Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopari joka ei asu yhdessä

Vierailija
02.05.2017 |

Tuli mieleen tuolta toisesta ketjusta, ja ajattelin aloittaa uuden keskustelun etten sotke ohiksella ihan muuta asiaa koskevaa keskustelua.

Siis avoliittohan tunnetusti tarkoittaa sitä, että asutaan yhdessä olematta kuitenkaan avioliitossa. Minulle on tullut työni puolesta useammankin kerran vastaan tapauksia, jotka sanovat olevansa avoliitossa mutta eivät asu yhdessä. Siis ei usein, mutta silti vuosien varrella useammin kuin kerran tai kaksi. Tilanteet ovat olleet sellaisia että ei ole tuntunut asialliselta alkaa sen enempää tivaamaan mitä he sillä tarkoittavat, mutta kiinnostaisi kyllä tuo ajatuksenjuoksu. Tietääkö tai osaako kukaan teistä arvata mitä tuolla tarkoitetaan? Mitä ajattelevat ihmiset jotka sanovat olevansa avoliitossa, mutta eivät asu yhdessä? Onko kellään muulla koskaan tullut vastaan kyseistä väittämää? Tarkoitetaanko sillä ihan vain seurustelua vai mitä?

Kommentit (228)

Vierailija
21/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurusteleva pari mielestäni vasta tutustuu ja olisi melko autoa sanoa että me seurustelemme vaikka yhdessä oltaisiin oltu vähintään viisi vuotta. Tuossa yhteydessä ymmärrän avoparin tarkoittavan (elämän)kumppaneita jotka eivät kuitenkaan ole naimisissa. Oikeastaan ihan sama käytettäisiinkö suhteesta jotakin muuta nimitystä joka erottaisi sen avoliitosta vai käytetäänkö nimitystä avopari.

Mutta eihän tuossa ole kyse avoparista jos ei jaeta yhteistä taloutta, vaikka miten sitoutuneita oltaisiin. Avoliitto tarkoittaa nimenomaan yhdessä asumista. 

Ehkä tuo ensimmäinen kommentti voisi jotenkin selittää asiaa, jos kyseessä tosiaan on vain hyvin väliaikainen erillään asuminen vaikka jonkun tilapäisen työkuvion takia... Mutta kyllä minä silti ilmaisisin asian jotenkin muuten. 

Ap

Mitä se haittaa vaikka joku puhuisi itsestään epävirallisesti avoparina. Tilastollisen määritelmän mukaan heitä ei tietenkään avopariksi laskettaisi.

Ei kai se minua haittaakaan, saahan sitä kutsua itsestään epävirallisesti vaikka avioparina jos haluaa (itse asiassa minulla on tuttava, joka on kaukosuhteessa ja kutsuu suhteen toista osapuolta vaimoksi vaikkeivat ole naimisissa tai koskaan edes asuneet yhdessä... epävirallinen hellittelynimi kai tuo heille on tuollaisessa kontekstissa, mutta ei hänkään menisi kenellekään ihan pokkana sanomaan että on naimisissa). Mutta kun se avoliitto kuitenkin ihan oikeasti tarkoittaa yhdessä asumista, niin en ymmärrä miksi sanoa olevansa avoliitossa jos ei ole. 

Vierailija
22/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranomaisten, esim. Kelan, suhteen avopari tarkoittaa yhdessä asuvaa pariskuntaa. Ei siis ole mikään ihmisten itse määriteltävissä oleva asia, että onko avoliitossa vai ei, jos ei asu yhdessä. Avioliitossa tosin voi olla, vaikka ei asuisikaan saman katon alla.

Niinpä. Kela määrittää, maistraatti määrittää.

:

Ei ne ihmiset itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurusteleva pari mielestäni vasta tutustuu ja olisi melko autoa sanoa että me seurustelemme vaikka yhdessä oltaisiin oltu vähintään viisi vuotta. Tuossa yhteydessä ymmärrän avoparin tarkoittavan (elämän)kumppaneita jotka eivät kuitenkaan ole naimisissa. Oikeastaan ihan sama käytettäisiinkö suhteesta jotakin muuta nimitystä joka erottaisi sen avoliitosta vai käytetäänkö nimitystä avopari.

Mutta eihän tuossa ole kyse avoparista jos ei jaeta yhteistä taloutta, vaikka miten sitoutuneita oltaisiin. Avoliitto tarkoittaa nimenomaan yhdessä asumista. 

Ehkä tuo ensimmäinen kommentti voisi jotenkin selittää asiaa, jos kyseessä tosiaan on vain hyvin väliaikainen erillään asuminen vaikka jonkun tilapäisen työkuvion takia... Mutta kyllä minä silti ilmaisisin asian jotenkin muuten. 

Ap

Mutta joskus ennen kyllä seurusteltiin ja jo asuttiin yhdessä. Sitten vasta mentiin avoliittoon ja se oli yhteinen ja näiden henkilöisen päätös (ei Kelan ja maistraatin; yhteiskunnan pakottama automaattinen määritys ....avioliitossakin sanotaan "tahdon").

Höpöhöpö. Avioliittoon "mennään" sillä samalla hetkellä, kun muutetaan samaan osoitteeseen. Kun siis puhutaan seurustelevasta parista, ei kämppiksistä. "Joskus ennen" ei edes ollut olemassa käsitettä avoliitto.

Vierailija
24/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai no tietenkin he voivat olla myös kihloissa. Ja samalla avoliitossa. Mutta avoliitto ei ole todellakaan yhtä kuin kihlaus.

Tämäkin on muuten kummallista. Kihlapari, jos asuu yhdessä, on yhteiskunnan mukaan automaattisesti avoliitossa, vaikka pari ei näin itse ole päättänyt. Ei ole siis kihlapariakaan enään seurustelun ja yhdessä asumisen ohella.

.

On vakipanosuhteita. Avoliittoja. Avioliittoja. Sinkkuja yhdenyönpanoilla. Tässä meidän uudet "parisuhteet".

Ei vaan tässä tilanteessa on sekä avopari että kihlapari, eivät nuo kaksi sulje toisiaan pois tietenkään.

Ei sulje pois. Pakottaa.  Yhdessä asuva kihlapari tai seurusteleva pari pakotetaan avoliitto käsitteen alle. Ilman, että näiltä henkilöiltä edes kysytään mitään. Jos asut yhdessä, olet avoliitossa. Piste. 

.

No niin oletkin. Samoin jos olet naimisissa niin olet avioliitossa. Ei tuossa pitäisi edes mitään epäselvyyttä olla.

Yhdessä asuva kihlapari on kuitenkin myös kihlapari ja voivat kutsua itseään kihlapariksi, mutta kihloilla nyt ei mitään erityistä juridista merkitystä ole.

Vierailija
25/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä se haittaa vaikka joku puhuisi itsestään epävirallisesti avoparina. Tilastollisen määritelmän mukaan heitä ei tietenkään avopariksi laskettaisi.

Ei kai se minua haittaakaan, saahan sitä kutsua itsestään epävirallisesti vaikka avioparina jos haluaa (itse asiassa minulla on tuttava, joka on kaukosuhteessa ja kutsuu suhteen toista osapuolta vaimoksi vaikkeivat ole naimisissa tai koskaan edes asuneet yhdessä... epävirallinen hellittelynimi kai tuo heille on tuollaisessa kontekstissa, mutta ei hänkään menisi kenellekään ihan pokkana sanomaan että on naimisissa). Mutta kun se avoliitto kuitenkin ihan oikeasti tarkoittaa yhdessä asumista, niin en ymmärrä miksi sanoa olevansa avoliitossa jos ei ole. 

Avoliiton määritelmä on nyt kyllä Kelan ja maistraatin toimesta muuttunut radikaalisti siitä, mitä se oli, kun ns. keksittiiin. Alunperin ei ollut yhteisasunnon pakkoa. Se oli nimeomaan avoin liitto kahden ihmisen välillä - yhteinen näiden ihmisten sopimus.

Vierailija
26/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta joskus ennen kyllä seurusteltiin ja jo asuttiin yhdessä. Sitten vasta mentiin avoliittoon ja se oli yhteinen ja näiden henkilöisen päätös (ei Kelan ja maistraatin; yhteiskunnan pakottama automaattinen määritys ....avioliitossakin sanotaan "tahdon").

Höpöhöpö. Avoliittoon* "mennään" sillä samalla hetkellä, kun muutetaan samaan osoitteeseen. Kun siis puhutaan seurustelevasta parista, ei kämppiksistä. "Joskus ennen" ei edes ollut olemassa käsitettä avoliitto.

Vierailija
27/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut vastaan päinvastainen tapaus. Kuulin kerran nuoren yhdessä asuvan pariskunnan kiistelevän keskenään siitä, ovatko he avoliitossa. :D Miehen mielestä  olivat, naisen mielestä eivät. Minulle jäi mielikuva, että naisen mielestä parisuhde ei ollut riittävän vakava, jotta hän olisi halunnut kutsua kumppaniaan avopuolisoksi. Mutta juridisesti kyse oli tietenkin avoliitosta. Ehkä yhdessä asuville seurusteleville pareille, jotka eivät pidä tosiaan puolisoina, kehitetään vielä joku oma termi? :) Vähän kuin teinikihlat tarkoittavat sitä, että ollaan mukamas kihloissa ilman aikomusta mennä naimisiin.

Vierailija
28/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvetin väliä? Koko avopari on mielestäni ihan tarpeeton termi. 

Hmm no en tiedä onko se tarpeeton, itse olen avoliitossa ja minusta se on kätevä tapa ilmaista että ollaan pariskunta ja asutaan yhdessä, silloin jos joskus tarvitsee syystä tai toisesta asia ilmaista. Ihan normaali asumisjärjestelyjä kuvaava termi jonka myös pitäisi olla aika yksiselitteinen.

Vierailija
29/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm no en tiedä onko se tarpeeton, itse olen avoliitossa ja minusta se on kätevä tapa ilmaista että ollaan pariskunta ja asutaan yhdessä, silloin jos joskus tarvitsee syystä tai toisesta asia ilmaista. Ihan normaali asumisjärjestelyjä kuvaava termi jonka myös pitäisi olla aika yksiselitteinen.

Asun naisystäväni kanssa. Miksi noin lyhyt ilmaisu tarvitsee oman terminsä? Toisekseen tuossa tulee ilmi  vielä sukupuolikin. 

Vierailija
30/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitto on jouduttu ottamaan moniin viranomaisten päätöksiin mukaan yksinkertaisesti siksi, että ihmiset ovat asuneet yhdessä, jakaneet taloutensa tulot ja menot, kasvattaneet kenties lapsiaankin yhdessä ilman, että ovat menneet naimisiin. Yhteiskunnan kannalta olisi kohtuutonta, että pariskunnan toinen puoliso olisi suurituloinen ja pienituloinen saisi kaikki yhteiskunnan tuet, koska puolison tuloja ei huomioitaisi. Joskus aiemmin monissa yhteyksissä puhuttiin "avioliitossa tai avioliitonomaisessa suhteessa". Jälkimmäisellä tarkoitettiin juuri avoliittoa eli yhteistaloutta, jossa eletään kuten avioliitossa olematta kuitenkaan naimisissa. Juridisesti avoliitto ei ole mikään sopimus paitsi siinä tilanteessa, että avoliitto päättyy ja halutaan vedota erossa vuonna 2011 voimaan astuneeseen lakiin (Laki avopuolisoiden yhteystalouden purkamisesta). 

Vierailija
31/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Höpöhöpö. Avioliittoon "mennään" sillä samalla hetkellä, kun muutetaan samaan osoitteeseen. Kun siis puhutaan seurustelevasta parista, ei kämppiksistä. "Joskus ennen" ei edes ollut olemassa käsitettä avoliitto.

Ei muuten ole näin. Tai sitten tosiaan Kela ja maistraatti on muuttaneet määritelmää radikaalisti.

Ja avoliitto oli jo 1980-luvullakin. Se on keskinäinen sopimus parisuhteesta, jossa ei olla menty naimisiin (avioliitto).

Vierailija
32/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan mielenkiinnosta, mitä sinä koet avoliiton tarkoittavan? Mitä siihen kuuluu, mistä se alkaa ja mihin loppuu? Ketkä ovat avoliitossa?

Vierailija
33/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun naisystäväni kanssa. Miksi noin lyhyt ilmaisu tarvitsee oman terminsä? Toisekseen tuossa tulee ilmi  vielä sukupuolikin. 

Miksi minun pitäisi erityisesti kertoa naisystäväni sukupuoli? Ja miksi pitäisi sanoa että asun naisystäväni kanssa jos voin yhtähyvin sanoa olevani avoliitossa ja asia tulee yhtä hyvin ymmärretyksi? 

Vierailija
34/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan avoparilla yleensä tarkoitetaan yhdessä asuvaa pelkästään, vaikka toisaalta se yhdessäasuminen ei aina edes välttämättä kerro mitään suhteen vakavuudesta (ainakin täällä pk-seudulla tiedän monien muuttaneen pian yhteen vaan säästäkseen kustannuksissa). Muissa maissa taas on paljon enemmän vaihtelua määritelmissä ja nimityksissä, on common-law-marriagea, informal marriagea sun muuta.

Vierailija
35/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Onko sellainen pari avopari, joka ei olosuhteiden pakosta voi muuttaa yhteen? Tuttavissani on paljon vakiintuneita pareja, joilla on lapsia edellisisistä suhteista. Lasten takia he eivät voi muuttaa saman katon alle.

Yhteiskunnan silmissä heitä ei lasketa avopariksi. Minulle ja yhteisille ystävillemme he ovat sitä.

Vierailija
36/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin että on yhteinen koti, esim vaikka nyt talo mutta jompi kumpi joutuu töiden takia asumaan viikot jossain muualla josta sit vuokralla sitä varten pikkuyksiö ja vkl palaa sitten aina yhteiseen taloon joka on se hein oikea koti. Tämän kuvasin koska naimisissa oleva kaveripariskunta teki näin pari vuotta.

Vierailija
37/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan mielenkiinnosta, mitä sinä koet avoliiton tarkoittavan? Mitä siihen kuuluu, mistä se alkaa ja mihin loppuu? Ketkä ovat avoliitossa?

No olihan se aikoinaan miehen ja naisen yhteinen päätös parisuhteesta. Ei kelan tai maistraatin. Eli sovittiin/puhuttiin yhdessä, että nyt ollaan avoliitossa: tästä se alkaa. Se oli enemmän kuin seurustelu. Silti seurustelevakin pari voi asua yhdessä - ei se asunto määrittänyt avoliittoa: se tosiaan oli yhteinen päätös ja sopimus. Eikä kela tai maistraatti sitä päättänyt.  Ilman avioliiton lakivelvoitteita, ilman toki sen suomia oikeutuksiakin (mm. se perintöjuttu). Loppui kun erottiin (sopimus tämäkin; sanat että lopetetaan tämä parisuhde). 

.

Kyllä mä olin opiskeluaikana kovaa avoliitossa, vaikka opiskelukämppä oli eri paikkakunnalla. Näin se kela/maistraatti nollaa ja pyyhkii historiani pois.  Kesät oltiin samassa asunnossa ja mun harjoittelut.

.

Äitee prkl psisti sukukirjaankin, että olin avoliitossa. Joutu nyt varmaan linnaan tuosta väärästä todistuksesta? Siellä se lukee mustaa valkoisella.

Vierailija
38/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu. Onko sellainen pari avopari, joka ei olosuhteiden pakosta voi muuttaa yhteen? Tuttavissani on paljon vakiintuneita pareja, joilla on lapsia edellisisistä suhteista. Lasten takia he eivät voi muuttaa saman katon alle.

Yhteiskunnan silmissä heitä ei lasketa avopariksi. Minulle ja yhteisille ystävillemme he ovat sitä.

Sama täällä. En tosiaan opiskeluaikana ollut kirjoilla avomieheni paikkakunnalla, ja minulla oli tosiaan se oma opiskelukämppä opiskelupaikkakunnalla, mutta kovaa oltiin 5 vuotta avoliitossa ja yhteistä kotia muka pidettiin kesät ja mun harjoittelut.

.

1990-luvulla käsitys avoliitosta oli täysin eri, kuin näillä näkyy tänä päivän olevan. Ja että kela ja maistraatti nyt on match maker ja päättää asian. Ei pariskunta itse.

Vierailija
39/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin että on yhteinen koti, esim vaikka nyt talo mutta jompi kumpi joutuu töiden takia asumaan viikot jossain muualla josta sit vuokralla sitä varten pikkuyksiö ja vkl palaa sitten aina yhteiseen taloon joka on se hein oikea koti. Tämän kuvasin koska naimisissa oleva kaveripariskunta teki näin pari vuotta.

Kyllä. Oleellista on, onko tuo pikkuyksiö vakituinen koti vai tilapäinen koti.

"Kun henkilö vaihtaa kotikuntaa tai siellä olevaa asuinpaikkaa (vakituinen muutto), hänen on aikaisintaan kuukausi ennen muuttopäivää ja viimeistään viikon kuluttua muuttopäivästä ilmoitettava siitä maistraatille.

Muuttoilmoitus on tehtävä maistraatille myös tilapäisestä asumisesta, joka kestää yli kolme kuukautta. Lyhyemmästä tilapäisestä asumisesta voi myös halutessaan tehdä muuttoilmoituksen."

Vierailija
40/228 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoliitto on jouduttu ottamaan moniin viranomaisten päätöksiin mukaan yksinkertaisesti siksi, että ihmiset ovat asuneet yhdessä, jakaneet taloutensa tulot ja menot, kasvattaneet kenties lapsiaankin yhdessä ilman, että ovat menneet naimisiin. Yhteiskunnan kannalta olisi kohtuutonta, että pariskunnan toinen puoliso olisi suurituloinen ja pienituloinen saisi kaikki yhteiskunnan tuet, koska puolison tuloja ei huomioitaisi. Joskus aiemmin monissa yhteyksissä puhuttiin "avioliitossa tai avioliitonomaisessa suhteessa". Jälkimmäisellä tarkoitettiin juuri avoliittoa eli yhteistaloutta, jossa eletään kuten avioliitossa olematta kuitenkaan naimisissa. Juridisesti avoliitto ei ole mikään sopimus paitsi siinä tilanteessa, että avoliitto päättyy ja halutaan vedota erossa vuonna 2011 voimaan astuneeseen lakiin (Laki avopuolisoiden yhteystalouden purkamisesta). 

Tämä on juuri sitä typerää kaksoisjärjestelmän rakentamista, josta siinä toisessa keskutelussa oli. Onhan sitten avioliitto juuri sitä varten, että kun avoliitto oli joskus vapaa liitto. Nyt ne on lähes sama asia.

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi