Onko kellään kokemuksia sen nimisestä unilääkkeestä kuin melatoniini?
Kommentit (30)
Ei vaikutusta, ei sivuvaikutuksia.
Yli 5mg toimii kun ottaa tarpeeksi aikasin.
Toimii itsellä, laukaisee väsymyksen. Aika mieto. Ei kannata kuitenkaa ottaa kovin isoa annosta, itsellä toimii 0.75mg.
Jokaisella meistä on. Sitä erittyy iltaisin käpyrauhasesta ja sitten alkaa nukuttaa.
3 millin melatoniini käytössä ja toimii jos ottaa n. 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. En ole itselläni huomannut mitään sivuvaikutuksia. Joidenkin mielestä painajaisia on esiintynyt aikaisempaa enemmän mutta minulla on päinvastainen kokemus. Minulla unet ovat muuttuneet paljon leppoisimmiksi.
Ei ole varsinaisesti unilääke vaan unihormoni jota erittyy luontaisestikin. Taannoin oli myynnissä yömaito joka oli melatoniinipitoista, yöllä lypsettyä.
Melatoniini on unen houkuttelija joka olisi paras ottaa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa
Auttaa kun käyttää säännöllisesti pitkään. Ei auta oikein silleen satunnaisesti otettuna.
Syönyt jo varmaan 15 vuotta melatoniinia univaikeuksiin. Yksinään ei riitä, mutta kun ottaa 5mg melatoniinin toisen unettavan lääkkeen kanssa, sen toisen lääkkeen annostuksen voi pitää murto-osana siitä mitä sitä saisi ottaa, ja täten välttää tehokkaasti sivuvaikutukset ym.
Melatoniini itsessään ei ole aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Toimii itsellä, laukaisee väsymyksen. Aika mieto. Ei kannata kuitenkaa ottaa kovin isoa annosta, itsellä toimii 0.75mg.
Mä otan 2 x 1,9 mg
Pikävaikutteinen melatoniini auttaa ainakin mua. Otan sitä 3,8mg pari tuntia ennen nukkumaan menoa.
Paljonko melatoniinia voi ottaa kerralla?
Hoitoannos on 0,1–10 mg illalla, tavallisesti 0,5–5 mg. Lyhytvaikutteinen melatoniini otetaan tunti (kello 21–23) ennen haluttua nukahtamishetkeä ja yli 55-vuotiaille tarkoitettu pitkävaikutteinen melatoniini 2 tuntia (kello 20–22) ennen haluttua nukahtamishetkeä.
Minua auttaa puolikas1,9 mg pitkävaikutteista ja 0,5 mg lyhyttä.
Ei ole unilääke vaan hormoni, ei aiheuta riippuvuutta.
Enemmän siinä on placeboa kuin vaikuttavaa ainetta, mutta toimii toiminnallisen unettomuuden kanssa ja vuorotyöläisillä.
Melatoniini ei ole unilääke, vaan nukahtamislääke, sanoi terveyskeskuslääkäri. Ei auta aamuyön heräilyihin ja saattaa aiheuttaa painajaisunia.
Vierailija kirjoitti:
Pikävaikutteinen melatoniini auttaa ainakin mua. Otan sitä 3,8mg pari tuntia ennen nukkumaan menoa.
Melzen -merkkinen on antanut pidemmät ja paremmat unet. Muiden kokeilu jäänyt pahojen unien tuottamisen vuoksi.
Toimii eikä tule painajaisia/sivuoireita. Otan 1,9mg 1-2h ennen nukkumaanmenoa ja sänkyyn heti kun alkaa nukuttaa.
Käytin joka ilta pitkään, yli kahden vuoden ajan. Lopulta aiheutti heräilyä öisin ja todella kamalia painajaisia, joiden vuoksi jouduin lopettamaan käytön. Olen muutaman kerran kuullut, että muillakin on tullut vastaavia ongelmia, jos on pitkään käyttänyt. Olisi kiinnostavaa tietää, miten paljon melatoniinitablettien sivuvaikutuksia on tutkittu. "Harmiton luonnollinen hormoni" pillerinä syötynä kuitenkin käytännössä sammuttaa kehon oman hormonituotannon. Miten se sitten vaikuttaa, jos uniongelmaisella on jo valmiiksi ongelmia unihormoneiden kanssa...
Suurimmalle osalle ja silloin tällöin käytettynä toki käytännössä harmiton.
Vierailija kirjoitti:
Käytin joka ilta pitkään, yli kahden vuoden ajan. Lopulta aiheutti heräilyä öisin ja todella kamalia painajaisia, joiden vuoksi jouduin lopettamaan käytön. Olen muutaman kerran kuullut, että muillakin on tullut vastaavia ongelmia, jos on pitkään käyttänyt. Olisi kiinnostavaa tietää, miten paljon melatoniinitablettien sivuvaikutuksia on tutkittu. "Harmiton luonnollinen hormoni" pillerinä syötynä kuitenkin käytännössä sammuttaa kehon oman hormonituotannon. Miten se sitten vaikuttaa, jos uniongelmaisella on jo valmiiksi ongelmia unihormoneiden kanssa...
Suurimmalle osalle ja silloin tällöin käytettynä toki käytännössä harmiton.
Kylläpä tuo on itseänikin mietityttänyt (olen sen noin 15 vuotta melatoniinia syönyt), mutta jotenkin tämän vampyyrimaisen unirytmin kanssa täytyy pärjätä maailmassa joka on ajoitettu aamuvirkkujen mukaan. Minulla ongelmana se, että uni tulee kyllä ihan itsestäänkin, mutta ei juuri ennen kahta yöllä. Kuudelta pitäisi kuitenkin nousta töihin. Ja työ pitää sisällään paljon autolla ajoa, joten sen jälkeen kun muutaman kerran oli rattiin nukahtanut, työterveyslääkäri vihdoin suostui lääkettä kirjoittamaan. Onneksi kenellekään ei ehtinyt käydä mitään.
Sivuvaikutukset olivat sekavuus päivällä ja joku voisi kävellä tiellä melkein autojen alle. Ei vaikuttanut unen saantiin. Ihan kuin pseudolääke. Joillekin voi tulla pelkotiloja ehkä. Ihmisille myydään sitä luonnollisena, vaikka on synteettinen valmiste. On myös ihmisiä joilla on sen lisäksi muita valmisteita, sekavuus pahenee.
on