Kuinka kauan kestää saada kaupungin vuokra-asunto Helsingissä?
Jäin hiljattain työttömäksi ja sen seurauksena nykyinen vuokra on aivan liian kallis, en mitenkään pysty sitä yksin maksamaan. Jouduin hakemaan avuksi toimeentulotukea joka kyllä myönnettiin, mutta samalla alkoivat painostaa etsimään halvempaa asuntoa (joka on kyllä ihan järkeen käypää tässä tilanteessa). Jätin siis asuntohakemuksen kaupungille, ja se onneksi otettiin vakavissaan ja luokiteltiin erittäin kiireelliseksi. Nyt vain mietityttää että kauanko tässä vielä täytyy odottaa. Soitin sinne toimistoon ja sanoivat siellä, että on mahdotonta arvioida, kuinka kauan joudun odottamaan asuntoa ja että soittavat kyllä heti kun sopiva asunto löytyy. Haluaisin kuulla palstalaisten kokemuksia Helsingistä, kuinka kauan te olette joutuneet odottamaan ennen kuin saitte asunnon?
Kommentit (86)
Toivon parasta. Itse olemme samassa tilanteessa. Kaksi kertaa jo uusittu hakemus eikä mitään ole tarjottu vaikka meidät on erittäin kiireelliseksi luokiteltu. Ei ole sossun suosituskaan auttanut.
Minä olin Helsingissä viisi vuotta asunnottomana ja kävin toimistolla ja soittelin. En saanut asuntoa. Joku sanoi että on vaikea keski-ikäisen työttömän yksinäisen miehen saada. Sisko otti säälistä luokseen ja nukuin hänen sohvalla. Ei ollut helppoa siskollekaan. Sitten sain viiden vuoden jälkeen kaverin kautta yksiön itselle ja vuokra oli kohtuullinen. Tässä asunut nyt muutaman vuoden. Helsingin kaupunki on surkea ja olen pettynyt kaikkeen mitä se edustaa ja kenelles se asunnot tarjoaa.
Kirjoitatkos omalla vai jonkun muun suulla?
Hae myös Vantaan kaupungin asuntoja (VAV Asunnot Oy).
Itse olen hakenut vuosia Helsingin kaupungin asuntoa ja yhtään tarjousta en ole saanut.
Vantaan kaupungilta olen hakenut muutaman kerran ja 2 krt saanut tarjouksen, joista jälkimmäisen otin.
Vuokra melkein 50-neliöisestä kaksiosta on vesimaksun kanssa 540 euroa ja Helsingin rajalle on kävellen muutama minuutti. Olen laittanut verovähennyksiin matkakortin seutulipun mukaan, koska asun Vantaalla, mutta oikeasti olen ostanut vain Helsingin sisäisen lipun, koska olen ensin kävellyt Helsinkiin ja sieltä noussut kyytiin. Toki tämä nyt muuttuu tänä vuonna, kun tulee se vyöhykejako.
Mutta kannattaa hakea näitä Vantaan asuntoja myös, oman kokemukseni mukaan saa helpommin ja osa alueista on kuin Helsinkiä siis sijainnin kannalta.
Vuokra on noussut kahdessa vuokrankorotuksessa yhteensä euron. Aiemmin asuin Helsingin puolella Kojamon asunnossa (entinen VVO) ja vuokra nousi keskimäärin 25-30 euroa vuodessa. Tuossa Kojamon asunnossa oli minun aikaan vuokra 842 euroa ja nyt vuokra on noin 900 euroa. Oli äskettäin vapaana ja kaupiteltiin tuolla hinnalla.
Myytä Keravalle ja käy junalla työssä. Saat kämpän heti.
Helsingissä et tule saamaan kaupungilta kämppää kuin äärimmäisellä tuurilla.
Satsaa uuden duunin hankintaan
Onko sulla vihreiden jäsenkirja? Se voi auttaa
Tämä voisi olla hyvä ilmoittaa toimituksille kuinka tädit etsii kivoja nuoria tuntemaan hippejä kämppiin ja tavikset jää asunnotts
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli varaudun henkisesti pitkään odotukseen... Onko kenelläkään sitten tietoa siitä, miten jonkun asunnon vapautuessa päädytään tarjoamaan sitä asuntoa jollekin tietylle ihmiselle? Jos kuvitellaan vaikka, että vapautuu kaksio Katajanokalta ja kaksi tuhatta ihmistä on hakemassa kaksiota ko. alueelta, niin arpooko se valinnasta päättävä ihminen näistä vain jonkun kiireellisen tapauksen, vai kuinka se menee? Vai valikoiko joku tietokone jotenkin muutaman vaihtoehdon, joista virkailija valitsee mielestään sopivimman? En ihan oikeasti ymmärrä, miten kukaan voi tulla huomioiduksi, jos hakijoita on niin paljon.lukeeko joku ihminen ihan oikeasti ne kaikki hakemukset jossain vaiheessa?
Kaksio skattalta?! Anna mun nauraa. Jos tarviit kämppää kun et pysty ite maksaan, se on jakis tai kontula mistä se kämppä vapautuu. Ei kantakaupunki
Jos on turv paikan hakijana tullut, asunnon saa heti, eikä mitään tarvi maksaa.
Virkailija penkoo hakijoita
Skattalta ei vapaudu mitään
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut kyllä kaikkia tukia, joihin olen oikeutettu. Nykyinen vuokrani vain ylittää Kelan toimeentulotuessa hyväksyvän maksimivuokran, joten ohjeistivat hakemaan halvempaa. Vielä kun sellaisen saisi, Helsingissä ei sillä summalla juuri muita asuntoja vuokrata.
Mutta kiitos kun olette vastailleet, on kiinnostavaa kuulla muidenkin kokemuksia!
Ap
Siis jos sä olet työtön niin saat ansiosidonnaista tai työmarkkinatukea. Asumistukeen ei kukaan pakota vaihtamaan halvempaan. En oikein tajua miksi sun pitäisi alkaa muuttamaan mahdollisesti muutaman kuukauden työttömyyden vuoksi? Eikö sun eka huoli olisi hakea uutta työtä ja jos pitkittyy niin sitten haet halvemman asunnon.
Hei ap, jos kerta olet työtön, niin etkö voisi muuttaa vaikka Järvenpäähän, Porvooseen tai Lohjalle? Sieltä saa kohtuuhintaisen asunnon helposti. Ja sitten kun/jos saat työpaikan Hgi:stä, niin ei työmatka ei ole kuitenkaan ihan kohtuuton.
M31 hki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli varaudun henkisesti pitkään odotukseen... Onko kenelläkään sitten tietoa siitä, miten jonkun asunnon vapautuessa päädytään tarjoamaan sitä asuntoa jollekin tietylle ihmiselle? Jos kuvitellaan vaikka, että vapautuu kaksio Katajanokalta ja kaksi tuhatta ihmistä on hakemassa kaksiota ko. alueelta, niin arpooko se valinnasta päättävä ihminen näistä vain jonkun kiireellisen tapauksen, vai kuinka se menee? Vai valikoiko joku tietokone jotenkin muutaman vaihtoehdon, joista virkailija valitsee mielestään sopivimman? En ihan oikeasti ymmärrä, miten kukaan voi tulla huomioiduksi, jos hakijoita on niin paljon.lukeeko joku ihminen ihan oikeasti ne kaikki hakemukset jossain vaiheessa?
Kaksio skattalta?! Anna mun nauraa. Jos tarviit kämppää kun et pysty ite maksaan, se on jakis tai kontula mistä se kämppä vapautuu. Ei kantakaupunki
Sekä Skattalla, että Kampissa on kaupungin asuntoja. Ihan sillä jsupu Hin vuokralla eli halpoja. Yksi tutun tuttu asuu Skattalla kaksi ystävääni Kampissa. Molemmat ystäväni pitävät kiinni asunnostaan, jostain syystä. 😀
Eron jälkeen sain heti tarjouksen. Samalta alueelta kuin missä oli myyty omistuskämppä.
En ottanut vastaan.
Olen hakenut vain keskustan kämppiä ja sieltä sain juuri kolmion, kahden vuoden jonottamisen jälkeen
M31 hki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä asun kantakaupungissa ja kaveri asuu Katajanokalla. Molemmilla siis Hekan asunto.
Me saatiin juuri asunto skatttalta. En olisi kyllä ikinä uskonut☺️
Useimmat hakijoista eivät saa koskaan Helsingin kaupungin vuokra-asuntoa. Tännehän tulee kaiken aikaa lisää ihmisiä maalta. Helsingissä on krooninen asuntopula jo 1800-luvulta alkaen. Moni asia vetää väkeä . Täysin tuloton voi saada helpommin ruoka-avustusta ja ilmaistavaroita. Jotkut kulkevat ilmaiseksi metrolla aina, onhan siinä riski saada sakot. Asunnottomille löytyy jokin kesämökki tuttavien kautta. Kirkossa voi syödä 2 eurolla ja jos ei löydy sitäkään, saa ilmaiseksi. ESpoossa on seurakunnalla oikein seisovat pöydät. Kierrätyskeskukset pursuavat hyvääkin tavaraa. Köhyys ei täällä sinkku-ihmiselle ole niin totaalista kuin korvessa.
Huutista näille, jotka ovat mieluummin asunnottomina Helsingissä kuin etsisivät kämppää vähän kauempaa, esim. ympäryskunnista.
Kummallisen salamyhkäistä asuntojen jakoa tuo on. Julkisena toimijana odottaisi myös jakoperusteiden olevan kaikkien luettavissa. Onhan sivuilla maininta mitä kiireellisyysluokilla tarkoitetaan. Kaikki ovat lähes erittäin kiireellisiä. Se ei ole avointa kaupungin toimintaa kansalaisilleen. Ehkäpä tätä asiaa kannattaisi kysyä ihan kaupungin hallituksen edustajilta? Miksi siis näin? Onko avoimuus nykyään tätä?
Ymmärrän myös sen, ettei tarinoita iskemällä asuntoja jaeta. En myöskään odota, että asunnoista päättäjät tulisivat omilla nimillään esiin, vaan päätöksen tekemisen avoimuus olisi oikein, jotta ymmärrys tasa-arvoiseen kohteluun olisi taattu.