Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan kestää saada kaupungin vuokra-asunto Helsingissä?

Vierailija
02.05.2017 |

Jäin hiljattain työttömäksi ja sen seurauksena nykyinen vuokra on aivan liian kallis, en mitenkään pysty sitä yksin maksamaan. Jouduin hakemaan avuksi toimeentulotukea joka kyllä myönnettiin, mutta samalla alkoivat painostaa etsimään halvempaa asuntoa (joka on kyllä ihan järkeen käypää tässä tilanteessa). Jätin siis asuntohakemuksen kaupungille, ja se onneksi otettiin vakavissaan ja luokiteltiin erittäin kiireelliseksi. Nyt vain mietityttää että kauanko tässä vielä täytyy odottaa. Soitin sinne toimistoon ja sanoivat siellä, että on mahdotonta arvioida, kuinka kauan joudun odottamaan asuntoa ja että soittavat kyllä heti kun sopiva asunto löytyy. Haluaisin kuulla palstalaisten kokemuksia Helsingistä, kuinka kauan te olette joutuneet odottamaan ennen kuin saitte asunnon?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etusijalla asunnon saannissa ovat asunnottomat ja muut kiireellisimmässä kiireellisyysluokassa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat. Asukkaita valitessamme otamme huomioon myös vuokratalon monipuolisen asukasrakenteen sekä asuinalueen sosiaalisen tasapainon säilyttämisen.

Vierailija
62/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain muutamassa päivässä, vaikka en ollut kiireellinen. En tosin pitkään siellä viihtynyt, kun oli ulkomaalaistaustaisten osuus omiin tottumuksiini nähden liian korkealla tasolla. Vaihda Helsinki halvempaan asuinpaikkakuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitatkos omalla vai jonkun muun suulla?

Ihmiset kirjoittavat yleensä käsillään.

Vierailija
64/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että asuntoja annetaan nuorille siitä syystä kun ikäihmisiä on niin paljon ja he eivät pysty pitämään palveluja pystyssä. Heidän rahat menee kauppaan ja apteekkiin. Ravintolat kuntosalit yms. Tarvitsevat nuoria asiakkaita.

Vierailija
65/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tarjottu Hekan asuntoa kolmesti. Ekalla kerralla olin muuttamassa pois lapsuudenkodistani, ensimmäiseen omaan asuntooni poikaystäväni kanssa. Saimme asuntotarjouksen alle kuukaudessa. Tuohon aikaan hakemukset täytettiin yhä paperisena, ja helsinkiläisyydellä oli merkitystä. Muutamaa vuotta myöhemmin asuin opiskelijasolussa ja silloinen poikaystäväni yksityisellä, kun etsimme yhteistä asuntoa. Tarjous tuli parissa viikossa.

Viimeisen tarjouksen sain, kun uhkana oli jäädä asunnottomaksi. Asuin kaupungin työsuhdeasunnossa, jonka määräaikainen vuokrasopimus oli päättymässä. Kaupungille olin pitänyt hakemukseni voimassa jo 2,5 vuotta, mutta vasta 3 kuukautta ennen vuokrasopimukseni päättymistä sain tarjouksen. Sen sijaan ystäväni, jolta meni kämppä alta peruskorjauksen alettua, joutui muuttamaan taaperon ja leikki-ikäisen kanssa hätämajoitukseen eikä sossun lausunnoista huolimatta saanut asuntoa kaupungilta.

Vierailija
66/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela kumminkin huomioi vuokrasi kokonaan kunhan haet asuntoa ilman rajoituksia.

Miten todennat Kelalle, että olet hakenut kaikkia mahdollisia asuntoja?

Vierailija
67/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoja alkaa vapautua sukupuuttomme edetessä.

Vierailija
68/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös hakea yksityiseltä jos luottotiedot ok. Kela maksaa takuuvuokran ja muutttokustannukset.

Vierailija
69/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lapsi siis alaikäinen saat asunnon suht nopeasti.....mutta jos olet sinkku ,eronnut tai muuten huonossa jamassa ja tarvitset nopeasti asuntoa et sitä todellakaan saa kaupungilta.

Ja jos saat joudut jonnekin ............no taloon jossa viihdyt max: 3 kuukauuta. Näin kävi ystävälle jolla oli 3 alaikäistä lasta ,sai asunnon jakomäestä talosta jossa bileet oli 24/7 .

Väitän että nopeammin saat asunnon Hgissä yksityiseltä vaikka olisi merkintä luotoissa.

Kerron kokemuksesta. ..itse olin hekan jonossa useamman kerran ,myös sossun lausunnolla mutta ei...

Yksityiseltä sain viikossa asunnossa vaikka oli luotot mennyt.. 

Ja kela se jaksaa sanoa mitä milloinkin...maksoi ainakin oman vuokrani vuoden ajan oli yli 100 e yli normien.

joo vuoden kuluttua muutin toiseen asuntoon yksityiselle.......

Vierailija
70/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela kumminkin huomioi vuokrasi kokonaan kunhan haet asuntoa ilman rajoituksia.

Miten todennat Kelalle, että olet hakenut kaikkia mahdollisia asuntoja?

hakemus kaupungille riittää. Voi niitä laittaa muuallekkin.

Vierailija
71/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä kauankin. Uskotko että olet työtön monta kuukautta tai jopa vuosia? Voihan se työtilanteesi parantua

Vierailija
72/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon niitä hakijoita on . kerran kuulin että 40 000 ?

Vierailija
73/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mennä kauankin. Uskotko että olet työtön monta kuukautta tai jopa vuosia? Voihan se työtilanteesi parantua

Aloitus on vuodelta 2017, joten toivotaan ap:n työllistyneen tässä ajassa.

Vierailija
74/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://asuminenhelsingissa.fi/fi/content/hakijat-ja-valitut

Huomenna tulee Pohjois-Pasilasta uudiskohde hakuun - kuka meinaa hakea?

Vierailija
75/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai melkein uuden asunnon hyvältä alueelta muutamassa päivässä hakemuksen laitosta.

Itse sain muutamassa kuukaudessa peruskorjatun.

Meillä molemmilla oli tilanne että oltiin jäämässä asunnottomaksi eron takia.

Vierailija
76/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-300 vuotta.

Vierailija
77/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://asuminenhelsingissa.fi/fi/content/hakijat-ja-valitut

Huomenna tulee Pohjois-Pasilasta uudiskohde hakuun - kuka meinaa hakea?

Aa mina maina hakea suku kämppä saada myös

Vierailija
78/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin tyttäreni jätti hakemuksen heinäkuun 2021 lopussa. Elokuun puolivälissä tuli ilmoitus, että olisi tarjolla yksiö Arabianrannassa. Hän muutti sinne elokuun lopussa.

Ei ole kuulemma ollut minkäänlaisia häiriöitä. 

Vierailija
79/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupunki Perseilee asuntojen jaon kanssa, nim, kokemusta on 12 vuoden verran, Väittivät että ovat tarjonneet 2asuntoa mutta en saanut tietoa kuin yhdestä asunnosta, ja huonojalkaisena en voinut ottaa kun oli niin kaukana julkisen liikenteen reitiltä.Huom, minunkin asunnon tarpeeni luokiteltiin kiireelliseksi, ei kestänyt kuin 12-vuotta, enkä ole vieläkään saanut kaupungin asuntoa, vaikka olen maks

anut koko ikäni veroja tähän Persläpeen.

Vierailija
80/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut vuokra-asuntotarjousta Helsingin kaupungilta, vaikka olen ollut hakijana vuosikausia ja luokitteluna erittäin kiireellinen. Välillä jäin asunnottomaksikin ja jouduin muuttamaan nettitreffeillä tapaamani miehen luokse, joka osoittautui väkivaltaiseksi. Siltikään en saanut asuntoa :( En päässyt edes turvakotiin, koska se oli täynnä! Ei ollut ketään läheisiä, jotka olisivat auttaneet. Olin jumissa siinä tilanteessa muutaman vuoden. Samalla sairastuin krooniseen masennukseen ja yliopisto-opintoni viivästyivät, keskeytyivät ja jouduin työttömäksi. Haluaisin jatkaa opintojani, koska niistä olisi vain vähän jäljellä, mutta tämä asuntoasia stressaa ihan suunnattomasti. Ei ole auttanut s-postit, puhelut eivätkä itkuiset käynnit Stadin asunnoilla.   

Olen kuullut, että jotkut ovat olleet asunnottomia yli vuodenkin saamatta asuntotarjousta kaupungilta. En ymmärrä, millä perusteilla asukkaat valitaan. Olisi tosi kiva tietää. On väärin, että alle 30-vuotiaat opiskelijat menevät etusijalle, kun heillä on myös mahdollisuus opiskelija-asuntoihin ja muihin nuorisoasuntoihin, jos eivät voi vanhempien luona asua. Itsekin sain nuorempana aina HOASin asunnon melko nopeasti (kuukausissa). Kaupungin asuntoa on paljon vaikeampi, suorastaan mahdotonta saada.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän