Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan kestää saada kaupungin vuokra-asunto Helsingissä?

Vierailija
02.05.2017 |

Jäin hiljattain työttömäksi ja sen seurauksena nykyinen vuokra on aivan liian kallis, en mitenkään pysty sitä yksin maksamaan. Jouduin hakemaan avuksi toimeentulotukea joka kyllä myönnettiin, mutta samalla alkoivat painostaa etsimään halvempaa asuntoa (joka on kyllä ihan järkeen käypää tässä tilanteessa). Jätin siis asuntohakemuksen kaupungille, ja se onneksi otettiin vakavissaan ja luokiteltiin erittäin kiireelliseksi. Nyt vain mietityttää että kauanko tässä vielä täytyy odottaa. Soitin sinne toimistoon ja sanoivat siellä, että on mahdotonta arvioida, kuinka kauan joudun odottamaan asuntoa ja että soittavat kyllä heti kun sopiva asunto löytyy. Haluaisin kuulla palstalaisten kokemuksia Helsingistä, kuinka kauan te olette joutuneet odottamaan ennen kuin saitte asunnon?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonotin asuntoa puoli vuotta. Hakemus oli luokiteltu kiireellisimpään luokkaan. Lopulta sain asunnon toiselta paikkakunnalta.

Samoihin aikoihin sukulaiseni sai asunnon melkein heti hakemuksen tekemisen jälkeen, vaikka hänellä ei ollut mitään kiirettä saada asuntoa.

Vierailija
42/86 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonotin asuntoa puoli vuotta. Hakemus oli luokiteltu kiireellisimpään luokkaan. Lopulta sain asunnon toiselta paikkakunnalta.

Samoihin aikoihin sukulaiseni sai asunnon melkein heti hakemuksen tekemisen jälkeen, vaikka hänellä ei ollut mitään kiirettä saada asuntoa.

... Ja kun joku näsäviisas kuitenkin tätäkin kysyy, väännetäänpä vielä rautalangasta että olin tehnyt asuntohakemuksen erikseen toiselle paikkakunnalle, siinä vaiheessa kun olin jo puoli vuotta jonottanut Helsingistä kämppää. Helsingin kaupunki ei siis myöntänyt minulle sitä toisella paikkakunnalla sijaitsevaa asuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen eronnut mies, 6 vuotta hakemuksia kunnes sain asunnon Helsingin kaupungilta. Koko hakemusajan asunnoton ja luokiteltu erittäin kiireelliseksi. Asuntoja ei ole enää pitkään aikaan jaettu jonotusperiaatteella, hakemukset pitää uusia 3 kuukauden välein ja koko aika tulee hakemuksia lisää "erittäin kiireellisten" edelle. Jakoprosessi on täysin salainen ja suhteilla mennään aina ohi.

Vierailija
44/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut kyllä kaikkia tukia, joihin olen oikeutettu. Nykyinen vuokrani vain ylittää Kelan toimeentulotuessa hyväksyvän maksimivuokran, joten ohjeistivat hakemaan halvempaa. Vielä kun sellaisen saisi, Helsingissä ei sillä summalla juuri muita asuntoja vuokrata.

Mutta kiitos kun olette vastailleet, on kiinnostavaa kuulla muidenkin kokemuksia!

Ap

Kelaa ei kiinnosta, onko paikkakunnalla heidän max.norminsa mukaisia asuntoja vai ei.

Kela ei ole päivittänyt näitä normeja kertaakaan Kela siirron jälkeen.

Eli se normi on vain peruste TT-tuen leikkaamiselle.

Tosin tämä on mielivaltaista. Joillekin hyväksytään normin ylitys, toisille ei. 

Omakohtaista kokemusta on, ja ihan tuoretta. Viime vuonna hyväksyttiin ja pidettiin kohtuullisena, nyt ei. Ei muuta perustelua kuin tuo normi, jota ei siis olla tarkastettu muuten kuin alas 20€:llä silloin 2017. Kyse Kuopiosta.

Vierailija
45/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon parasta. Itse olemme samassa tilanteessa. Kaksi kertaa jo uusittu hakemus eikä mitään ole tarjottu vaikka meidät on erittäin kiireelliseksi luokiteltu. Ei ole sossun suosituskaan auttanut.

Voitte olla luokiteltu kiireellisiksi pelkän nykyisen asunnon kalleuden perusteella, mutta ohi menee silti se jolla on esim. häätö päällä tai on asunnoton. Tai on joku muu painavampi syy, kuin pelkkä nykyisen asunnon hinta.

Noilla luokituksilla ei ole mitään merkitystä. Jättäkää vuokrat nykyisestä maksamatta ja hommatkaa häätö ja sos.työntekijän lausunto.

Kaupungin asunnon saamismahdollisuudet paranee merkittävästi.

"Sosiaaliset perusteet", nähkääs!!!!

Vierailija
46/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivuosijonossailmantarjouksia kirjoitti:

Kummallisen salamyhkäistä asuntojen jakoa tuo on. Julkisena toimijana odottaisi myös jakoperusteiden olevan kaikkien luettavissa. Onhan sivuilla maininta mitä kiireellisyysluokilla tarkoitetaan. Kaikki ovat lähes erittäin kiireellisiä. Se ei ole avointa kaupungin toimintaa kansalaisilleen. Ehkäpä tätä asiaa kannattaisi kysyä ihan kaupungin hallituksen edustajilta? Miksi siis näin? Onko avoimuus nykyään tätä?

Ymmärrän myös sen, ettei tarinoita iskemällä asuntoja jaeta. En myöskään odota, että asunnoista päättäjät tulisivat omilla nimillään esiin, vaan päätöksen tekemisen avoimuus olisi oikein, jotta ymmärrys tasa-arvoiseen kohteluun olisi taattu.

Se on se harkinta ja kohtuullisuus, kuten Kelallakin.

Suomeksi: mielivaltaa ja päätöksiä ilman perusteluja.

Vierailija
47/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet muualta tullut (=ulkomailta) kestää päivän. Jos olet kotimainen, vuosia.

Vierailija
48/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet poliittisesti epäkorrekti eli valkoinen suomalainen mies et saa koskaan stadin asuntoa. Et. Koskaan.

Vierailija
49/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin kämpät pitkälti peritään. Ei niitä vapaudu melkeen ikinä

Vierailija
50/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi äidin helmoista muuttaville annetaan asuntoja niin paljon. Heillä jos kenellä on keskimäärin asiat hyvin ja tarpeeksi aikaa hakea asuntoa muualtakin!

Hv, odotin itse alkoholistivanhemman kodissa 8v. että saan oman kodin. Olin toimintakykyinen kun haun aloitin, nykyisin itsekin alkoholisti. Ja työtön.

Vierailija
51/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut kyllä kaikkia tukia, joihin olen oikeutettu. Nykyinen vuokrani vain ylittää Kelan toimeentulotuessa hyväksyvän maksimivuokran, joten ohjeistivat hakemaan halvempaa. Vielä kun sellaisen saisi, Helsingissä ei sillä summalla juuri muita asuntoja vuokrata.

Mutta kiitos kun olette vastailleet, on kiinnostavaa kuulla muidenkin kokemuksia!

Ap

Tuolla perusteella et ole "erittäin kiireellinen" -luokassa eli joudut odottamaan mahdollisesti vuosia asuntoa etkä saa sitä välttämättä lainkaan.  Lisäksi kela edellyttää, että hakemuksia laitetaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin ilman mitään kriteerejä eli saatat päätyä asumaan mihin hyvänsä, jos nyt edes saat asuntoa.

Vierailija
52/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni, työssäkäyvä sinkkumies on ollut kaupungin jonossa vuodesta 2009 lähtien. Eli 14 vuotta pikkuhiljaa odotellut kaupungin kämppää. Yksinäiset miehet taitaa olla pahnan pohjilla näitä asuntoja jaettaessa. Ainakin jos on työpaikka.

Nyt broidi on maksanut yksityiselle kovaa vuokraa vuosia. Tuskinpa saa ikinä kaupungilta asuntoa.

Vierailija
53/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että tämä menee nyt vähän ohi kun kyse on omalla kohdallani Vantaasta, mutta saimme asunnon parissa viikossa kun sellaista mieheni kanssa haimme. Olin aloitteleva yrittäjä ja mies vakitöissä pienelektroniikkateknikkona. Muutettiin yhteen, minä tulin toiselta paikkakunnalta. Me oltiin varmaan tuollainen tasapainottava valinta, kun muissa saman pihan rivariasunnoissa olikin jos jonkinlaista vipeltäjää.

No ihan kelpo asunto oli ja sikäli edullinen, että saimme ASP-lainan vähimmäisajassa säästettyä käsirahan omaan kämppään ja vapautimme sen kaupungin kämpän seuraaville. :)

Vierailija
54/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkiutua paksuksi ja saada häätö. Vasta sitten olet oikeasti Hekan mielestä kiireellinen. Ja en nyt ihan ekana unelmoisi Skatasta, se on varmaan halutuimpia sijainteja.

Vierailija
55/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että tämä menee nyt vähän ohi kun kyse on omalla kohdallani Vantaasta, mutta saimme asunnon parissa viikossa kun sellaista mieheni kanssa haimme. Olin aloitteleva yrittäjä ja mies vakitöissä pienelektroniikkateknikkona. Muutettiin yhteen, minä tulin toiselta paikkakunnalta. Me oltiin varmaan tuollainen tasapainottava valinta, kun muissa saman pihan rivariasunnoissa olikin jos jonkinlaista vipeltäjää.

No ihan kelpo asunto oli ja sikäli edullinen, että saimme ASP-lainan vähimmäisajassa säästettyä käsirahan omaan kämppään ja vapautimme sen kaupungin kämpän seuraaville. :)

Se jäi vielä sanomatta, että hakekaa nyt ihmeessä Espoosta ja Vantaalta niitä kämppiä myös. Sielläkin voi ihminen asua.

Vierailija
56/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain parissa kuukaudessa mut en ottanu vastaa

Sama homma. Ei Tapuli oikein maistunu. Muutin yksityiselle meilahteen.

Vierailija
57/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni, työssäkäyvä sinkkumies on ollut kaupungin jonossa vuodesta 2009 lähtien. Eli 14 vuotta pikkuhiljaa odotellut kaupungin kämppää. Yksinäiset miehet taitaa olla pahnan pohjilla näitä asuntoja jaettaessa. Ainakin jos on työpaikka.

Nyt broidi on maksanut yksityiselle kovaa vuokraa vuosia. Tuskinpa saa ikinä kaupungilta asuntoa.

Onko veljesi muistanut hakea uudiskohteita niiden tullessa hakuun?

Tai onko hän harkinnut HASO:n asumisoikeusasuntoa? Jos hän olisi sattunut silloin 2009 hakemaan järjestysnumeron, saa sillä nyt asunnon muualta kuin kantakaupungista. HASO:n vastikkeet ovat usein vielä edullisemmat kuin Hekan vuokra.

Vierailija
58/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut vuokra-asuntotarjousta Helsingin kaupungilta, vaikka olen ollut hakijana vuosikausia ja luokitteluna erittäin kiireellinen. Välillä jäin asunnottomaksikin ja jouduin muuttamaan nettitreffeillä tapaamani miehen luokse, joka osoittautui väkivaltaiseksi. Siltikään en saanut asuntoa :( En päässyt edes turvakotiin, koska se oli täynnä! Ei ollut ketään läheisiä, jotka olisivat auttaneet. Olin jumissa siinä tilanteessa muutaman vuoden. Samalla sairastuin krooniseen masennukseen ja yliopisto-opintoni viivästyivät, keskeytyivät ja jouduin työttömäksi. Haluaisin jatkaa opintojani, koska niistä olisi vain vähän jäljellä, mutta tämä asuntoasia stressaa ihan suunnattomasti. Ei ole auttanut s-postit, puhelut eivätkä itkuiset käynnit Stadin asunnoilla.   

Olen kuullut, että jotkut ovat olleet asunnottomia yli vuodenkin saamatta asuntotarjousta kaupungilta. En ymmärrä, millä perusteilla asukkaat valitaan. Olisi tosi kiva tietää. On väärin, että alle 30-vuotiaat opiskelijat menevät etusijalle, kun heillä on myös mahdollisuus opiskelija-asuntoihin ja muihin nuorisoasuntoihin, jos eivät voi vanhempien luona asua. Itsekin sain nuorempana aina HOASin asunnon melko nopeasti (kuukausissa). Kaupungin asuntoa on paljon vaikeampi, suorastaan mahdotonta saada.  

Surullista, että sulla on ollut asiat noin huonosti, mutta miksi sinun on pakko saada asua Helsingissä?

Jos syy on se, että läheiset ja mahdolliset opinnot on Helsingissä niin lähikunnista ei olisi lopulta matka eikä mikään. Haitko esimerkiksi Vantaalta asuntoa? Melko varmasti olisit jo saanut asunnon muualta.

Vierailija
59/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela kumminkin huomioi vuokrasi kokonaan kunhan haet asuntoa ilman rajoituksia.

Vierailija
60/86 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka etuoikeutettu olet. Siis kuinka korkealla olet uhrihierarkiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme