Poikaystävä valittaa Hesarissa "On absurdia, että minun tulisi käyttää säästämäni rahat tyttöystäväni elättämiseen – sitä ennen toimeentulotukea ei tipu"
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005195110.html
Rahat on molempien säästötileiltä loppu, töitäkään ei ole, mutta silti pitäisi tyttöystävä (huom! ei avopuoliso, vaikka asuu saman katon alla) elättää osakkeisiin säästämällään opintolainalla ym rahoilla. Millähän meinasi itsensä elättää?
Kommentit (406)
Miten voi asua seurustelukumppanin kanssa samassa asunnossa olematta avopuoliso?
Jos on opiskeluun tarkoitetuilla rahoilla ostanut osakkeita, niin eikös se ole ihan luonnollista että ne pitää käyttää ennen kuin saa sossusta ruinattua rahaa? Mitä ihmeettä nuo nuoret kuvittelevat ylipäänsä? Tämä vaatiminen on mennyt ihan absurdiksi, miksei tuo tyttö käy koulua edes jos on kerran opiskelija?
No onhan se oikeasti helvetin väärin, että kun ei olla edes naimisissa pitäisi jonkun toisen kulut maksaa. Aikuinen ihminen huolehtikoon omasta elatuksestaan. Sitten asia on täysin eri jos on yhteinen lapsi, mutta ennen sitä ei pitäisi olla mitään elatusvelvollisuutta puolisoa kohtaan.
Koska haluavat olla niin kuin tahtovat ja saada ilmaista rahaa
No poikaystävä ei näy ymmärtävän juuri mistään mitään. Seurusteleva pariskunta on avopari siitä päivästä asti kun asuvat saman katon alla, ei auta että vasta kolme kuukautta on yhdessä asuttu eikä auta vaikka itse ei itseään pitäisi avoparina. Avopari lasketaan automaattisesti yhdeksi taloudeksi ja silloin on tietysti selvää että talouden säästöt ja omaisuus huomioidaan laskelmassa.
Asuvat yhdessä ja ovat avopuolisoita. Miksi muuttivat yhteen jos ei oo varaa
Vierailija kirjoitti:
Miten voi asua seurustelukumppanin kanssa samassa asunnossa olematta avopuoliso?
Tämä neropatti osaa säästää rahansa osakkeisiin, muttei tiedä, mikä avopuoliso on.
Onkohan ne ihan läpällä kimpassa? Ei aikomustakaan ostaa sormuksia, jolloin tullaan "oikeiksi avopuolisoiksi" eikä olla enää vain "kelan määrittelemiä avopuolisoita"?
Entä jos tyttöystävä nyt vaan hakisi töitä. Voisi tehdä kolmen kuukauden aikana vähintään 12 työhakemusta. Se on hallituksenkin mielestä sopiva määrä.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se oikeasti helvetin väärin, että kun ei olla edes naimisissa pitäisi jonkun toisen kulut maksaa. Aikuinen ihminen huolehtikoon omasta elatuksestaan. Sitten asia on täysin eri jos on yhteinen lapsi, mutta ennen sitä ei pitäisi olla mitään elatusvelvollisuutta puolisoa kohtaan.
No miten tällä perusteella sitten muiden veronmaksajien tämä avokki elättää kun mekään emme ole hänen kanssaan naimisissa?
Onhan tuo kenkkutilanne ja toki poikaystävän kirjoituksessa oli virheellisiä väittämiä mm. ettei ole avopuoliso, mutta eihän tuosta muuten selviä kuin a) siirtämällä jommankumman osoitteen pois b) nostamalla vaikka lainaa ja elättämällä tytönkin. Eniten ihmetyttää kuitenkin se millä poitsu oli ajatellut elää koska jos rahaa ei ole hänenkin pitää realisoida salkkuaan ja mitä ihmettä tyttö on tehnyt jos ei saa rahaa mistään.
Olisi kai voinut silloin 3kk sitten ottaa selvää millä rahalla aiotaan yhdessä elää ja miten tuleva kämppis osallistuu yhteisiin kuluihin.
Eipä tuossa auta muu kuin tyttöystävä tekee muuttoilmoituksen muualle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo kenkkutilanne ja toki poikaystävän kirjoituksessa oli virheellisiä väittämiä mm. ettei ole avopuoliso, mutta eihän tuosta muuten selviä kuin a) siirtämällä jommankumman osoitteen pois b) nostamalla vaikka lainaa ja elättämällä tytönkin. Eniten ihmetyttää kuitenkin se millä poitsu oli ajatellut elää koska jos rahaa ei ole hänenkin pitää realisoida salkkuaan ja mitä ihmettä tyttö on tehnyt jos ei saa rahaa mistään.
Näillä, jotka säästää lainat osakkeisiin, on usein vanhempien hankkima osake asuntona. Ruokaan nyt toki menee rahaa, mutta sen olisi varmaankin saanut hoidettua syömällä vanhempiensa luona tai laittamalla vaikka muutaman huntin opintolainasta sivuun ruokarahaksi.
Joku Ylilaudan jonne saanut trollinsa läpi Hesariin. Kaikki meemit paketissa mutta eri kielellä esitettynä. Hyvä jonnet!
Me olemme naimisissa, mutta ei ole eikä tule yhteisiä lapsia. Molemmilla on omia lapsia.
Nyt kun olemme katsoneet 18-vuotiaalle miehen pojalle opintotukea, niin ei saa penniäkään. Koska minun tuloni ovat niin suuret, eli minun pitäisi elättää? Ja minulla on omiakin lapsia, joita minun pitää elättää.
Outoa.
Mielipiteeni on varmasti epäsuosittu, mutta minusta on väärin, että opiskelevia pariskuntia velvoitetaan elättämään toisiaan. Tämä siksi, että moni näistä suhteista päätyy eroon, ja päätös yhteenmuutosta on useimmiten tehty juurikin kulujen säästämiseksi. Toinen siis joutu tuhlaamaan kaikki rahansa ns. turhaan.
Olen itse opiskelija, ja köyhä avopuolisoni on velvoitettu elättämään minut elokuusta lähtien. Opintolainaa olen joutunut nostamaan jo monen tuhannen euron edestä. Joka päivä masentaa ja ahdistaa otettu opintolaina, enkä ole vielä saanut kesätöitä. Edessä on pakkomuutto eri asuntoihin poikaystäväni kanssa, mikä stressaa muiden asioiden lisäksi. Olen aina ajatellut, että naimisiin mennään vasta kun on varaa, mutta nykyinen avoliittosysteemi on kuin avioliitto. Olen todella masentunut, ja rukoilen nukkumaan mennessä iltaisin, että en enää heräisi aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttöystävä asuu saman katon alla niin miten kyseessä ei ole avopuoliso? Kyllä se niin menee että puoliso pitää elättää eikä laittaa kuppaamaan valtiota.
Ei todellakaan kuulu avopuolison elättää toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttöystävä asuu saman katon alla niin miten kyseessä ei ole avopuoliso? Kyllä se niin menee että puoliso pitää elättää eikä laittaa kuppaamaan valtiota.
Ei todellakaan kuulu avopuolison elättää toista.
Eikä ainakaan valtion. Maksakoot mamma.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ihmeessä meidän veronmaksajien pitäisi maksaa heidän lemmenleikkinsä tai kartuttaa miehen osakesalkkua veronmaksajien piikkiin.
Mitä ihmettä nämä nuoret ajattelevat?
Totta hemmetissä, jokainen avo- tai aviopari sijoittaisi tulonsa osakkeisiin yms. jos yhteiskunta maksaisi elämisen.
Eiköhän tämäkin poikaystävä pian tehtaile lapsia, joiden elättämiseen itketään veronmaksien apua.
On se niin väärin, kun yhteiskunta odottaa perheiden puhaltavat yhteen hiileen ja pitävän huolta toisistaan.