Perhe elää luonnossa. Mammat tekisi tästä lasun!
Kommentit (136)
Olihan lapsilla pyöriä ja muitakin härveleitä, eihän niitä ihan rahatta saa.
En myöskään huomannut, että tuo kengättömyys olisi ollut joku pakkomielle. Kuvaus tapahtui kesällä ja silloin ei tietysti kenkiä tarvita. Ilman kenkiähän sitä itsekin liikkui lapsuudessa maalla. Ainoat kengät olivat kumisaappaat heinäpellolle ja metsään käärmeiden varalle. Jos alueella ei ole myrkkykäärmeitä, ei niitäkään tarvita.
Se mitä kerrottiin oli, että ruoka on merkityksellistä, villavaatteet vaimo tekee itse ja synnytykset hoidetaan luomuna.
Mistään poppakonsteista ei ainakaan vielä puhuttu...
Vierailija kirjoitti:
Epäilinkin että viinirypäleet tuskin ovat itse kasvatettuja, sen verran suuria ettei ihan luomuna Tanskassa tuollaisia kasva.
Sinänsä kyllä viinirypäleet ovat aikamoinen riskielintarvike jos et suoraan köynnöksestä voi syödä. Vahvasti myrkytettyinä pysyvät hyvinä kuljetukset, säilytykset ym. ja taas ilman myrkkyjä ovat pian hometoksiineja täynnä. Että loppujen lopuksi moni karkki saattaisikin olla terveellisempi kuin viinirypäle...
Mielestäni toimittaja sanoi tuoneensa ne omasta kasvihuoneestaa? Uskoisin kyllä hyvinkin kasvihuoneessa kasvavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilinkin että viinirypäleet tuskin ovat itse kasvatettuja, sen verran suuria ettei ihan luomuna Tanskassa tuollaisia kasva.
Sinänsä kyllä viinirypäleet ovat aikamoinen riskielintarvike jos et suoraan köynnöksestä voi syödä. Vahvasti myrkytettyinä pysyvät hyvinä kuljetukset, säilytykset ym. ja taas ilman myrkkyjä ovat pian hometoksiineja täynnä. Että loppujen lopuksi moni karkki saattaisikin olla terveellisempi kuin viinirypäle...
Mielestäni toimittaja sanoi tuoneensa ne omasta kasvihuoneestaa? Uskoisin kyllä hyvinkin kasvihuoneessa kasvavan.
Asun Etelä-Ruotsissa ja täällä menestyvät ainakin jotkin rypälelajikkeet. Kaverilla kasvaa talon seinustalla, ei ole niin makea kuin kaupan rypäleet eikä ihan yhtä isoja mutta hyviä ovat.
Katsoin tuon ohjelmasarjan eka jakson eilen. Kätilö oli ollut synnytyksissä mukana, mutta vain varalla. Yhdessä synnytyksessä oli joutunut auttamaan. Ainakin isompi tyttö kertoi, että olivat kerran menneet lautalla, joka kulki johonkin saareen, jonka nimeä en nyt muista. Vähän ihmettelin, kun sanottiin, että perhe syö kaiken aikaa. Tyttö kysyi kukastakin vain, että onko se syötävä. Itselle tuli olo, että lapsille ei ole tarpeeksi ravitsevaa se ruoka, että heillä on nälkäinen olo. Tämä on 4 osainen sarja.
Tanskalainen talonpoika sarja, jota on esitetty jo vuosia, kertoo myös pientilasta, jossa vanhoin menetelmin kasvatetaan, viljellään ja rakennetaan. Siitä sarjasta tykkään.
Terveisiä täältä Tanskasta! Tuolla perheellä tai heidän lapsillaan ei ole mitään hätää, vaan asiat paljon paremmin kuin täällä somettavien mammojen perheillä.
Lastenpsykiatrin lausunto ko. perheestä (suora käännös):
"Näen äärettömän hyvin toimivia ja selviytyviä lapsia, jotka ovat hyvin kehittyneet. Heillä on erittäin hyvä puhe ja sanalliset taidot. Lapset ovat hyvin vastuullisia, itsenäisiä ja rakastavia. Lasten mentaalista älykkyyttä stimuloidaan fantastisesti, huomattavasti paremmin kuin päiväkodeissa.
Sosiaaliset kyvyt he saavat sisarusparvessa ja vanhempiensa kanssa. Yhteistyö sujuu erittäin hyvin, heillä on hyvä henkilökemia ja kaikesta näkee, että he nauttivat toistensa seurasta.
En näe mitään, mikä huolestuttaisi heidän kasvussaan ja kehityksessään, pikemminkin päinvastoin. En myöskään siinä, jos he myöhemmin aloittavat koulun eivätkä ole kotiopetuksessa. Lapset ovat hyvin sosiaalisia myös vieraita ihmisiä kohtaan.
Nämä lapset ovat erittäin hyvin varustettu tulevaan elämään ja he ovat älykkäitä. He ovat saaneet solidin arvomaailman kotoa käsin."
Vanhemmat ovat älykkäitä ja hyvin koulutettuja. Se, että perhe elää omavaraistaloudessa, ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi rahaa. Isä on DI ja ansaitsi omaisuuden myymällä oman IT-firmansa.
Joten menkääpä nyt itseenne mammat ja ihan rehellisesti vastatkaa itsellenne, ovatko lapset onnellisempia osallistuessaan kaikkeen (siis ihan kaikkeen) vanhempiensa ja sisarustensa kanssa ja heille todellakin ollaan LÄSNÄ, vastataan kaikkiin kysymksiin perustellusti jne. vai onnellisempia silloin, kun heidät työnnetään päiväkotiin (vaikka perheessä on vaikkapa vauva kotona) ja lopun aikaa vanhemmilla on nenä kiinni älypuhelimessa tai tietokonepelissä ja yhdessäolo ja vuorovaikutus lasten kanssa typistyy sanoihin: ymm-mym-mm/ joo/joo, ihan kohta/ odota, kun äiti ensin lukee tämän/jne....
Itse katsoin eilen tuon jakson. Onnellisen oloinen perhe. Ainoa mitä en ymmärtänyt että äiti puri vauvan ruoan. Hyh.
Ihan sama saavatko karkkia vai ei. Hampaat on tuhottu jo sillä, että äiti syöttää vauvoille suussaan mussuttamaansa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama saavatko karkkia vai ei. Hampaat on tuhottu jo sillä, että äiti syöttää vauvoille suussaan mussuttamaansa leipää.
Mistä sinä tiedät, onko äidillä suussaan kariesbakteeri?
Itse olen sitä sukupolvea, joka vielä lipaisi tutin puhtaaksi omassa suussaan sen pudottua maahan. Yhdelläkään aikuisista lapsistani ei ole ongelmia hampaidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, onko äidillä suussaan kariesbakteeri?
Itse olen sitä sukupolvea, joka vielä lipaisi tutin puhtaaksi omassa suussaan sen pudottua maahan. Yhdelläkään aikuisista lapsistani ei ole ongelmia hampaidensa kanssa.
Kariesbakteeri on käytännössä jokaisella länsimaalaisella.
Se että onko hampaat hyvässä kunnossa on täysin toinen asia. Jos pitää hmpaista huolta niin ne pysyy kunnossa (jos siis hampaissa/suussa ei ole muuta vikaa).
Moni käsitti viestini väärin kun puhuin huolesta terveydenhuollon suhteen sivulla 8.
En siis väheksy sitä, että tarvitsisivatkin johonkin kohtaan lääketiedettä ja uutta tekniikkaa, päinvastoin se helpottaa jos ymmärtää kokonaisuutta paremmin, että perhe turvautuu uuteen tutkimustietoon ja lääketieteeseen ja toivottavasti ihan muutenkin kun mahdollisessa pakkotilanteessa/hädässä.
En koe heidän epäonnistuneen jos terveyttään julkisesti huoltavat. Se vaan ei ole silloin enää sellaista omavaraisuutta kun annettiin ensimmäisellä jutulla ymmärtää, ohjelmaa en ole katsonut.
Murheista pienin, mitä itselle tuli mieleen on se, että äiti pureksii lapsen ruuan valmiiksi.
Perhe ottaa minun mielestäni rusinat pullasta. Hypänneet yhteiskunnan vaatimuksista eroon/pois, mutta muuten palvelut kelpaavat heillekin. Mikä toki hyvä asia, mutta menee hieman "leikkimiseksi".
Kuvitellaan tilanne missä kaikki perheet Suomessa ryhtisi vastaavaan. Ei vaan yhteiskunta pyörisi, joten kannustaisiko tämän perheen valintojen kannustajat sitten kuitenkaan enää kyseistä elämäntapaa isommassa mittakaavassa?
Arvostan henkilökohtaisesti enemmän omavaraisuutta ja eloa itsenäisesti kun se tarkoittaa sitä, että on eläimiä ja kasvimaat sekä pellot. On villaa ja taljat, on sähkötön asunto pihasaunalla. Ostetaan pakolliset vaatteet kirpputoreilta tmsv eettisesti valiten. Käydään muiden ihmisten kanssa kauppaa muulla kuin tahalla eli palveluksin jane. Tehdään paljon itse, Kalastetaan ja lapset otetaan pienestä pitäen mukaan kaikkeen. Silti voidaan hyödyntää lääketieteen uusin tieto ja hoito.
Lapset saisivat kosketuksen ulkomaailmaan ja kotikoulusta siirryttäisiin tavallisen koulun oppiin esim.kolmannen luokan jälkeen ja tarjota lapsille siten mahdollisuus päättää itse mitä haluavat. Voida ryhtyä täysin erilaiseenkin elämään, kokemus toisenlaisesta on silti rikkaus minkä boi kantaa mukanaan aina sydämessään.
Pääasia on turva, lämpö, turvalliset sekkailut ja kipittäminen paljain varpain luonnossa, mutt mahdollisuus laittaa jalkaan kengät jos niin haluaa ja opiskella uusia kieliä.
En tiedä miten käy jos et muutoin ole osallisena yhteiskuntaan lainkaan tai lähes lainkaan ja sitten tarvitsekin sosiaaliturvaa mm, saadaksesi lapsellesi mahdollisus sairashuoltoon. Käykö se aivan ongelmitta? suomi kun on maa missä järjestelmät on keksitty ja ehtoja sekä edellystyksiä voi tulla vastaan kun hätä on suurin ellei asioita ole otettu selvää ja kiireessä sekä suuressa huolessa toisen terveydentilassa voi tuntua ylivoimaiselta taistella oikeuksiensa puolesta. Mietin tuleekohan moisia haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Ööh, miten niin? Ainoastaan jos äidillä on hammasmätäbakteeri suussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Etelä-Ruotsissa ja täällä menestyvät ainakin jotkin rypälelajikkeet. Kaverilla kasvaa talon seinustalla, ei ole niin makea kuin kaupan rypäleet eikä ihan yhtä isoja mutta hyviä ovat.
Satoa tulee hyvinkin Tampereen korkeudella. Kasvihuoneessa vielä suurempia ja enemmän.
Katsoitteko ollenkaan ohjelmaa, vai olitteko vain niin järkyttyneitä että missasitte suurimman osan....? Viinirypäleet oli tanskalaisia, toimittajan mökiltä tuotuja. Hallissa näkyi auto. Piha täynä muoviromua esim. leluja. Joten varmana käyvät myös kaupassa.
Ei mahdollisimman omavarainen tarkoita että he eivät poistu tilaltaan koskaan. Tekevät itse sen minkä pystyvät ja muu ostetaan. Millainen on muuten tanskan lapsilisä systeemi?
Katselin ohjelman eilen ja yksi ensimmäisistä ajatuksistani oli, että täällä av-mammat etsivät jo numeroa/osoitetta minne tehdä lastensuojeluilmoituksen.
t. Hippimamma 90-luvulta. Tunnistin itsessäni kaiken muun paitsi ruuan pureksimisen.
En myöskään nähnyt naisen imettävän, mitä itse tein lähes 2 vuotta jokaiselle lapselleni.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset kasvaa tuon homman ylläpito noin vaikeutuu. Tai lapset rupeaa elämään "kaksoiselämää" kuten monien vegaanien lapset ja tekevät kaikkea kiellettyä kodin ulkopuolella. Nyt kai sanottiin että eivät ole ikinä poistuneet tuolta maapläntiltä?
Missä sanottiin etteivät poistu maapläntiltään?
Kai ne lapsen lääkäriin vie jos esim. kyy puree? Ei kai missään sanottu että terveydenhuoltoa välttelevät?