Miten häiriöt kilpirauhasen toiminnassa muka estävät laihtumasta?
Mä haluan kuulla tähän nyt jonkun järkevän selityksen. Jos henkilö kuluttaa vuorokaudessa 2000 kcal ja syö 1500 kcal, niin mitä se kilpirauhanen tekee että paino ei putoa? Tässähän ihmisen täytyy saada jostain se 500 kcal että pystyy toimimaan, kroppa kuluttaa sen minkä se kuluttaa. Miten se kilpirauhanen voi estää kroppaa käyttämästä energiaa? Käytännössähän ihminen kuolisi pois jos energiansaanti jotenkin estyisi.
Kommentit (91)
Vinkkinä ap:lle vastaisuuden varalle: Jos vilpittömästi haluat vain tietoa, jätä "muka"-sana jatkossa kysymyksestäsi pois.
"Kyllä, syke oli noin 55 eikä johtunut hyvästä kunnosta se. Verenpainetta ei saanut mitattua, koska kone huusi erroria. Kun onnistui saamaan lukemat ulos, ne oli jotain luokkaa 55/83. Yöllä piti herätä hetkeksi istumaan ja pumppaamaan käsiä, kun tuntui että veri ei enää kulje riittävästi.
Ja kuvittelet energiankulutuksen tuossa tilassa olevan normaali ja jotenkin vaan liikunnalla fiksattavissa?"
Mulla lepopulssi normaalisti 48-50 ja verenpaine samaa luokkaa kuin sullakin. Kilpirauhasarvot normaalit, paino normaali ja pystyn liikkumaan/toimimaan normaalisti.
Aloittaja on oikeassa siinä, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu väistämättä.
Elimistö ei ole mikään laskukone eikä aineenvaihdunta ole pelkkää matematiikkaa. Suosittelen tutustumaan endokrinologiaan. Kalorien laskeminenkin on pelkkää arviointia: et voi tietää kuinka paljon elimistösi todella kuluttaa etkä kuinka paljon energiaa suolistosi pystyy ravinnosta ottamaan talteen. Tämä on samanlainen ikuisuustappeluaihe täällä kuin se, että kortisonikuuri ei muka nosta painoa. Itse tiedän ihmisen joka vajaatoiminnan vuoksi lihoi 50 kiloa puolessa vuodessa. Ei taatusti syönyt enemmän kuin normaalisti ja yritti kaikin keinoin pysäyttää painonnousun. Oli ennen sairastumista hoikka ja urheilullinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä ap:lle vastaisuuden varalle: Jos vilpittömästi haluat vain tietoa, jätä "muka"-sana jatkossa kysymyksestäsi pois.
Muka sanalla saa vastauksia täällä.
ofelia kirjoitti:
"Kyllä, syke oli noin 55 eikä johtunut hyvästä kunnosta se. Verenpainetta ei saanut mitattua, koska kone huusi erroria. Kun onnistui saamaan lukemat ulos, ne oli jotain luokkaa 55/83. Yöllä piti herätä hetkeksi istumaan ja pumppaamaan käsiä, kun tuntui että veri ei enää kulje riittävästi.
Ja kuvittelet energiankulutuksen tuossa tilassa olevan normaali ja jotenkin vaan liikunnalla fiksattavissa?"
Mulla lepopulssi normaalisti 48-50 ja verenpaine samaa luokkaa kuin sullakin. Kilpirauhasarvot normaalit, paino normaali ja pystyn liikkumaan/toimimaan normaalisti.
Aloittaja on oikeassa siinä, että jos syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu väistämättä.
Aivotoiminnassa tai luetunymmärtämisessä on kuitenkin jotain häikkää vai miksi kokonaisuus jäi hämäräksi?
Ohitse aiheen, mutta selventäkää mulle yksi juttu. Eli liikatoiminta on minulla, syksyllä tulee kaksi vuotta täyteen ja kilpirauhanen pitäisi lääkärin mukaan poistaa. Seuraako tästä sitten vajaatoiminta eli joudunko syömään tyroksiinia (nyt syön siis tyrazolia) lopun elämää?
Mielelläni olisin jatkanut vielä näin jonkin aikaa, odottaen, että kilpirauhanen "sammuu" itsekseen, mutta lääkäri sanoi, että tyrazolia ei voi oikein enää pidempään syödä. Kertoi kyllä syynkin, mutta en millään enää muista miksi, vaikka itse tätä kysyin :D.
Vierailija kirjoitti:
Ohitse aiheen, mutta selventäkää mulle yksi juttu. Eli liikatoiminta on minulla, syksyllä tulee kaksi vuotta täyteen ja kilpirauhanen pitäisi lääkärin mukaan poistaa. Seuraako tästä sitten vajaatoiminta eli joudunko syömään tyroksiinia (nyt syön siis tyrazolia) lopun elämää?
Mielelläni olisin jatkanut vielä näin jonkin aikaa, odottaen, että kilpirauhanen "sammuu" itsekseen, mutta lääkäri sanoi, että tyrazolia ei voi oikein enää pidempään syödä. Kertoi kyllä syynkin, mutta en millään enää muista miksi, vaikka itse tätä kysyin :D.
Kyllä siitä poistosta seuraa se, että tarviset hormonia purkista. Vajaatoiminta se on vain silloin, kun elimistö ei osaa hyödyntää saamaansa lääkettää tai kun annos on liian pieni ja oma hormoni on toki luonnonmukaisempi ja täydellinen, oma kilpirauhanen tuottaa muitakin aineita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se kilpirauhanen liikatoiminnassa sammu itsekseen. Vajaatoiminnassa niin voi käydä. Mutta en ole tosiaankaan lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL
Kun kilpirauhanen on vajaatoiminnalla et kuluta 2000 kcal/vrk.
Kroppa kuluttaa perustointoihin tietyn määrän ja liikunta kuluttaa minkä kuluttaa. Liikkuminen ja elintoiminnot vaatii energiaa, muuten sitä ei tapahdu. Ilman energiaa lihakset ei toimi. Lollottele vaan, mutta ei se kilpirauhanen voi perua luonnonlakeja. Sen ymmärrän että nestettä kertyy ja liikkuminen on hankalaa joten sitä ei ehkä tule tehtyä.
Voi kuule, ihmiselimistö on sen verran monimutkainen systeemi, että sitä ei vaan mitenkään voi verrata auton moottoriin, joka toimii just niin kauan kuin bensaa riittää.
Tästä on esimerkkinä vaikka anorektikot, joiden ravinnonsaanti voi olla pahimmillaan vuosia aivan järkyttävän alhaista, ja silti ovat edelleen elossa. Elimistöllä on lukematon määrä kompensoida energiansaannin muutoksia. Mutta se mitä elimistö yrittää lähtökohtaisesti aina tehdä, on varastoida energiaa ja kerätä massaa. Se on eloonjäämisen kannalta olennaista. Siksi laihtuminen ylipäätään on vaikeaa, ja toisille vielä huomattavasti vaikeampaa kuin toisille.
Ap, tiesitkö että kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa kolesteroliarvoja ja liikatoiminta puolestaan parantaa niitä? Sillä pienellä elimellä on kummallisen paljon vaikutusta moneen aineenvaihdunnalliseen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL
Kun kilpirauhanen on vajaatoiminnalla et kuluta 2000 kcal/vrk.
Kroppa kuluttaa perustointoihin tietyn määrän ja liikunta kuluttaa minkä kuluttaa. Liikkuminen ja elintoiminnot vaatii energiaa, muuten sitä ei tapahdu. Ilman energiaa lihakset ei toimi. Lollottele vaan, mutta ei se kilpirauhanen voi perua luonnonlakeja. Sen ymmärrän että nestettä kertyy ja liikkuminen on hankalaa joten sitä ei ehkä tule tehtyä.
Voi kuule, ihmiselimistö on sen verran monimutkainen systeemi, että sitä ei vaan mitenkään voi verrata auton moottoriin, joka toimii just niin kauan kuin bensaa riittää.
Tästä on esimerkkinä vaikka anorektikot, joiden ravinnonsaanti voi olla pahimmillaan vuosia aivan järkyttävän alhaista, ja silti ovat edelleen elossa. Elimistöllä on lukematon määrä kompensoida energiansaannin muutoksia. Mutta se mitä elimistö yrittää lähtökohtaisesti aina tehdä, on varastoida energiaa ja kerätä massaa. Se on eloonjäämisen kannalta olennaista. Siksi laihtuminen ylipäätään on vaikeaa, ja toisille vielä huomattavasti vaikeampaa kuin toisille.
Tämä on muuten jännä homma täällä palstalla. Aina väitetään, että ylipainoa ei voi missään tapauksessa kertyä jos syö vähemmän kuin kuluttaa, ei edes lääkityksen tai sairauden vuoksi. Eli kroppa toimii muka raa'alla matematiikalla. Voisivatko näin väittävät sitten selittää, miksi anorektikon keho pysyy elossa vuosikausia, jopa kymmeniä vuosia aivan älyttömän alhaisella energiansaannilla, silloinkin vielä kun kaikki vararavinto on kulutettu? Niin. Kroppa ei ole mikään yksinkertainen kone, ei suuntaan tai toiseen.
Tämä nyt on lähinnä mammojen keksimä tekosyy lihavuudelle. Kyllä varmasti voi tulla ylimääräisiä kiloja, mutta ylipainoista se ei kenestäkään tee. Kyllä ne on ne omat ruokailutottumukset!
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on lähinnä mammojen keksimä tekosyy lihavuudelle. Kyllä varmasti voi tulla ylimääräisiä kiloja, mutta ylipainoista se ei kenestäkään tee. Kyllä ne on ne omat ruokailutottumukset!
Jotkut kyllä käyttävät tätä tekosyynä, olen itsekin sen lähipiirissäni huomannut. Osa väittää olevansa vakavasti vajaatoiminnalla ja sitten vedetään kaksin käsin sipsiä, karkkia, limsaa jne. Mutta kovin yksinkertainen olet, jos väität että kaikissa tapauksissa on näin. On myös vaikeasti sairaita, jotka eivät voi laihtua, vaikka kuinka yrittäisivät. Pahimmassa tapauksessa masentuvat vakavasti ja tappavat itsensä, kun eivät kestä enää tilannettaan ja siihen liittyvää sosiaalista läskistigmaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pääset tutustumaan ko. sairauteen henkilökohtaisesti.
Mulla on vajaatoiminta ja pari kiloa kyllä tuli silloin ennen lääkitystä. Liikuin kuitenkin jonkin verran vaikka väsyttikin. Joten enempää ei päässyt kertymään. Eli osittain totta osittain ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli käytännössä ongelma ei ole kilpirauhanen vaan se että ihmisen kulutus on arvioitu pieleen.
Niinkin voi sanoa, mutta kestääkö ihminen henkisesti sitä kitudieettiä, mitä normaalipainossa pysyminen hänen kohdallaan vaatisi, onkin sitten kenties haastavampi juttu. Ihminen ei ole kone, joka ohjelmoidaan ja toisesta päästä vain työnnetään tarvittavat ravintoaineet sisään.
Täällä taas yksi joka ei tiedä, että kituuttamalla pahentaa vaan sitä vajaatoimintaa ja hidastaa aineenvaihduntaa. Terveellinen ja riittävä sekä säännöllinen ruokavalio hiilareilla auttaa vajaatoiminnasta kärsiviä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vajaatoiminta ja pari kiloa kyllä tuli silloin ennen lääkitystä. Liikuin kuitenkin jonkin verran vaikka väsyttikin. Joten enempää ei päässyt kertymään. Eli osittain totta osittain ei!
Taas yksi valopää jonka mielestä oma kokemus on ainoa absoluuttinen totuus koko asiasta. Hieno ettei sinulla tilanne ehtinyt mennä pahemmaksi, mutta valitettavasti niin voi käydä muille. Et myöskään valitettavasti ole turvassa loppuelämäksesi. Vajaatoiminta voi spontaanisti pahentua huomattavasti, vaikka olisi ollut vuosia hyvässä hallinnassa.
Kyllä minäkin olen pystynyt vajaatoiminnassa laihduttamaan, mutta se kalorimäärä olikin niin alhainen, etten pahimmalle vihamiehellenikään suosittelisi samanlaista.