Miten niin monilla on kotikoneena läppäri tai jopa tabletti?
Pöytäkone + älypuhelin on se oikea kombo 90 prosentille ihmisistä.
Kommentit (140)
Mulla on läppäri, tabletti ja älypuhelin. Pidän kaikista kolmesta.
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkoneen ja läppärin ero on lähinnä tehossa. Pöytäkoneessa on huomattavasti enemmän tehoa ja se jaksaa pyörittää esimerkiksi pelejä hyvällä grafiikalla. Samoin tietyissä työtehtävissä vaaditaan koneelta paljon jolloin pöytäkone on oikea vaihtoehto.
Pöytäkone maksaa ostettaessa paljon läppäriä enemmän mutta mikäli pöytäkone menee rikki on sen osien vaihtaminen huomattavasti helpompaa/edullisempaa. Läppärin kohdalla monesti mennään tässä vaiheessa kauppaan ostamaan uusi kone.
Mä koodaan työkseni ja ihan läppärillä. Kyllä noissa hyvissä läppäreissäkin ihan riittävä vääntö on vaativiinkin tehtäviin.
Pöytäkone on kyllä aikamoinen reliikki. Vaikea keksiä mihin moista pölynkerääjä nykypäivänä tarvitsisi paitsi ehkä PC pelaamiseen jos sellaista harrastaa.
Meillä on kotona pari ipadia joilla hoidetaan 98% www surffailusta, someilusta, valokuvien katselusta yms. Jos tarvitsee tekstinkäsittelyä, vaativampaa kuvankäsittelyä tms niin työläppäri on sitä varten. Meillä työkoneen käyttö omiin asioihin on vielä ihan virallisestikin sallittua eikä todellakaan tarvitse pelätä että helpdesk asentelisi vakoiluohjelmia tai muuta foliohattumeininkiä. Toki on myös toisenlaisia yrityksiä mutta meillä nuo asiat on onneksi hoidettu järkevästi ja suurin osa työntekijöistä on tietoteknisesti niin valveutuneita ettei ongelmia ole ollut.
Viihderatkaisuna toimii apple tv jonka kautta katsotaan leffat, netflixit yms. Myös valokuvat ja kotivideot on kiva katsoa tabletista kun voi käyttää tv:tä isona näyttönä. Tabletti ja spotify toimivat myös kodin musiikkisoittimena langattomien kaiuttimien avulla.
Jos ei olisi työnantajan läppäriä niin ennemmin ostaisin oman macbookin kuin pöytäkoneen.
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkone on meluava pölytoosa jua läppärii on paljon kätevämpi. Löytyy äly-kännykkä ja ps4 jolla pelaan. Läppärillä pystyy kyllä pelaamaan esim GTAV pyörii ihan keski-grafiikoilla.
Pöytäkone ei melua yhtään läppäriä enempää, kun panostaa hiljaisiin tuulettimiin. Ja saa muuten olla melkoisen kallis läppäri, että pyörii GTV V keskigrafiikoilla, kun GTA V on sellainen peli, joka asettaa haasteet monille pöytäkoneillekkin. Tosipelaajat taas eivät tyydy keskigrafiikoihin, vaan haluavat parhaimmat grafiikat peleistä. Pelistä menee paljon hukkaan, jos sitä ei saa pyörimään parhaimmilla asetuksilla.
Jos väität, että läppäri ei kerää pölyä, niin et ilmeisesti ole koskaan kurkannut sellaisen läppärin sisään, jota ei ole vuosiin tai kenties koskaan putsattu?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pöytäkone, läppäri, tabletti ja älypuhelin. Kirjoitan paljon ja tabletilla se on ihan mahdotonta. Läppärillä menee, mutta niskoille yhtä hyvää asentoa en tahdo löytää kuin pöytäkoneen kanssa, esim. sohvalla vaikea saada kädet oikealle korkeudelle. Pidän myös isommasta näytöstä ja perinteisestä näppiksestä. En varmaan osaisi olla ilman pöytäkonetta, vaikka kaikkia muitakin käytän.
Tuota tarvetta varten et tarvitsisi pöytäkonetta. Erillinen näppis ja näyttö sekä hiiri riittäisivät. Telakan kaitta kytkeminen olisi vielä tosi helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikoillekaan enää osteta pöytäkoneita..
Riippuu täysin työpaikasta. Jos töissä raakaa laskentatehoa vaaditaan, niin silloin taatusti löytyy työpaikoilta pöytäkoneet. Kovaa laskentatehoa tarvitaan, jos firma esim. tekee pelejä, käsittelee videoita tai grafiikkaa.
Kun tarvitaan kovaa laskentatehoa yleensä valjastetaan palvelimet käyttöön.
Grafiikan ja videoiden käsittelyä en tunne, mutta ohjelmoinnissa näin.
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkone, anna mun nauraa. Mulla on ollut pöytäkone viimeksi 90-luvulla. 2000-luvun alussa vaihtui työkoneeksi. Älypuhelin mulla jo oli ennen kuin sanaa älypuhelin tuli käyttöön eli Nokian Communicaattori.
Nyt työkoneena pieni ja kevyt läppäri, etätöitä varten kotona iso lisänäyttö.
Älypuhelimella (Huawei Honor 8) luen uutiset, välillä varaan matkat, maksan laskut toisinaan jne. Sillä katsellaan reissussa Netflixiä jne. Kaksi Samsungin tablettia löytyy myös, mutta niiden käyttö rajoittuu oikeastaan vain kuvaamiseen, Netflixiin ja lapsen uintikisojen reaaliaikaiseen tulosseurantaan.
Pöytäkonetta tarvii enää ehkä pelaamiseen, jos siihenkään. Voi ehkä olla halvempaa tehdä pelaamista varten pöytäkone kuin ostaa riittävän tehokas läppäri. Vaikea sanoa kun pelaamista ei harrasteta.
Tiedän töistäkin näitä nörttimiehiä, jotka ei tajua että ihmiset ovat erilaisia. Kouluaikana he olivat koko ajan äänessä omasta elämäntavastaan (ennen tietokoneaikaa fysiikan ja matematiikan krumeluureista). Aikuisiässä he kiroavat asioita hiljaa tai anonyymisti täällä naisten palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vaan muumioilla, jonneilla ja köyhillä on enää lattialla se pölynimuri tilaa viemässä. Muilla on padit kevyeen surffailuun ja kannettava. Jos haluaa pelata niin konsoli.
Konsolilla on ihan vehkeestä pelata yksin varsinkin fps-pelejä. Mieluummin pc:llä niitä. Konsoli parempi couch co oppeihin kaverin kanssa
T. molemmat omistava
Ap on köyhä eikä ymmärrä kuinka mukavaa on selata nettiä koteloidulla ipad minillä vaikka suihkussa.
Oikeat työkalut erikseen.
Sent from my ipad mini.
Meillä ei ole tällä hetkellä pöytäkonetta. Työkoneena on läppäri, lisäksi olkkarissa kolme (!) läppäriä, joita voi käyttää. Tabletteja on muistaakseni neljä, mutta kahdessa on akku jo aika huono. Ai niin, tyttärellä on MacBook vielä lisäksi. Älypuhelimia on viisi käytössä, kaksi miehellä, meillä muilla yksi. Ollaan nelihenkinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkone on meluava pölytoosa jua läppärii on paljon kätevämpi. Löytyy äly-kännykkä ja ps4 jolla pelaan. Läppärillä pystyy kyllä pelaamaan esim GTAV pyörii ihan keski-grafiikoilla.
Pöytäkone ei melua yhtään läppäriä enempää, kun panostaa hiljaisiin tuulettimiin. Ja saa muuten olla melkoisen kallis läppäri, että pyörii GTV V keskigrafiikoilla, kun GTA V on sellainen peli, joka asettaa haasteet monille pöytäkoneillekkin. Tosipelaajat taas eivät tyydy keskigrafiikoihin, vaan haluavat parhaimmat grafiikat peleistä. Pelistä menee paljon hukkaan, jos sitä ei saa pyörimään parhaimmilla asetuksilla.
Jos väität, että läppäri ei kerää pölyä, niin et ilmeisesti ole koskaan kurkannut sellaisen läppärin sisään, jota ei ole vuosiin tai kenties koskaan putsattu?
Ohis. Läppäreissä on eroja ja siinä miten niitä käytetään, ei mun läppärit mitenkään likaisia ole olleet. Huollan ne itse vuoden parin välein. Paljon riippuu siitä kuinka likaisissa ympäristöissä niitä käytetään, jos pidät kotisi siistinä eikä sulla ole kotieläimiä joista lähtee karvaa, niin ei ne läppäritkään likaisia ole sisältä.
Niin ja tulihan se tuossa edellisessä kappaleessa, että pelikoneeksi jonneille se pöytäkone kotiin nykyään useimmin ostetaan, muille riittää läppäreissäkin tehot jo nykyään hyvin, kun ei osta sitä halvinta tarjousläppäriä poistomyynnistä. Sen poistomyynnistä ostetun halpaläppärin vertaaminen siihen huolella kasattuun pelikoneeseen vertaaminen hinnaltaan ja teholtaan näissä keskusteluissa on niin noloa, että luulisi fiksun oivaltavan olla sitä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pöytäkone, läppäri, tabletti ja älypuhelin. Kirjoitan paljon ja tabletilla se on ihan mahdotonta. Läppärillä menee, mutta niskoille yhtä hyvää asentoa en tahdo löytää kuin pöytäkoneen kanssa, esim. sohvalla vaikea saada kädet oikealle korkeudelle. Pidän myös isommasta näytöstä ja perinteisestä näppiksestä. En varmaan osaisi olla ilman pöytäkonetta, vaikka kaikkia muitakin käytän.
Minä tilasin 2004 hyvän alumiinisen iLap tuen 15" läppärilleni ja neljä vuotta myöhemmin 17" läppärille toisen, molemmat on edelleen käytössä vaikka läppärit on vaihtuneet jo monta kertaa. Sohvalla istuskellessa tai vaikka makailessa onnistuu noiden kanssa helposti ja asento on mukava. Alumiini johtaa myös lämmön pois niin ja väliin jää ilmaa ettei koneen lämpö haittaa käytettäessä varsinkaan jotain raskaampaa tehdessä tai kesällä pelkissä shortseissa. En edes käytä sitä etupehmustetta mäkkien kanssa, ei ole tarvetta.
http://www.raindesigninc.com/ilap.html
Ei kannata ostaa niitä halpoja kopioita mitä täällä myydään ja varsinkaan niitä joita joissa on tuuletin pitämässä ääntä.
Nuo iLap:t ovat olleet erittäin hyvä investointi, uudempikin on ollut jo 10v käytössä ja on edelleen kuin uusi. Mukana tulevat koneen väliin liimattavat liukuestetarrat kun tarvittaessa pyyhkii spriillä muutaman vuoden välein niin kone pysyy liukumatta hyvin paikallaan.
Vaikka nuo on tehty mäkeille alun perin niin ne toimii tietysti yhtä hyvin minkä tahansa pc-läppärinkin tai vaikka chromebookin kanssa. Eikä se lämmöneristys ole siis ainoa syy niiden käyttöön vaan paremman asennon saavuttaminen nojatuolissa tai sohvalla istuessa tai makoillessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän läppäriä keitiiön pöydällä ja nyt pyörin täällä palstalla. Pöytäkone veisi tästä tolkuttoman paljon tilaa enkä halua istua makuuhuoneen nurkassa. Nyt pystyn olemaan koneella muun puuhan ohella.
Vierailija kirjoitti:
Läppärin tehot riittävät minulle mainiosti verkkopankin käyttöön, uutisten lukemiseen ja vauvapalstan selailuun. Lisäksi pieni läppäri on siistin näköinen sohvapöydällä, en haluaisi tyhjentää asunnosta omaa tilaa tietokonepöydälle ja koneelle ja nököttää siinä eristyneenä.
Mulla on pöytäkone ja telkkari vierekkäin olohuoneessa, saan yhdistettyä ne Netflixiä varten kätevästi toisiinsa. Ja avokeittiö, joten kaikki on tässä, en ole missään nurkassa eristyksissä vaikka pöytäkone onkin. Keittiössä hääriessä vauvapalsta on parin askeleen päässä. :D
Makkarissa sitten selaan luurilla Tinderiä nukkumaanmennessä, se on aika unettavaa. :D
Itse en tekisi jollain jumittavalla ja epäergonomisella läppärillä tai tabletilla mitään, saatika jollain smart-tv:llä.
Käytän pääasiassa tietokonetta kotona, mutta ei tulisi mieleenkään olla pelkän pöytäkonetta varassa! Kuljetaan läppäriä eri huoneissa sen mukaan, missä haluan kulloinkin sitä käyttää sekä kytkeä televisioon sarjan tai elokuvan katsomista varten. Televisioni on sen verran vanhan aikainen, ettei siinä ole vielä nettiä muuten kuin kaapelilla ja modernista ei ylety. Kouluaikana kuljetin läppäriä koulussa. Ikää sillä on 6 vuotta ja huutaa päivityksen tarvetta, on siinä sentään win10, mutta uuden koneen hintaa en ole vielä ehtinyt säästää sekä tuo toimii nettikäytössä ja elokuvien katsomiseen vielä vallan mainiosti. Läppärini ovat aina olleet vähän kalliimpia (1200+€), joten käyttö ikää niille on kertynyt noin 7-8 vuotta. Minulta löytyy myös isonäyttöinen älypuhelin, joka ajaa tabletin käyttötarpeet. En siis omista erikseen tablettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä läppäri että pöytäkone vaan ei älyluuria enkä ajatellut sellaista ostaa. Pidän tablettia ja älyluuria surffailuun käyttäviä yksinkertaisina ihmisinä. Luurisurffaajat tunnistaa ylipitkistä otsikoista.
Ohis. Mulle tämä iPad jolla näpyttelee nyt on kevyt surfilauta sohvalla löhöillessä ja aamupalaa syödessä ruokapöydällä. Sen lisäksi heitän sen olkalaukkun taskuun kun otan läppärin matkalle tai missä ei ole välttämättä hyvää riittävän turvallista langatonta johon voin luottaa. Tässä tabletissa kun on 4G mobiililiittymä, jonka voin jakaa MBP läppärille WLAN tai bt:n avulla. Moi:n liittymällä saan yleensä kaupungeissa Suomessa noin 20Mbps nopeuden ja vaikka ajan siitä VPN:ää töihin tai kotiiliittymän palomuuriin niin nopeus on vielä täysin riittävä useimpien sovellusten ja jokseenkin kelvollinen vekkolevynkin käyttöön.
Älyluurilla surffailen vain satunnaisesti kaupungilta tai jostain missä läppäri tai tabletti herättäisi tarpeettomasti huomiota, mutta joku asia pitää silti voida tarkistaa pikaisesti. Verkkopankkia entietoisesti käytä älyluurilla, koska se on suljettu alusta ja sen todellisen tietoturvan tilanteen selvittäminen on hankalaa.
Tabletti on myös varsin kiva matkustaessa dokumenttien ja kirjojen lukemiseen. Mulla on myös töissä varsin usein tabletti läppärin rinnalla jotain konffatessa tai koodatessa, läppärin näyttö on ikkunoita ei puolille koodia tai konfista auki ja erillisen hallintakoneen näyttö vaikka onkin todella iso ei ole suotavaa olla yhteydessä ulkopuolisiin järjestelmiin, joten sinne niiden dokkarien vienti samalle näytölle on työlästä, tabletti ratkaisee sen asian kivasti siinä vieressä.
Mutta onhan sulla oikeus mielipiteeseesi pitää tablettien ja älyluurien käyttäjiä yksinkertaisina, mulla on kuitenkin aavistus että näkökulmasi näiden laitteiden käyttöön on aika kapea etkä todellisuudessa tiedä kuinka monikäyttöisiä laitteita ne on mm. asiantuntijatyössä jota moni tekee nykyisin, eikä nämä ole vain teinien leluja.
Pöytäkoneen kanssa on vähän nihkeä mennä sänkyyn kattomaan Netflixiä ym. Itselle läppäri ainakin on se ainoa oikea. Kannan sitä mukanani työmatkoilla ja avaan kotikoneen töissäkin tauoilla jos haluan henkilökohtaisia asioita hoitaa. En tulisi toimeen ilman ihanaa Macbook Airiani <3 Se seuraa lähes joka paikkaan :)
Läppäreitä on markkinoitu hyvin ja pöytäkoneita huonosti. Ihmiset ajattelevat edelleen, että pöytäkoneen hankkiakseen tarvitsee erikseen työpisteen, eikä monen kotona ole sellaiselle luontevaa paikkaa. Todellisuudessahan pöytäkoneen saa nykyään kätevästi television yhteyteen, mikä on etenkin sinkuille loistava vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkonetta ei voi käyttää sohvalla. Selän takia en pysty istumaan tuolilla kauan aikaa.
Miksei voisi? Laita mukava nojatuoli tietokonepöydän ääreen. :)
TIETOKONEPÖYTÄ !
Vaimea ääni -90 luvulta soitti ja ilmoitti haluavansa tietokonepöytänsä takaisin. Muistin samalla tuulahduksen muinoisen kellarikerrokseen miesluolansa rakentaneen teinin tunkkaisen huoneen tuoksusta - yuk!
Mulla on sekä läppäri että pöytäkone vaan ei älyluuria enkä ajatellut sellaista ostaa. Pidän tablettia ja älyluuria surffailuun käyttäviä yksinkertaisina ihmisinä. Luurisurffaajat tunnistaa ylipitkistä otsikoista.