Miksi pitäisi kerätä koiran kakat jos ne ei ole kävelytiellä?
Mun koiralla on tapana mennä tarpeilleen aina vähän syrjempään,ojaan, pensaan alle tai muuten vähän edemmäs siitä missä kävellään. Eräänkin kerran koira meni ison pensaan alle, niin ettei siitä näkynyt suunnilleen kun häntä, ja kohta tuli nainen mulle huutamaan, että kerää kakka pois. Toisen kerran koira meni ojan toiselle puolelle rytelikköön kakalle, niin nainen oikein kuuluvalla äänellä sanoi lapselleen, että varovasti nyt kävele, kun ojassa on koiran kakka! Viesti oli selvästi tarkoitettu minulle. Niin mitä haittaa siitä koiran kakasta kenellekkään on, jos se on paikassa, jossa ei ihmiset kävele, tuskin lapsiakaan päästetään mihinkään ojaan tai puskien alle loikkimaan? Eikö se ole ekologisempaa,että se koiran kakka maatuu sinne luontoon, kun kerätä se muovipussiin, olkoonkin vaikka biohajoava pussi???
Kommentit (52)
Ainakin metsässä karhu voi liukastua kakkaan ja murtaa nilkkansa. Kuka maksaa medihelin jne.?
Vaikka siksi että jotkut koirat syövät toisten koirien jätöksiä! x (
Järjestyssääntöjen mukaanhan ne kakat pitää kerätä hoidetulta alueelta eli ojanpohjilta ym ei tietenkään tarvitse kerätä. Lain mukaan siis. Sitä en tiedä, että tarvitseeko taajan ulkopuolelta kerätä ollenkaan? Edelleen siis jos lakia katsoo.
Jos ei koira pasko ojaan niin jokatapauksessa siellä ojassa on varisten, kettujen ja muiden eläinten paskaa. Koiran paska on ilmeisesti erityisen saatanallista kun juuri se on ongelma.
Laki sanoo siis näin:
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
....
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Toki joidenkin hihhuleiden mielestä kakat pitäisi kerätä joka paikasta.
Joku vihreiden kunnanvaltuutettu Helsingissä ehdotti citykaneille ja oraville bajamajoja. Koirat voisivat hyvin käyttää näitä samoja?
No ei ojanpohjista sentään.
Mutta hoidetuilta taajama-alueilta eli tien reunat, nurmikot, hoidetut pusikot ym on paikkoja mistä pitäisi kerätä. Ja ainakin täällä Turussa ne on silti p*skaa täynnä. Ja ihan suoraan tiellekkin p*skotetaan, jopa lasten leikkipihoilke. Kyllä ne on sitten lasten kengissä, pyörissä, vaatteissa, lastenvaunujen renkaissa, koiran tassuissa jne.
Minusta ihan todellinen ongelma kun taajamat isoja ja koiria alkaa tietyillä alueilla olla PALJON.
Itsekin koiranomistaja kirjoitti:
No ei ojanpohjista sentään.
Mutta hoidetuilta taajama-alueilta eli tien reunat, nurmikot, hoidetut pusikot ym on paikkoja mistä pitäisi kerätä. Ja ainakin täällä Turussa ne on silti p*skaa täynnä. Ja ihan suoraan tiellekkin p*skotetaan, jopa lasten leikkipihoilke. Kyllä ne on sitten lasten kengissä, pyörissä, vaatteissa, lastenvaunujen renkaissa, koiran tassuissa jne.
Minusta ihan todellinen ongelma kun taajamat isoja ja koiria alkaa tietyillä alueilla olla PALJON.
Ehkä Turussa ei vaan osata, täällä meidän alueella ei tuollaista ongelmaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Laki sanoo siis näin:
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
....3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Missähän menee kenenkin mielestä hoidetun ja hoitamattoman ympäristön raja..? Olen sitä koiranpentuni kanssa miettinyt ja olen ollut hyvin kuuliainen, koska en minäkään haluaisi noita huuteluja osakseni, varsinkin kun parhaani teen. Tiettyä harkintaa myönnän käyttäneeni esimerkiksi silloin kun pentu kiipesi korkealle aurattuun lumipenkkaan, joiden huipulle tykkäsi tiputtaa pökäleen. Kiipesin kiltisti näille siis hyvin reilusti itseäni korkeammille lumipenkoille, mutta jätin kyllä kiipeämättä jos kukaan ei ollut näkemässä.
Nyt tänä keväänä, kun lunta ei taajamassa ole, olen jättänyt kakan maahan vain kaksi kertaa, kun pussit vaan kertakaikkiaan ovat kiireessä unohtuneet kotiin. Puskiinkin konttaan hakemaan pienimmätkin pökäleet, ettei kukaan saa raivokohtausta että joku kikkare jää jotain kukkapuskaa lannoittamaan.
Mielestäni samaa kakkaa se on se multakin, ja siihen se sekoittuu. En ihan myöskään ymmärrä miten lapset saavat ja miten niiden kannattaa taajaman katuojissa leikkiä, ylipäätään juoksennella kaupungissa, jossa liikkuu kävelijöitä, pyöräilijöitä ja autoilijoita? Eikö puistot ja pihat ole sitä varten, kun taas taajaman kadut ja niiden reunustat vain kulkuväyliä paikasta A paikkaan B?
Joo hoidetut alueet on asia erikseen, mutta tarkoitin nimenomaan kaupungeissa tämmöisiä hoitamattomia alueita. Ja en kertaakaan, korostan kertaakaan, ole nähnyt lapsia leikkimässä kävelytien tai lenkkipolun vierellä olevassa ojassa, ja ihan varmasti syynä ei ole koirankakkojen pelko. Eiköhän siellä tienvarsilla oo kaikkea mahdollista, minkä takia lapsia ei sinne hyvä ole päästää. Ja ei, en halua "varata" tiienvarsia koirani käymäläksi, mutta kaikkea muuta p***aa sinne voi lapsiperheet heitellä, ja muut myös toki. Lasinsirut ei liene lapselle niin vaarallisia kun koiran kakka?
Kysypä joltain viheralantyöntekijältä, kuinka kivaa on huoltaa niitä puskia ym, kun lentää koiran paskaa päälle.
Edistät myös tautien ja loisten leviämistä, kun kätät ne paskat keräämättä.
Ja kun tarpeeksi monta kertaa kusee ja paskoo samaan paikkaan, niin tokihan se maa meneepilalle ja kaikki mitä siinä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysypä joltain viheralantyöntekijältä, kuinka kivaa on huoltaa niitä puskia ym, kun lentää koiran paskaa päälle.
Ja kun tarpeeksi monta kertaa kusee ja paskoo samaan paikkaan, niin tokihan se maa meneepilalle ja kaikki mitä siinä kasvaa.
No minun koirani kyllä on terve niin kuin kuuluu. Ei siinä ulosteessa automaattisesti ole tauteja tai loisia. Terveen eläimen/ihmisen kakka on puhdas lannoite eikä mikään tautipesäke joka tuhoaa nurmen ja maaperän.
Istutetut puskat sun muut ovat hoidettua aluetta. Oisko kivaa ja ekologista kun ihmisetkin paskois ojiin ja pensaikkoihin?
Ja miten ihmeessä niinkin fiksu eläin, kuin koira ei opi paskomaan jonnekkin käymälään?
Voisitte sitten sillä aarteella lannoittaa huonekasvinne ja omat pihanne... Kuinka monelle olisi muuten ok "lannoittaa" omalla pihalla pensaat ja ojat koirankakalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun koirani kyllä on terve niin kuin kuuluu. Ei siinä ulosteessa automaattisesti ole tauteja tai loisia. Terveen eläimen/ihmisen kakka on puhdas lannoite eikä mikään tautipesäke joka tuhoaa nurmen ja maaperän.
Älä jaksa höpöttää. Koira sattaa olla terve, mutta ei niiltä loisilta ym silti voi välttyä. Sen lisäksi vaikka lannoite olisi kuinka hyvää ja puhdasta, niin liika on aina liikaa.
Ei tee kasveille todellakaan hyvää. Ja niitä tautien aiheuttajia löytyy sinunkin suolistostasi
Vierailija kirjoitti:
Istutetut puskat sun muut ovat hoidettua aluetta. Oisko kivaa ja ekologista kun ihmisetkin paskois ojiin ja pensaikkoihin?
Ja miten ihmeessä niinkin fiksu eläin, kuin koira ei opi paskomaan jonnekkin käymälään?
Voisitte sitten sillä aarteella lannoittaa huonekasvinne ja omat pihanne... Kuinka monelle olisi muuten ok "lannoittaa" omalla pihalla pensaat ja ojat koirankakalla?
Ei varmaankaan tarvitse liioitella. :) En käytä koiraani minään lannoitekoneena kun käytän sitä lenkillä enkä ole väittänyt niin tekeväni, mutta tiedostan, ettei ulosteen pienet määrät myöskään "pilaa maata ja kaikkea mitä siinä kasvaa".
Koira on tosiaan fiksu eläin. Ihanko tosiaan haluat mielummin jotain suuria, haisevia bajamajoja taajamaan mieluummin kuin satunnaisia kakkoja syvällä kadunvarsilla? Ja turha kenenkään väittää että niitä kakkoja olisi kaikkialla, vietän joka päivä kaksi tuntia silmät katuojassa, ja sielläkään niitä ei hypi joka puolella silmille niin kuin moni väittää, ottaen kaiken lisäksk huomioon että niitä koiria on PALJON.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki sanoo siis näin:
....3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Missähän menee kenenkin mielestä hoidetun ja hoitamattoman ympäristön raja..? Olen sitä koiranpentuni kanssa miettinyt ja olen ollut hyvin kuuliainen, koska en minäkään haluaisi noita huuteluja osakseni, varsinkin kun parhaani teen. Tiettyä harkintaa myönnän käyttäneeni esimerkiksi silloin kun pentu kiipesi korkealle aurattuun lumipenkkaan, joiden huipulle tykkäsi tiputtaa pökäleen. Kiipesin kiltisti näille siis hyvin reilusti itseäni korkeammille lumipenkoille, mutta jätin kyllä kiipeämättä jos kukaan ei ollut näkemässä.
Nyt tänä keväänä, kun lunta ei taajamassa ole, olen jättänyt kakan maahan vain kaksi kertaa, kun pussit vaan kertakaikkiaan ovat kiireessä unohtuneet kotiin. Puskiinkin konttaan hakemaan pienimmätkin pökäleet, ettei kukaan saa raivokohtausta että joku kikkare jää jotain kukkapuskaa lannoittamaan.
Mielestäni samaa kakkaa se on se multakin, ja siihen se sekoittuu. En ihan myöskään ymmärrä miten lapset saavat ja miten niiden kannattaa taajaman katuojissa leikkiä, ylipäätään juoksennella kaupungissa, jossa liikkuu kävelijöitä, pyöräilijöitä ja autoilijoita? Eikö puistot ja pihat ole sitä varten, kun taas taajaman kadut ja niiden reunustat vain kulkuväyliä paikasta A paikkaan B?
No ei esim pyöräilyä opetteleva lapsi osaa vielä niin hienosti pyöräillä, ettei kävisi välillä pientareen puolella. Ja niinkuin sanoin, minua myös ottaa aivoon että oma koira joutuu dallailemaan toisten koirien p*skojen päältä kun haistelee reunustoja. Itse korjaan jätökset aina! Ja olen valitettavasti huomannut että mitä isompi koira, sen todennäköisemmin ne ulosteet jätetään just siihen mihin koira ne töräyttää.
On tosiaan sen luokan ongelma Turun lähiöissä, että koiranomistajana kannatan mm. koiraveroa. Koiria on täällä jo ihan liikaa, ja tarvetta olisi esim lisäroskiksille, "ilmais"pusseille ja koirapuistoille. Olisi hyvä että koiria hankkisi vain ne jotka oikeasti on valmiit siitä lystistä myös maksamaan ja vähän näkemään vaivaa.
Itselläni on koira, ja todellakaan en jätä paskoja mihinkään missä niihin joku voi kävellä, jos koira tekee tarpeensa syrjemmälle, niin ne jääköön sinne, äkkiä ne maatuu luontoon, mutta jos koira tekee tarpeensa jostain syystä ihan kävelytien lähelle tai kävelytielle, niin en jätä sitä siihen. Vaikka olen koiranomistaja, niin mua ärsyttää ihan älyttömästi kun jossain polulla tai kävelytiellä on koiranpaska. Vähän vois järkeä käyttää, vaik ei jokaista pökälettä keräisikään.
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa meniskin. Mun koiran tarhassa rehottaa aina helvetin pitkä ja paksu ruoho. Täytyy ajaa tuplausein verrattuna muuhun nurmikkoon.
Miksi lapsia ei päästäisi loikkimaan ojiin ja puskiin? Aivan samalla tavalla ne tykkäävät remuta ojan pohjat kuin koiratkin ja epätasaisella alustalla käveleminen tekee hyvää lapsen koordinaatiolle ja tasapainolle. Ainoa syy miksen päästä kaikkialla, on juuri ne koirankakat.
Onko sulla on oikeus varata ojat ja pientareet koirasi käymäläksi? Samalla logiikalla minä voisin vaatia, että ne ovat vain lapsiani varten ja sinä pidät koirasi pois sieltä. Mutta kivempaa kaikille on, jos kaikki voivat liikkua kaikkialla, joten sinä vaan keräät ne koirasi kakat.