Poikaystävä valittaa Hesarissa "On absurdia, että minun tulisi käyttää säästämäni rahat tyttöystäväni elättämiseen – sitä ennen toimeentulotukea ei tipu"
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005195110.html
Rahat on molempien säästötileiltä loppu, töitäkään ei ole, mutta silti pitäisi tyttöystävä (huom! ei avopuoliso, vaikka asuu saman katon alla) elättää osakkeisiin säästämällään opintolainalla ym rahoilla. Millähän meinasi itsensä elättää?
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteeni on varmasti epäsuosittu, mutta minusta on väärin, että opiskelevia pariskuntia velvoitetaan elättämään toisiaan. Tämä siksi, että moni näistä suhteista päätyy eroon, ja päätös yhteenmuutosta on useimmiten tehty juurikin kulujen säästämiseksi. Toinen siis joutu tuhlaamaan kaikki rahansa ns. turhaan.
Olen itse opiskelija, ja köyhä avopuolisoni on velvoitettu elättämään minut elokuusta lähtien. Opintolainaa olen joutunut nostamaan jo monen tuhannen euron edestä. Joka päivä masentaa ja ahdistaa otettu opintolaina, enkä ole vielä saanut kesätöitä. Edessä on pakkomuutto eri asuntoihin poikaystäväni kanssa, mikä stressaa muiden asioiden lisäksi. Olen aina ajatellut, että naimisiin mennään vasta kun on varaa, mutta nykyinen avoliittosysteemi on kuin avioliitto. Olen todella masentunut, ja rukoilen nukkumaan mennessä iltaisin, että en enää heräisi aamulla.
Häh? Sinä haluat vetää ranteet auki sen takia, että joudut muuttmaaan kirjasi muualle??
Ajattele, mitä tekisitköän, jos elämässäsi olisi asiat vieläkin huonommin....
Kirjoitin varmaan huonosti, jos ymmärsit tekstini noin. Mutta siis elokuusta lähtien saan opiskelijatukea 250 euroa kuussa, miinus verot, mikä ei millään riitä kattamaan kaikkia kuluja. Kärsin masennuksen lisäksi myös fyysisistä sairauksista, eikä minulla ole varaa hoitaa niitä. Kela korvaa vain osan lääkkeistä. Opintolaina vain kasvaa, enkä todennäköisesti työllisty valmistumiseni jälkeen. Tulevaisuus ahdistaa suunnattomasti.
Valtion pitäisi siis antaa sinulle rahaa ettei olisi paha mieli?
Voi kuule, valtio on maksanut myös sinulle paljon kaikenlaista.
Perustakaa kesäksi yritys jos palkkatöitä ei löydy.
Omasta nuoruudesta tulee mieleen kesä kun tyttöystävä valmistui. Lainaa olin nostanut talven aikana ja rahat oli lopussa. Tyttöystävä valmistui ja meni ilmoittautumaan työttömäksi ja oli oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Käsittelyjonot n. 3kk sen lisäksi piti tehdä selvitys miksi tyttöystäväni vanhemmat eivät voi työllisää tyttöystävääni reilu 200 km päässä olevalla maatilallaan (tällä ei siis ollut mitään tekemistä koulutuksen kanssa) minulla oli kesätöitä mutta palkka oli tulossa vasta heinäkuussa. Minun piti ilmoittautua työnhakijaksi kesäkuun alun ajaksi ja sen jälkeen meidät käskettiin sosiaalitoimistoon ja kun saimme sinne kaikki paperit ilmoitettiin että käsittelyaika olisi reilu 2kk. Tyttöystäväni lähti sitten oikeasti bunkkaamaan vanhemipiensa luokse ja minä söin töissä. Vuokra saatiin sentään maksettua. Lopulta sain sitten palkan ja pari viikkoa sen jälkeen tuli kysely sossusta tarvitsetteko vielä rahaa. Pyysin sitten tyttöystävää käymään hakemassa hakemuksen pois ja seurauksena oli päänaukomiset sossusta päälle (rahaa olisi kyllä silloin ollut luvassa) Kesän jälkeen tyttöystävä sai takautuvasti rahaa kolmelta kuukaudelta. joten syksyllä elettiin kyllä hyvin...
Tämä on pariskunta joka keinottelee mutta ei ole oikea pariskunta , molemmilla on kuitenkin sosiaalisesti kulissi että eivät ole sinkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No poikaystävä ei näy ymmärtävän juuri mistään mitään. Seurusteleva pariskunta on avopari siitä päivästä asti kun asuvat saman katon alla, ei auta että vasta kolme kuukautta on yhdessä asuttu eikä auta vaikka itse ei itseään pitäisi avoparina. Avopari lasketaan automaattisesti yhdeksi taloudeksi ja silloin on tietysti selvää että talouden säästöt ja omaisuus huomioidaan laskelmassa.
Miksi sitten ei katsota kahta naista samassa taloudessa yhdeksi taloudeksi?
Tuo koko sääntö on aivan sairas
Varmaan viilaamisen varaa on mutta tässä tapauksessa nuo aivan selvästi kertovat olevansa avopari vaikka sitä itse eivät tajuakaan. Eli ei mitään epäselvyyttä siitä että heidät kuuluu laskea yhdeksi taloudeksi.
Tuo poika ei tule koskaan rikastumaan:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteeni on varmasti epäsuosittu, mutta minusta on väärin, että opiskelevia pariskuntia velvoitetaan elättämään toisiaan. Tämä siksi, että moni näistä suhteista päätyy eroon, ja päätös yhteenmuutosta on useimmiten tehty juurikin kulujen säästämiseksi. Toinen siis joutu tuhlaamaan kaikki rahansa ns. turhaan.
Olen itse opiskelija, ja köyhä avopuolisoni on velvoitettu elättämään minut elokuusta lähtien. Opintolainaa olen joutunut nostamaan jo monen tuhannen euron edestä. Joka päivä masentaa ja ahdistaa otettu opintolaina, enkä ole vielä saanut kesätöitä. Edessä on pakkomuutto eri asuntoihin poikaystäväni kanssa, mikä stressaa muiden asioiden lisäksi. Olen aina ajatellut, että naimisiin mennään vasta kun on varaa, mutta nykyinen avoliittosysteemi on kuin avioliitto. Olen todella masentunut, ja rukoilen nukkumaan mennessä iltaisin, että en enää heräisi aamulla.
Häh? Sinä haluat vetää ranteet auki sen takia, että joudut muuttmaaan kirjasi muualle??
Ajattele, mitä tekisitköän, jos elämässäsi olisi asiat vieläkin huonommin....
Kirjoitin varmaan huonosti, jos ymmärsit tekstini noin. Mutta siis elokuusta lähtien saan opiskelijatukea 250 euroa kuussa, miinus verot, mikä ei millään riitä kattamaan kaikkia kuluja. Kärsin masennuksen lisäksi myös fyysisistä sairauksista, eikä minulla ole varaa hoitaa niitä. Kela korvaa vain osan lääkkeistä. Opintolaina vain kasvaa, enkä todennäköisesti työllisty valmistumiseni jälkeen. Tulevaisuus ahdistaa suunnattomasti.
Valtion pitäisi siis antaa sinulle rahaa ettei olisi paha mieli?
Voi kuule, valtio on maksanut myös sinulle paljon kaikenlaista.
Saman verran kuin muillekin enkä ole valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se oikeasti helvetin väärin, että kun ei olla edes naimisissa pitäisi jonkun toisen kulut maksaa. Aikuinen ihminen huolehtikoon omasta elatuksestaan. Sitten asia on täysin eri jos on yhteinen lapsi, mutta ennen sitä ei pitäisi olla mitään elatusvelvollisuutta puolisoa kohtaan.
Mutta miksi ihmeessä meidän veronmaksajien pitäisi maksaa heidän lemmenleikkinsä tai kartuttaa miehen osakesalkkua veronmaksajien piikkiin.
Mitä ihmettä nämä nuoret ajattelevat?
Totta hemmetissä, jokainen avo- tai aviopari sijoittaisi tulonsa osakkeisiin yms. jos yhteiskunta maksaisi elämisen.Eiköhän tämäkin poikaystävä pian tehtaile lapsia, joiden elättämiseen itketään veronmaksien apua.
On se niin väärin, kun yhteiskunta odottaa perheiden puhaltavat yhteen hiileen ja pitävän huolta toisistaan.Avopuolisot EI ole perhe. Sen enempää kuin kaksi kaveria jotka asuvat samassa asunnossa.
Eipä tietenkään, PAITSI silloin kun kysymys on yhteiskunnan tuesta tai etuudesta. Ja mieluimmin hehkutaan olevan vielä ydinperhe.
Eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Ihan absurdi kirjoitus.
Hän ei ole avopuolisoni -kohta oli suosikkini.
Tätä se moraalin rappio tuo tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se oikeasti helvetin väärin, että kun ei olla edes naimisissa pitäisi jonkun toisen kulut maksaa. Aikuinen ihminen huolehtikoon omasta elatuksestaan. Sitten asia on täysin eri jos on yhteinen lapsi, mutta ennen sitä ei pitäisi olla mitään elatusvelvollisuutta puolisoa kohtaan.
Ollaanpa sitä sitoutuneita. Veikkaan, että et varmaan tänä aamuna valinnut avopuolisoasi. Miksi ihmeessä asut hänen kanssaan, kun viis veisaat hänen pärjäämisestään?
Ei ole kauaa siitä kun puolison tulot otettiin huomioon jopa työkkärin rahoissa. Toisaalta tämä oli mielestäni oikein siinä mielessä että se korosti perhettä yksikkönä ja tuloja yhteisenä josta molempien elatus kustannettiin. Nykyään valtavasti lisääntynyt tämä sinun rahat-minun rahat ajattelu, toiselle ei annettaisi mitään ja omista pidetään viimeiseen asti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ei opintolainasta kannata stessata! Tiesitkö, että on tullut uusi laki lainan takaisinmaksusta? Jos päätät opintosi kuudessa vuodessa, saat anteeksi 10 000€ opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No poikaystävä ei näy ymmärtävän juuri mistään mitään. Seurusteleva pariskunta on avopari siitä päivästä asti kun asuvat saman katon alla, ei auta että vasta kolme kuukautta on yhdessä asuttu eikä auta vaikka itse ei itseään pitäisi avoparina. Avopari lasketaan automaattisesti yhdeksi taloudeksi ja silloin on tietysti selvää että talouden säästöt ja omaisuus huomioidaan laskelmassa.
Miksi sitten ei katsota kahta naista samassa taloudessa yhdeksi taloudeksi?
Tuo koko sääntö on aivan sairas
Kyllä katsotaan. Jos tekee alivuokralaissopimuksen niin sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme naimisissa, mutta ei ole eikä tule yhteisiä lapsia. Molemmilla on omia lapsia.
Nyt kun olemme katsoneet 18-vuotiaalle miehen pojalle opintotukea, niin ei saa penniäkään. Koska minun tuloni ovat niin suuret, eli minun pitäisi elättää? Ja minulla on omiakin lapsia, joita minun pitää elättää.
Outoa.
Hän kai saisi jos muuttaisi omaan kotiin. Kannattaako se pelkkien tukien varassa on eri juttu. Jos on töitä ja löytää edullisen asunnon niin saattaisi kannattaa. Jos ala on vaativa niin kaikki aika menee opiskeluun eikä jää aikaa työlle.
Voithan tehdä oman lainasopparin miehen tai pojan kanssa. Maksaa kun pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opintolainasta kannata stessata! Tiesitkö, että on tullut uusi laki lainan takaisinmaksusta? Jos päätät opintosi kuudessa vuodessa, saat anteeksi 10 000€ opintolainaa.
Juuri näin. Opintolainaa kannattaa ottaa etenkin niiden, jotka eivät sitä varmuudella tarvitse. Riskitön vedonlyönti valmistumisajan puolesta.
Kauheen absurdia että itse pitää maksaa eläminen
Vaikka en ole täysin samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa, niin en ole palstan reagoienkaan kanssa.
Tässä maassa on aika lailla pakko opiskella, jos on alle 25-vuotias ilman ammattia (vain yo) tai alle 30v vastavalmistunut (jos ammattiin, niin pitää hakea ainakin AMK ja ehkä toinen amiskoulutus). Eli nuoret, jotka eivät saa töitä käytännssä pakotetaan elämään lainalla. Ja aikuisena ammattitutkinnon hommaamminen on myöskin rahoitettava lainalla, eli tämä ei ole vain korkeakouluopiskelijoiden ongelma (monessa keskustelussa olen lukenut, että korkeakouluttautuminen on oma ongelma, aina voisi mennä amikseen).
Jos laina täysmääräisenä katsotaan tuloksi, pitää opiskelijan elättää avopuoliso, joka ei ole myös opiskelija tai työssäkäyvä lähes täysin, eli pitää ottaa se koko 400/650e/kk lainaa, vain, että voi kituuttaa avopuolison kanssa. Itse en ole alkanut sijoittamaan salkkuihin, mutta haluaisin jossain vaiheessa omistusasunnon. Haaveet ASP-sijoittamisesta (kesätöiden palkat, osa lainoista), saa unohtaa, sillä tukikuita juuri leikattiin, eli avopuolisoni joutuu kirjoittamaan gradua toimeentulotuella.
Meillä on vetämässä useampi hakemus, jotta voitaisiin muuttaa erilleen, mutta asuntoja ei niin vain saada. Erilleen muuttaminen on henkisesti raskasta, ja lisäksi asuntopulan kaupungissa Aila ikävää, koska voisimme jakaa asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme naimisissa, mutta ei ole eikä tule yhteisiä lapsia. Molemmilla on omia lapsia.
Nyt kun olemme katsoneet 18-vuotiaalle miehen pojalle opintotukea, niin ei saa penniäkään. Koska minun tuloni ovat niin suuret, eli minun pitäisi elättää? Ja minulla on omiakin lapsia, joita minun pitää elättää.
Outoa.
Sinusta olisi siis loogisempaan, jos naapurin Kalle veronmaksajana elättäisi miehesi pojan, kuin pojan oma perhe.
Perhe ei ole millään tavalla vastuussa 18 vuotiaasta ihmisestä.
No mutta vanhempien tulot vaikuttavat kuitenkin opintotukeen 20 vuotiaaksi asti! Meillä on lapset sen takia asuneet kaks kymppisiksi kotona. Ei ole taloudellisesti mahdollista lähteä aiemmin koska periaatteesta emme aio kustantaa poismuuttaneiden lasten elämää (toki pientä avustusta saa aina silloin tällöin).
Melko absurdia että kirjoitetaan rahattomuudesta ja samassa mainitaan opintolainalla rahoitettu osakesalkku josta joutuu nyt myymään. Melkein kuin sanoisi että nyt joudun nakuttelemaan paloja kultavaltaistuimestani. Luulisi että osakkeet ovat enemmän hyväosaisten hommia eikä sossutuilla kitkuttavien? Opintolainaa nostetaan opiskelijan päivittäisiin tarpeisiin eikä mihinkään pörssipeliin, järkihän sen sanoo. Ja jos on ollut tiedossa jo ennen yhteenmuuttoa ettei tytöllä ole tuloja, niin miksi muutettiin yhteen? Miksi tyttö ei ole oikeutettu opintotukeen vaikka on koulun kirjoilla? Jotain jätetään nyt kertomatta.