Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden kestitseminen. Kävin eilen sukulaistytön

Vierailija
04.01.2026 |

perheen luona kylässä. Ei mikään yllätysvierailu vaan kyläilystä sovittu etukäteen.

Tarjolla oli "vain" teetä. Ja sanon "vain" koska ihmettelen ettei edes 1e keksipakettia ollut tarjolla, olivat aamulla käyneet kuulemma kaupassakin. 

Molemmat työssäkäyviä, 1 lapsi.

Vien yleensä jotain viemisiä mennessäni. Niin nytkin.

Onko tämä kovin yleistäkin nykyään että vieraille ei tarjota mitään?

Minusta kuuluu käytöstapoihin/ kohteliaisuuteen tmv. että vaikka edes niitä keksejä olisi kahvin/teen kanssa.

Itse tarjoan yleensä muutamaa sorttia, suolaista ja makeaa. Varsinkin jos kyläilystä etukäteen sovittu.

Kommentit (213)

Vierailija
1/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä kestikievaria. Ei mun piireissä kukaan pidä .

Vierailija
2/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä kestikievaria. Ei mun piireissä kukaan pidä .

Pieni ero siinä tarjoaako esim. pullapitkon tai keksejä ja teetä kuin kymmentä sorttia.

Minusta se kuuluu hyviin tapoihin arvostaa jonkun vierailua tarjoamalla vähän huikopalaa.

Ap

Syö prkl kotonas huikopalas! Mokomakin porsas. 

Et näköjään ymmärtänyt pointtia. Kirjoituksesi tosin jo kyllä kertoo älykkyytesi tasosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauas matkustit heitä näkemään ja kauanko vierailu kesti?

Jos joku tuttu tulisi esim parin tunnin matkan sisältä käymään tunniksi, niin en minä mitään tarjoiluja järjestäisi. Tarjoilut kuuluvat minusta juhliin.

N50+ HKI

Vierailija
4/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille taas tuli tuttu kylään. Laitoin tarjottavaa yhtä jos toistakin. Hän ei ottanut mitään kahvin kanssa. Ei yhtä ainoata keksiä. Sanoi, että tuli niin joulun aikaan syötyä. 

Ketutti, kun keräilin piirakoita ym. pöydästä kuivumasta hänen lähtönsä jälkeen ja ajattelin, että saa olla viimeinen kerta, kun tarjoan yhtään mitään. 

Vierailija
5/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole kovin toivottu vieras.

Silloin heidän ei kannata sopia vierailusta AP kanssa. T. Ohis

Eivät vaan kehtaa kieltäytyä kun kuitenkin sukulainen kyseessä.  Jos Ap tuo joka kertaa lahjakortin tms. niin ottaahan ne Ap:n vastaan vaikka eivät henkilöä arvostakaan. Arvostus näkyy tarjoiluissa. Kun lahja on saatu niin toivovat, että Ap jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
6/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ensin että tämä on provo jossa valitetaan huonoista tarjoiluista mutta kun tuota vähän miettii niin onhan pelkkä tee aika köykäinen tarjoilu. Joten kyllä, jos aikuiset ihmiset on kutsuneet kylään niin mielestäni on vähän erikoista että mitään tarjottavaa ei ole.

Vierailija
7/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä millainen vierailu oli kyseessä. Tuletko meille kahville - kahvin lisäksi pullaa tai piirakkaa tai jotain. Tuletko hakemaan kirjan jonka halusit lainata - ei välttämättä edes sitä kahvia. Tuletko viettämään meille lauantaipäivää, teen vaikka lounasta - lounasta.

Vierailija
8/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät vaan kehtaa kieltäytyä kun kuitenkin sukulainen kyseessä.  Jos Ap tuo joka kertaa lahjakortin tms. niin ottaahan ne Ap:n vastaan vaikka eivät henkilöä arvostakaan. Arvostus näkyy tarjoiluissa. Kun lahja on saatu niin toivovat, että Ap jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti.

Juu, näin olen myös miettinyt. Viemiset kelpaa kyllä mutta toiseen suuntaan ei mitään. Minun luona käydessään eivät ole ikinä mitään tuoneet. Ei edes sitä 1e keksipakettia. 

En minäkään usein ramppaaville kovin kummoista tarjottavaa laittaisi

Teen/kahvin ja jotain keksiä kumminkin. 

Ehkäpä lopetan yhteydenpidon ja pitäydyn muissa porukoissa.

Ap

Vierailija
9/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kyläilyssä ollut jotakin tärkeämpääkin sisältöä kuin euron keksipaketin poissaolo? Jos teillä oli mukavaa ja viihdyit niin mitä väliä vaikka et olisi saanut edes sitä teetä.

Vierailija
10/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä millainen vierailu oli kyseessä. Tuletko meille kahville - kahvin lisäksi pullaa tai piirakkaa tai jotain. Tuletko hakemaan kirjan jonka halusit lainata - ei välttämättä edes sitä kahvia. Tuletko viettämään meille lauantaipäivää, teen vaikka lounasta - lounasta.

Nähdään n. 4krt/v.

Vierailusta oli sovittu. Ja nimenomaan että menen vuorollani heille.

Vierailija
11/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuuri on muutunut ajan myötä. Ennen oli käsite 'vierasvara' esim. keksipaketti aina kaapissa, jos joku yllätteän tuli kylään. Tämä siis ennen kännyköitä ja nykyään käytännössä ilmaisia puheluita ja tekstareita.

Taidettiin aloittajalle myös antaa melko selvä viesti mitä mieltä hänen vierailustaan oltiin?

Ihmisille on yleensä varsin vaikeaa sanoa se "EI" suoraan ja kasvotusten ja sitten ottaa vastaan siitä seuraava reaktio. Tämän vuoksi sitten vaan annetaan ymmärtää asioita ja toivotaan, että vastapuoli 'ymmärtää yskän'.

Vierailija
12/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä veit mennessäsi heille?

50e lahjakortin

Porvoossa ?

Vierailija
13/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se oli ap, joka sopi vierailusta?

Ja ehkä ap:n luona tarjottavat on sellaisia, joita ei haluta syödä, mutta on pakko, kun toinen itkutuhruisin silmin selittää, että leivoin näitä kolme päivää ja nyt ei maistu.

Oletusarvoisesti tuossa on vain sukupolvien ero: nuoret ei enää ole pullan ja keksien perään, ei niitä ole kyläillessä tarjolla, pelkkä kahvi tai tee riittää ja jos haluaa syödä herkkuja, tuo ne itse mukanaan (ja jos niitä jää, niin vie pois mennessään).

Vierailija
14/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kyläilyssä ollut jotakin tärkeämpääkin sisältöä kuin euron keksipaketin poissaolo? Jos teillä oli mukavaa ja viihdyit niin mitä väliä vaikka et olisi saanut edes sitä teetä.

Juu, toki oli muu sisältö tärkeämpi.

Kyse onkin tavoista ja vieraanvaraisuudesta.

Vierailija
15/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuoret nykyään ymmärrä että vieraille pitäisi tarjota jotain. Ja omat aikuiset lapseni jotka ovat työssäkäyviä ja asuvat omissa asunnoissaan niin heillä ei yleensä ole juuri mitään ruokatarvikkeita tai keksejä. Aikuinen tyttäreni oli avopuolisonsa kanssa kylässä Ruotsissa tuttaviensa luona ja sielläkään kyläpaikassa heille ei tarjottu mitään. Tuntuu olevan nykyään tapana että mitään ei tarjota ainakaan nuorten keskuudessa.

Vierailija
16/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se oli ap, joka sopi vierailusta?

Ja ehkä ap:n luona tarjottavat on sellaisia, joita ei haluta syödä, mutta on pakko, kun toinen itkutuhruisin silmin selittää, että leivoin näitä kolme päivää ja nyt ei maistu.

Oletusarvoisesti tuossa on vain sukupolvien ero: nuoret ei enää ole pullan ja keksien perään, ei niitä ole kyläillessä tarjolla, pelkkä kahvi tai tee riittää ja jos haluaa syödä herkkuja, tuo ne itse mukanaan (ja jos niitä jää, niin vie pois mennessään).

Sukulaistyttöni perheineen kyllä tyhjentää pöydän tarjottavista minun luonani käydessään. Että kyllä pullat, piirakat jne. heille uppoaa.

Vierailija
17/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ajankohta sovittu vähän ennen vierailuasi?

Vai onko niin, että puhuitte pari kuukautta sitten asiasta viimeksi, ja lompsuttelit kylään etukäteen ilmoittamatta silloin kun sun teki mieli mennä turisemaan.

Vierailija
18/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko niin, että puhuitte pari kuukautta sitten asiasta viimeksi, ja lompsuttelit kylään etukäteen ilmoittamatta silloin kun sun teki mieli mennä turisemaan.

Kyläilystä sovittiin 2 päivää ennen.

Vierailija
19/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähdään n. 4krt/v.

Vierailusta oli sovittu. Ja nimenomaan että menen vuorollani heille.

Tää on jotenkin niin ihanaa yhteydenpitoa: on erikseen vuorot tekemisille!

Minä en ystävien tai sukulaisten kanssa mieti, kuka viimeksi kutsui tai kuka tarjosi mitä ja oliko tuliaiset samanarvoiset kuin tarjoilu. Minua kiinnostaa se ihminen, jonka kanssa vietän aikaani, ei hänen keksipakettinsa. Jos joku lähtee tuolle vuorottelulinjalle, niin katkaisen välit. Minun ihmissuhteissani ei ole tuollaista sääntöä!

Ja natisijoille tiedoksi: yleensä se olen minä, joka kutsuu ja maksaa tarjoilut, en ole lokkina muiden juhlissa.

Vierailija
20/213 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyläilystä sovittiin 2 päivää ennen.

Miksi veit mennessäsi heille jotain? Oliko synttärit?