittu.

Vierailija
128/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytäkoneet on aika paskaa näin vuonna 2017, kun on kahlittuna siihen pöydän ääreen eikä voi löhöillä rennosti sohvalla. Kotona muutenkaan jaksa kokoaikaa istua, kun voi mennä vaikka kirjastoon koodaamaan.

Toisekseen pidän ennemmin läppärin näppäimistöstä (sellainen oli ennen pöytäkoneessakin) ja pienestä läppärin 13" näytöstä kuin isosta, rasittaa vähemmän silmiä ja helpompi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Päinvastoin siitä pienestä näytöstä ne silmät rasittuu...

Vierailija
129/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tämä on joko-tai- kysymys. Pöytäkoneen kasaa kunnon läppäriin nähden niin edullisesti, että on ihan kätevää pitää molempia. Itse en myöskään saa läppäriä kestämään paria vuotta kauemmin (luultavasti sen mukanakuljettamisen takia), niin pöytäkone on ainakin aina varalla ja pelaamisen sun muuhun. Plus tarvitsen niin suuret näytöt, että erillinen työpöytä on kuitenkin tarpeen, niin on se ja sama käytänkö sitten jo suoraan pöytäkonetta kuin läppäriä, jota saa muuten ärsyttävästi irrotella piuhoista/telakasta/kaiuttimista jne. aina kun ottaa sen mukaan. Tabletteja en ihan ymmärrä, moni lukee kuulemma niiltä, mutta sehän on ihan hirveää tuskaa oikean lukulaitteen käyttämisen rinnalla ja kännykällä tekee jo sitten taas kaiken sen mitä tabletilla noin muuten. Ja työläppäri on vielä erikseen, en ikinä käytä työkonetta mihinkään henkilökohtaiseen.

EIhän sitä läppäriä ole mikään pakko ottaa mukaan, jos piuhojen irrotteleminen ärsyttää. Samalla tavalla sen voi jättää kököttämään siihen pöydälle kuin pöytäkoneenkin.

Vierailija
130/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niin vielä yksi läppärin etu on mainitsematta, nimittäin sen saa pois näkyvistä helpommin kuin pöytäkoneen. Sillä voi olla merkitystä esim. lapsiperheissä tietyssä ikävaiheessa ja toisekseen joskus kun haluaa rauhoittaa aikaa niin ettei tietotekniikkaa ole näkyvissä ns. "pois näkyvistä - pois mielestä" periaatteella niin läppärin nostaa nopeasti kaappiin ja taas esille kun sitä tarvitsee. Ihan miten kukin vain asian näkee. Jotakuta saattaa näkyvillä oleva laite muistuttaa töistä lomilla tms. ja haluaa sen siksi pois näkyvistä, olen tällaisenkin ihmisen joskus tavannut.

Vierailija
131/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIhän sitä läppäriä ole mikään pakko ottaa mukaan, jos piuhojen irrotteleminen ärsyttää. Samalla tavalla sen voi jättää kököttämään siihen pöydälle kuin pöytäkoneenkin.

Nii-in! Siksi minulla nimenomaan on useampi kone. Tehokas pöytäkone yhdessä ja samassa paikassa missä on kolme näyttöäkin ja sitten läppärit erikseen kun kuljetan niitä eri paikkoihin. Eikä läppäreiden tarvitse edes olla niin kalliita malleja kun hoidan pelaamiset sun muut videoeditointihommat ja sen sellaiset suhteessa paljon huokeammalla pöytäkoneella.

Vierailija
132/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tästäkin pitää väitellä. Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja pitävät eri asioista, joten siksi he myös ostavat erilaisia tietokoneita.

Itse pidän pienistä koneista, jotka vievät vähän tilaa (minulla ei esimerkiksi ole työpöytää, jolla voisin pysyvästi pitää pöytäkonetta) ja niitä saa raahattua mukanaan joka paikkaan, niin kouluun kuin sohvannurkkaankin.

Toisille minun koneeni varmaan olisi yhtä tyhjän kanssa, koska sillä on varmastikin pienempi käyttöikä, suhteessa enemmän hintaa, eikä se jaksa pyörittää kaikkia mahdollisia pelejä. Ja se on ihan okei, silloin he ostavat erilaisen koneen kuin minä.

133/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tästäkin pitää väitellä. Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja pitävät eri asioista, joten siksi he myös ostavat erilaisia tietokoneita.

Itse pidän pienistä koneista, jotka vievät vähän tilaa (minulla ei esimerkiksi ole työpöytää, jolla voisin pysyvästi pitää pöytäkonetta) ja niitä saa raahattua mukanaan joka paikkaan, niin kouluun kuin sohvannurkkaankin.

Toisille minun koneeni varmaan olisi yhtä tyhjän kanssa, koska sillä on varmastikin pienempi käyttöikä, suhteessa enemmän hintaa, eikä se jaksa pyörittää kaikkia mahdollisia pelejä. Ja se on ihan okei, silloin he ostavat erilaisen koneen kuin minä.

Koska perustelut läppärin puolesta eivät ole järkeviä. Sanotaan, että kannettavuudesta on hyötyä, mutta silti kone saatetaan kantaa ulos asunnosta ensimmäisen kerran silloin, kun se menee SER-jätteeseen. 

Sanotaan, että läppäri on yhtä hyvä, vaikka se ei sitä ole. Jo peruskäytössäkin pöytäkone on parempi käytännössä kaikilla osa-alueilla. 

134/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni harrastaa pelaamista ja/tai raakaa kuvankäsittelyä, kuten itsekin, siksi ilman pöytäkonetta itkettäisi. Se on kasattu vuosikymmen sitten ja osia päivitetty tarpeen mukaan. Läppäri on kätevä olohuoneessa ja keittiössä surffailuun.

Vierailija
135/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tarpeeksi suorituskykyinen läppäri, niin mihin sitä tavallinen tallaaja pöytäkonetta edes tarvitsee, ellei sitten pelaa paljon tai harrasta esim. valokuvausta? Palstailen juuri nyt läppärillä, jolla hoituu niin opiskeluhommat kuin vapaa-ajan tv-sarja- ja leffankatselutkin. Pöytäkonekin löytyy, mutta se on ollut käyttämättömänä siitä asti kun tämän läppärin hankin – mitä nyt välillä pistän käyntiin jos tarvitsee tikulla ottaa sieltä talteen jokin vanha tiedosto, kuvia yms. Älypuhelimella katson sähköpostit esim. bussissa ja junassa. Tabletille ei mulla ole mitään käyttöä, joten en sellaista omista. 

136/140 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin kukaan sellaista pöytäkonetta tarvitsee kotona? En kysy ilkeyttäni vaan aidosti en keksi syytä. Ymmärrän kun niitä näkee pankeissa, terveysasemilla ja vaikka mainostoimistoissa, mutta kotona. Miksi?

Jotkut tarvitsevat tehokasta konetta 3D-mallinnukseen, kuvan- ja videonkäsittelyyn, sekä pelaamiseen. Harrastuksiin kunnon välineet. :)

☭ 7217 ☭

137/140 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy pöytäkone joka on miehen, pelaa jonkun verran joten tarvii olla sellainen. Minulla on läppäri, kummallakin puhelimet ja sitten vielä yhteinen läppäri joka on tarkoitettu mukaan jos mennään johonkin. Vielä miehellä on yksi minun vanha läppäri, hän kun on ICT-asenteja niin haluaa joskus säätää jotain sillä, ehkä vähän liikaa laitteita meillä.

Vierailija
138/140 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytäkone ehdottomasti. Ei tarvitse nyhrätä niska kyyryssä pientä näyttöä.

Vierailija
139/140 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voit liittää läppäriin vaikka 85 tuumasen telkkarin, luulisi näytön riittävän? Ja pystyi jo 3v sitten kun tämä asia oli täällä viimeeksi tapetilla.

Vierailija
140/140 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Lenovon läppäri telakassa ja kaksi suurta näyttöä (työpöydällä on myös kunnon näppäimistö ja hiiri). Vääntöä riittää ja työskentelymukavuus sata. Läppärin saa mukaan jos on menoa vaikkapa neuvotteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä