Sotaveteraanien jutut lähinnä ärsyttävät, olenko ainoa?
Muutama lainaus Iltalehden jutusta.
- "Elämä on minulle opettanut sen, että työ ja työn kunnioittaminen vievät meitä eteenpäin."
- "Jokaisen miehen pitää käydä armeija ja kaikkien täytyy tehdä töitä Suomen yhteisten asioiden eteen."
- "Asiat ovat luistaneet vähän väärään suuntaan. Vähän tuntuu siltä, että nuorison pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni. Uskon, että he pystyvät siihen."
- "Olin 19-vuotias, kun minut komennettiin sotaan. Nykyaikaiset tytöt eivät lähtisi sellaisiin hommiin."
Ähh, joo hienon työn teitte kun maata puolustitte. Vielä kun ymmärtäisitte, että ajat muuttuvat. Nyt on nyt eikä sata vuotta sitten.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
- "Elämä on minulle opettanut sen, että työ ja työn kunnioittaminen vievät meitä eteenpäin."
- "Jokaisen miehen pitää käydä armeija ja kaikkien täytyy tehdä töitä Suomen yhteisten asioiden eteen."
- "Asiat ovat luistaneet vähän väärään suuntaan. Vähän tuntuu siltä, että nuorison pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni. Uskon, että he pystyvät siihen."
- "Olin 19-vuotias, kun minut komennettiin sotaan. Nykyaikaiset tytöt eivät lähtisi sellaisiin hommiin."Ähh, joo hienon työn teitte kun maata puolustitte. Vielä kun ymmärtäisitte, että ajat muuttuvat. Nyt on nyt eikä sata vuotta sitten.
Haista vittu. Eikö riitä äly ymmärtämään että se, millainen "nyt" meillä tänään on, on seurausta veteraanisukupolven valtavista uhrauksista. Sodan lopputulos ja sen jälkeinen aika perustuu periksiantamattomuuteen ja kovaan työhön. Laiska ja tyhmä nykyääliö, joka on tottunut saamaan kaiken helpolla ja valmiina, pitää kaikkea itsestään selvänä ja vaivautuu oikein palstalle asti päästelemään aivopieruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ymmärtää, että sotaveteraanit ovat oman aikakautensa lapsia. Jos ei oteta sotaa huomiooon niin silloin jokaiselle työtä pelkäämättömälle löytyi töitä. Ei tarvinnut kuin astua tehtaan tai maatalon ovista sisään ja pääsit töihin. Nyt et pääse edes porteista sisään koska tehdasalueet ovat tarkasti vartioituja ja työpaikkoja ei yleensä ole tai niihin haetaan vallan toisen koulutustaustan omaavia henkilöitä. Myöskään maataloudessa ei ole enää sijaa kouluttamattomille henkilöille saatika hanttihommille. Kaikki on enemmän tai vähemmän koneellistettuja.
Enkä epäile yhtään etteikö nuorisosta löydy tarvittaessa maapuolustushenkeä. Sellainen tilannehan tarkoittaisi sitä että päämäärättömänä, työttömänä ja ilman elämänkumppania harhaileva nuori saisi välittömästi elämälleen tarkoituksen.
Sinänsä kyllä jokaisen on hyvä kuunnella pitkällä elämän kokemuksella siunattua sotaveteraania. Jokainen kokemusta kuultava tiedonmurunen on varmasti arvokas.
Maansa puolustaminen sodassa on kansalaisten tärkein tehtävä. Sekä myös vaikein.
Voi kunnioittaa nykyisiä nuoriammekin. Ei se sota kenestäkään tee parempaa.
Hallitseva yhteiskuntaluokka voi ihan itse puolustaa omaisuuttaan.
Kyse ei ole mistään maan puolustamisesta, vaan eliitin omaisuuden, vallan ja muun paskahierarkian suojelusta.
Sotisivat itse sotansa, puolustaisivat itse itseään. Minä nimittäin en tuollaisia vitun nilkkejä puolusta, IKINÄ!
Kenen kuvittelet hädän hetkellä puolustavan sinua?
Luotan ainoaan ihmiseen johon voi luottaa: eli itseeni.
Minä EN IKINÄ puolusta valtiota joka pakottaa ihmiset taistelemaan sen puolesta. Jos ihmiset ei vapaaehtoisesti puolusta maata niin se ei ole puolustamisen arvoinen.
Tunnen useita, kymmeniä, sotaveteraaneja ja minulla on kyllä ihan päinvastainen kuva. Monet seuraavat nykyaikaa todella tarkasti, muutama on jopa facebookissa. Heillä on erittäin hyviä mielipiteitä ja kaikki ovat vain ja ainoastaan onnellisia siitä, etteivät nuoremmat sukupolvet ole joutuneet samaan kuin he itse. Toki myös kritiikkiä löytyy nykyaikaa kohtaan ja mielestäni ihan perustellusti.
Minä kunnioitan ja arvostan kovasti veteraanisukupolvea, niin miehiä kuin naisia. Jos ei olleet sota-ajat helppoja niin ei ollut sodan jälkeinenkään aika, kun osa aloitti ihan tyhjästä. Hienon maan saivat rakennettua, mikä nyt sitten myydään pieninä palasina ulkomaille. Sotakorvauksetkin Suomi sai maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ymmärtää, että sotaveteraanit ovat oman aikakautensa lapsia. Jos ei oteta sotaa huomiooon niin silloin jokaiselle työtä pelkäämättömälle löytyi töitä. Ei tarvinnut kuin astua tehtaan tai maatalon ovista sisään ja pääsit töihin. Nyt et pääse edes porteista sisään koska tehdasalueet ovat tarkasti vartioituja ja työpaikkoja ei yleensä ole tai niihin haetaan vallan toisen koulutustaustan omaavia henkilöitä. Myöskään maataloudessa ei ole enää sijaa kouluttamattomille henkilöille saatika hanttihommille. Kaikki on enemmän tai vähemmän koneellistettuja.
Enkä epäile yhtään etteikö nuorisosta löydy tarvittaessa maapuolustushenkeä. Sellainen tilannehan tarkoittaisi sitä että päämäärättömänä, työttömänä ja ilman elämänkumppania harhaileva nuori saisi välittömästi elämälleen tarkoituksen.
Sinänsä kyllä jokaisen on hyvä kuunnella pitkällä elämän kokemuksella siunattua sotaveteraania. Jokainen kokemusta kuultava tiedonmurunen on varmasti arvokas.
Maansa puolustaminen sodassa on kansalaisten tärkein tehtävä. Sekä myös vaikein.
Kyse ei ole mistään maan puolustamisesta, vaan eliitin omaisuuden, vallan ja muun paskahierarkian suojelusta.
Sotisivat itse sotansa, puolustaisivat itse itseään. Minä nimittäin en tuollaisia vitun nilkkejä puolusta, IKINÄ!
Kenen kuvittelet hädän hetkellä puolustavan sinua?
Luotan ainoaan ihmiseen johon voi luottaa: eli itseeni.
Minä EN IKINÄ puolusta valtiota joka pakottaa ihmiset taistelemaan sen puolesta. Jos ihmiset ei vapaaehtoisesti puolusta maata niin se ei ole puolustamisen arvoinen.
Käytännössä et siis olisi kykenevä puolustamaan itseäsi vaan joko luikkisit karkuun, tai kykkisit kotona kun muut yrittävät puolustaa tätä maata samalla myös sinua puolustaen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita, kymmeniä, sotaveteraaneja ja minulla on kyllä ihan päinvastainen kuva. Monet seuraavat nykyaikaa todella tarkasti, muutama on jopa facebookissa. Heillä on erittäin hyviä mielipiteitä ja kaikki ovat vain ja ainoastaan onnellisia siitä, etteivät nuoremmat sukupolvet ole joutuneet samaan kuin he itse. Toki myös kritiikkiä löytyy nykyaikaa kohtaan ja mielestäni ihan perustellusti.
Minä kunnioitan ja arvostan kovasti veteraanisukupolvea, niin miehiä kuin naisia. Jos ei olleet sota-ajat helppoja niin ei ollut sodan jälkeinenkään aika, kun osa aloitti ihan tyhjästä. Hienon maan saivat rakennettua, mikä nyt sitten myydään pieninä palasina ulkomaille. Sotakorvauksetkin Suomi sai maksettua.
Maksoiko mikään muu valtio sotakorvauksia?
Vielä hengissä olevat sotaveteraanit ovat sikäli hyvänä esimerkkinä, että he ovat ominaisuuksiensa ja arvojensa takia kyenneet selviämään korkeaan ikään.
Ovat siis tehneet asioita oikein.
Tietenkin osin yös tuuria, muttei kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- "Olin 19-vuotias, kun minut komennettiin sotaan. Nykyaikaiset tytöt eivät lähtisi sellaisiin hommiin."Ähh, joo hienon työn teitte kun maata puolustitte. Vielä kun ymmärtäisitte, että ajat muuttuvat. Nyt on nyt eikä sata vuotta sitten.
Sinua ei välttämättä olisi olemassa ilman sotaveteraaneja. Ajat muuttuvat, mutta eivät tällä hetkellä siihen suuntaan, että suuremman konfliktin todennäköisyys pienentyisi.
Minun olemassaoloni ei ainakaan ollut mistään maailmansodasta kiinni.
Päinvastoin: jos sitä ei olisi ollut, niin minullakin olisi voinut olla syntyessäni vaarini joka kuoli sydäninfarktiin pommisuojan edessä hälytyksen aikaan, sekä elossa New Yorkissa asunut setäni (joka matkusti valtamerihöyryllä ja tuli osallistumaan Talvisotaan, kuten monen suomalaissiirtolaisten pojatkin sieltä ja Kanadasta ja kaatui Viipurinlahdella).
Minulla olisi ollut myös enoni joka kaatui tulenjohtajana Kannaksen jatkosodan taisteluissa, kuoli siis niskaan tulleeseen kranaatinsirpaleeseen 19-vuotiaana vuonna -42.
Mummoltani oli mennä järki siitä tiedon saatuaan,että maatalon ainoa poikakin oli nyt kuollut
Oma isänikin olisi mitä todennäköisemmin elänyt pidempään kuin 57- vuotiaaksi, raihnaiseksi ja sairaaksi mieheksi, joka ei jaksanut eikä pystynyt osallistumaan kasvatukseeni juuri millään tavalla ja jonka mielialat vaihtelivat äärimmäisyydestä toiseen,kun hermot pettivät pienimmästäkin.
Kun hän kuoli olin 12-vuotias.
Äidiltäni meni puolestaan ensimmäinen sulhanen,(oli nuori ylioppilas ja vänrikki) ja hän itse vastavalmistunut sairaanhoitajatar (kuten silloin sanottiin)joka sai heti valmistuttuaan komennuksen ensin Tiuruniemeen (entinen keuhkotautiparantola joka muutettiin silloin sotasairaalaksi) ja sitten Viipurin sotilassairaalaan.
Oli mukana siellä potilaiden henkisenäkin rauhoittavana turvana läsnäolollaan kerroksissa heidän kanssaan monissa pommihälytyksissäkin. (kaikki hoitajat eivät suinkaan olleet) Kerran Tiuruniemeen pyörällä polkiessaan äitini joutui venäläisen maataistelukoneen maahan ,tien pintaan vanaa ampuvan konekiväärin luotie tuli linjalle. Pyörä jäi keskelle tietä , kun äitini jo lähestyvän moottorinäänen kuultuaan hyppäsi tietenkin ojaan.
Vapisutti kuulemma vielä pitkän aikaa sen jälkeen,kun huomasi,että hameenhelmaan olikin tullut molemmille puolille reikä...
Näistä kaikista vanhempieni ja isovanhempieni kokemista kärsimyksistä minun pitäisi olla muka vielä kiitollinen ?!
Ei kiitos, pitäkää vaan ne "Kiitos"-paitanne ja netotkoon niillä kuka kehtaa, minulle se ei kelpaa edes lattiarätiksi.
VIHAAN sodassa näet vain sitä itse sotaa ja sotimista .
terv. Veteraanin tytär , s.1960
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet säälittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ainoa, joka ne on maksanut kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ärsytä sotaveteraanit ihmisinä. Siellä oli koko Suomen kansankerrokset yhtenä rintamana vihollista vastaan. Minua ärsyttää sen ympärille luotu kokoomus-oikeistolainen gloria, joka on ominut koko sotaveteraanihomman ja sodan ympärille luodun kultin.Sota käytiin koko Suomen hyväksi,,ei vain näiden juhlissa patsastelijoiden!
T.isoisäni sodassa menettänyt
No enpä nyt sanoisi, että oikeisto on "ominut sotaveteraanihomman". Kyse lienee enemmänkin siitä, että vasemmisto ei ole oma-aloitteisesti ollut yhtä aktiivinen asiassa. Se ei ole omimista, jos toinen jättäytyy pois. Jokainen voi miettiä, missä piireissä neuvostomyönteisyys oli sotien jälkeisinä vuosikymmeninä yleisintä, ja miten se on vaikuttanut intohimoon sotaveteraaniasioita kohtaan. Moderni politiikka on luonteeltaan toki erilaista, mutta ero arvomaailmoissa näkyy yhä. On totta, että sodassa taisteltiin rinta rinnan puoluetaustasta riippumatta, mutta sotaveteraanit ovat tunnetasolla koskettaneet (ja koskettavat yhä) keskimäärin eniten oikeistoa.
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/268498-100-000-suomalaista-ei-arvos…
Ja tämän kommenttini tarkoitus ei ollut aloittaa mitään yleisempää yhteiskunnallista ja taloudellista oikeisto-vasemmisto-väittelyä, tai ottaa kantaa siihen, mikä on paras puolue, vaan nimenomaan puhua tästä asiasta asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista vittu. Eikö riitä äly ymmärtämään että se, millainen "nyt" meillä tänään on, on seurausta veteraanisukupolven valtavista uhrauksista. Sodan lopputulos ja sen jälkeinen aika perustuu periksiantamattomuuteen ja kovaan työhön. Laiska ja tyhmä nykyääliö, joka on tottunut saamaan kaiken helpolla ja valmiina, pitää kaikkea itsestään selvänä ja vaivautuu oikein palstalle asti päästelemään aivopieruja.
Se mitä meillä on "nyt" on ihan täyttä vitun kusetuspaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä hengissä olevat sotaveteraanit ovat sikäli hyvänä esimerkkinä, että he ovat ominaisuuksiensa ja arvojensa takia kyenneet selviämään korkeaan ikään.
Harmi kun omat sodassa taistelleet isoisäni eivät "osanneet tehdä asioita oikein". Toinen kuoli vuosikymmeniä sitten perinnölliseen sairauteen ja toinen kuoli rakennustyömaalla silloisesta huonosta työturvallisuudesta johtuen.
"Kiitos 2018-2019 kun Suomi liittyi NATOon" T-paita minulle kiitos.
EI KIITOS sotaa ihannoiville tuntematonsotilaselokuvanvahtaajille tms jälkiviisaille & putinin kätyreille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä määrättiin muillekin, muttei ilmeiseti kukaan muu maksanut.
Itseasiassa se me toisin päin, sillä marshal-avulla rakennettiin mm. Saksa uuteen alkuun.
Tänne ei tullut marshal-apuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet säälittävä.
Ei hän ole säälittävä.
Kaikissa sodissa rikkaat ja päättäjät luikkivat suojaan ja/tai karkuun. Tavalliset duunarit joutuvat elämään helvetissä ja kuolemaan sodassa.
Ainoastaan idiootti rupeaa puolustamaan jotain eliittiä.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos joku joutuikin jossain väijyvän tarkka-ampujan ristikkotähtäimeen lumessa ryömiessään ja kuoli silmänräpäyksessä tarkkaan tähdättyyn läpilaukaukseen, niin hän on sitten ilmeisesti 'ominaisuuksiltaan huono ja arvoiltaan kestämätön esimerkki, kun ikä häneltä siis jäikin siinä lyhyeksi....Sitäkö siis tarkoitat ?
Haastan sinut AP sanomaan jollekkin sotaveteraanille tuollaista uutiskameroiden edessä!
Vierailija kirjoitti:
"Kiitos 2018-2019 kun Suomi liittyi NATOon" T-paita minulle kiitos.
EI KIITOS sotaa ihannoiville tuntematonsotilaselokuvanvahtaajille tms jälkiviisaille & putinin kätyreille.
Natoon ei Putinin takia kannata liittyä, sillä Putin on Suomelle harmiton ukko. Putin edustaa tyypillistä venäläistä näkemystä nationalismista, joka perustuu historiaan. Sen näkemykseen mukaan Baltioa, Valko-Venäjä, Ukraina, Kazakhstan ym. kuuluvat Venäjään, mutta Suomi ei kuulu.
Suomi oli kyllä osa Venäjää 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa, mutta silloinkin Venäjä valtasi Suomen vastakohtaisesti Ranskan painostama, koska Ranska halusi heikentää Ruotsia ja Britannia. Venäjä antoi silloinkin Suomelle melkein heti autonomiset oikeudet eikä puuttunut Suomen asioihin yhtä venäläistämisyritystä lukuunottamatta. Siitäkin luovuttiin nopeasti sen huomattiin alusta asti olleen huono idea.
Baltialle, Ukrainalle, Valko-Venäjälle ym. Putin on paska nakki, mutta Suomelle Putin ei ole uhka. Paitsi ehkä siinä tapauksessa jos täällä ollaan niin tyhmiä, että liitytään Natoon.
Lehdet&TV eivät julkaise veteraanien kommentteja
"asevelvollisuus on turhaa" ; "Suomi NATOon" ; "Arndt Pekurinen on suomalainen marttyyri" ; "Sotasaalista ei varasteltu ja venäläisnaisia ei raiskattu" ; "suomalainen sodankäynti ei ollut suunnitelmallista vaan oli kaoottista" ; "Torjuntavoitto on lapsellinen selitys sotilaiden typeryydestä" ; "Aseettomia sotavankeja tapettiin raukkamaisesti 20000 vaikka Ruotsin punainen risti tarjosi ruoka-apua" ; "Suomi tunnetaan maailmalla natsien vasallijuoksupoikana " jne