Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten häiriöt kilpirauhasen toiminnassa muka estävät laihtumasta?

Vierailija
05.05.2017 |

Mä haluan kuulla tähän nyt jonkun järkevän selityksen. Jos henkilö kuluttaa vuorokaudessa 2000 kcal ja syö 1500 kcal, niin mitä se kilpirauhanen tekee että paino ei putoa? Tässähän ihmisen täytyy saada jostain se 500 kcal että pystyy toimimaan, kroppa kuluttaa sen minkä se kuluttaa. Miten se kilpirauhanen voi estää kroppaa käyttämästä energiaa? Käytännössähän ihminen kuolisi pois jos energiansaanti jotenkin estyisi.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL

Kun kilpirauhanen on vajaatoiminnalla et kuluta 2000 kcal/vrk. 

Kroppa kuluttaa perustointoihin tietyn määrän ja liikunta kuluttaa minkä kuluttaa. Liikkuminen ja elintoiminnot vaatii energiaa, muuten sitä ei tapahdu. Ilman energiaa lihakset ei toimi. Lollottele vaan, mutta ei se kilpirauhanen voi perua luonnonlakeja. Sen ymmärrän että nestettä kertyy ja liikkuminen on hankalaa joten sitä ei ehkä tule tehtyä.

Tajuatko, että se liikkuminen ei ole hankalaa vaan pahimmillaan mahdotonta. Kun niihin lihaksiin ei välity energiaa, ne eivät jaksa tehdä työtä. Kerro, miten mielenhallinnalla saadaan elimistön toiminnot normaaleiksi? Mieti, että sulla on auto, jossa kierrokset ei nouse yli 500. Niillä mennään. On vaikea lähteä polttelemaan tankkia tyhjäksi ja ainakin sen ottaa kauan. 

Vierailija
22/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, suosittelen näkemään muutakin kuin mustan ja valkoisen.

Sitähän mä tässä yritän. Kiinnostaa ihan todella että miten tuo käytännössä tapahtuu. En oikein ymmärrä teitä jotka pureksivat selvittämättä oudot väitteet biologiasta tai fysiikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL

Kroppa kuluttaa perustointoihin tietyn määrän ja liikunta kuluttaa minkä kuluttaa. Liikkuminen ja elintoiminnot vaatii energiaa, muuten sitä ei tapahdu. Ilman energiaa lihakset ei toimi. Lollottele vaan, mutta ei se kilpirauhanen voi perua luonnonlakeja. Sen ymmärrän että nestettä kertyy ja liikkuminen on hankalaa joten sitä ei ehkä tule tehtyä.

Tajuatko, että se liikkuminen ei ole hankalaa vaan pahimmillaan mahdotonta. Kun niihin lihaksiin ei välity energiaa, ne eivät jaksa tehdä työtä. Kerro, miten mielenhallinnalla saadaan elimistön toiminnot normaaleiksi? Mieti, että sulla on auto, jossa kierrokset ei nouse yli 500. Niillä mennään. On vaikea lähteä polttelemaan tankkia tyhjäksi ja ainakin sen ottaa kauan. 

Ok, no sen tajuan että vähempi liikunta kuluttaa vähemmän. Mutta usein täällä väitetään että kilpirauhanen jotenkin estäisi energiaa kulumasta. Jos se estää liikunnan niin parempi sanoa sitten niin. Selkeämpää.

Vierailija
24/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap oikeasti noin yksinkertainen? Liikatoiminta voi tuplata perusaineenvaihdunnan, eli ihminen kuluttaa liikkumatta esim. 3000kcal/vrk. Vastaavasti vajaatoiminta voi puolittaa perusaineenvaihdunnan, eli kuluttaakin vain 750kcal/vrk.

Jos mielestäsi vajaatoiminnasta kärsivä on vain laskutaidoton, niin kokeile itse olla 250kcal/vrk kaloreilla, sanotaan vaikka kaksi kuukautta. Koska n.500kcal vaje tarvittaisiin, että laskennallisesti edes olisi mahdollista laihtua puoli kiloa viikossa. 250kcal on aika vähän.

Eli kyllä, vajaatoiminta tekee laihduttamisesta hankalaa. Ei mahdotonta, mutta vaikeaa.

Miten se vajaatoiminta syntyy? Lyökö sydän harvemmin, liikkuuko lihakset ilman energiaa? Jotain kropassa täytyy tapahtua vähemmän jos vähemmällä energialla pärjää laihtumatta.

No mulla se syntyi poistamalla kilpirauhanen sen jälkeen, kun oli ensin tuntemattomasta syystä (autoimmuunisairaus) syntynyt liikatoiminta. 

Kyllä, syke oli noin 55 eikä johtunut hyvästä kunnosta se. Verenpainetta ei saanut mitattua, koska kone huusi erroria. Kun onnistui saamaan lukemat ulos, ne oli jotain luokkaa 55/83. Yöllä piti herätä hetkeksi istumaan ja pumppaamaan käsiä, kun tuntui että veri ei enää kulje riittävästi. 

Ja kuvittelet energiankulutuksen tuossa tilassa olevan normaali ja jotenkin vaan liikunnalla fiksattavissa?

Vierailija
25/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LOL

Ok, no sen tajuan että vähempi liikunta kuluttaa vähemmän. Mutta usein täällä väitetään että kilpirauhanen jotenkin estäisi energiaa kulumasta. Jos se estää liikunnan niin parempi sanoa sitten niin. Selkeämpää.

Se on SEKÄ ETTÄ. 

Vierailija
26/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap oikeasti noin yksinkertainen? Liikatoiminta voi tuplata perusaineenvaihdunnan, eli ihminen kuluttaa liikkumatta esim. 3000kcal/vrk. Vastaavasti vajaatoiminta voi puolittaa perusaineenvaihdunnan, eli kuluttaakin vain 750kcal/vrk.

Jos mielestäsi vajaatoiminnasta kärsivä on vain laskutaidoton, niin kokeile itse olla 250kcal/vrk kaloreilla, sanotaan vaikka kaksi kuukautta. Koska n.500kcal vaje tarvittaisiin, että laskennallisesti edes olisi mahdollista laihtua puoli kiloa viikossa. 250kcal on aika vähän.

Eli kyllä, vajaatoiminta tekee laihduttamisesta hankalaa. Ei mahdotonta, mutta vaikeaa.

Miten se vajaatoiminta syntyy? Lyökö sydän harvemmin, liikkuuko lihakset ilman energiaa? Jotain kropassa täytyy tapahtua vähemmän jos vähemmällä energialla pärjää laihtumatta.

Kyllä, esim. sydän lyö harvemmin. Mulla normaalisti lepopulssi 70 kieppeillä. Kun menin vajaalle laski se tonne 50 kieppeille.

Vierailija
27/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievää/piilevää vajaatoimintaa on vaikea diagnosoida. Varsinkin jos on joku muu sairaus myös. Mukana tulee usein masennus ja väsymys. Oman kokemuksen mukaan vastaa hieman ensimmäistä vauvavuotta kun on jatkuva univaje. Siis lievänä. Painoa tulee hieman lisää kokoajan kunnes sitä onkin sitten reilusti liikaa, vaikka olisi normaalit elämän tavat.

Vierailija
28/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli käytännössä ongelma ei ole kilpirauhanen vaan se että ihmisen kulutus on arvioitu pieleen.

Niinkin voi sanoa, mutta kestääkö ihminen henkisesti sitä kitudieettiä, mitä normaalipainossa pysyminen hänen kohdallaan vaatisi, onkin sitten kenties haastavampi juttu. Ihminen ei ole kone, joka ohjelmoidaan ja toisesta päästä vain työnnetään tarvittavat ravintoaineet sisään.

Kyllä ihminen on kone ihan juuri noin. Kaikki eläimet ovat. Ei hevosilla, koirilla ja lehmilläkään ole tällaista että joku niistä pysyisi pulskana minimaalisella ruoalla. Johan tuo nyt olisi jalostettu vaikka mihin hyötykäyttöön.

Niin että huitsin nevadaan sosiaaliset paineet ja psykologia tieteenä. Niitä ei maailmankuvassasi ole olemassakaan, niinkö?

Sosiaaliset paineet tai psykologia ei liity siihen mitenkään miten ihmisen kroppa käyttää hyödyksi saamansa energian. Yleisemmin laihduttamiseen kyllä, mutta nyt ei oltukkaan yleisellä tasolla.

Vierailija
29/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vajaatoimintaa oli liikatoiminta. Laihduin mitään tekemättä 5 kg. Sitten alkoi mennä voimat, joten aloin syödä kuin hevonen aiempaan verrattuna. Se pysäytti painonlaskun, mutta lisäsin noin 500 kcal/vrk normaaliin ruokailuuni nähden ja paino seisahtui. 

Vierailija
30/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on selitetty jo aika hyvin, mutta heitän sekaan vielä omia kokemuksiani. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen 156 cm pitkä ja olin aina lapsena ollut hoikka. Paitsi kun vajaatoiminta teini-iän jälkeen todettiin, niin olin jo pidemmän aikaa painanut 56 kg. Lääkityksen saatuani painoin muutaman viikon kuluttua 50 kg ilman mitään laihdutusyrityksiä. Ja väsymys oli kyllä aivan jäätävää, teki mieli nukkua ihan koko ajan. Ei silloin liikuntaa jaksa harrastaa.

Vierailija
31/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, esim. sydän lyö harvemmin. Mulla normaalisti lepopulssi 70 kieppeillä. Kun menin vajaalle laski se tonne 50 kieppeille.

ahaa, tää oli mielenkiintoista. Tuo vois kyllä selittää.

Vierailija
32/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän mä tässä yritän. Kiinnostaa ihan todella että miten tuo käytännössä tapahtuu. En oikein ymmärrä teitä jotka pureksivat selvittämättä oudot väitteet biologiasta tai fysiikasta.

Peace! Minä syön tyroksiinini, kun lääkäri on sellaisia määrännyt. En jaksa uhrata enempää aikaa väittelyyn kanssasi.

Vierailija
33/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni meni jännästi niin, että laihduin vajaatoiminnan seurauksena. Harvinaisempaa, mutta sekin mahdollista. Jokaisen kroppa on niin yksilöllisesti monimutkainen organismi, ettei siitä pääse kärryille millään perusmatikalla tai simppeleillä syy-seuraussuhteilla.

Vierailija
34/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peace! Minä syön tyroksiinini, kun lääkäri on sellaisia määrännyt. En jaksa uhrata enempää aikaa väittelyyn kanssasi.

No ei tarvikkaan. Jos sydän lyö harvemmin niin kaikki elintoiminnot hidastuu, joka kyllä käy itselleni selitykseksi.

Vierailija
35/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen thyroksiinilääkitystä kilpirauhaspotilaat muuttuivat pöhöttyneiksi ja turvonneiksi masentuneeksi kuolaaviksi liikkumattomiksi möykyiksi, ja lopulta kuolivat pois, koska elimistö ei tietenkään elä, jos se vähitellen lakkauttaa ruumiintoimintonsa. Joten kyllä, elimistön energiankulutus todella romahtaa, ja tietenkin siihen hoitamattomana lopulta kuolee.

Vierailija
36/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertailun vuoksi. Normaali leposykkeeni 65-75. Liikatoiminnalla 90 ja nousee sataan jo kävellessä ovelle ja 120 tiskatessa. Vajaatoiminnalla 50-55 ja on tosi vaikea saada nostettua eli mitään 150 sykettä ei saa aikaan edes liikkumalla. En muista saako nostettua johonkin 100-120, ehkä. 

Vierailija
37/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuon aineenvaihdunnan hidastumisjutun voit kyllä lukea ihan joka paikasta, missä kilpirauhasen vajaatoiminnasta kerrotaan. Ei siihen mitään ihmeellistä palsta-asiantuntijaa vaadita. Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa kaikkia elimistön toimintoja. Tyroksiini vaikuttaa ihmisen jokaisessa solussa ja kiihdyttää kaikkia elimistön prosesseja.

Vierailija
38/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tarvikkaan. Jos sydän lyö harvemmin niin kaikki elintoiminnot hidastuu, joka kyllä käy itselleni selitykseksi.

Lämpö vaatii energiaa paljon, myös ihmisen energiantuotannossa. Ruumiinlämpö on asteen, puolitoista alempi kuin normaalisti. 

Vierailija
39/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikä ole kyse pelkästään siitä, että vain sydän löisi harvemmin... vaan ihan jokainen solu toimii tehottomammin kuin terveessä tilanteessa toimisi.

Vierailija
40/91 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni meni jännästi niin, että laihduin vajaatoiminnan seurauksena. Harvinaisempaa, mutta sekin mahdollista. Jokaisen kroppa on niin yksilöllisesti monimutkainen organismi, ettei siitä pääse kärryille millään perusmatikalla tai simppeleillä syy-seuraussuhteilla.

Sama juttu, minäkin laihduin pidemmän päälle. Olin niin väsynyt ja masentunut, ettei ollut lopulta yhtään ruokahalua. Luultavasti keräsin ensin kymmenisen kiloa lisää painoa, sitten laihduin alipainon puolelle. Tämä ei kuulemma ole mitenkään tavatonta.