AsOy-asunnon ostaminen kokonaan miehen nimiin
Olemme naimisissa ja ostamassa asuntoa. Avioehtoa ei ole. Asunto olisi miehen ensimmäinen omistusasunto, minulla on ollut omia asuntoja ennen tätä.
Asunnonoston ja remontin jälkeen rahat tulevat olemaan todella tiukalla (jään myös vanhempainvapaalle). Tarkoitus olisi ostaa asunto puoliksi, mutta tuolloin minun olisi maksettava varainsiirtoveroa useampi tonni. Mies esitti, että laitettaisiin asunto hänen nimiin, jolloin siitä ei menisi varainsiirtoveroa. Maksaisin kuitenkin puolet asunnosta. Ymmärrän miehen kannan, mutta jotenkin tässä olisi suojauduttava.
Riittääkö pelkästään se, että meillä ei ole avioehtoa turvaamaan minulle puolet asunnosta? Voisiko mies kuitenkin yksin pantata tai myydä asunnon meidän alta? Voisinko tehdä velkakirjan miehelle sijoittamastani summasta? Laina erääntyisi muutaman vuoden kuluttua ja maksettaisiin minulle asunnon osakkeissa (jolloin maksaisin niistä varainsiirtoveroa)?
Miten teillä muilla nämä on hoidettu? Varaa juristiin ei tällä hetkellä ole.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme naimisissa ja ostamassa asuntoa. Avioehtoa ei ole. Asunto olisi miehen ensimmäinen omistusasunto, minulla on ollut omia asuntoja ennen tätä.
Asunnonoston ja remontin jälkeen rahat tulevat olemaan todella tiukalla (jään myös vanhempainvapaalle). Tarkoitus olisi ostaa asunto puoliksi, mutta tuolloin minun olisi maksettava varainsiirtoveroa useampi tonni. Mies esitti, että laitettaisiin asunto hänen nimiin, jolloin siitä ei menisi varainsiirtoveroa. Maksaisin kuitenkin puolet asunnosta. Ymmärrän miehen kannan, mutta jotenkin tässä olisi suojauduttava.Riittääkö pelkästään se, että meillä ei ole avioehtoa turvaamaan minulle puolet asunnosta? Voisiko mies kuitenkin yksin pantata tai myydä asunnon meidän alta? Voisinko tehdä velkakirjan miehelle sijoittamastani summasta? Laina erääntyisi muutaman vuoden kuluttua ja maksettaisiin minulle asunnon osakkeissa (jolloin maksaisin niistä varainsiirtoveroa)?
Miten teillä muilla nämä on hoidettu? Varaa juristiin ei tällä hetkellä ole.
Totta kai miehesi voi myydä omissa nimissään olevan omaisuutensa, keneltäkään lupaa kysymättä ja sulla ei ole siihen mitään nokan koputtamista.
Älä maksa "vieraalle" omaisuutta !
Ei pidä paikkaansa. Aviopuolisoiden yhteisenä kotina käytettävää asuntoa ei voi myydä ilman puolison suostumusta.
Mitä helvettiä?! :D Missäs näin lukee?
Näin lukee Suomen laissa. Avioliittolaki, pykälää en nyt jaksa etsiä mutta siellä se on. Googlaa esimerkiksi Finlex avioliittolaki.
Ei muutenkaan kannata nyt vetää taloutta niin tiukalle, että lapsi on sitten pakko laittaa rahan takia hoitoon, vaikka haluaisitte vielä hoitaa kotona. Me ollaan etukäteen budjetoitu asuntolainat niin, että molempia lapsia on varaa hoitaa kotona se 3 vuotta, jos siltä tuntuu. Lainojen korot on nyt niin matalalla, että kannattaa jättää kunnolla puskuria. Se ei koroissa paljoa maksa (sijoitukset voi myös tuottaa enemmän kuin maksatte korkoa), mutta antaa paljon mielenrauhassa ja valinnan vapaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap, onko tämä selkeyttänyt sinua yhtään? MItä aiot tehdä?
Kiitos, tuo myynnin rajoittaminen kun kyseessä on yhteinen koti oli uutta minulle. Muuten en tiedä ollenkaan mitä tehdä. Varainsiirtovero olisi 5000 - 10 000€ luokkaa. En anna tarkkaa summaa teille tiedoksi, mutta merkittävästä summasta on kuitenkin kyse. Vero.fi:n laskurin mukaan, saattaisin jopa maksaa veron myöhässä ja kantaa vastuun viivästysmaksun muodossa. Tosin edellisessä asuntokaupassa muistaakseni pankki otti asiakseen maksaa varainsiirtovero. Ehkä saan ihan pienen osan rahoista kasaan myymällä osan huonekaluista ennen muuttoa? Raskaana ollessani en voi olla syömättä, mutta pakko on tinkiä jostain.
Oletteko te perhe vai kaksi kämppistä? Pistääkö miehesi sinut liian tiukille, kun edes nostat esille ruokailun raskaana ja silti sinulla on noin paljon rahaa? Onkohan koko teidän suunnitelmanne järkevästi mitoitettu, toteutus ainakin ontuu.
Vierailija kirjoitti:
No jo on todella vittumainen laki taas tähän päivään, kun asumistuki on olemassa. Että siis omistamaton osapuoli voi vaikuttaa omaisuuden realisointiin, joka ei ole hänen. Toistan, että onneksi olen vain avoliitossa. Omistan aika monta kämppää.
Niin se Suomen laki menee. Ja lakiin on syytä tutustua, oli niitä kämppiä miten paljon tai vähän tahansa.
Siis mikä ongelma on siinä, että ostaisitte asunnon siten, että sinä omistat 49 % ja miehesi 51 %, jolloin hän voi käyttää ensiasunnon ostajan edut, eli vältytte varainsiirtoverolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi edes pohtia sellaista älyttömyyttä, että maksaa puilet asunnosta, mutta lahjoittaa sen toiselle? Niin umpityhmä kyllä oikeastaan ansaitsee kaikki ongelmat, mitä saa. Lahjoita vaan omaisuutesi ihan suoraan miehelle hei, niin pääset helpommalla.
En ole lahjoittamassa, sitä juuri yritän välttää. Yritän siirtää veronmaksuvelvollisuutta vuodella. Mutta kiitos haukuista, toivottavasti loppupäiväsi on aurinkoisempi.
En ole tuo, jota kommentoit, mutta miksi meni noin tunteisiin tuo kommentti. Et kai ole ap:nä esiintyvä ap:n mies?
Muistathan AP, että jos asunto tulee miehesi nimiin ja sinä rahoitat siitä puolet, niin miehesi maksaa lahjaveron eli kymmeniä tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma on siinä, että ostaisitte asunnon siten, että sinä omistat 49 % ja miehesi 51 %, jolloin hän voi käyttää ensiasunnon ostajan edut, eli vältytte varainsiirtoverolta?
Puolisotkin ovat yksilöitä ja vapautus koskee vain miestä. Ap maksaa omasta osuudestaan veron.
Sanoisin, että olet umpihulli. Miksi kämppä muuten ei tule sinun nimiisi yksin? Eihän siinäkään menisi varainsiirtoveroa?
Sori kertoa tilastoja, mutta suurin osa avioliitoista päättyy eroon. Mies saa siis rahasi.
Älä ole tyhmä - hullu saa olla, mutta tyhmä ei kannata olla.
Ip-lehdessä yksi nainen itkee, että nettideitti huijasti 170 000 e. Olen aina ihmetellyt, että miten ihminen on noin tyhmä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/201705012200115984_uu.shtml
Vierailija kirjoitti:
Omistan aika monta kämppää.
Monopoli on kiva peli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tuo myynnin rajoittaminen kun kyseessä on yhteinen koti oli uutta minulle. Muuten en tiedä ollenkaan mitä tehdä. Varainsiirtovero olisi 5000 - 10 000€ luokkaa. En anna tarkkaa summaa teille tiedoksi, mutta merkittävästä summasta on kuitenkin kyse. Vero.fi:n laskurin mukaan, saattaisin jopa maksaa veron myöhässä ja kantaa vastuun viivästysmaksun muodossa. Tosin edellisessä asuntokaupassa muistaakseni pankki otti asiakseen maksaa varainsiirtovero. Ehkä saan ihan pienen osan rahoista kasaan myymällä osan huonekaluista ennen muuttoa? Raskaana ollessani en voi olla syömättä, mutta pakko on tinkiä jostain.
Oletteko te perhe vai kaksi kämppistä? Pistääkö miehesi sinut liian tiukille, kun edes nostat esille ruokailun raskaana ja silti sinulla on noin paljon rahaa? Onkohan koko teidän suunnitelmanne järkevästi mitoitettu, toteutus ainakin ontuu.
Raskaana ollessani en voi olla syömättä, mutta pakko on tinkiä jostain.
Eihän nykyavioimet katso, että heillä olisi mitään elatusvelvollisuutta vaimoon. Jos ei itse hommaa ruokarahojaan, niin saa kuolla nälkään tai onhan sossu.
Mikä tässä on yllätystä?
.
10 000 on pieni laina ottaa. Älä ole tyhmä ja lahjoita rahojasi miehelle - joka ei edes tämän vertaa muuten tule vastaan. Suurin osa liitoista päätyy eroon, ja sitte mies saa rahasi. Aloitat nollilta.
Otatte 10 000 e enemmän vain sitä asuntovelkaa ja uusi asunto puoliksi kummallekin. Älä ole tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyavioimet katso, että heillä olisi mitään elatusvelvollisuutta vaimoon. Jos ei itse hommaa ruokarahojaan, niin saa kuolla nälkään tai onhan sossu.
Mikä tässä on yllätystä?
.
10 000 on pieni laina ottaa. Älä ole tyhmä ja lahjoita rahojasi miehelle - joka ei edes tämän vertaa muuten tule vastaan. Suurin osa liitoista päätyy eroon, ja sitte mies saa rahasi. Aloitat nollilta.
Otatte 10 000 e enemmän vain sitä asuntovelkaa ja uusi asunto puoliksi kummallekin. Älä ole tyhmä.
Ai sossuko nykyään elättää perheensisälläkin??? En tiedä aiheesta mitään, koska en ole koskaan kääntynyt ko. viraston puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi edes pohtia sellaista älyttömyyttä, että maksaa puilet asunnosta, mutta lahjoittaa sen toiselle? Niin umpityhmä kyllä oikeastaan ansaitsee kaikki ongelmat, mitä saa. Lahjoita vaan omaisuutesi ihan suoraan miehelle hei, niin pääset helpommalla.
Hei - lahjoita minulle joo.
Jos edes tarvitsee miettiä toimeentuloaan raskauden aikana, en todellakaan ostaisi ko. hepun kanssa satojen tuhansien asuntoa edes normaalimenettelyssä saati missään kepuliveivauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on yllätystä?
.
Ai sossuko nykyään elättää perheensisälläkin??? En tiedä aiheesta mitään, koska en ole koskaan kääntynyt ko. viraston puoleen.
Kyllä. Erittäin monessa perheessä on kahdenelintason taso. Miehellä hyvä palkka, jonka käyttää itseensä. Vaimolla äitiys- ja vanhempainlomalla muuttama satanen, jolla kituuttaa ja jopa osa kustantaa lapset. Ne kun on aina naisen. Ihan nykyilmiö, joka on mediassa ja tutkimuksessa esillä.
.
Ihan täällä palstallakin kuulee usein, että miehen velvollisuus ei ole elättää puolisoaan - edes äitiyslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joka tapauksessa olisit valmis maksamaan varainsiirtoveron parin vuoden kuluttua, miksi et tekisi sitä jo nyt?
Reilun vuoden kuluttua olisin jälleen työelämässä ja välttämättömimmät remontit valmiita. Laina olisi lyhennysvapaalla sen vuoden kun olen vauvan kanssa kotona.
Ettekö saisi sen verran enemmän lainaa pankista tai vanhemmilta tai sitten puoliso lainaisi sinulle tuon varainsiirtoveron verran? Tai sitten ostat vain 49 tai 48 % ja sillä säästyneellä prosentilla maksat varainsiirtoveron.
On ilmeisesti niin kiva puoliso, että ei lainaa?
Vaimo elättäköön itsensä.
Ota pankista lainaa tuo 10 000 e. Älä ole umpityhmä, AP.
Vierailija kirjoitti:
Minusta mies kuulostaa aika niljakkeelta, koska jos kuitenkin ehdotukseen sisältyy tarkoitus maksaa varainsiirtoverot parin vuoden päästä, koko suunnitelma on hullu. Miksei mies mielummin lainaisi sitä varainsiirtoveron määrää kuin ap puolikkaan asunnon summan!? Tai ap tosiaan ostaa prosentin tai kaksi puolikasta vähemmän ja maksaa sillä.
Jos asunnon arvo olisi noussut parin vuoden aikana, mies saisi arvonnousun yksin hyväkseen, kun ei tarvitsisikaan luovuttaa kuin alle puolet osakkeista, lisäksi hänellä olisi ollut pari vuotta ilmaista lainaa vai sovitteko jostain korosta? En toki tarkoita, että puolisoiden pitäisi periä toisiltaan korkoa, mutta myös tuollainen säätö on epänormaalia. Entä, jos asunnon arvo laskee, eikä puolikas kahden vuoden kuluttua katakaan ap:n lainaamaa summaa, saako ap sitten enemmän osakkeita kuin puolet vai mitä tapahtuu?
Anja menetti 170 000 e miehelle, kun rakasti niin kovasti. Paljonko sinun osuutesi tässä suunnittelemassasi lahjoittamisessa on?
Siis mitä!! AsOy:n varainsiirto vero on 2% ja sun pitäisi maksaa vähintään 5000 euroa veroa. Eli olette ostamassa vähintään 500 000 euron asuntoa (oletan että ostat puolet eli sun osuus 250 000) eikä sulla ole varaa maksaa tuota 5000 euroa?? Nyt valoja päälle ja huomattavasti halvemman asunnon ostoon. Teille ei yksinkertaisesti ole varaa tuohon.
Väärin. Eikö teillä oikeasti ole minkäänlaisia tietoja ihan yksinkertaisimmista oikeusasioista?