Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten häiriöt kilpirauhasen toiminnassa muka estävät laihtumasta?

Vierailija
05.05.2017 |

Mä haluan kuulla tähän nyt jonkun järkevän selityksen. Jos henkilö kuluttaa vuorokaudessa 2000 kcal ja syö 1500 kcal, niin mitä se kilpirauhanen tekee että paino ei putoa? Tässähän ihmisen täytyy saada jostain se 500 kcal että pystyy toimimaan, kroppa kuluttaa sen minkä se kuluttaa. Miten se kilpirauhanen voi estää kroppaa käyttämästä energiaa? Käytännössähän ihminen kuolisi pois jos energiansaanti jotenkin estyisi.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli käytännössä ongelma ei ole kilpirauhanen vaan se että ihmisen kulutus on arvioitu pieleen.

Niinkin voi sanoa, mutta kestääkö ihminen henkisesti sitä kitudieettiä, mitä normaalipainossa pysyminen hänen kohdallaan vaatisi, onkin sitten kenties haastavampi juttu. Ihminen ei ole kone, joka ohjelmoidaan ja toisesta päästä vain työnnetään tarvittavat ravintoaineet sisään.

Kyllä ihminen on kone ihan juuri noin. Kaikki eläimet ovat. Ei hevosilla, koirilla ja lehmilläkään ole tällaista että joku niistä pysyisi pulskana minimaalisella ruoalla. Johan tuo nyt olisi jalostettu vaikka mihin hyötykäyttöön.

Jotta ihminen saisi tarvitsemansa ravintoaineet hyvin vähäenergisestä ravinnosta, hänen täytyisi syödä vain ja ainoastaan ravinteikasta ruokaa. Onhan näitä tyyppejä, jotka haluavat pidentää elämäänsä kituuttamalla vähillä kaloreilla, mutta heidän syömisensä onkin sitten aikamoista pelleilyä. Hedelmistäkin syödään vain ravinteikkaat osat, omenasta vain kuoret, vihanneksista vain ravinteikkaimmat jne. 

Kun puhutaan normaalipainossa pysymisen vaikeudesta, silloin puhutaan siitä, millaisia uhrauksia siihen vaaditaan. Vaikeaa = uhraukset ja elämäntapamuutokset ovat äärimmäisiä. 

Vierailija
82/91 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten laihduin 12 kg kahdessa kuukaudessa, kun minulla oli kilpirauhasen liikatoiminta?

Ei tainnut olla, kun tuollaisia kyselet. 

No miten? Varmaan kone kävi vähän isommilla kierroksilla kuin ennen sairautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi ja diettaaminen pahentaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, eli kovan dieetin johdosta kilpirauhanen alkaa toimimaan vieläkin laiskemmin. Siitä seuraa mm vielä hitaampaa aineenvaihduntaa. Kovalla dieetillä ja liian kovalla liikunnalla, mikä aiheuttaa stressiä, on siis tilannetta pahentava vaikutus ja laihtuminen hidastuu entisestään.

Vierailija
84/91 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 v olen "kärsinyt" kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Ei se ole vaikuttanut yhtään mitään kiloihin. Edelleen painoindeksi kohdallaan.

Samoin pojallani. 15 v sitten todettiin sama juttu.

Vierailija
85/91 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkitys on oikea, tuskin ongelmia.

Tai sitten meillä on tuuria.

Vierailija
86/91 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjami kirjoitti:

Itse sairastin oireiden perusteella vajaatoimintaa ainakin 3 vuotta, ennen kuin se todettiin. Sinä aikana paino nousi noin 13kg vaikka kuinka yritin syödä vähemmän ja liikkua enemmän. Sitten vasta kun lääkitys saatiin kohdalleen, tulleet kilotkin lähti.

Olen aikaisemmin aina ollut alipainoinen (ja diagnosoimattoman vajaatoiminnan aikanakin koko ajan normaalipainoinen, vaikkakin itseäni ne tulleet kilot ahdisti). Minun ravinto- sekä liikuntatottumukseni ovat olleet kohdillaan aina ja voin sanoa, että se oli juuri se (hoitamaton) vajaatoiminta mikä minulle kiloja toi.

Vierailija
87/91 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta kuten monella muullakin, se ei toimi täydellisesti. Omalla kohdallani se ilmenee niin että laihduttaminen on lääkityksestä huolimatta vaikeampaa kuin terveillä ja kärsin ajoittain hiustenlähdöstä ja ihon voimakkaasta kuivumisesta. Koska olen täsmällinen ihminen ja pidän kalorien laskemisesta, olen selvittänyt millä kalorimäärällä pysyn samanpainoisena kuin nyt, ja millä laihdun. Olen 167cm pitkä ja painan n.76 kiloa ja syömällä 1350 kaloria päivässä en liho tai laihdu. Jos pienennän energiansaantia n.900 kaloriin päivässä, laihdun 1-2 kiloa kuukaudessa, mutta kilot palaavat hyvin helposti kun palaan "normaaliin", n.1400 kalorin ruokavaliooni. 

Tässä tilanteessa minun on vain hyväksyttävä ylipainoni, sillä kovin pienellä kalorimäärällä en saa tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita enkä jaksa harrastaa liikuntaa lainkaan. 1300-1500 kalorin ruokavaliolla ja ahkeralla liikunnalla pysyn hyväkuntoisena ja virkeänä vaikka olenkin ylipainoinen.

Vierailija
88/91 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjami kirjoitti:

Niin, kaikille ei kaikki lääkkeet tehoa samalla tavalla.

Minkälaiset oireet teillä on kun olette ilman lääkitystä?

Mun miehellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä itse ollut edes epäillyt mitään, tekee raskasta vuorotyötä niin tottakai on aina ollut väsynyt ja ikää tulee lisää koko ajan. Lääkitys ei ole mun nähdäkseni juurikaan tehnyt mitään erikoista, sen jälkeen kun kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin tuli aika pian myös reumadiagnoosi, siihen syö aika voimakkaita lääkkeitä, aika vaikea tietää mikä johtuu mistäkin, reumalääkkeillä on sivuvaikutuksia, ja mielialaan vaikuttaa jatkuva kipu ym.

Mulla on mielestäni selviä oireita kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mutta arvot on suurinpiirtein ok, joten lääkärit vaan määrää masennuslääkkeitä ja käskee laihduttaa. En liho enkä laihdu juurikaan, samassa 130kg tienoilla on paino pysytellyt toistakymmentä vuotta, ja ihmiset ihmettelee kuinka vähän syön. Ei ihmisen kroppa ole niin yksiselitteinen että se mitä syö vaikuttaa suoraan siihen paljonko painaa, kulutuksen määrät on yllättävän paljon erilaiset eri ihmisillä.

Vierailija
89/91 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjami kirjoitti:

Sama juttu minulla. Vuosikausia vajaatoiminta, samoin siskolla ja isällä. Kaikki me ollaan hoikkia eikä kiloista kärsitty koskaan!

Muut oireet, kuten mieletön väsymys, palelu, näköhäiriöt, masennus jne katosivat lääkityksen myötä. 

Vierailija
90/91 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen tarvitsee tiettyjä ravintoaineita toimiakseen. Yksi tärkeimmistä on jodi. Joka neljäs suomalaisella on jodin puute. Kannattaa tarkistaa ruokavaliosta että jodin saanti on riittävä ja liikatoiminnasta kärsivien kannattaa kokeilla rajoittaa jodin saantia.

Lääkkeet ovat apua oireisiin mutta kilpirauhasen oman toiminnan palauttaminen olisi kaikkien paras ratkaisu.

Vierailija
91/91 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli käytännössä ongelma ei ole kilpirauhanen vaan se että ihmisen kulutus on arvioitu pieleen.

Niinkin voi sanoa, mutta kestääkö ihminen henkisesti sitä kitudieettiä, mitä normaalipainossa pysyminen hänen kohdallaan vaatisi, onkin sitten kenties haastavampi juttu. Ihminen ei ole kone, joka ohjelmoidaan ja toisesta päästä vain työnnetään tarvittavat ravintoaineet sisään.

Kyllä ihminen on kone ihan juuri noin. Kaikki eläimet ovat. Ei hevosilla, koirilla ja lehmilläkään ole tällaista että joku niistä pysyisi pulskana minimaalisella ruoalla. Johan tuo nyt olisi jalostettu vaikka mihin hyötykäyttöön.

Kyllä eläimelläkin voi olla kilpirauhassairaus. Olen tavannut koiran jolla oli vajaatoiminta. Tämä oli hidasliikkeinen ja pulska.