AsOy-asunnon ostaminen kokonaan miehen nimiin
Olemme naimisissa ja ostamassa asuntoa. Avioehtoa ei ole. Asunto olisi miehen ensimmäinen omistusasunto, minulla on ollut omia asuntoja ennen tätä.
Asunnonoston ja remontin jälkeen rahat tulevat olemaan todella tiukalla (jään myös vanhempainvapaalle). Tarkoitus olisi ostaa asunto puoliksi, mutta tuolloin minun olisi maksettava varainsiirtoveroa useampi tonni. Mies esitti, että laitettaisiin asunto hänen nimiin, jolloin siitä ei menisi varainsiirtoveroa. Maksaisin kuitenkin puolet asunnosta. Ymmärrän miehen kannan, mutta jotenkin tässä olisi suojauduttava.
Riittääkö pelkästään se, että meillä ei ole avioehtoa turvaamaan minulle puolet asunnosta? Voisiko mies kuitenkin yksin pantata tai myydä asunnon meidän alta? Voisinko tehdä velkakirjan miehelle sijoittamastani summasta? Laina erääntyisi muutaman vuoden kuluttua ja maksettaisiin minulle asunnon osakkeissa (jolloin maksaisin niistä varainsiirtoveroa)?
Miten teillä muilla nämä on hoidettu? Varaa juristiin ei tällä hetkellä ole.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Heikosti menee jos ei voi luottaa puolisoon edes tuon verran, kyllä ihmiset eroaa ja pettää mutta kuinka mielekäs teidän elämä on jos koko ajan on pelko perseessä että tulee ero ja/tai puoliso vie koko omaisuus?
Ei välttämättä ole pelko persiissä vaan järki päässä.
t. Taloushallinnon ammattilainen, jolla on selkäytimessä asioiden asianmukainen hoitaminen ilman tuollaista säätämistä
Voisiko muuten tuollaisessa tapauksessa mies ottaa vaikka miten paljon velkaa asuntoa vastaan vaimon tietämättä? Ja sitten yksi kaunis päivä asunto meneekin alta jos mies ei hoida velkojaan? Eli kysytäänkö myös vaimon suostumus lainan vakuuteen vaikkei vaimo asuntoa omistaisikaan?
Vierailija kirjoitti:
Heikosti menee jos ei voi luottaa puolisoon edes tuon verran, kyllä ihmiset eroaa ja pettää mutta kuinka mielekäs teidän elämä on jos koko ajan on pelko perseessä että tulee ero ja/tai puoliso vie koko omaisuus?
...tai kuolee tai vammautuu pahasti. Kaikkea ei suunnitella avioeron varalta.
Ap, käytännössähän lainaat osan asunnon hinnasta miehellesi. Sinä toimit kuin pankki.
Ja tätä ongelmaa ei olisi lainkaan jos varainsiirtoverosta luovuttaisiin perheen asuntona toimivan varallisuuden yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko muuten tuollaisessa tapauksessa mies ottaa vaikka miten paljon velkaa asuntoa vastaan vaimon tietämättä? Ja sitten yksi kaunis päivä asunto meneekin alta jos mies ei hoida velkojaan? Eli kysytäänkö myös vaimon suostumus lainan vakuuteen vaikkei vaimo asuntoa omistaisikaan?
Ainakin joskus pankit kysyvät, mutta se on tahdonvaraista. Laissa ei panttauskieltoa ole. Sama juttu, vaikka asuntoa ei olisi pantattukaan, se voidaan ulosmitata vaikkapa pikavippien kattamiseksi.
Tiedän että tulee kuraa niskaan ja tämä ei ollut ihan fiksuinta, mutta... Me ostettiin aikoinaan 1. asunto 80/20 minulle ja tämä toinen 20/80 miehelle. Seuraava kolmas sitten ostetaan 50/50, kun molemmat joutuu maksamaan varainsiirtoveroa. Meillä on velkakirja (2 todistajaa) siitä 30 prosentista, minkä toinen omistaa enemmän.
Ap:lle en kuitenkaan suosittele ko järjestelyä, jos varainsiirtoverot on joka tapauksessa tarkoitus maksaa. En ymmärrä mitä järkeä koko hommassa silloin on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...tai kuolee tai vammautuu pahasti. Kaikkea ei suunnitella avioeron varalta.
Ap, käytännössähän lainaat osan asunnon hinnasta miehellesi. Sinä toimit kuin pankki.
Ja tätä ongelmaa ei olisi lainkaan jos varainsiirtoverosta luovuttaisiin perheen asuntona toimivan varallisuuden yhteydessä.
Miten perustelet, että mielestäsi juuri perheet pitäisi vapauttaa varainsiirtoverosta? Kyllä se todellakin rassaa sinkkujakin, kun asunnot ovat kalliita ja kaksi ihmistä selviää usein pienemmällä summalla per nenä kuin sinkku yksinään.
Miten kukaan voi edes pohtia sellaista älyttömyyttä, että maksaa puilet asunnosta, mutta lahjoittaa sen toiselle? Niin umpityhmä kyllä oikeastaan ansaitsee kaikki ongelmat, mitä saa. Lahjoita vaan omaisuutesi ihan suoraan miehelle hei, niin pääset helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi edes pohtia sellaista älyttömyyttä, että maksaa puilet asunnosta, mutta lahjoittaa sen toiselle? Niin umpityhmä kyllä oikeastaan ansaitsee kaikki ongelmat, mitä saa. Lahjoita vaan omaisuutesi ihan suoraan miehelle hei, niin pääset helpommalla.
En ole lahjoittamassa, sitä juuri yritän välttää. Yritän siirtää veronmaksuvelvollisuutta vuodella. Mutta kiitos haukuista, toivottavasti loppupäiväsi on aurinkoisempi.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoehdon puute ei turvaa sulle mitään, koska mies voi myydä omaisuutensa eurolla tyttöystävälleen avioliiton aikana. Eli älä maksa omaisuutta miehelle.
No eurolla nyt ei sentään voi asuntoa myydä. Tuohon puuttusi jo verottaja. Käypä arvo pitää olla asunnon hintalapussa.
Kyllä voi myydä eurolla. Verottaja tosin iskisi lahjaverolapun, mutta myyntiä ei ole kielletty. Paitsi että perheen yhteisenä kotina olevaa asuntoa ei voi myydä ilman puolison suostumusta.
Kusipää keksii keinot siihenkin. Ei se paljon vaadi, että muuttaa ennen eroa esim erilleen. Tai ottaa uuden puolison kotiinsa asumaan, kunnes vanha muuttaa pois. Tms.
Vierailija kirjoitti:
Voisi muuten tapahtua noininkin.
Joka tapauksessa ap:n miehellä on omat itsekkäöt tarkoitusperänsä, jotka ei kestä päivänvaloa. En hen koht rehellisenä ihmisenä edes kehtaisi ehdottaa miehelleni, että hän maksaisi asunnosta puolet, mutta se tulisi minun nimiini.
Ihmettelen myös varainsiirtoveron kauhistelua. Se on niin pieni summa asunnon hintaan verrattuna, että sen välttelyksi ei kannata ryhtyä hulluihin tekoihin. Hieman suhteellisuudentajua nyt... Pari etelänmatkaa ja olette tuhlanneet koko summan kokonaan, asuntokaupassa siitä saa sentään jotain pysyvää omaisuutta nimiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteistä kotia ei voi myydä ilman toisen suostumusta. Omisti sen kumpi vaan. Itse en kuitenkaan suostuisi siihen, että laitetaan vain toisen nimiin. Joudutteko ottamaan lainaa ja onko se yhteinen?
Joo ei voi myydä. Toisaalta, sitä suostumusta ei myöskään voi ilman erityistä syytä olla antamatta, ja jos yrität, oikeus antaa sen luvan sun puolesta. Se, että sä olet ollut tyhmä ja maksanut miehen omaisuutta, ei riitä "eiryiseksi syyksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme naimisissa ja ostamassa asuntoa. Avioehtoa ei ole. Asunto olisi miehen ensimmäinen omistusasunto, minulla on ollut omia asuntoja ennen tätä.
Asunnonoston ja remontin jälkeen rahat tulevat olemaan todella tiukalla (jään myös vanhempainvapaalle). Tarkoitus olisi ostaa asunto puoliksi, mutta tuolloin minun olisi maksettava varainsiirtoveroa useampi tonni. Mies esitti, että laitettaisiin asunto hänen nimiin, jolloin siitä ei menisi varainsiirtoveroa. Maksaisin kuitenkin puolet asunnosta. Ymmärrän miehen kannan, mutta jotenkin tässä olisi suojauduttava.Riittääkö pelkästään se, että meillä ei ole avioehtoa turvaamaan minulle puolet asunnosta? Voisiko mies kuitenkin yksin pantata tai myydä asunnon meidän alta? Voisinko tehdä velkakirjan miehelle sijoittamastani summasta? Laina erääntyisi muutaman vuoden kuluttua ja maksettaisiin minulle asunnon osakkeissa (jolloin maksaisin niistä varainsiirtoveroa)?
Totta kai miehesi voi myydä omissa nimissään olevan omaisuutensa, keneltäkään lupaa kysymättä ja sulla ei ole siihen mitään nokan koputtamista.
Älä maksa "vieraalle" omaisuutta !
Ei pidä paikkaansa. Aviopuolisoiden yhteisenä kotina käytettävää asuntoa ei voi myydä ilman puolison suostumusta.
Mitä helvettiä?! :D Missäs näin lukee?
No Suomen laissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi muuten tapahtua noininkin.
Joka tapauksessa ap:n miehellä on omat itsekkäöt tarkoitusperänsä, jotka ei kestä päivänvaloa. En hen koht rehellisenä ihmisenä edes kehtaisi ehdottaa miehelleni, että hän maksaisi asunnosta puolet, mutta se tulisi minun nimiini.
Ihmettelen myös varainsiirtoveron kauhistelua. Se on niin pieni summa asunnon hintaan verrattuna, että sen välttelyksi ei kannata ryhtyä hulluihin tekoihin. Hieman suhteellisuudentajua nyt... Pari etelänmatkaa ja olette tuhlanneet koko summan kokonaan, asuntokaupassa siitä saa sentään jotain pysyvää omaisuutta nimiinsä.
Varainsiirtoveron vastineeksi ei saa kyllä yhtään mitään. Korkeintaan lisää lainaa ja korkokuluja.
Vierailija kirjoitti:
No jo on todella vittumainen laki taas tähän päivään, kun asumistuki on olemassa. Että siis omistamaton osapuoli voi vaikuttaa omaisuuden realisointiin, joka ei ole hänen. Toistan, että onneksi olen vain avoliitossa. Omistan aika monta kämppää.
Laki koskee vain perheen yhteisenä kotina käytettyä asuntoa. Sijoitusasuntoja saa myydä ihan rauhassa ilman puolison lupaa.
Vierailija kirjoitti:
No ap, onko tämä selkeyttänyt sinua yhtään? MItä aiot tehdä?
Kiitos, tuo myynnin rajoittaminen kun kyseessä on yhteinen koti oli uutta minulle. Muuten en tiedä ollenkaan mitä tehdä. Varainsiirtovero olisi 5000 - 10 000€ luokkaa. En anna tarkkaa summaa teille tiedoksi, mutta merkittävästä summasta on kuitenkin kyse. Vero.fi:n laskurin mukaan, saattaisin jopa maksaa veron myöhässä ja kantaa vastuun viivästysmaksun muodossa. Tosin edellisessä asuntokaupassa muistaakseni pankki otti asiakseen maksaa varainsiirtovero. Ehkä saan ihan pienen osan rahoista kasaan myymällä osan huonekaluista ennen muuttoa? Raskaana ollessani en voi olla syömättä, mutta pakko on tinkiä jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on todella vittumainen laki taas tähän päivään, kun asumistuki on olemassa. Että siis omistamaton osapuoli voi vaikuttaa omaisuuden realisointiin, joka ei ole hänen. Toistan, että onneksi olen vain avoliitossa. Omistan aika monta kämppää.
Laki koskee vain perheen yhteisenä kotina käytettyä asuntoa. Sijoitusasuntoja saa myydä ihan rauhassa ilman puolison lupaa.
Ja puolisostakin saa vapaasti tehdä entisen. Tuskin se liitto on jatkumassa tuossa tilanteessa muutenkaan. Eksä ei koe asumisensuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap, onko tämä selkeyttänyt sinua yhtään? MItä aiot tehdä?
Kiitos, tuo myynnin rajoittaminen kun kyseessä on yhteinen koti oli uutta minulle. Muuten en tiedä ollenkaan mitä tehdä. Varainsiirtovero olisi 5000 - 10 000€ luokkaa. En anna tarkkaa summaa teille tiedoksi, mutta merkittävästä summasta on kuitenkin kyse. Vero.fi:n laskurin mukaan, saattaisin jopa maksaa veron myöhässä ja kantaa vastuun viivästysmaksun muodossa. Tosin edellisessä asuntokaupassa muistaakseni pankki otti asiakseen maksaa varainsiirtovero. Ehkä saan ihan pienen osan rahoista kasaan myymällä osan huonekaluista ennen muuttoa? Raskaana ollessani en voi olla syömättä, mutta pakko on tinkiä jostain.
Siis et kai ole lainaamassa miehelle vaikkapa 300 000 euroa noin heppoisin perustein. Sinulla siis on jo olemassa tuo raha vanhasta asunnosta? Miksi se vaihtoehto ei kuulosta sopivalta, että ostat pari prosenttia miestä vähemmän ja sinulla säästyy siitä rahat varainsiirtoveroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnonoston ja remontin jälkeen rahat tulevat olemaan todella tiukalla (jään myös vanhempainvapaalle). Tarkoitus olisi ostaa asunto puoliksi, mutta tuolloin minun olisi maksettava varainsiirtoveroa useampi tonni. Mies esitti, että laitettaisiin asunto hänen nimiin, jolloin siitä ei menisi varainsiirtoveroa. Maksaisin kuitenkin puolet asunnosta. Ymmärrän miehen kannan, mutta jotenkin tässä olisi suojauduttava.Riittääkö pelkästään se, että meillä ei ole avioehtoa turvaamaan minulle puolet asunnosta? Voisiko mies kuitenkin yksin pantata tai myydä asunnon meidän alta? Voisinko tehdä velkakirjan miehelle sijoittamastani summasta? Laina erääntyisi muutaman vuoden kuluttua ja maksettaisiin minulle asunnon osakkeissa (jolloin maksaisin niistä varainsiirtoveroa)?
Totta kai miehesi voi myydä omissa nimissään olevan omaisuutensa, keneltäkään lupaa kysymättä ja sulla ei ole siihen mitään nokan koputtamista.
Älä maksa "vieraalle" omaisuutta !
Väärin ja taas niin väärin.
Asuntoa ei saa myydä ilman aviopuolison suostumusta, mikäli asunto on tarkoitettu perheen kodiksi.
Lisäksi avioehto kyllä suojaa, googleta "vastikesäännös". Jos ukko liiton aikana myy tai lahjoittaa omaisuutta pois niin osituksessa arvo palautetaan laskennallisesti ositettavaan pesään.
Mutta ihanteellisinta tietysti olisi laittaa molempien nimiin mutta ei välttämätöntä, avioliittolaki on puolellasi.
Kaikki parisuhteet päättyvät joskus. Asiansa kannattaa järjestää niin, että talous on kunnossa silloin *kun* suhde aikanaan päättyy. Usein miehet osaavat tämän paremmin kuin naiset :(