Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan kestää saada kaupungin vuokra-asunto Helsingissä?

Vierailija
02.05.2017 |

Jäin hiljattain työttömäksi ja sen seurauksena nykyinen vuokra on aivan liian kallis, en mitenkään pysty sitä yksin maksamaan. Jouduin hakemaan avuksi toimeentulotukea joka kyllä myönnettiin, mutta samalla alkoivat painostaa etsimään halvempaa asuntoa (joka on kyllä ihan järkeen käypää tässä tilanteessa). Jätin siis asuntohakemuksen kaupungille, ja se onneksi otettiin vakavissaan ja luokiteltiin erittäin kiireelliseksi. Nyt vain mietityttää että kauanko tässä vielä täytyy odottaa. Soitin sinne toimistoon ja sanoivat siellä, että on mahdotonta arvioida, kuinka kauan joudun odottamaan asuntoa ja että soittavat kyllä heti kun sopiva asunto löytyy. Haluaisin kuulla palstalaisten kokemuksia Helsingistä, kuinka kauan te olette joutuneet odottamaan ennen kuin saitte asunnon?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin hiljattain työttömäksi ja sen seurauksena nykyinen vuokra on aivan liian kallis, en mitenkään pysty sitä yksin maksamaan. Jouduin hakemaan avuksi toimeentulotukea joka kyllä myönnettiin, mutta samalla alkoivat painostaa etsimään halvempaa asuntoa (joka on kyllä ihan järkeen käypää tässä tilanteessa). Jätin siis asuntohakemuksen kaupungille, ja se onneksi otettiin vakavissaan ja luokiteltiin erittäin kiireelliseksi. Nyt vain mietityttää että kauanko tässä vielä täytyy odottaa. Soitin sinne toimistoon ja sanoivat siellä, että on mahdotonta arvioida, kuinka kauan joudun odottamaan asuntoa ja että soittavat kyllä heti kun sopiva asunto löytyy. Haluaisin kuulla palstalaisten kokemuksia Helsingistä, kuinka kauan te olette joutuneet odottamaan ennen kuin saitte asunnon?

Voi mennä vuosiakin. "Erittäin kiireellinen" tarkoittaa vain sitä, että sulla ylipäänsä on hyvät mahikset saada asunto. Se, minkä voit itse tehdä, on hakea mahdollisimman laajalta alueelta eli koko Helsingistä. Muista myös uusia hakemuksesi aina 3 kk välein.

Vierailija
2/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on ihan niin kuin he sanoivat. Mahdoton arvioida. Kaveri sai päivässä, mä sain muutamassa kuukaudessa ja toinen kaveri ei oo saanu monen vuodenkaan jälkeen. Asuntoja ei oo tarpeeksi kaikille erittäin kiirellisillekään hakijoille. Ainoa mitä voit tehdä on laittaa max. vuokra mahdollisimman korkeeks ja hakee kaikilta alueilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli varaudun henkisesti pitkään odotukseen... Onko kenelläkään sitten tietoa siitä, miten jonkun asunnon vapautuessa päädytään tarjoamaan sitä asuntoa jollekin tietylle ihmiselle? Jos kuvitellaan vaikka, että vapautuu kaksio Katajanokalta ja kaksi tuhatta ihmistä on hakemassa kaksiota ko. alueelta, niin arpooko se valinnasta päättävä ihminen näistä vain jonkun kiireellisen tapauksen, vai kuinka se menee? Vai valikoiko joku tietokone jotenkin muutaman vaihtoehdon, joista virkailija valitsee mielestään sopivimman? En ihan oikeasti ymmärrä, miten kukaan voi tulla huomioiduksi, jos hakijoita on niin paljon.lukeeko joku ihminen ihan oikeasti ne kaikki hakemukset jossain vaiheessa?

Vierailija
4/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne virkailijat selaavat hakemuksia käsipelillä ja etsivät joukosta mieleistään sopivaa kandidaattia, joka "tasapainottaisi" kyseisen talon olemassaolevaa asiakaskuntaa.

Vierailija
5/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne virkailijat selaavat hakemuksia käsipelillä ja etsivät joukosta mieleistään sopivaa kandidaattia, joka "tasapainottaisi" kyseisen talon olemassaolevaa asiakaskuntaa.

Onko tämä mutua vai faktaa?

Vierailija
6/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa.

Kaupungin korkein tavoite asuntotoimistossa on tasapainoinen asukasrakenne. Siksi kandidaatteja uusiksi asukkaiksi tutkaillasn soitä näkökulmasta, mikä on talon kokonaisuus. Ettei ole yksipuolista, kaikki esim mamuja tai tiettyä ikäluokkaa tms jotain ongelmataupksia muulla tavalla synny seggregaatiota. Siksi aikoinasn on päätetty ottaa niin monia 18 v lapsuudenkotoa muuttavia nuoria sinne, vaikka aran kriteerien mukaan he eivät pitäisi lukea kiireellisimpään ryhmään, mutta aauntotoimiston mielestä he kivasti normalisoivat talojen asulasrakennetta.

Vierailija
7/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi äidin helmoista muuttaville annetaan asuntoja niin paljon. Heillä jos kenellä on keskimäärin asiat hyvin ja tarpeeksi aikaa hakea asuntoa muualtakin!

Vierailija
8/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin asunnon saa muutama prosentti hakijoista vuosittain, mutta onhan noita kämppiäkin 47000. Hae nyt ekana asumistukea, se sulle pitäisi kuulua, kun työttömäksi olet jäänyt. Mulla ratkaiseva tekijä kaiketi oli edellisen asunnon vuokrasopimuksen loppuminen, oli vakityö ja muutenkin asiat kunnossa. Laita ehdottomasti kaikki alueet vaihtoehdoksi.

Toivottavasti onnaa, sain asunnon parissa kuukaudessa.

Vierailija
9/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut kyllä kaikkia tukia, joihin olen oikeutettu. Nykyinen vuokrani vain ylittää Kelan toimeentulotuessa hyväksyvän maksimivuokran, joten ohjeistivat hakemaan halvempaa. Vielä kun sellaisen saisi, Helsingissä ei sillä summalla juuri muita asuntoja vuokrata.

Mutta kiitos kun olette vastailleet, on kiinnostavaa kuulla muidenkin kokemuksia!

Ap

Vierailija
10/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa.

Kaupungin korkein tavoite asuntotoimistossa on tasapainoinen asukasrakenne. Siksi kandidaatteja uusiksi asukkaiksi tutkaillasn soitä näkökulmasta, mikä on talon kokonaisuus. Ettei ole yksipuolista, kaikki esim mamuja tai tiettyä ikäluokkaa tms jotain ongelmataupksia muulla tavalla synny seggregaatiota. Siksi aikoinasn on päätetty ottaa niin monia 18 v lapsuudenkotoa muuttavia nuoria sinne, vaikka aran kriteerien mukaan he eivät pitäisi lukea kiireellisimpään ryhmään, mutta aauntotoimiston mielestä he kivasti normalisoivat talojen asulasrakennetta.

Hieman kyllä vaikea jskoa, että joku oikeasti selailee tuhansia hakemuksia ja etsii joukosta sitä oikeaa kandidaattia... Tunteeko joku henkilökohtaisesti ihmisiä, jotka näitä valintoja työkseen tekevät tai ovat tehneet??

Vierailija
11/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut "jonossa" 5 vuotta :D työssäkäyvä opiskeleva kaverini sai asinnon viikossa.

Ei hekan asuntoihin työttömiä enää haluta

Vierailija
12/86 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa.

Hieman kyllä vaikea jskoa, että joku oikeasti selailee tuhansia hakemuksia ja etsii joukosta sitä oikeaa kandidaattia... Tunteeko joku henkilökohtaisesti ihmisiä, jotka näitä valintoja työkseen tekevät tai ovat tehneet??

Tuskin niitä tarvitsee tuhansia selata. Sen kun rajaa iän ja muiden kriteerien mukaan ja selaa pinkan päällimmäisiä / randomilla jos täytyy joku sopiva löytää - mikäli nyt tieto pitää paikkaansa.

Vierailija
13/86 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut vuokra-asuntotarjousta Helsingin kaupungilta, vaikka olen ollut hakijana vuosikausia ja luokitteluna erittäin kiireellinen. Välillä jäin asunnottomaksikin ja jouduin muuttamaan nettitreffeillä tapaamani miehen luokse, joka osoittautui väkivaltaiseksi. Siltikään en saanut asuntoa :( En päässyt edes turvakotiin, koska se oli täynnä! Ei ollut ketään läheisiä, jotka olisivat auttaneet. Olin jumissa siinä tilanteessa muutaman vuoden. Samalla sairastuin krooniseen masennukseen ja yliopisto-opintoni viivästyivät, keskeytyivät ja jouduin työttömäksi. Haluaisin jatkaa opintojani, koska niistä olisi vain vähän jäljellä, mutta tämä asuntoasia stressaa ihan suunnattomasti. Ei ole auttanut s-postit, puhelut eivätkä itkuiset käynnit Stadin asunnoilla.   

Olen kuullut, että jotkut ovat olleet asunnottomia yli vuodenkin saamatta asuntotarjousta kaupungilta. En ymmärrä, millä perusteilla asukkaat valitaan. Olisi tosi kiva tietää. On väärin, että alle 30-vuotiaat opiskelijat menevät etusijalle, kun heillä on myös mahdollisuus opiskelija-asuntoihin ja muihin nuorisoasuntoihin, jos eivät voi vanhempien luona asua. Itsekin sain nuorempana aina HOASin asunnon melko nopeasti (kuukausissa). Kaupungin asuntoa on paljon vaikeampi, suorastaan mahdotonta saada.  

Vierailija
14/86 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin vielä ap:lta, että miten uhkasivat sinua Kelalla, jos et löydä edullisempaa asuntoa? Kuinka kallis vuokra nykyisessä asunnossasi on, entä montako neliötä? Joudutko maksamaan Kelan perustoimeentulo-osasta ylimenevän vuokran esim. puolen vuoden jälkeen? Vai riittääkö, että ylipäänsä olet hakijana Stadin asunnoilla, alueena koko alue?

Vierailija
15/86 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea saada, olin 20 vuotiaana asunnoton yli 4kk mutta eipä sieltä mitään apua herunut. Vaan jos on hyvä työpaikka ja vakaalta kuuloinen elämä nii ehkä mahdollisuus saada.

Vierailija
16/86 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta odottamassa, yksinhuoltaja, palkka noin 2500e/kk, velaton, en ole saanut yhtä tarjousta. Olen ollut myös asunnottomana lapsen kanssa, ei auta mikään. 

Vierailija
17/86 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain parissa kuukaudessa mut en ottanu vastaa

Vierailija
18/86 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi äidin helmoista muuttaville annetaan asuntoja niin paljon. Heillä jos kenellä on keskimäärin asiat hyvin ja tarpeeksi aikaa hakea asuntoa muualtakin!

Häiriköivät muita asukkaita jatkuvalla bilettämisellään. Musiikit raikaavat yötä myöten.

Vierailija
19/86 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot täytetään kiireellisyysjärjestyksessä, mitään ”jonoa” ei siis ole. Et ole kiireellisimmästä päästä sillä sinulla on asunto, etusijalla on asunnottomat ja lapsiperheet.

Tuttuni oli kahden lapsen kanssa asunnottomana pari kuulautta ennen kuin saivat Hekalta kämpän, olivat erittäin kiireellisiä.

Vierailija
20/86 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain noin kolmen viikon päästä ilmoituksen laittamisesta, koska olin eroamassa. Asiaan vaikuttivat varmasti kaksi lastamme, jotka alueella koulussa. Silti melkoinen onnenkantamoinen.

Itse olen vakituisessa työssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän